|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

צהר לפרשה

מיד ולדורות

חובתו של רב בישראל לכלכל את מעשיו בתבונה, כדי למנוע מצב בו מישהו יפרש אותם שלא כהלכה ויסיק מסקנות הלכתיות שגויות ומרחיקות לכת. הנה דוגמאות מהראי"ה קוק וממי שהלך בעקבותיו, הגר"א שפירא
27/03/2015  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
"תקרא מיד לבני!"

חז"ל דייקו ודקדקו בסגנון ההוראה הציוויית שבתחילת פרשת צו: "צו את אהרן ואת בניו לאמר זאת תורת העולה", ואמרו: "אין צו אלא זירוז, מיד ולדורות". והרי זה פלא: "מיד" אכן משמעותי, אך מה הרבותא ב"לדורות" - וכי לא כל מצוותיה והדרכותיה של תורה הן "לדורות"?

דרך כלל רגילים אנחנו לחשוב שככל שדבר הוא יותר נצחי, שהוא אינו רק "לשעה" אלא גם "לדורות", הרי זו ודאי מעלה. לדוגמה: "נבואה שהוצרכה לדורות נכתבה ושלא הוצרכה [לדורות] לא נכתבה" (מגילה י"ד). בשל כך, בידינו בסך-הכל 24 כתבי קודש, ואיננו מכירים בשמם אלא רק 48 נביאים ושבע נביאות, זאת מתוך למעלה מ-1.2 מיליון נביאים שעמדו להם לישראל במהלך הדורות (שם), זאת, משום שכאמור רובם ככולם לא היו אלא רק "לשעה" ולא "לדורות". עם זאת, האמת ניתנה להיאמר שלעיתים, "לדורות" הוא דווקא מגבלה, וביותר בכל שנוגע למנהיג ואיש ציבור שהרבים מתבוננים בדרכיו.

בכמה מקומות נתנה ההלכה דעתה להמליץ למנהיג ואיש ציבור, לרב ולתלמיד חכם, שיכלכל מעשיו בשום-שכל ובהרבה תבונה, שכן "ההמון" צופה ומביט, מאמץ ומחקה, בלא שתמיד יבין מה באמת מאחורי ההנהגה, אם קולא ואם חומרא ואם מצב מיוחד שאינו נודע לרבים. ביטוי מובהק לכך היא ההנחיה ההלכתית (בבא בתרא ק"ל): "אין למדין הלכה... מפי מעשה עד שיאמרו לו הלכה למעשה", היינו: שייאמר מפורשות שניתן ללמוד ולהסיק מאותו מעשה - "הלכה למעשה". אחרת, בהחלט יכול להיות שהרואה אינו מכיר את התמונה במלואה וממילא מגיע למסקנה שגויה.

בתמצית, זו הייתה הדרכתו של אבטליון (אבות א', י"א): "חכמים, היזהרו בדבריכם, שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמים מתחלל". ופירש ר' עובדיה מברטנורא:

"שלא תניחו מקום למינים לטעות בדבריכם... שמא... תגלו למקום שיש שם אנשים שמראים פנים בתורה שלא כהלכה... ויבינו מתוך דבריכם דברים שאינם הגונים... כמו שקרה לאנטיגנוס איש סוכו עם צדוק ובייתוס תלמידיו, שאמר להם 'אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על-מנת לקבל פרס', ואמרו הם: אפשר פועל עושה מלאכה כל היום וטורח ולערב אינו מקבל פרס, ויצאו למינות הם ותלמידיהם, ונקראים צדוקים ובייתוסים עד היום".

מובן מאליו ש"אין הכוונה שאין שאר בני אדם מוזהרים בכך, אלא שאם יפול ספק בדבריהם של חכמים יבואו השומעים לכלל טעות, מה שאין כן בדברי הדיוט שאין משגיחין על דבריו, לכן הזהיר יותר לחכמים" (תוספות יום-טוב, בשמו של החסיד הר"י ן' שושן). מכאן מקורם של מונחים הלכתיים כדוגמת "מראית עין", "אין מגלין אלא לצנועים", כמו גם אפילו הנחיה לחכם וצדיק שלא ינהג בציבור חומרות מסוימות.

על מורי ורבי הגאון ר' אברהם כהנא-שפירא זצ"ל מסופר (בספר "ראש דברך"), שאברך מישיבת מרכז הרב רצה שר' אברום יהיה אחד מהדיינים לפניהם הוא עורך את הפרוזבול. לבית דין צריך כידוע שלושה, והנה אחד מבניו של ר' אברום הזדמן לשם. הוצע אפוא לצרפו כאחד משלושת הדיינים, שהרי נראה שהלכה למעשה הרמ"א מתיר "קרובים" לעניין זה (חושן-משפט ס"ז), אך ר' אברום סירב לכך בכל תוקף. או-אז פנה האברך ואמר: "אז הרב פוסק שאסור לקרובים לשבת יחד בבית דין לפרוזבול?". לכך כבר לא יכול היה הרב להסכים: "כך אתה מבין מדברי? אז אם כך, תקרא לבני וישב עמנו מיד ונעשה את השטר", וכך אכן היה! כל זאת בשל החשש, שמא יקבעו בשמו כך הלכה לדורות.

משיק לכך אפיק נוסף של "לדורות", אשר בא לא פעם לידי ביטוי בדרשות רבניות לשבת הגדול. בשל החשש משמועות לא מבוססות, מחומרות ומהנהגות שגויות, הדגישו רבנים לא פעם את כללי האסור והמותר, מה עיקר הדין ומה אינה אלא חומרה, ובעיקר כיצד לנהוג הלכה למעשה.

למשל, בין "אזהרותיו" של מרן הראי"ה קוק זצ"ל, אותן היה מבהיר לציבור בדרשתו לשבת הגדול אתה מוצא גם המלצות מעשיות, כדוגמת: "יוכל לרסק [המרור] מבערב יום טוב ולכסות ולהניח פתוח איזה זמן שייצא המרירות הקשה... עצה מחז"ל שלא יזיק המרור הוא להכין כוס חמין לשתות אחריו... מי שאינו יכול לאכול כזית מצה, מפני השיניים שחסרים לו, ישרה כמה פרוסות..." ועוד. ידע הרב בשומעי לקחו, שהם עלולים "להדר" ולסכן עצמם - הדגיש להם אפוא מה ההנהגה הנכונה, "לדורות".

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא נשיא מכללת "אורות ישראל" ורבה של קהילת "ורדליך", ירושלים.
תאריך:  27/03/2015   |   עודכן:  29/03/2015
הרב פרופ' נריה גוטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיד ולדורות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוקסי מרן
27/03/15 21:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
הספר השלישי בתורה פותח במילה בעלת משמעות עמוקה ורחבה. השם "ויקרא" נובע מהמילה הראשונה בספר, שמבטאת פנייה אישית מלאת חביבות של הקב"ה למשה: "ויקרא אל משה, וידבר ה' אליו מאוהל מועד לאמר".
20/03/2015  |  הרב אליהו בירנבוים  |   מאמרים
בפרשיות האחרונות של ספר שמות מתוארת בניית המשכן. מדובר במיזם נרחב המונהג כולו בידי בצלאל בן אורי ממטה יהודה, ואהליאב בן אחיסמך ממטה דן. בצלאל ניחן בכישורים מיוחדים, כך על-פי עדות הכתוב: "ואמלא אותו רוח אלקים בחכמה ובתבונה ובכל מלאכה, לחשוב מחשבות, לעשות בזהב ובכסף ובנחושת, ובחרושת אבן למלאת ובחרושת עץ לעשות בכל מלאכה".
13/03/2015  |  הרב בניהו ברונר  |   מאמרים
אחד האתגרים אותם פוגש כמעט כל מנהיג, הוא היכולת להגיב ממקום שקול כאשר תוכניותיו מתנפצות אל מול סלעי המציאות. כיצד אמור לנהוג מנהיג כשהעם עבורו הוא עמל ומוסר את נפשו, מועל באמון המנהיג ונוהג בדיוק בדרך המונגדת מזו המצופה?
04/03/2015  |  הרב דוד סתיו  |   מאמרים
במבט ראשון ושטחי אין בפרשת "תצוה" מסר רלוונטי לחיינו בכלל ולתחום המנהיגות בפרט. הפרשה עמוסה בפרטים על בגדי הכהנים בעת עבודתם במשכן ועל תהליך חניכתם לעבודה. מה לכל זה ולחיים במאה ה-21? מה לזה ולמנהיגות? אולם, עיון מעמיק חושף מסר מהותי על מודל המנהיגות הרצוי בתחום הדתי, הפוליטי והעסקי, ולמעשה לכל תחום בו נדרש השילוב בין "מנהיגות מעצבת", כזו המובילה את המונהגים לעבר חזון, לבין התייחסות ואכפתיות מהמונהגים כאנשים.
26/02/2015  |  הרב אברהם קנאי  |   מאמרים
בפרשתנו מצווה הקב"ה את משה: "ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו, וכן תעשו".
19/02/2015  |  הרב ד"ר משה בארי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
בדידותו של מנהיג  /  הרב אלישיב קנוהל
עבודה זרה מודרנית  /  הרב חגי גרוס
קורותיו של מנהיג  /  הרב בעז גנוט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il