|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מלך ערב הסעודית, סלמאן בן עבד אל-עזיז אל-סעוד בפגישתו עם נשיא טורקיה, ארדואן, בריאד, 2 במרס 2015 [צילום: AP]
ניסיון לרבע את המעגל

ערב הסעודית תצליח לגבש חזית סונית?

התחממות ביחסי ערב הסעודית וטורקיה, על-אף שנועדה לבלום את התחזקות אירן באזור, אינה מבשרת בהכרח טובות לישראל. על-רקע המשבר ביחסים בין ישראל לטורקיה, הכנסתה של אנקרה לציר הסוני שמובילה ערב הסעודית עלול להביא להחרפת מוקדי החיכוך בין ציר זה לישראל
30/03/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  בחירות 2015
  ממשלה חדשה: ההימנעות מן הצפוי
  השלכות הסכם שיכיר באירן כ'מדינת סף גרעינית'
  אתגר למשקי הנפט במפרץ
  ישראל, חמאס וחיזבאללה במסלול התנגשות

לאור ביקור נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בערב הסעודית בתחילת מרס 2015 ופגישתו עם המלך החדש, סלמן בן עבד אל-עזיז, דובר בשני הצדדים על פתיחת דף חדש ביחסים בין המדינות. ארדואן הינו אחד מבין מספר ראשי מדינות שפקדו את ריאד לפגישות עם המלך החדש. קדמה לביקורו בממלכה פגישה בין המלך סלמן ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, ולאחריו התקיימה פגישה בין המלך לבין ראש ממשלת פקיסטן, נוואז שריף. כן דווח, כי מתנהלים מגעים בין חמאס לבין ערב הסעודית וכן שחאלד משעל צפוי לבקר בממלכה.

רצף פגישות זה, על-רקע החשש מהתחזקות מעמדה של אירן באזור, הוביל פרשנים לשוב ולדבר על ניסיון להקמתה של ברית סונית לצורך בלימת השפעתה של אירן ושלוחיה במרחב. פגישות אלה היו תשתית לגיוס תמיכה לקראת ההתערבות הצבאית, בהובלתה של ערב הסעודית, בתימן. בעקבות ביקורו בערב הסעודית אמר ארדואן ש"מצרים, ערב הסעודית וטורקיה - השלישייה הזו - הן המדינות הכי חשובות באזור. יש לכולנו את החובה לפעול למען השלום, הרגיעה והרווחה של האזור". עם זאת, אם ברית סונית מסוג זה אמורה להישען בראש ובראשונה על טורקיה ומצרים לצד ערב הסעודית, ניכר כי היריבות הקשה הקיימת כיום בין טורקיה למצרים תשתית את החזית הזו על בסיס רעוע.

נראה שההסכם המתגבש בין אירן למעצמות בנושא הגרעין, לצד התפקיד הפעיל של האירנים בסוריה, בלבנון באמצעות חיזבאללה ובעירק במאבק מול דאעש, וכן התחזקות השיעים-החות'ים בתימן, הובילו את הסעודים להכרה שהם זקוקים לטורקיה בחזית שהם מנסים לגבש אל מול אירן. ערב הסעודית ממשיכה גם במדיניות של השקעות עתק במצרים, שתכליתה לשמור על היציבות במדינה זו ולהשיג השפעה על שלטון א-סיסי. בוועידת הפיתוח הכלכלי של מצרים, שנערכה במחצית מרס בשארם א-שייח', ערב הסעודית בשיתוף עם כווית ואיחוד האמירויות הבטיחה העברה של עוד כ-12 מיליארד דולר למצרים - מה שמביא את הסיוע של מדינות המפרץ לא-סיסי לכ-23 מיליארד דולר. נראה שהשקעה זו כבר נושאת פרי בדמות ההשתתפות הפעילה של מצרים בקואליציה הפועלת בתימן בהנהגתה של ערב הסעודית.

טורקיה משפרת יחסים

טורקיה, מצדה, מבקשת את קרבתה של ריאד על-רקע בידודה היחסי באזור. איתותים לרצון בשיפור היחסים עם ערב הסעודית ניתן היה לראות בהחלטה של ארדואן לקטוע את ביקורו באפריקה על-מנת להשתתף בהלווית המלך עבדאללה, וכן בהכרזה על יום אבל בטורקיה על מותו של המלך. טורקיה זקוקה לערב הסעודית על שום כישלונותיה הרבים בתחום מדיניות החוץ וכן משיקולים כלכליים - הצורך בהשקעות סעודיות.

היקף הסחר בין טורקיה לערב הסעודית הגיע ב-2014 ל-7 מיליארד דולר ויש לו פוטנציאל צמיחה נוסף, כך ששתי המדינות הציבו לעצמן את היעד של הגעה להיקף סחר של 20 מיליארד דולר עד שנת 2018. הצמיחה בתיירות גדלה בשלושים אחוזים בהשוואה ל-2013, והגיעה ליותר משלוש מאות אלף תיירים סעודים בטורקיה. (עם זאת, אם כפי שמסתמן לא יחודש באפריל 2015 ההסכם בין טורקיה למצרים, שמאפשר למשאיות טורקיות לעבור בשטח מצרים ולעקוף את המעבר בתעלת סואץ, יתייקר משמעותית הסחר בין המדינות ותקטן כדאיותו.) יש לציין, שהצלחתה של ערב הסעודית לכופף את ידה של קטר ולאלצה לנסות ולשפר את יחסיה עם מצרים הובילו להיחלשותו של ציר טורקיה-קטר, שעוד במהלך 'צוק איתן' ספג מהלומה על-רקע הדומיננטיות המצרית.

"אתה בוודאי מתבדח"

הניסיון להקים ברית סונית על-רקע אתגרי הטלטלה בעולם הערבי וההתעצמות בכוחה האזורי של אירן אינו חדש. למעשה, כבר ב-2011 ניתן היה לראות ניסיון כזה, אך הוא לא צלח בין השאר בשל הכישלון להביא להפלתו של משטר בשאר אל-אסד בסוריה ולאחר מכן לאור חילופי השלטון במצרים - תפיסת השלטון בידי הצבא מידי 'האחים המוסלמים'. יתרה מכך, לטורקיה ולערב הסעודית אין מסורת של יחסים טובים, שעליה ניתן להישען על-מנת לבנות את היחסים בעת הנוכחית. תקופות של התחממות ביחסים, כמו למשל בין 2005 עד לאירועים הראשונים של הטלטלה בעולם הערבי, היו היוצא מן הכלל.

ערב הסעודית הוציאה את תנועת 'האחים המוסלמים' מחוץ לחוק, אך מדיווחים שונים עולה, כי המלך החדש שוקל את מדיניותו כלפי חמאס, תנועת בת של 'האחים', במטרה לצרפם לציר האנטי-אירני המתהווה. ההתרככות האפשרית בעמדתה של ערב הסעודית מול האחים המוסלמים, היא בסיס טוב לשיפור ביחסי טורקיה-ערב הסעודית. אולם מוקדם עדיין לראות שינוי בעמדה התקיפה של משטר א-סיסי מול 'האחים המוסלמים'.

על-רקע היחסים הטובים בין המשטר המצרי לבין ערב הסעודית, ברור שעמדתה התקיפה של טורקיה מול מצרים היא נקודת החולשה העיקרית של הציר הסוני, שמנסים לגבש הסעודים. במהלך ביקור ארדואן היו שציפו שהמלך סלמן יצליח להביא לפגישה בין ארדואן וא-סיסי, אך הציפייה לא התממשה. "אתה בוודאי מתבדח", השיב ארדואן לעיתונאי ששאל אותו האם הוא מתכנן לפגוש את סיסי במהלך ביקורו. אמנם, ארדואן גם ציין שערב הסעודית רוצה שטורקיה תשלים עם מצרים ושזוהי למעשה "המחלוקת היחידה בין שתי המדינות", אך במקביל אמר: "כמובן שהם רוצים זאת, אך אין התעקשות".

קשה לראות שיפור אמיתי

טורקיה הביעה תמיכה פומבית בהתערבות הצבאית בתימן בהובלתה של ערב הסעודית, ובאופן חריג ציין ארדואן, כי "לא ניתן לסבול" את הניסיונות האירניים להשיג דומיננטיות באזור. אולם טורקיה סייגה למעשה את התמיכה בפעולות הסעודיות בכך שהצהירה, כי היא תומכת בהן ובלבד שיובילו לדיאלוג פוליטי פנימי בתימן. ומעבר להבטחה עמומה לתמיכה לוגיסטית אפשרית, טורקיה לא הציעה עוד סיוע. בטווח הארוך, סיכוייו של המלך סלמן לרתום את טורקיה לקואליציה האנטי-אירנית שהוא מבקש להקים, נראים נמוכים.

את ההתבטאות החריגה של ארדואן ביחס לאירן ניתן לראות כנובעת יותר מהגברת השפעתה של אירן בעירק מאשר בתימן. יש אף לזכור, שטורקיה ואירן ידעו בעבר למתן את השפעתן של מחלוקות על יחסיהן - הן ידעו לשתף פעולה, על-אף עמדותיהן המנוגדות בתכלית ביחס למתרחש בסוריה. זאת ועוד, פרשנים סעודים איימו שאל לה למצרים לנסות ולהכתיב את מדיניות החוץ הסעודית, אך קשה לראות שיתרחש שיפור אמיתי ביחסי טורקיה-ערב הסעודית בלי שתחול תזוזה במצב היחסים בין טורקיה ומצרים.

יש אף לציין, שעל-רקע הפיצול בלוב, הסעודים (והמצרים) תומכים בממשלה בטוברוק, ואילו הטורקים תומכים בממשלה בטריפולי. ובנוסף, בעוד שנראה שחל שינוי מסוים בעמדה הסעודית כלפי חמאס, ספק אם שינוי זה אכן יצמצם את ההתנגדות הסעודית לגיבוי החזק שמעניקה טורקיה לחמאס. באופן סמלי ניתן לראות את סדר הביקורים אצל המלך סלמן גם כביטוי להיבטים של עבר, הווה ועתיד במדיניות החוץ של ערב הסעודית - הפגישה עם א-סיסי כביטוי לסדר העדיפויות של המלך הקודם, הפגישה עם ארדואן כביטוי לניסיון עכשווי לבנות קואליציה סונית, והפגישה עם שריף כתעודת ביטוח למקרה שניסיון לקדם את הקואליציה ייכשל.

לא בשורה טובה לישראל

התחממות ביחסי ערב הסעודית וטורקיה, על-אף שנועדה לבלום את התחזקות אירן באזור, אינה מבשרת בהכרח טובות לישראל. על-רקע המשבר ביחסים בין ישראל לטורקיה, הכנסתה של אנקרה לציר הסוני שמובילה ערב הסעודית עלולה להביא להחרפת מוקדי החיכוך בין ציר זה לישראל. היחסים הפרגמטיים שהצליחה לטוות ישראל עם המדינות הסוניות המתונות עלולים להיפגע, אלא אם ידעו ישראל וערב הסעודית לשמור על ערוץ תיאום שקט ביניהן.

יתר על כן, הצלחת המהלכים הסעודים הנוכחיים בהקשר הטורקי נתונה בספק. אם אכן ייכשלו המהלכים הסעודיים, אפשר שהפגיעה האפשרית ביחסים עם ישראל תתברר כזמנית. שר החוץ הסעודי צוטט לאחרונה כאומר, כי לערב הסעודית אין בעיה עם 'האחים המוסלמים' אלא עם אלמנטים מסוימים בתנועה. לא מן הנמנע, שעבור ריאד האיום האירני הוא מוחשי ומתגבר, ובראייתה כדאי גם לבלוע את הגלולה המרה הקרויה 'אחים מוסלמים', ולו כדי ליצור חזית סונית אנטי-אירנית. לפיכך, האתגר יהיה הבאת המצרים, הרואים בתנועה זו איום חמור על היציבות הפנימית במדינתם, לשתף פעולה עם הכוחות המזוהים עמה, ובראשם טורקיה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 679 (29.3.15)
גליה לינדנשטראוס היא חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי ומתמחה במדיניות החוץ העכשווית של טורקיה.

יואל גוז'נסקי הוא חוקר מן המניין במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  30/03/2015   |   עודכן:  31/03/2015
גליה לינדנשטראוס, יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערב הסעודית תצליח לגבש חזית סונית?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
"סכנה מאיימת על העולם" זוהי כותרת המבוא למאמר של עמי דור און על השלכות אפשריות של תהליך התגרענות של המזרח התיכון בעקבות כשלון כמעט וודאי של ההסכם עליו עמלים עתה אירן, ארה"ב ומעצמות אירופה ורוסיה. ההסכם מכוון כביכול למנוע אירן גרעינית, אולם מתנהל בשלומיאליות רבה, מותיר פרצות גדולות ואי-וודאות רבה לגבי העתיד. רבים סבורים שהתהליך הנ"ל מוביל בין שאר ההשלכות השליליות גם למזרח תיכון רב-גרעיני. למען התקינות הפוליטית אני חייב להודות שקראתי את מאמרו של עמי דור-און אבל לא את המחקר של מכון "הדסון" שאליו הוא מתיחס. בדברים הבאים אני יוצא, אפוא, מתוך הנחה שדור-און שיקף במאמרו את עיקרי המסרים והתוכנים של מחקרו של מכון "הדסון".
30/03/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
המאמר נכתב לפני יום שלישי הגורלי. יש סמליות מוזרה שדווקא ביום שלישי הקרוב, לרוע מזלה של ישראל: ייתכן מאוד שהמערב וארה"ב בראשו יחתמו על הסכם גרוע עם אירן, וכל המצב הגיאופוליטי ישתנה באחת. אם מזלנו לא יאיר לנו פנים, הרי שביום שלישי עלול הימין להוכיח שרק הוא יכול: הכרה בינלאומית בהיותה של אירן מדינת סף גרעינית. גם הפעם יהיה זה ניצחון סוחף של נתניהו וחבריו, דא עקא יהיה זה נצחון פירוס. אם תסריט האימים הזה ימומש, על ראשם של נתניהו, הליכוד והבית היהודי תרבוץ אחריות כבדה מאוד. אם אומנם ההיסטוריה חומדת לצון, יהיה זה המחנה הלאומי בראשות נתניהו שהביא עלינו אסון זה.
30/03/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אירן חזרה בה מהסכמות שאליהן הגיעה יחד עם המעצמות במשא-ומתן על תוכנית הגרעין המתקיים בלוזאן שבשוויץ. לטענת הגורמים האירניים, הם אינם מוכנים עוד לסעיף בהסכם הקובע כי עליהם להעביר אורניום מועשר אל מחוץ לגבולות מדינתם.
30/03/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בשעה שהכותרות בעיתוני העולם ובישראל מבשרות, כי אירן ונציגי המעצמות הגיעו אל סף חתימת הסכם בנושא פיתוח הנשק הגרעיני שבמסגרתו תקבל מדינת האייתולות "אור ירוק" להפוך למדינת סף גרעינית, סביר להניח שישראל כבר ערוכה ליום שאחרי ההסכם.
29/03/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
גורם מערבי המעורים בשיחות הגרעין בלוזאן אומרים (יום א', 29.3.15) לסוכנות הידיעות הצרפתית כי ההסכם המתגבש הגיע לשלב הסיכומים האחרונים והוא צפוי להיחתם במהלך היומיים-שלושה הקרובים.
29/03/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
בחירות 2015  /  יהודה בן מאיר
ממשלה חדשה: ההימנעות מן הצפוי  /  עודד ערן
השלכות הסכם שיכיר באירן כ'מדינת סף גרעינית'  /  יואל גוז'נסקי, אודי דקל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il