|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ביצוע משובח [צילום: ז'ראר אלון]

אבא גוריו ונפילתו

תיאטרון הבימה הפקיד בידי שחר פנקס הצעירה את עיבוד הרומן של אונורה דה באלזאק "אבא גוריו". התוצאה: הצגה יפהפייה. העיבוד, המשחק, התפאורה והמוזיקה שובים את הלב
20/04/2015  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: ז'ראר אלון]

אונורה דה באלזאק מתמקד בספריו בבעיות החולשות האנושיות, שגם בימינו, עדיין מסיטות את לב האדם ומדיחות אותו למכור את עצמו בעבור כסף. לראיה: כל הפרשיות הנחשפות חדשים לבקרים גם במחוזותינו כיום. התשוקה לנהנתנות, והרצון לרכוש את האמצעים לכך גם במחיר איבוד הזהות וצביעות חברתית - כה מוכרים לנו, שהרומן של באלזאק אינו שערורייתי או מחדש דבר, אלא רק מפנה אותנו לנסות להבין מה גורם להתדרדרות בני האנוש לרמה כה ירודה. ושלא תהיה טעות: הטקסט אינו כבד כמו מחזות של שייקספיר או כמו מאמרים פילוסופים ידועים. הוא זורם וכובש כמות שהוא, ועם זאת, הוא קלאסי, כמו כל המחזה.

הדמות המרכזית ב"אבא גוריו" היא של אב שמוכר את כל רכושו ואוצרותיו כדי לממן את תשוקות בנותיו היפות, וכן את תאוות חתנו. המקרה מזכיר את דמותו של המלך ליר של שייקספיר. דמות טרגית שהפכה לסמל. אבא גוריו בגילומו הנפלא של יעקב כהן, מרטיט את הלב. כשנוכחים כיצד שתי בנותיו חולבות ממנו את כל רכושו, ולאחר מכן מתעלמות ממנו, מגרשות אותו מביתן וממאנות אפילו לתת לו להשתתף בארוחות אצלן, בעוד הוא גווע ברעב - זה מכעיס כל אחד שרואה את המציאות המוכרת קורמת עור וגידים לנגד עיניו.

התיאטרון אינו רק קרקס, קומדיות בולוורדיות, צחוקים או מחזות מתח ורצח. הבעיות הקיומיות של כל אדם הן הבסיס לצלם האנושי, ו"גוריו" של באלזאק בגילומו של כהן - הוא הסמל לכך. כך גם הבנות יפות המראה והמתוקות - לאה גלפנשטיין ונעמה ארמון יודעות היטב כיצד "לעבוד" על אביהן ולחדור לליבו, כדי להשיג את מטרתן - הכסף.

מלבד גוריו, יש עוד שתי דמויות דומיננטיות במחזה: מאיה מעוז כ"וויקונטית"-הרוזנת היפהפיה, הבשלה ובקיאה בהלכות עולם, המדריכה את ראסטיניאק הצעיר ותאב החיים כיצד להצליח באקלים החברתי המתחדש לבקרים של תקופת הרסטוראציה, המהפכות ושינויי השלטון. עידו ברטל כאז'ן דה ראסטיניאק מלבב ואהוד. הוא למעשה מממש בצורה מושלמת את תורת מדריכתו, וכך כובש את לב בתו של גוריו, בעוד ליבו נתון לצעירה מקסימה ותמה - ויקטורין (אושרת אינגדשט המעולה ובעלת קול הזהב)."לעולם אל תתאהב בזו שתרצה לכבוש ולהתעשר דרכה" מייעצת לו הוויקונטית. וזה כנראה המוטו המאיר את הנתיב של כל תאבי הבצע, אז וכיום.

מאיה מעוז, שדמותה מקרינה תמיד מלכותיות ואדנות, כמו בכל הופעותיה, מפתיעה במשחקה כאן בנוסף, גם כמבשלת בבית הארחה בו גרים כולם. הכשרון הקומי שלה, יכולתה להיות כה משוחררת ומדביקה את כולם באימרותיה ובצחוקה, כמעט סטנדאפיסטית, כפי שיעקב כהן אולי הדביק את כולם שם מאחורי הקלעים - יכולותיה אלה הכה שונות מדמויות המלכות והשליטות שלה בעבר וכה מגוונות, מה שכה מרענן ומשביח עוד יותר את הפקת תיאטרון הבימה.

שחר רז כמספר, מקסים בשפת הגוף שלו, המעשירה את הטקסט שבפיו ואת הידע של הקהל על המתרחש. כך גם דווית גביש כבעלת האכסניה וכאמו של ראסטיניאק, שמיל בן ארי, דניאל סבג החביב ורוברט הניג הוותיק כדיירים במעון, אלינור פלקסמן הנאה והחביבה הן כמשרתת והן כדיירת - כולם משחקים היטב. אך דא עקא - הבימוי של שיר גולדברג בוסרי, כמו לא העזה לגעת בטקסט ולקצרו מעט, מה שהיה מעניק להצגה יתר קצב וענין רב. הקסם של הטקסט היפה עומד ומחזיק, גם אם לא חוזרים עליו חמש פעמים. זו הרי לא אופרה, בה נידונים הצופים לצפייה בת שלוש-ארבע שעות של סיפור קצר וקטן...

על התפאורה ווירטואוזית של סשה לישיאנסקי אפשר רק לגמור את ההלל - וצריך לראותה כדי להתרשם נכונה. כושר ההמצאות שלו, הרקע שלו כמהנדס, והכרתו את החומרים ומה ניתן לעשות עמם - בזה אין לו מתחרה בישראל. נומרו אונו !!! לעומת זאת, עיצוב התלבושות לקה בכך שמאור צבר השתמש באותה גאימא של צבעים לכל השמלות. (בנוסף לתסרוקות המתולתלות של כולן) - מה שהחליש את איפיונן של הדמויות.

המוזיקה של שלמה גרוניך, כמו עיצוב הבמה והעיבוד של המחזה - הם הגיבורים בהפקה זו של "הבימה". המוזיקה שלו היא אחד הגיבורים במחזה. נמסכת בהתרחשויות, מעצימה לפרקים ונעלמת כשנדרש. פשוט יפהפיה.

לסיכום: קלאסיקה מעודנת בביצוע משובח, ו"שואו" של שני פנומנלים - יעקב כהן ומאיה מעוז.

[צילום: ז'ראר אלון]
תאריך:  20/04/2015   |   עודכן:  20/04/2015
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אבא גוריו ונפילתו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
21/04/15 08:56
2
גולדבלט משה
24/04/15 06:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי בפעם האחרונה דרכתם על אגרה שוורצנגרי, אכלתם טוקטונה שגיאכהני או מצאתם מאובן של אובמדון? גם היום, מדענים ממשיכים לגלות מינים חדשים וזוכים לתת להם שמות - חלקם מקוריים ביותר. אבל איך הם יודעים מלכתחילה שמולם נמצא מין חדש? והאם מותר להם לתת להם איזו שם שירצו?
20/04/2015  |  אתר זווית  |   כתבות
רנטה בלגליי
20/04/2015  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
"אבא גוריו" על-פי הרומן הנודע של אונורה דה בלזאק העולה בתיאטרון הבימה הוא מופת של ביצוע וחוויה תיאטרלית שלה שותפים היוצרים ולהקת השחקנים המשובחת.
20/04/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
כולנו מכירים את הבעיה של שימוש בטלפון הסלולרי ובאפליקציות שדורשות מבט וקריאה, תוך כדי נהיגה. מחקרים אומדים את היקף התופעה בכ-50% מאוכלוסיית הנהגים, המסכנים את עצמם ואת סביבתם ברשלנות מודעת.
20/04/2015  |  אריאל שפירא  |   כתבות
כמעט נשכחה מתודעת הציבור מלחמת "צוק איתן" שעד היום מתקיים הוויכוח אם גברנו על החמאס או שהחמאס הביס את צה"ל. הדבר חוזר על עצמו כריטואל קבוע לאחר כל מערכה מלחמתית. תת-אלוף אורי מנוס, איש חיל התותחנים, למוד קרבות ומלחמות מאז מלחמת ששת הימים נגע בהרצאתו בשתי מלחמות בהן היה לו קשר אישי. הראשונה, מלחמת שלום הגליל, בעומדו כמפקד התותחנים של פיקוד צפון, והשנייה כמי שהיה חוקר בוועדת וינוגרד לאחר מלחמת לבנון השנייה. הקהל הרב שמילא את האולם האזין בקשב רב למשנתו של תא"ל מנוס ובכלל לא בטוח שדבריו הרגיעו את הנוכחים.
20/04/2015  |  מאיר חוטקובסקי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il