|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

מיהו דתי?

על הדימוי של דת ודתיים בעיני החילונים די להכללות ולהשמצות שווא ולדה-לגיטימציה של החרדים לא על החזות לבדה - מודל היהדות המנצחת לאורח חיים מושלם
26/04/2015  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
מוכפשים [צילום: פלאש 90]


אפולוגטיקה מכירים?

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה, הבאה לידי ביטוי בתחום העיתונות, הספרות (נעמי רייגן, חנוך דאום וכדומה) והקולנוע, שאנשים אשר פרשו מהקהילה הדתית או החרדית מטילים צל וכתם כבד על הקהילה כולה. תופעה זו אינה חדשה. כבר סופרי ההשכלה והתחיה, החל משלום עליכם ומנדלי מוכר ספרים, ועד יוסף ברדיצ'בסקי, סופר דת העבודה, הציגו תדמית שלילית של קהילת מוצאם.

זוהי תופעה אפולוגטית ידועה. בפסיכולוגיה מכונה מנגנון הגנה זה בשם היטל (פרוייקציה). הוא מתמצה באמרת חז"ל "הפוסל - במומו פוסל". עיקרו: אדם מצדיק סטייתו מנורמה דתית או קבוצתית מסוימת על-ידי הטלת דופי על הזולת או על הקבוצה כולה. בדרך זו הוא מתמודד עם רגשי האשמה הנובעים מסטייה זו, ובכך משקיט קול מצפונו. כאן כאמור מדובר בפסילה קולקטיבית של הקהילה החרדית.

הניסיון להציג לא אחת את הקהילה החרדית כעבריינית וסוטה, בגלל מקרים חריגים בה, מבוסס על הכללה ואינו משקף את המציאות. נהפוך הוא. תופעה שהקהילה הדתית והחרדית יכולה להתברך בה, הוא שאחוז העבריינים בה הוא מזערי, שכן בתורה טמון פוטנציאל מרסן אדיר. ידועה אמרת חז"ל: נתתי לו יצר הרע, נתתי תורה תבלין לו". הראייה לכך בעלי התשובה שעברו מאורח חיים מתירני לאורח חיים מבוקר ומרוסן בזכות התורה.

אינני שוללת עובדת קיומם של חריגים בציבור הדתי. אולם כאמור שיעורם יחסית לכלל האוכלוסייה נמוך ביותר. מקרים חריגים אלו מפרנסים את התקשורת, הרוקחת מהם מטעמים כיד הדמיון הטובה עליה, ואת הציבור החילוני הרעֵב לסנסנציות, במיוחד מקֶרֶב הציבור הדתי (אולי מסיבות אפולוגטיות), והללו עטים עליהם כמוצאי שלל רב, כאילו הם מייצגים חלילה את הציבור הדתי כולו. לבד ממקרים בודדים יוצאי דופן,כל יתר השמועות מקורן בסוכנות (מכירים?) אא"א - איש אחד אמר, ואין להן כל יסוד או אחיזה במציאות.

בין דת לדתי

עד כאן על התופעה בכללותה. מכאן ואילך ברצוני להבהיר עקרון יסוד, אשר אולי יפתח צוהר להבנת מושגים דת (יהדות) ודתי.

אין המושג דתי זהה עם המושג דת, ואין חזות חיצונית, דתית או חרדית, מעידה על זהות דתית. הקריטריון הוא מעשי: אדם הוא דתי כאשר הוא ממלא אחר מצוות התורה בנאמנות. או אז מייצג הוא אורח חיים דתי והתנהגות דתית. זו היא אמת מידה יחידה לבחון אם אדם הוא דתי או לא. אין הדבר נבחן לא בלבוש, לא בהופעה חיצונית, לא בתוויות ולא בהשתייכות לקבוצה המזוהה כדתית, אלא בשמירת מצוות בפעל בלבד. יהא אדם בעל חזות דתית או חרדית, או ידוע כמזוהה עם קבוצה דתית - אם עבר על מערכת הערכים והנורמות ההלכתיות, הרי הוא פרש מכלל זה של ציבור שומרי תורה ומצוות, ואין הקריטריון הדתי עוד חל עליו (להוציא מקרים פתולוגיים כמובן).

יש אפוא לשפוט אם אדם הוא דתי אך ורק על-פי עמידתו בדבקות ובנאמנות בחוקי היהדות - עמידה עקבית ואיתנה המעוררת כבוד שאינה יודעת פשרות.

הנה לדוגמה, אנו לא נבחן מקצוע מסוים על-פי טיב המורה המלמד אותו, אלא להפך. נקודת המוצא תהיה, נבחן את המורה על-פי מידת יכולתו להעביר מידע הגלום במצוע בצורה נכונה. כך למשל, המורה למתמטיקה נבחן על-פי מידת יישומו את הידע המתמטי בהוראה. אנו לא נחרוץ ממורה פסול משפט על המתמטיקה כולה שהיא מדע פסול, רק משום שהמורה הוא גרוע. על אחת כמה וכמה דרושה מידת שיפוט זהירה ביהדות כאשר המבחן הוא מעשי. נקודת המוצא תהיה, לבחון אם אדם הוא דתי על-פי הדת, דהיינו מידת יישומו את חוקי היהדות, ולא לשפוט מהות היהדות על-פי האדם ה'דתי'- בעל חזות דתית או המשויך לקבוצה דתית. אין להסיק אפוא מסקנות מכלילות וחפוזות ממקרים חריגים על הציבור הדתי כולו, או לחרוץ על פיהם משפט על היהדות כולה. על-פי נקודת מוצא זו הלבוש וההופעה החיצונית הם סממן לוואי בלבד, המאַשר ומאַמת עוּבדת היות האדם דתי אם אכן הוּכחה התנהגותו הדתית.

אומנם בהכללה נכון הדבר שהלבוש וההופעה החיצונית מהווים אלמנט זיהוי סוציולוגי, על שום הממד הסמלי והייצוגי הטמון בהם. הם משמשים כסמלים המייצגים זהות דתית או קבוצתית מסוימת. כך למשל הכיפה הסרוגה המסמלת ציונים דתיים, הכיפות והחליפות השחורות המייצגות את החרדים. אכן זוהי כאמור הבחנה סוציולוגית בלבד, אך באשר לפרטים יש לבחון בדקדקנות כל מקרה ומקרה לגופו. כאן יש לנקוט את הכלל הנבון: חכמים היזהרו מחיקויים ומזיופים! ידועים מקרים של אנשים מתחזים, אשר לגביהם כל האמצעים כשרים - כולל שימוש בחזות חרדית להשגת מטרות אישיות (כגון תרומות כספיות), או במקרים קיצוניים אפילו מטרות לאומניות (כגון חבלנים המתחזים לדתיים). כל אלה עושים בלבוש ובהופעה החרדית קרדום לחפור בהם לצרכים אישיים.

ואחרון אחרון ראוי להעיר: במאמרי זה הריביתי להשתמש במונחים 'דת' 'דתי' 'חרדי' 'חילוני'. זוהי הבחנה סוציולוגית בלבד, ולא הבחנה מהותית. אגב, המונח 'דת' מקורו פולחני בכנסיה של ימי הביניים, ואילו התורה מעולם לא הכירה במושגים אלה. מבחינה מהותית המכנה המשותף לעמנו - כולנו יהודים. בפעל קיימים אנשים שומרי תורה ומצוות ואנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, דהיינו שהפוטנציאל היהודי בהם לא בא לידי מימוש ולא מוּצה עד תום, אך בפוטנציה (בכוח) כל יהודי שומר תורה ומצוות. עובדה היא, רובם של היהודים שומרים ומקיימים מצוות בסיסיות: מילה, בר מצווה, קידושין, צום כפור ועוד וכן מצוות שבין אדם לחברו.

השלד ההלכתי המחייב כל יהודי הוא המשותף לכל שומרי המצוות, אך הציבור הדתי אינו עשוי מעור אחד ונבדל בגווניו השונים. ההבדלים הם אידיאולוגיים, כגון בין ציונים דתיים לחרדים, או מקורם במנהגים שונים בין העדות. אגב, הלבוש החרדי אינו מעוגן בהלכה, ומקורו במנהג מזרח אירופאי בלבד.

תאריך:  26/04/2015   |   עודכן:  27/04/2015
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החוק נגד החרם שזה עתה עבר בבג"ץ, בהרכב בראשות הנשיא היוצא השופט גרוניס והנשיאה המכהנת השופטת נאור, בא להגן על מי שמפרסם, פועל להטיל חרם על ישראל. עיקרו הפשטני של החוק - להגן על מדינת ישראל, על ערכיה, על החלטות הממשלה, על תפקודה הכלכלי ותדמיתה, מבלי לפגוע בערכי הדמוקרטיה
26/04/2015  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
א. במותם ציוו לנו את החיים
26/04/2015  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
עימות בין תנועת חמאס לשאר הפלגים הפלשתינים פרץ בסוף השבוע על-רקע כוונתה של תנועת חמאס להטיל מס חדש הנקרא "מס הערבות ההדדית".
26/04/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
איזה קשר יש בין ניסיון החיסול של עבריין באילת לבין רעידת האדמה בנפאל? ובכן, יש קשר הדוק. בשני המקרים מדובר על פריעת חוק, על נטילת החוק לידיים, על הפיכת החוק להמלצה בלבד, על תהליך מתמשך של אנרכיה המסוכנת לעצם קיומה של המדינה.
26/04/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אחותו של ד"ר דרל טמקין גרה ליד קמפוס אוניברסיטאי בלונג ביץ'. היא מספרת על "חומת האפרטהייד" שהוקמה לשבוע האפרטהייד. מסתבר ש"חופש הדיבור" מרשה להפיץ שקרים ושנאה, ואיש אינו אומר מאומה.
26/04/2015  |  ארי בוסל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il