|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

העסקה ותקינת כוח אדם במשרדי הממשלה

מתוך דוח מבקר המדינה לשנת 2004 (55ב')
08/05/2005  |     |   מקורות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מימון ביקור בית של רופא לצורך קביעת מוות
  אי-הודעה על החלטה שלא להעמיד לדין ועל הזכות להגיש ערר
  עיריית ירושלים - אי-השתתפות במימון העסקת סייעת לתלמיד נכה
  הזנחת הטיפול בחקירת אונס במשך שנתיים וחצי
  דרישות שגויות לתשלום קנס


תקציר

תקן כוח האדם (להלן - התקן או התקנים) מציג את משרות הארגון ואת המדרג הניהולי בו, ולמעשה את מבנהו. בחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 (להלן - החוק או חוק המינויים) נקבע, כי בסמכותה של נציבות שירות המדינה (להלן - נש"מ), יחידת המטה המרכזית לניהול משאבי האנוש של הממשלה, לאשר, בין היתר, את תקן משרדי הממשלה, להגדיר את המשרות ולקבוע את דרגותיהן, לפרסם מכרזים לשירות המדינה, ולקיים פיקוח ובקרה על קליטת עובדים לשירות המדינה.

כדי שנש"מ, המופקדת על תכנון מדיניות הממשלה בכל הנוגע למינהל כוח אדם, תוכל למלא את תפקידה היא חייבת שיהיו בידיה נתונים מלאים ועדכניים על העובדים המועסקים בשירות המדינה, על תפקידיהם ועל היקף העסקתם: 1. עובדים קבועים ועובדים זמניים לסוגיהם (להלן - עובדי מדינה), המועסקים במשרות בתקן;

2. עובדי חברות כוח אדם וקבלנים למיניהם (להלן - עובדים בשירות המדינה) כתחליף להעסקתם בתקנים של עובדי מדינה.
התברר, שבמשך השנים הלך וגדל היקף ההעסקה של קבלנים לסוגיהם, אך נש"מ עסקה במעקב ובפיקוח רק על עובדי המדינה, ולא היה לה מידע שלם על המועסקים בשירות המדינה בדרכים אחרות. למעשה לא היה רישום מרכזי על עובדים אלה לא במשרדי הממשלה, לא בנש"מ ולא בגופי מטה אחרים כגון החשב הכללי באוצר (להלן - החשכ"ל).
נש"מ ומשרדי הממשלה גם לא בדקו, אם עלולים להתקיים במקרים מסוימים, על פי מבחני הפסיקה, יחסי עובד ומעביד בין המשרד ובין הקבלן למרות שלכתחילה לא הייתה כוונה לכך.

מבדיקה שעשה משרד מבקר המדינה במשרד המשפטים ובמשרד הרווחה עלה, כי קבלנים רבים הועסקו בתנאים ובתפקידים שונים, בניגוד להוראות נוהל נש"מ להעסקת עובדים בעבודה בלתי צמיתה בשירות המדינה, ובלי שנבחן אם אופן העסקתם היה יכול להביא להכרה ביחסי עובד ומעביד על פי מבחני הפסיקה; חלקם הועסקו בתפקידים אשר על פי הפסיקה והנוהל ראוי היה שעובדי המדינה ימלאו, כגון תפקידי ניהול, בקרה ופיקוח. לדוגמה: 169 מהקבלנים שהועסקו במשרד המשפטים עשו את עבודתם דרך קבע בתוך המשרד עצמו, השתמשו בציודו והשתלבו בתכניות העבודה שלו. לחלק נכבד מהם הייתה זו עבודתם היחידה, והיקפה היה גדול ממשרה מלאה. גם במשרד הרווחה הועסקו עובדים של עמותה במטה של אחד מאגפיו; העסקתם הייתה בניגוד להוראות נוהל נש"מ: מקום מושבם הקבוע היה מטה המשרד; הם דיווחו על נוכחותם בעבודה באמצעות שעון הנוכחות המשרדי, קיבלו אישורים לדוחות הנוכחות מהממונים במשרד וחתמו על ניירות עבודה בשמו.

במהלך השנים הכירו בתי הדין לעבודה ביחסי עובד ומעביד במספר מקרים שבהם הועסקו עובדי קבלן במשרדי ממשלה; כמו כן בתיקון לחוק העסקת עובדים על ידי חברות כוח אדם, התשנ"ו-1996 (להלן - חוק קבלני כ"א), מיולי 2000, נקבעו תקופות העסקה שבסיומן יהפוך עובד חברת כוח אדם לעובד המעסיק בפועל. בינואר 2001 הקימו נציב שירות המדינה, החשכ"ל, הממונה על אגף התקציבים (להלן - אג"ת) באוצר, הממונה על השכר צוות עבודה בין-משרדי בהשתתפות נציגים מטעמם ונציגי המשרדים הרלוונטיים. הצוות (להלן - צוות א') הוקם במטרה לבחון את נחיצות העסקת עובדי חברות כוח אדם בכל תחום או בכל נושא שבהם מעסיקים אותם במשרדי הממשלה וביחידות הסמך, ולקלוט לשירות המדינה את מי שעבודתם נכללת בתחומי פעילותו העיקרית של המשרד.

נציב שירות המדינה, החשכ"ל, הממונה על אג"ת והממונה על השכר הנחו את צוות א' לבחון את נחיצות העסקת עובדי כוח האדם במשרות שבתחום פעילותו העיקרית של המשרד, ובהתאם לכך קבע צוות א' כי יש לקלוט עובדי חברות כוח אדם ב-1,619 משרות במשרדי הממשלה וביחידות הסמך. בעקבות זאת קבע החשכ"ל, כי "יש לוודא שהעסקתם של עובדי חברות כוח אדם במשרדי הממשלה במשרות שלא אושרו במסגרת מסקנות צוות א' תופסק עד ל-31 בדצמבר 2003". בשנת 2004 נקלטו ב-2,389 משרות במשרדי הממשלה וביחידות הסמך עובדי חברות כוח אדם. עובדים אלה נקלטו כעובדי מדינה באישור אג"ת; מספר המשרות שהם נקלטו בהן חרג ב-770 ממספר המשרות שמלכתחילה אושר לקלוט בהן עובדי חברות כוח אדם כעובדי מדינה.

צוות א' ונש"מ לא קבעו מדיניות אשר תחייב את משרדי הממשלה לבחון את קליטתם של העובדים, בין היתר לפי הוותק שלהם; חלק מעובדי חברות כוח אדם שלא נקלטו באותו שלב כעובדי מדינה והיו מועסקים במשרדי הממשלה זמן רב, הגישו תביעות להכרה בהם כעובדי מדינה.

עבודות מסוימות בשירות המדינה מוגבלות על פי טבען ואופיין בזמן. בעבודות אלה מועסקים, בדרך כלל בתחומי תקציב מסוים, עובדים זמניים, ובכלל זה עובדים ללא כתב מינוי (להלן - העסקה במשרות מסגרת). בניגוד לחוק המינויים, יצרו בפועל נש"מ ואג"ת משרות מסגרת למשימות אשר מטבען הן חלק מהפעילות המרכזית של המשרד ומחייבות העסקה לטווח ארוך. מצב זה הגדיל את ההסתברות שעובדים שהועסקו בהן ייהפכו קבועים.

ספר התקציב נועד, בין היתר, להציג למקבלי ההחלטות מידע על היקף המועסקים ועל תקציב השכר לכוח האדם המועסק בשירות המדינה. בניגוד להוראות חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, צוין בספר התקציב של שנת 2004, שיא כוח אדם למשרדי הממשלה וליחידות הסמך הכולל 43,598 משרות, אך בפועל הועסקו בשירות המדינה באותה שנה עובדים ב-51,224 משרות. הפער של 18% מוסבר באי-הכללתם של אלפי עובדים המועסקים במשרות מסגרת; תקצוב משרות אלה נעשה בנפרד לפי חודשי עבודה בתקנות נפרדות. על כן, הצעת התקציב של שנת 2004 לא נתנה למקבלי ההחלטות מידע מלא על כל המועסקים במסגרת שיא כוח האדם.

כאמור, בסמכות נש"מ, בין היתר, לאשר את המבנה הארגוני של משרדי הממשלה - התקן בלשון החוק - ולעסוק בגיבוש הצעות להחלטות ממשלה בעניין כוח אדם. בפועל לא תמיד ביקש אג"ת מנש"מ לחוות דעה לממשלה בקשר להצעות החלטה שהוא הגיש בנושאי כוח אדם. נש"מ מצדה ויתרה, למעשה, כבר בשנות ה-90 על תפקיד מרכזי שלה, עיצוב המדיניות ואחריות לשינויים מבניים בשירות המדינה, ובפועל היא הכפיפה עצמה בעניין זה לאג"ת.

כאשר משרד ממשלתי עושה שינויים ארגוניים ויש לשקול לבטל תקנים או להוסיפם, הסמכות לאשר זאת, לפי החוק, היא של נש"מ. בפועל נטל אג"ת לידיו את הסמכות לקבוע אם יש צורך בתקן שביקשו משרדי הממשלה, ואילו נש"מ, שנדרשת לכך בדיעבד, איבדה מכוחה ומסמכויותיה והפכה לגוף שעיקר עיסוקו בקביעת רשומת התקן ובהזנתו למערכת הנתונים.

שינויים במבנה הארגוני של המשרדים נועדו לייעל את עבודתם ולהביא לניצול מיטבי של משאביהם. ואולם נש"מ אינה בוחנת את המבנה הארגוני של המשרדים, גם במקרים שהומלץ לעשות כן בידי גורמים חיצוניים (מבקר המדינה, ועדות בדיקה וכיו"ב) או כשהיו שינויים משמעותיים בסביבת הארגון או שינויי מדיניות.

בשנים האחרונות חל גידול ניכר במספר המסגרות הלא ממשלתיות אשר משרדי הממשלה רוכשים מהן שירותים, במקביל להקפאה או צמצום של המסגרות הממשלתיות שנותנות אותם שירותים. שינוי זה מקנה לפיקוח על נותני השירותים משנה חשיבות ומחייב את המשרדים המעורבים בתהליך ואת נש"מ להתאים את תקני כוח האדם למציאות החדשה ולשקול ארגון מחדש של תקני הפיקוח. אך הליך שיטתי של קביעת תקני הפיקוח הראויים לא התקיים.

אישור של תקני כוח אדם חדשים צריך שייעשה מסיבות ארגוניות מבניות (במנותק משיקולים אישיים). התברר, שבמקרים מסוימים אושרו תקנים חדשים במשרדי הממשלה כדי להביא לשיפור תנאי עבודה של עובדים או לשם פתרון בעיות אישיות.

מממצאי דוח זה עולה, כי במשך השנים נוצרו בשירות המדינה צורות העסקה מגוונות, אך הן וסדרי הטיפול בכוח האדם לא נבחנו מחדש. מן הראוי לקבוע הסדרי העסקה אשר ייתנו אמנם בידי משרדי הממשלה את הגמישות הניהולית הראויה, אולם גם יעלו בקנה אחד עם הוראות הדינים החלים על עובדי מדינה. יש לקבוע מדיניות אחידה בכל הנוגע למשרות שבהן יועסקו עובדים בתקן לפי הוראות חוק המינויים, ובעניין משרות מחוץ לתקן של "עובדים בשירות המדינה". על גופי המטה לממש את אחריותם ולהפיק את הלקחים הנדרשים על מנת למנוע קליטה לא מבוקרת של עובדים נוספים בשירות המדינה כעובדי מדינה.

מבוא

1. תקן כוח האדם (להלן - גם כ"א) מציג את משרות הארגון ואת הדרגות הצמודות להן, קרי את מבנהו (להלן - התקן). חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 (להלן - חוק המינויים) מסדיר את קבלת העובדים לשירות המדינה וקובע הליכים ליצירת תקן ולאישורו ולבחירת עובדים למשרות התקן. הכוונה הייתה ליצור כלי לפיקוח על מספר המשרות, על דרגותיהן ועל היחס ביניהן תוך ניתוק בין התקן לממלא המשרה ובמטרה להבטיח אחידות במשרדי הממשלה השונים. על-פי החוק, מונה נציב שירות מדינה, העומד בראש נציבות שירות המדינה (להלן - נש"מ), יחידת המטה המרכזית לניהול משאבי האנוש של הממשלה.

הנציבות מופקדת על תכנון מדיניות הממשלה בכל הנוגע למינהל כ"א, ובסמכותה, בין היתר, לאשר את המבנה הארגוני של משרדי הממשלה - התקן בלשון החוק - לקבוע את הדרגות ולהגדיר את המשרות, ולקיים פיקוח ובקרה על קליטת עובדים לשירות המדינה. בבואה לקבוע את המבנה הארגוני של משרדי הממשלה על נש"מ להתחשב באילוצים שונים:

(א) מכוח סעיף 13 לחוק יסוד: הממשלה, הממשלה היא הקובעת את הרכבה ואת חלוקת התפקידים והסמכויות בין משרדי הממשלה; ואילו נש"מ אמורה לקבוע את המבנה "הפנימי" שלהם מבחינת ארגון יחידות מטה, פונקציות ניהול ותקני כוח אדם.

(ב) מכוח חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן - חוק יסודות התקציב), מוסדר ההיקף הכולל של כוח אדם תקני באמצעות קביעת המספר המרבי של המשרות שאותן רשאית הממשלה לאייש בשנת תקציב מסוימת (להלן - שיא כוח אדם). האחריות להפעלתו של החוק ובכלל זה הסדרת שיא כוח האדם היא בידי שר האוצר אשר אצל מסמכותו לממונה על אגף התקציבים (להלן - אג"ת).

(ג) הגבלה נוספת נובעת מחיקוקים אשר קובעים דרישות מיוחדות בנושא תקן או מפסיקת בתי המשפט. לדוגמה: תקנות הפיקוח על מעונות (תקן עובדים והכשרתם ותנאי כשירותם של מנהלי מעונות ללוקים בשכלם), התשל"ז-1977, הנגזרות מחוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965, קובעות, בין היתר, תקנים למטפלים במעונות; בית המשפט הגבוה לצדק פסק כי יש לקיים את תקן כוח האדם הקבוע בתקנות, ולהוסיף ולהשוות את התקנים במעונות הממשלתיים לתקנים שהחיל משרד הרווחה על המעונות הלא ממשלתיים.

(ד) אחדים ממשרדי הממשלה התקינה עצמה או חלקים ממנה, כמו הדרגות הצמודות למשרה, נתונים למשא ומתן במסגרת הסכמי שכר ומעוגנים בהסכמים קיבוציים שנחתמו בין הארגון היציג של העובדים ובין נציגי הממשלה .

2. שירות המדינה מועסקים עובדים בצורות העסקה שונות, שניתן לחלקן לשניים:

(א) ובדי מדינה: על פי הפסיקה, יש למנותם לתפקידים שעניינם הפעילות המרכזית של המשרד ובכלל זה תפקידי פיקוח ובקרה על ביצוע המדיניות של המשרד . חוק המינויים קובע, שלא יתמנה אדם לעובד מדינה אלא למשרה פנויה בתקן. מינוי במעמד קבוע של עובד מדינה ייעשה בכתב מינוי חתום על ידי נציב השירות, שישמש ראיה לכך שעובד המדינה נתמנה למשרתו במועד ובדרגה שפורטו בו. חוק יסודות התקציב מתיר לממשלה להעסיק במסגרת שיא כוח האדם המאושר עובדים אלה: עובדים קבועים, עובדים זמניים ועובדים ארעיים, למעט עובדים ארעיים למשימה חולפת המועסקים עד 120 יום.

בעת הביקורת הועסקו בשירות המדינה 51,224 עובדים במשרות קבועות, שהן משרות בתקן, ובמשרות מסגרת . על עובדי המדינה חלות הוראות תקנון שירות המדינה (להלן - התקשי"ר) בהתאם למעמדם התעסוקתי; הוראות אלה מותירות למנהלים בשירות המדינה גמישות ניהולית נמוכה באשר הן מגבילות את האפשרויות לנייד עובדים או לפטר עובדים לא יעילים.

(ב) ובדים בשירות המדינה: בגלל הגבלת התקנים, מחמת הגמישות הניהולית הנמוכה ועקב מדיניותה של הממשלה להעביר שירותים ותפקידים המבוצעים על ידה לגורמים חוץ ממשלתיים, התפתחו במשרדי הממשלה במשך השנים צורות העסקה שונות המבוססות בעיקרן על רכישת שירותים: קניית שירותי כוח אדם מחברות כ"א והתקשרויות עם קבלנים, לרבות קרנות ועמותות למיניהן , קבלנים עצמאיים וקניית שירותים ממקורות חוץ (outsourcing) (להלן - עובדים בשירות המדינה). צורות העסקה אלה נועדו שלא ליצור יחסי עובד ומעביד בין המדינה ובין עובדים בשירות המדינה.

3. חודשים מרס-אוגוסט 2004 בדק משרד מבקר המדינה את סדרי הבקרה והפיקוח של נש"מ על העובדים בשירות המדינה לסוגיהם, את צורות ההעסקה השונות בשירות המדינה, את השפעותיהן ואת סדרי התקינה של משרות עובדי המדינה; כן נבדקו יחסי הגומלין בין יחידות המטה השונות במשרד האוצר העוסקות בכך ופעולתן ליזום ולביצוע שינויים ארגוניים כוללים במשרדי הממשלה.

הבדיקה נעשתה במשרד האוצר: בנש"מ, באג"ת ובאגף החשב הכללי באוצר (להלן - החשכ"ל), במשרד הרווחה, במשרד המשפטים, במשרד הבינוי והשיכון (להלן - משרד השיכון) ובמשרד החקלאות.

סיכום:

1. סדרי ההעסקה והתקינה בשירות המדינה הם נושאים בעלי חשיבות שבהם עוסקים גופי המטה של משרד האוצר: נש"מ, אג"ת והחשכ"ל - וכל משרדי הממשלה. כוח האדם במשרדי הממשלה הוא נדבך חשוב ביותר במערך הממשלתי, ובלעדיו אין הממשלה יכולה לספק שירותים לאזרחיה ולפקח על איכותם. ההשפעות התקציביות של העסקת העובדים בשירות המדינה הן כבדות משקל: יותר מ-20% מתקציב המדינה מיועדים להוצאות שכר. ואולם גמישות ההעסקה בשירות המדינה מוגבלת; ישנן מגבלות לניוד עובדים, לפיטורי עובדים לא יעילים וכדומה.

משרדי הממשלה העסיקו החל משנות ה-90 אלפי עובדים קבלניים בשירות המדינה הן כעובדי חברות כוח אדם הן כקבלנים, בתפקידים שעל פי ההלכה הפסוקה ועל פי נוהל נש"מ ראוי שיועסקו בהם עובדי מדינה; בחלק מהמקרים הוגשו תביעות לבית משפט להכרה בקיומם של יחסי עובד ומעביד בינם לבין המשרד. בה בעת לא פיתחו גופי המטה כלי מעקב ובקרה על מספרם ועל תפקידיהם של העובדים בשירות המדינה, על משך העסקתם ועל מאפייני העסקתם שעשויים היו ליצור הכרה שיפוטית ביחסי עובד ומעביד, אף שלא הייתה כוונה ליצור יחסים כאלה לכתחילה. הדבר נבע מהחלטת נש"מ לטפל בעובדי המדינה בלבד ולהתעלם מהעסקת עובדים אחרים בשירות המדינה ומהשפעותיה על השירות וממדיניות אג"ת שעודד העסקה זו, גם בניגוד להוראות הנוהל, כדי לשפר את גמישות ההעסקה.

בעקבות תיקון לחוק קבלני כ"א, נקלטו בשירות המדינה ללא מכרזים אלפי עובדי חברות כוח אדם. לאחר קליטת העובדים ניתן היה לצפות שכחלק מתהליך של הפקת לקחים יחלו גופי המטה בבחינה של העסקת כל יתר העובדים הקבלנים בשירות המדינה, אך הדבר לא נעשה. במועד סיום הביקורת הועסקו קבלנים רבים במשרדי הממשלה; אפשר שגם אלה ייקלטו, על פי מבחני הפסיקה, כעובדי מדינה.
חוק המינויים מחייב העסקת עובדים קבועים רק כעובדים בתקן עם כתב מינוי, ואילו משרות מסגרת מיועדות לעובדים זמניים ולעבודות שלפי טבען הן מוגבלות בזמן. במשך שנים רבות הועסקו עובדים במעמד זמני מחוץ לשיא כוח האדם במשרות מסגרת למשימות אשר שמטבען חייבו משרות קבועות.

2. אי-שיתוף הפעולה בין נש"מ ובין אג"ת והעדר מדיניות אחידה מתבטאים גם באופן התִקנוּן ובדרך הוספת המשרות לשירות המדינה. מצד אחד, נש"מ לא פעלה להתאים את המבנה הארגוני של משרדי הממשלה לשינויים שחלו בסביבתם או במדיניות, ומצד שני, אג"ת פעל כמה פעמים לקביעת מבנה ארגוני של משרדים ויחידות ממשלתיות וליצירת משרות ללא תיאום עם נש"מ.

3. במועד הביקורת חסרו במשרדי הממשלה כלי ניהול בסיסים: תיאור של המבנה הארגוני והמדרג שלו הכולל את מצבת העובדים המלאה ואת כל משרות הארגון. כל משרד ממשלתי מגייס עובדים מכל סוג בין אם הם עובדי מדינה או עובדים בשירות המדינה כדי למלא את משימותיו. יחידות המטה מאפשרות למצב זה להמשך.

לדעת משרד מבקר המדינה, ממצאי דוח זה מלמדים, שיש צורך לבחון את הסדרי ההעסקה והתקינה בשירות המדינה בחינה מערכתית: יש לקבוע הסדרי העסקה אשר ייתנו בידי משרדי הממשלה את הגמישות הניהולית הראויה, אולם יעלו בקנה אחד עם הוראות התקש"יר; יש לקבוע מדיניות אחידה בכל הנוגע למשרות שבהן יועסקו עובדים בתקן לפי הוראות חוק המינויים ובעניין משרות של עובדים בשירות המדינה (משרות מחוץ לתקן);

יש לפעול לכך שכל אחד מגופי המטה יממש את אחריותו ויפיק את הלקחים הנדרשים על מנת למנוע קליטה לא מבוקרת של עובדים נוספים בשירות המדינה כעובדי מדינה. מן הראוי שכל הגורמים המעורבים בניהול כ"א בשירות המדינה יפעלו באופן אחיד ומתואם. כך שלכל גורם במערכת זו יהיה ברור מה תחום אחריותו, ולמקבלי ההחלטות ולגורמי הבקרה במשרדים ובגופי המטה תהיה תמונה מדויקת על כל המועסקים בשירות המדינה, ועל עלות העסקתם.

תאריך:  08/05/2005   |   עודכן:  08/05/2005
אליעזר גלדברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שש משואות, המייצגות את שישה מיליון היהודים שנספו בשואה, הודלקו במהלך הטקס המרכזי לציון יום השואה והגבורה, המתקיים מדי שנה ביד ושם
04/05/2005  |    |   מקורות

25/03/2005  |  רו"ח רמי אלחנתי  |   מקורות
1. המתלוננת, תושבת כרמיאל, הגישה לנציבות תלונות הציבור (להלן - הנציבות) תלונה על שירותי בריאות כללית (להלן - קופת החולים) ועל מגן דוד אדום בישראל (להלן - מד"א). אלה פרטי התלונה:
1. סעיף 63 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן - החוק), קובע, כי על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין תימסר למתלונן הודעה בכתב, בציון הנימוק להחלטה.
1. המתלוננת, תושבת ירושלים, הגישה בינואר 2003 תלונה לנציבות תלונות הציבור (להלן - הנציבות) על עיריית ירושלים (להלן - העירייה). ואלה פרטי התלונה:
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
איילת שקד
איילת שקד
הם לא בחרו לעמוד על איזו גבעה ולירות. הם שעטו לעבר נחילי המחבלים, הרגו הרבה מהם, ולמעשה הצילו חיים רבים של תושבי נחל עוז והסביבה
שיר טורם-הספרי
שיר טורם-הספרי
מספר המפונים מהגליל, יש לומר פליטים, נאמד באופן רשמי בכ-100 אלף. בפועל המספר גדול אף יותר    דה פקטו כל חבל הארץ הממוקם מהעיר כרמיאל צפונה לגבול הלבנון, הפך להיות "רצועת ביטחון" לכל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il