|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

לא הייתה תנועת התגיירות המונית

חוקרים תרגמו מחדש את הספרות היהודית-יוונית והיוונית-רומית שעסקו בנושא היהודי והגיעו למסקנה שהתרגומים אינם מדויקים ואינם משקפים תופעת גיור רחבה אלא תופעה של אוהדי יהדות
12/04/2015  |   רבקה שפק ליסק   |   מאמרים   |   תגובות
אימוץ חלקי של מנהגים יהודיים [צילום: פלאש 90]

פרופ' שלמה זנד טען בספרו "מתי ואיך הומצא העם היהודי" שהיהודים החיים כיום אינם צאצאי היהודים שחיו בארץ בעבר אלא צאצאי גרים. הוא טען שבתקופת המשנה והתלמוד הייתה התגיירות המונית של גויים וזהו ההסבר לגידול במספר היהודים בתפוצות בתקופה הרומית. לדעת זנד, לא הייתה הגלייה של יהודים מארץ ישראל ע"י השלטון הרומי והתפוצה היהודית נוצרה מהגירת יהודים מהארץ וגדלה בשל הגרים. המחקר ב-25 השנים האחרונות מפריך את התזה של זנד.

למרבה הצער זנד לא טרח להביא את כל החוקרים שעסקו בנושא. אומנם בין שלהי המאה ה-19 ועד קרוב לאמצע המאה ה-20 הדעה שהייתה מקובלת על רוב החוקרים הייתה שהייתה תנועת התגיירות המונית והיא מהווה הסבר לעליה המשמעותית במספר היהודים בתפוצות בתקופה הרומית. אבל, ב-25 השנים האחרונות החלו חוקרים לערער על התזה הזאת. חוקרים תרגמו מחדש את הספרות היהודית-יוונית והיוונית-רומית שעסקו בנושא היהודי והגיעו למסקנה שהתרגומים אינם מדויקים (בין השאר בעיה בתרגום המונחים) ואינם משקפים תופעת גיור רחבה אלא תופעה של אוהדי יהדות.

החוקרים הגיעו למסקנה שלא הייתה תנועת התגיירות המונית אבל הייתה תופעה רחבה של גויים שאימצו באופן חלקי מנהגים יהודיים כמו שמירת השבת, כשרות ועוד. גויים אלה הכירו את היהדות מהספרות היהודית יוונית של סופרים כמו פילון האלכסנדרוני ואחרים או שמעו מפי יהודים שהכירו על דתם או ביקרו מתוך סקרנות בבתי הכנסת שקמו בתפוצות והושפעו.

במקורות היהודיים והיוונים-רומיים כונו גויים אוהדי יהדות בשם "יראי אלוהים". "יראי האלוהים" לא התגיירו ולא הצטרפו לקהילות היהודיות שהרי גיור מחייב לעבור טבילה ומילה, לנתק את הקשרים המשפחתיים והחברתיים עם העולם היווני- רומי ולהצטרף לעם ישראל. החברות בפוליס היוונית- רומית הייתה קשורה בפולחן האלילי של הפוליס וגיור פירושו היה ניתוק מהקהילה היוונית-רומית. מיכאל בירד (לא יהודי) כתב "אנו יודעים שכתוצאה ממגע ישיר של יהודים עם פאגנים, פגאנים מסוימים המירו דתם ליהדות...עובדה היא שפאגנים רבים אימצו מנהגים יהודיים ונשארו אוהדים לאמונות יהודיות ואחדים אפילו הרחיקו לכת וויתרו על מנהגי אבותיהם והתגיירו". זוהי גם מסקנתו של מרטין גודמן מהמחקר שערך. הוא הגיע למסקנה שהגידול במספר היהודים היה תוצאה של מצוות פרו ורבו שגרמה לריבוי טבעי גבוה. היסטוריונים יוונים-רומיים התייחסו אף הם לריבוי הטבעי הגבוה בקרב יהודים. המקורות היהודיים התגאו בהשפעה היהודית וראו בה הוכחה לעליונות האל היהודי. מחקרים דמוגרפיים ומחקרים העוסקים בפוריות האישה בתקופה העתיקה מאשרים אף הם שהריבוי הטבעי בקרב יהודים היה גבוה מהמקובל בעולם היווני- רומי.

מלבד הקושי של הניתוק המשפחתי - חברתי הייתה גם בעיית המילה. בתנאים הסניטריים וברמת הרפואה של אותם ימים מילה של אדם מבוגר הייתה כרוכה בסיכון. אבל מעל לכל, ברומא היה חוק שאסר מילה משום שבתרבות היוונית- רומית מילה נחשבה לסירוס. חוק זה היה קיים עוד לפני שהקיסר אדריאנוס חידש את תוקפו בהקשר לאירועי מרד בר-כוכבא (132 - 135 לסה"נ) וכלל בהדגשה את היהודים באיסור המילה.

הקיסר אנטונינוס פיוס (86 - 161 לסה"נ) ביטל את תחולת החוק על יהודים והותיר את האיסור לגבי לא-יהודים. העונשים בחוק הרומי על מילה לגבי המוהל והנמהל היו חמורים ביותר. בסנט הרומי ובקרב הקיסרים הייתה התנגדות לתופעת המשיכה ליהדות והקיסרים הרומים רדפו את הנמשכים אחר דת היהודים, אוהדים וגרים. הקיסר דומיטיאנוס (81 - 96) אילץ גרים ו"יראי אלוהים" לשלם את מס היהודים. מס זה הוטל על כל יהודי הקיסרות לאחר חורבן בית המקדש כתחליף למחצית השקל שנהגו יהודי התפוצות לתרום לבית המקדש. הקיסר לא הבחין בין אוהדים לגרים. כך הוטלה מעמסה כספית על האוהדים ואילצה אותם להחליט אם להמשיך באהדתם ליהדות. גם חלק מהסופרים היוונים- רומיים לא הבחינו בין אוהדים לגרים.

מהמקורות ניתן להסיק בוודאות שהיו אלה בעיקר נשים ולא גברים שהתגיירו. אבל, כאמור, ההתגיירות הייתה תופעה שולית לעומת התופעה של אוהדים "יראי אלוהים". "יראי האלוהים" נהגו לבקר בבתי הכנסת ואף תרמו כספים אבל לא הפכו לחלק מהקהילה. "יראי אלוהים" רבים מצאו בסופו של דבר את מקומם בנצרות לאחר שהנוצרים הראשונים שראו עצמם כיהודים ניתקו קשריהם עם היהדות באמצע המאה ה-1 לסה"נ ולא דרשו מילה כתנאי להצטרפות לכנסיה הנוצרית. הפיכת הנצרות לדת הקיסרות בימי הקיסר קונסטנטינוס ב-313 לסה"נ זרזה את תהליך ההתנצרות של "יראי אלוהים".

המחלוקת בין החוקרים נסבה בהקשר זה על השאלה האם המימסד היהודי (חכמי הסנהדרין) והקהילות היהודיות ניהלו פעילות מיסיונרית שזכתה להצלחה והביאה גרים רבים לישראל. גם בעניין זה חל שינוי במחקר והחוקרים כיום נותנים מספר הסברים. חלקם, סבורים שלא הייתה פעילות מיסיונרית מאורגנת ע"י החכמים או הקהילות, חלקם סבורים שהיו יהודים יחידים שפעלו מיוזמתם כמו במקרה המפורסם של התגיירות המלכה הלני ובנה מלך חייבר. אחרים סבורים שיהודים בקהילות בתפוצות היו מעוניינים באוהדים מסיבות פוליטיות על-רקע היותם מיעוט אתני- דתי, ואחרים בדעה שיהודים לא עסקו כלל בפעילות מיסיונרית והיוזמה להתגיירות באה מגויים שהעריצו את היהדות.

היו מספר סיבות למשיכה של אוהדים וגרים ליהדות. העולם האלילי היווני-רומי היה במשבר דתי. התקופה בה הפכה היהדות לדת בעלת כוח משיכה במסגרת האימפריה הרומית החלה בערך באמצע המאה השנייה לפנה"ס, כאשר נוסדה בעיר רומא קהילה יהודית והגיעה לשיאה במאה ה-1 לסה"נ. התופעה נמשכה עד בערך אמצע המאה השנייה לסה"נ. תופעת המשיכה ליהדות לא הגיעה לקיצה בעקבות כשלון המרד הגדול אבל, מרד בר-כוכבא, הוכיח שהאל היהודי הוא חסר אונים מול האימפריה הרומית. מרד בר-כוכבא וגזירות אדריאנוס היו נקודת המפנה בתולדות הגיור לדעת פרופ' לואיס.ה. פלדמן. באותם ימים היהדות לא דגלה בהסתגרות והיהודים השתלבו בחברה הכללית מבלי לוותר על יהדותם.

הרקע למשיכה ליהדות היה:

  • אכזבה מהדתות האליליות - לדעת פרופ' לוין תופעת ההתגיירות בעולם ההלניסטי- רומי הייתה חלק מתופעה רחבה יותר של ההימשכות של אנשים רבים לדתות במזרח ופולחניו. פרופ' מנחם שטרן הדגיש את המצב הדתי ברחבי האימפריה הרומית על-רקע התערערות הדתות של יוון ורומא. כוח המשיכה של היהדות נבע מהיאוש של רבים מעולמם הרוחני האלילי.

  • תפישת האלוהות ביהדות - היהדות הציעה אמונה באל אחד במקום סגידה לפסלים, אורח חיים מקיף המושתת על ערכים מוסריים ועזרה הדדית, חיים קהילתיים וביטחון בגאולה אישית. היהדות, כתב פרופ' שטרן, דברה אל הרגש וגם אל השכל לא פחות מהשיטות הפילוסופיות.

  • תרגום התנ"ך ליוונית - תרגום ה-70 שנעשה באלכסנדריה במאה ה- 3 לפנה"ס לצורכי הקהילה דוברת היוונית באלכסנדריה הביא להפצת הידע על היהדות בחוגים רחבים.

  • תורת המוסר היהודית - בעולם האלילי הייתה ביקורת על הנורמות המוסריות הירודות כמו הפקרת ילדים חלשים לאחר לידתם, משכב זכר, מעשי זימה ואונס.

  • המסגרת הקהילתית של סולידריות ועזרה הדדית - היהדות נתנה, לדעת פרופ' לוין, מספר הטבות חברתיות וכלכליות. ההצטרפות לקהילה נתנה לחבריה תחושת אחדות, שירותי סעד, זכויות שהשלטון הרומי אישר ליהודים ותחושת ביטחון וגאווה.

  • הזכויות הייחודיות שניתנו ליהודים באימפריה הרומית - היהודים היו היחידים שקיבלו זכות להתארגן בקהילות, ניתן להם פטור מחובת ההשתתפות בפולחני הערים בהן התגוררו, הם שוחררו משירות צבאי, ואף היו פטורים מלהופיע בבתי משפט בשבתות. כמו-כן, קיבלו היהודים רשות לאסוף תרומות לבית המקדש ולהעבירם לירושלים. זכות ההתארגנות איפשרה לקהילות היהודיות להקים מוסדות קהילתיים, להקים עבורם בניינים ולהחזיק ברכוש קהילתי. הקיסרים יוליוס קיסר ואוגוסטוס הם שהניחו את היסודות למדיניות הסובלנות כלפי היהודים.

האחדות המדינית, הביטחון והקשרים הכלכליים ההדוקים בין חלקי האימפריה יצרו תנאים נוחים להתפשטות רעיונות חדשים. בעקבות המרידות לא נלקחו מהיהודים זכויותיהם, ומעמדם המשפטי לא השתנה, אבל מעמדם החל להתערער עם הפיכת הנצרות לדת הקיסרות ב-313 לסה"נ והשפעת הנצרות על הקיסרים הביאה, בהדרגה, לשינוי רעה במעמדם המשפטי.

תאריך:  12/04/2015   |   עודכן:  12/04/2015
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא הייתה תנועת התגיירות המונית
תגובות  [ 31 ] מוצגות   [ 31 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בקיצור,
12/04/15 10:05
 
רבקה שפק ליסק
12/04/15 11:20
 
לא הוכחת כלום,
12/04/15 14:26
 
מום שבך
12/04/15 15:33
 
רבקה שפק ליסק
12/04/15 17:36
2
מגיב ותיק
12/04/15 10:53
 
ירון זכאי 1
12/04/15 11:58
 
רבקה שפק ליסק
12/04/15 21:22
3
יוסי פלס
12/04/15 21:06
 
רבקה שפק ליסק
13/04/15 08:33
 
בשביל מה לבדוק,
13/04/15 08:59
 
רבקה שפק ליסק
13/04/15 11:37
 
י.ש
14/04/15 20:03
 
רבקה שפק ליסק
15/04/15 09:22
 
רבקה שפק ליסק
13/04/15 10:10
 
מגיב ותיק
13/04/15 16:12
 
יוסי פלס
16/04/15 21:52
 
ואן????
14/04/15 00:52
 
י.ש
14/04/15 10:29
 
יוסי פלס
16/04/15 22:40
4
תימה תימה תימה
13/04/15 10:43
 
רבקה שפק ליסק
13/04/15 16:24
 
בדקתי? תמהני.
13/04/15 18:04
 
רבקה שפק ליסק
13/04/15 23:44
 
תעשי הגהה קפדנית
14/04/15 09:58
 
אני לא תלמידה שלך
14/04/15 22:38
 
רבקה שפק ליסק
15/04/15 16:26
 
שונא מטרידים
13/04/15 17:09
5
י.ש
14/04/15 13:55
6
יוסי פלס
16/04/15 21:29
 
רבקה שפק ליסק
16/04/15 23:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה הועלתה האפשרות שאריה דרעי יחזור להיות שר הפנים. ברוב, אם לא בכל ארצות ה-OECD אפשרות כזו שלעבריין מקבל שוחד תהיה תקומה פוליטית לא קיימת. בארצנו המוזרה צריך להחליט שבעבירה יש קלון כדי להרחיק את העבריין לתקופה מסוימת מהאפשרות לחזור לחיים הפוליטיים. כל זאת תוך הצדקה ש"הוא שילם את חובו לחברה". אז זהו שלא. משה קצב יהיה לעולם אנס ולא יוכל להיות נשיא. בעידן המודרני לענישה יש שתי מטרות: הרתעה של העבריין ואלה הזוממים ללכת בדרכיו וכן להרחיק את הפגע הרע מהחברה כדי למנוע מימנו יכולת לעקוץ.
12/04/2015  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
בקובץ הסטירות השישי של המשורר הרומאי יוּבֶנָל, שחי במאות הראשונה והשנייה לספירה, ממחיש גיבור הפואמה בפרק העוסק בבגידות בחיי הנישואין, את הבעייתיות הקיימת בכך שאנשי אכיפת החוק, הניתנים להשחתה, אוכפים את החוק. שם מופיעות המילים הידועות ביותר של יוּבֶנָל: "אומרים לי תקפיד על אשתך [תציב עליה שומרים], אבל מי ישמור על השומרים?". למן הופעת קונספט זה בספרו של אפלטון "הרפובליקה", משמש משפט זה בהקשר למוסדות השלטון.
12/04/2015  |  עו"ד אלון קוחלני  |   מאמרים
במוצאי יום כיפור תשס"ז יצאה משלחת של מאתיים תלמידי כיתה י"ב של תיכון הראל במבשרת ציון למחנות ההשמדה בפולין. בראש המשלחת עמד מנהל בית הספר אלי מלמד - וכן סגנית המנהל רינה אבן טוב. ההורים נתבקשו למסור מכתבים לילדיהם - והמחנכים מסרו את המכתבים לנערים ולנערות בהגיעם למחנות ההשמדה. אלה הדברים שכתבתי באותם ימים לבתי להֶבת חקק יחד בצאתה עם משלחת בית הספר "תיכון הראל - מבשרת ציון" למסע אל לב הזיכרון, למסע לפולין, לביקור במחנות ההשמדה מיידאנק ואושוויץ - ואלה התצלומים שהביאה ממחוזות האימה.
12/04/2015  |  הרצל חקק  |   מאמרים
מסתבר כי מלאכת הרכבת הממשלה החדשה, האמורה לקום בתקופה הקרובה, בראשותו של בנימין נתניהו - כמו-גם מינויו הצפוי של משה כחלון לתפקיד שר האוצר, על-רקע הצהרותיו הפומביות בדבר כוונתו להטיל מס ירושה בשיעור של 20%-25% על נכסי מקרקעין, בסכום של מעל ל-10 מיליון שקלים - גרמו לאנשים רבים לנצל התקופה האחרונה, כדי לבצע עסקות מקרקעין שמהותן העברת נכסי מקרקעין, במתנה, לשאריהם, עוד בחייהם. מחלקת המקרקעין במשרדנו לא הייתה עמוסת עבודה, כה רבה, בחולו של פסח האחרון, בהשוואה לשנים קודמות, בשל גל הלקוחות שביררו אפשרות - וחלקם אף מימשו האפשרות להעביר נכסי מקרקעין שלהם, בחיים, לשאריהם ובכך להימנע מתשלום מס ירושה.
12/04/2015  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
מימרה נודעת גורסת, כי הזיקנה היא המחלה הקשה ביותר. בגידת הגוף, התחלואים, הבדידות ונטישת הכוחות מביאים לעייפות הנפש ולמועקה קשה. לפיכך נחרתה, כהוראת מוסר עליונה, התחינה בתהילים ע"א: "אל תשליכני לעת זקנה; ככלות כוחי, אל תעזבני".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
ורד לוי
ורד לוי
בכל שנה, עלולים החגים להוות בסיס למחלוקת בין הורים גרושים או כאלה המצויים בהליכי גירושין על חלוקת זמני השהות עם הילדים    השנה - מדובר בבעיה מורכבת אפילו יותר    אז איך תפתרו את המחל...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הגולים בתוך עמם ראויים להרבה יותר ממילים יפות, מחיבוק אמיץ, מהשתתפות בצער המציאות, הם ראויים להיחקק באותיות של זהב על דפי ספר הגבורה הישראלי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il