|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

בחירות 2015

שלוש תופעות שבאו לביטוי בתוצאות הבחירות, שייתכן כי הן משקפות מגמות עתידיות, ראויות לציון: עליית כוחן של שתי המפלגות הגדולות; עליית כוחה של הרשימה הערבית המשותפת; ובשנים האחרונות מסתמנת תופעה לפיה מדי בחירות קמה מפלגה חדשה אשר זוכה בנתח לא מבוטל של הקולות
26/03/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
הבחירות לכנסת ה-20. 17 במרס 2015 [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  ממשלה חדשה: ההימנעות מן הצפוי
  השלכות הסכם שיכיר באירן כ'מדינת סף גרעינית'
  אתגר למשקי הנפט במפרץ
  ישראל, חמאס וחיזבאללה במסלול התנגשות
  גשר מעל הים התיכון

על-מנת להבין את הרקע לבחירות לכנסת שהתקיימו ב-17 במרס 2015 כמו גם את תוצאותיהן ואת הרכב הממשלה הבאה, צריך להכיר את שיטת הממשל בישראל ואת מבנה החברה הישראלית והמערכת הפוליטית. מאז הקמתה, שולטות בישראל ממשלות קואליציוניות. עד לזמן הווה, אף מפלגה לא זכתה ברוב בכנסת וסביר מאוד שהמצב הזה יימשך בעתיד הנראה לעין. משום מתכונת הממשל הקואליציוני, הקיימת בישראל, לא מספר הקולות שקיבלו המפלגות קובע, ואפילו לא מספר חברי הכנסת, אלא מי מחברי הכנסת הנבחרים יכול להרכיב קואליציה. משום כך אנו צפויים לממשלה ימנית בתוספת מפלגת מרכז אחת על-אף שגוש השמאל—מרכז זכה ב-63 מנדטים, היינו רוב בכנסת. הסיבה לכך נעוצה במבנה של המערכת הפוליטית בישראל, לפיו לא כל מפלגה מוכנה או יכולה לשבת בכל קואליציה.

הרקע לבחירות

קיומן של בחירות לכנסת במרס 2015 מהווה תופעה חריגה בהיסטוריה הפוליטית של ישראל. זו פעם שנייה בתולדות המדינה ופעם ראשונה לאחר 53 שנים, שבחירות לכנסת התקיימו שנתיים לאחר הבחירות הקודמות. בעבר, היו מקרים רבים בהם הכנסת לא סיימה את מלוא תקופת כהונתה, ועם הזמן הפך הדבר לשגור. אך, למעט אותם שני מקרים, הבחירות הוקדמו מהמועד הקבוע בחוק (קדנציה מלאה של כל כנסת היא בין ארבע לארבע וחצי שנים) במספר חודשים ולכל היותר שנה.

הסיבה לקיומן של בחירות תוך שנתיים, דבר שלא הוסיף לתחושת היציבות השלטונית, נעוצה בתוצאות הבחירות ב-2013. בתום אותן בחירות, ביקש בנימין נתניהו להקים קואליציה עם מה שהוא קורא "שותפיו הטבעיים", שמנו 61 חברי כנסת בתוספת מפלגה נוספת. אך כתוצאה מברית אד-הוק שנכרתה בין "הבית היהודי" ל"יש עתיד" (שלא כאן המקום להיכנס לסיבותיה) נכפתה על נתניהו ממשלה שהרכבה היה שונה - "יש עתיד", "הבית היהודי" ו"התנועה", אך בלי המפלגות החרדיות. ממשלה זו סבלה מחריקות רבות ובסוף 2014, בעקבות "חוק ישראל היום", הוויכוח על חוק הלאום ותקציב 2015, המתח הגיע לשיאו. ראש הממשלה, שהושפע כנראה מהסקרים של נובמבר-דצמבר 2014, שנתנו לגוש הימין בראשותו בין 70 ל-75 מנדטים, החליט לפרק את הממשלה ולהביא לבחירות חדשות. היה בכך הימור גדול מצדו - הימור אשר בסופו של יום הצליח, אם כי לא בקלות ולאחר לא מעט תהפוכות.

תוצאות הבחירות
קדנציה נוספת. נתניהו [צילום: פלאש 90]

יש לזכור שנתניהו לא נבחר בבחירות ישירות כראש ממשלה. בחירתו מחדש, היא תוצאה של הרכב הכנסת ה-20, המשקף את תוצאות הבחירות, אך היא גם תוצאה של הדינמיקה המאפיינת הרכבת קואליציות בישראל

התוצאה הברורה והמרכזית של הבחירות היא, כמובן, העובדה שבנימין נתניהו זכה בקדנציה נוספת כראש הממשלה. הבחירות הללו נסובו בעיקר סביב דמותו של בנימין נתניהו וסביב השאלה האם הוא ימשיך לכהן כראש הממשלה או יוחלף על-ידי מועמד האופוזיציה - יצחק הרצוג. שאלה זו הוכרעה, כאמור, לטובתו של נתניהו. עם זאת, יש לזכור שנתניהו לא נבחר בבחירות ישירות כראש ממשלה. בחירתו מחדש, היא תוצאה של הרכב הכנסת ה-20, המשקף את תוצאות הבחירות, אך היא גם תוצאה של הדינמיקה המאפיינת הרכבת קואליציות בישראל. משום כך יש מקום לבחון יותר לעומק את התוצאות ומשמעותן ולנסות לעמוד על מספר תופעות ותהליכים הראויים לציון ואשר ייתכן שיהיו להם השלכות חשובות בעתיד.

ראשית, באשר לתוצאות עצמן. מקובל להתייחס לתוצאות אלו מבחינת ה"גושים", היינו גוש ימין-חרדים וגוש שמאל-מרכז-ערבים. חלוקה זו רחוקה מלהיות מדויקת משום שהגושים - כל אחד בתוכו - אינם עשויים מעור אחד וקיימים לא רק הבדלי ניואנסים אלא הבדלים של ממש בין החברים בו. עם זאת, לצורך הניתוח ובעיקר מבחינת קואליציות אפשריות, אין מנוס מלדבר במונחים של גושים, אם כי מאז הצלחתה המרשימה של "יש עתיד" בבחירות 2013 וביתר שאת לאחר הבחירות הנוכחיות, מן הראוי לדבר על שלושה גושים: גוש ימין-חרדים, גוש שמאל-ערבים וגוש המרכז.

בניגוד לרושם שאולי נוצר במקומות מסוימים, בבחירות 2015, גוש הימין-חרדים לא זכה לרוב ואף איבד 4 מנדטים. בכנסת ה-20, גוש הימין מונה 57 מנדטים (הליכוד - 30, הבית היהודי - 8, ישראל ביתנו - 6, ש"ס - 7 ויהדות התורה - 6), וזאת לעומת 61 מנדטים בכנסת היוצאת. גוש השמאל-ערבים גדל בשני מנדטים ומונה 42 מנדטים (הגידול מתבטא כולו בתוספת 2 מנדטים לרשימה הערבית המשותפת). גוש המרכז גדל אף הוא ב-2 מנדטים ומונה 21 מנדטים (יש עתיד - 11 וכולנו - 10), וזאת לעומת 19 מנדטים ליש עתיד בכנסת הקודמת.

השינויים העיקריים שחלו במפת הכנסת חלו כולם בתוך הגושים. הליכוד זכה בניצחון גדול והגדיל את כוחו ב-10 מנדטים, היינו 50 אחוז - דבר שהוא לפי כל קנה מידה הישג מרשים. אולם, הגידול המרשים הזה בכוחו של הליכוד בא כולו מתוך גוש הימין - 5 מנדטים מישראל ביתנו, 4 מנדטים מ"הבית היהודי" ומנדט אחד מ"יהדות התורה" (בנוסף לכך ש"ס איבדה 4 מנדטים). בגוש השמאל-ערבים, מפלגת העבודה התאחדה עם התנועה של ציפי לבני ואילו קדימה של שאול מופז (2 מנדטים בכנסת הקודמת) נעלמה, וכך הגיעה (לאחר שלקחה גם מנדט אחד ממרצ), תחת השם החדש "המחנה הציוני", ל-24 מנדטים - הישג שלא זכתה לכמותו מאז בחירות 1992. בגוש המרכז, קמה מפלגה חדשה - "כולנו" של משה כחלון, אשר התחלקה כמעט שווה בשווה עם "יש עתיד" ב-21 המנדטים שקיבלו שתי מפלגות המרכז המובהקות, וזאת לעומת 19 מנדטים שקיבלה "יש עתיד" לבדה בבחירות הקודמות.

לאחר שמתבהר הרכבה של הכנסת מגיע השלב הקריטי של בניית קואליציה, וכאן באה לביטוי החולשה הבסיסית של גוש השמאל. חולשה זו נעוצה בעובדה שהרשימה הערבית המשותפת, כיום המפלגה השלישית בגודלה בכנסת, המונה 13 מנדטים, מהווה שותפה נאמנה בגוש לצורך ניהול אופוזיציה, אך מנועה - על-פי החלטתה ורצונה שלה - מהשתתפות בקואליציה כלשהי. ואכן ראשיה הודיעו עוד לפני הבחירות, כי לא יהיו מוכנים להשתתף בממשלה גם בראשותו של הרצוג ו"המחנה הציוני". ביטוי לקושי האינהרנטי של הרשימה המשותפת לשתף פעולה במסגרת ממשלה וקואליציה עם מפלגות יהודיות ציוניות - קושי הנעוץ בקונפליקט הישראלי-פלשתיני והיהודי-ערבי - ניתן לראות בסירובה לחתום על הסכם עודפים עם מרצ, המפלגה הפרו-ערבית והשמאלית ביותר בנוף הפוליטי (הסכם שהיה עשוי להוסיף לה עוד מנדט), ובהימנעותה מלהמליץ לנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על יצחק הרצוג. ללא הרשימה המשותפת, לגוש השמאל עם גוש המרכז רק 50 מנדטים - פחות מהדרוש כדי להקים קואליציה. וזה מה שעומד ביסוד התוצאה המרכזית של הבחירות, היינו המשך שלטונו של בנימין נתניהו.

לבסוף, מן הראוי לעמוד על שלוש תופעות שאולי משקפות מגמה לעתיד:

א. עליית כוחן של שתי המפלגות הגדולות. לראשונה, מזה שנים, שתי המפלגות הגדולות מתקרבות לרוב בכנסת (54 מנדטים). אם המגמה הזאת תימשך, עשויה להיות לה השפעה רבה על יכולת המשילות ועל הנוף הפוליטי בישראל;

ב. עליית כוחה של הרשימה הערבית המשותפת. הייצוג הערבי גדל ב-2 מנדטים וזו פעם ראשונה שהייצוג הערבי בכנסת שווה לייצוג של המגזר החרדי. הדבר נבע, בעיקר, מגידול באחוז ההצבעה במגזר הערבי, אם כי הוא עדיין נמוך (בלפחות 10 אחוז) מזה שבציבור היהודי. אם ההשתתפות בהצבעה של אזרחי ישראל הערבים תמשיך לעלות ותשתווה לזו של היהודים, הרשימה הערבית עשויה להגיע גם ל-18 מנדטים ואם תתלווה לזה נכונות גדולה יותר להשתלב באופן מלא במערכת הפוליטית הכלל ישראלית, עשויה להיות לכך השפעה דרמטית על דמות הממשלות העתידיות ועל הנוף הפוליטי כולו;

ג. קיימת תופעה בשנים האחרונות שמדי בחירות קמה מפלגה חדשה אשר זוכה בנתח לא מבוטל של הקולות. כנראה שקיים פלח בציבור אשר הצבעתו, היא הצבעת מחאה או הצבעה שמחפשת משהו חדש מחוץ למפלגות הקיימות. אם מגמה זו תימשך, גם לה עשויה להיות השפעה חשובה על המערכת הפוליטית.

הממשלה החדשה

הרכבה של הממשלה שתקום אינו ידוע בוודאות; בידי מר נתניהו כמה חלופות. עם זאת, ניתן להעריך בסבירות גבוהה שתקום ממשלה צרה שתורכב מה"ליכוד", "כולנו", "הבית היהודי", "ישראל ביתנו" והמפלגות החרדיות ותיהנה מתמיכה של 67 חברי כנסת - כמספר חברי הכנסת אשר המליצו לנשיא על מר נתניהו כמרכיב הממשלה. אשר לדרכה ומדיניותה של ממשלה כזו, ניתן בשלב זה רק לומר שהאיש הדומיננטי בה יהיה ראש הממשלה והוא ייהנה ממידה רבה מאוד של גמישות וחופש פעולה בקביעת מדיניות החוץ והביטחון שלה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 678 (25.3.15)
הכותב הוא חוקר בכיר, עורך "מבט על", ראש התוכנית לחקר דעת קהל וביטחון לאומי במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  26/03/2015   |   עודכן:  26/03/2015
יהודה בן מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אלי כהן / Eli Cohen   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בנדטה ברטי / Benedetta Berti   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי סיבוני / Gabi Siboni   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד שר / Gilead Sher   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דוד סימן טוב / David Siman-Tov   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   הבית היהודי / Habayit Hayehudi Political Party   הליכוד   המחנה הציוני / Hamachane Hzioni   הרשימה המשותפת   חיים כץ / Haim Katz   יהדות התורה והשבת   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יורם שוייצר / Yoram Schweitzer   יחד   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפתח שפיר / Yiftah Shapir   יצחק הרצוג   יריב לוין / Yariv Levin   יש עתיד   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   ישראל ביתנו   ישראל היום   כולנו   מיקי לוי / Mickey  Levy   ממשלת ישראל / Israel Government   מרצ   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נדב פרי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   צבי מגן / Zvi Magen   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קובי מיכאל / Kobi Michael   ש"ס   שאול מופז   שלמה ברום / Shlomo Brom   שמעון שטיין / Shimon Stein   שרה פיינברג / Sarah Fainberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בחירות 2015
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
28/03/15 02:53
 
רפי לאופרט
29/03/15 12:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הטיל על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את משימת הרכבת הממשלה הבאה. בטקס רשמי שהתקיים (יום ד', 25.3.15) הכריז ריבלין כי לאחר שקיים התייעצויות עם הסיעות הנבחרות בכנסת ה-20 ולאחר שיותר מ-60 חברי כנסת המליצו על נתניהו כמי שאמור להרכיב גם את הממשלה הבאה - עליו לשקף את רצון העם.
25/03/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא המדינה ראובן ריבלין קיבל לידיו (יום ד', 25.3.15) בטקס רשמי בבית הנשיא את תוצאות הבחירות הרשמיות לכנסת העשרים מידי יו"ר ועדת הבחירות, השופט סלים ג'ובראן.
25/03/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
הזירה הפוליטית של 'מפלגות הרצות לבחירות' איננה הזירה האידיאולוגית, החברתית או ההשקפתית. חבירות כאלו הן לשעתן בלבד, או אפילו לאורך זמן, לטובת מכנה משותף פוליטי בלבד. מפלגות שנולדו על ברכי בחירות אינן יוצרות 'תנועה'
25/03/2015  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
דומה כי איש לא שיער עד לאן יתגלגלו הדי דבריו של ראש הממשלה ביום הבחירות בעניין ההצבעה ההמונית של ערביי ישראל. האמירה המדרבנת שהופנתה אל אלו מבין מצביעי הליכוד שנתפסו לאדישות וזממו להישאר בבתיהם, בעוד הסנטימנט בקרב המצביעים הנמנים עם מחנה השמאל ובכלל זה תומכי הרשימה הערבית המשותפת מצוי בשיאו, הועברה בכלל באמצעות רשת ה"פייסבוק", ולא באמצעי שידור מרכזיים.
25/03/2015  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
החשבון המפלגתי במאזן הלאומי מוכיח, שמפלגת העבודה נכשלת מפעם לפעם בניסיונה לחזור לשלטון. הכישלון הראשון של העבודה, קרה במהפך הדרמטי לטובת הליכוד בהנהגתו של בגין בשנת 1977. הכישלון האחרון של העבודה קרה במהפך הדרמטי לטובת הליכוד בהנהגתו של נתניהו בבחירות 2015, למרות כל הסיכויים. למרות שהעבודה החליפה את שמה פעמים רבות, היא כמעט תמיד נכשלה, למעט רק פעמיים בימי מנהיגותם של שני הגנרלים רבין וברק.
25/03/2015  |  מתי דוד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
ממשלה חדשה: ההימנעות מן הצפוי  /  עודד ערן
השלכות הסכם שיכיר באירן כ'מדינת סף גרעינית'  /  יואל גוז'נסקי, אודי דקל
אתגר למשקי הנפט במפרץ  /  יואל גוז'נסקי, ניצן פלדמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il