|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
המלך עבדאללה ומחמוד עבאס בפגישתם בשדה התעופה של ריאד יום לפני כינוס ועידת הפסגה של מנהיגי המדינות החברות בליגה הערבית, 27 במרס 2007 [צילום: AP/Awad Awad, Pool]

היוזמה הערבית בראי המציאות האזורית המשתנה

האינטרס האמור להנחות חתירה ישראלית להגיע לנוסח מותאם ומוסכם של היוזמה הערבית נותר בעינו. נוסח זה עשוי להפוך להיגיון המארגן של מערכת אזורית יציבה יותר, המכילה גם הסדר מוסכם לסוגיה הפלשתינית
04/05/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
מחירים גבוהים
מחיריו של הסדר עם הפלשתינים ופוטנציאל הסיכון שיהיה גלום בו יהיו גבוהים לאין ערוך מבחינת ישראל, ביחס להשלכותיהם ולמחיריהם של הסכמי השלום שנחתמו בינה לבין מצרים וירדן. מצרים וירדן הן מדינות ריבוניות ואחראיות שחתמו על הסכמי שלום, בעוד המדינה הפלשתינית, שתהיה תוצר של הסכם, תיאלץ ללכת עוד דרך ארוכה - אם אכן תוקם - עד שיוכחו כוונותיה ויכולתה לנהוג על-פי התחייבויות בינלאומיות והסכמים

   רשימות קודמות
  אזור מפורז מנשק להשמדה - שיקולים לוועידה
  הזדמנות לשיפור העמדה האמריקנית
  הערכת חלופות אסטרטגיות מול אירן
  איתות לשינוי במדיניות הרוסית כלפי המזה"ת
  בין מזרח למערב ובין שיעים לסונים

על-רקע הקיפאון בתהליך המדיני עם הפלשתינים ועליית רף הסיכונים הביטחוניים לישראל עקב התגברות כוחם של גורמים איסלאמיים רדיקליים וההסלמה בקונפליקטים שבהם הם מעורבים, גוברים הקולות בציבור הישראלי אשר קוראים להתייחס בחיוב ל'יוזמת השלום הערבית' כבסיס למשא-ומתן בין ישראל לשכנותיה. ערב הסעודית ומדינות המפרץ, מצדן, לפחות ברמה ההצהרתית, לצד גורמים בקהילה הבינלאומית, מבקשים להחיות את היוזמה ולהציגה לישראל כבסיס מתאים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני.

במקורה, הצעת הליגה הערבית דורשת מישראל נסיגה מלאה מכל השטחים שנכבשו ב-1967, לרבות רמת-הגולן, לגבולות ה-4 ביוני 1967 (ובכלל זה יתרת השטח הלבנוני הכבוש בדרום לבנון); השגת פתרון צודק ומוסכם לבעיית הפליטים הפלשתינים, בהסתמך על החלטת עצרת האו"ם 194 (תוך דחיית הסדר שלפיו הפליטים יתאזרחו במדינות המארחות); הסכמה להקמת מדינה פלשתינית עצמאית וריבונית בשטחים שנכבשו החל מ-4 ביוני 1967 בגדה המערבית ורצועת עזה, עם מזרח ירושלים כבירתה. בתמורה, מדינות ערב יצהירו על סיום הסכסוך הישראלי-ערבי, יחתמו הסכם שלום עם ישראל ויקיימו עמה יחסים 'רגילים' (עלאקאת עאדה - בערבית, תוך הימנעות מהשימוש 'נורמאליים' - טביעיה).

ערב הסעודית עצמה הייתה פאסיבית למדי לאורך השנים אשר לקידום היוזמה - בבחינת עדות לכך, שייתכן שהיוזמה הייתה למעשה ניסיון סעודי לשפר את דימוי הממלכה אשר נפגע לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר 2001. התוכנית הועלתה בפסגת הליגה הערבית בביירות ב-28 במרס 2002 על-ידי יורש העצר, לימים מלכה של ערב הסעודית, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, ואושרה בה. בלחץ אמריקני אושררה היוזמה מחדש בכינוס הליגה הערבית ב-28 במרס 2007. ב-2013 הודיעו מדינות הליגה הערבית, כי הן מוכנות עקרונית לחילופי שטחים במסגרת הסכם שלום ישראלי-פלשתיני (מבלי ששינו את נוסח היוזמה הרשמי), אולם סירבו לנקוט "צעדים בוני אמון" נוספים כלפי ישראל במסגרת ניסיון לייצר אווירה אזורית התומכת בתהליך המדיני, בטענה, כי "הכדור נמצא כעת בצד הישראלי".

בגדר תכתיב?

שאלה מהותית בהקשר זה, היא עד כמה היוזמה נותרה בגדר תכתיב? הליגה הערבית מתנה את כינון היחסים עם ישראל במימוש עקרונות היוזמה, ולא לפני שאלה ייושמו או תוך כדי תהליך יישומם, ואינה נכונה, לעת עתה, לנהל הידברות עם ישראל לצורך שינוי נוסח היוזמה או גיבוש נוסח שישראל תסכים לו. אמנם, לאחר המערכה שהתחוללה בין ישראל לחמאס בקיץ 2014 - מבצע 'צוק איתן' - אותתו הסעודים כי היוזמה, מבחינתם, נמצאת עדיין 'על השולחן' וכי ניתן לערוך בה שינויים בהתאם למציאות האזורית המשתנה, ובכלל זה לשלב בה את העיקרון של חילופי שטחים. עם זאת, אין כל עדות לכך שהליגה הערבית מוכנה לראות ביוזמה בסיס לדיון משותף עם ישראל על אודות שינויים בעקרונותיה.

יוזכר כי, על-פי פרסומים זרים, ישראל כבר מקיימת קשרים ושיתופי-פעולה עם כמה מהמדינות הערביות החשובות, שאיתן אין לה הסכמי שלום. עד כה, מדינות אלו נהנו מהיתרונות שבקשרים עם ישראל בלי שנדרשו לשלם על כך מחיר בדעת הקהל הערבית, המתנגדת לקיום קשרים עם ישראל בכלל, ובפרט כל עוד לא חלה התקדמות בתהליך המדיני עם הפלשתינים. לפיכך, ניסיון להפוך את הקשרים הללו לגלויים, ללא התקדמות של ממש במשא-ומתן מול הפלשתינים, עלול לפגוע בהם. זאת ועוד, ניתן להעריך, כי גם אם המשא-ומתן עם הפלשתינים יואץ, העדפתן הברורה של אותן המדינות תהיה ללוות את התהליך "מבחוץ".

בהקשר זה עולה השאלה, עד כמה 'רכיבי נורמליזציה' שונים, דוגמת אפשרות לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל חצי-האי הערבי או פתיחת נציגויות מסחריות במדינות ערב, ייחשבו בדעת הקהל הישראלית כעדויות מספקות לנכונות להתקדם לקראת כינון יחסים. אחרי הכל, מחיריו של הסדר עם הפלשתינים ופוטנציאל הסיכון שיהיה גלום בו יהיו גבוהים לאין ערוך מבחינת ישראל, ביחס להשלכותיהם ולמחיריהם של הסכמי השלום שנחתמו בינה לבין מצרים וירדן. מצרים וירדן הן מדינות ריבוניות ואחראיות שחתמו על הסכמי שלום, בעוד המדינה הפלשתינית, שתהיה תוצר של הסכם, תיאלץ ללכת עוד דרך ארוכה - אם אכן תוקם - עד שיוכחו כוונותיה ויכולתה לנהוג על-פי התחייבויות בינלאומיות והסכמים.

לכן, נכון יהיה כי ישראל תצהיר על ראייתה את היוזמה הערבית כבסיס למשא-ומתן, שבו יידונו ויגובשו עקרונות מוסכמים להסכם אזורי, שיושתת על משטר ביטחון אזורי, כשהסוגיה הפלשתינית, היא נדבך או חלק במכלול האזורי הרחב ולא סוגיה העומדת בפני עצמה. את ישראל צריכה להנחות שאיפה להפוך את היוזמה הערבית המוסכמת, לאחר משא-ומתן בין הצדדים והתאמות מתחייבות (כדוגמת התייחסות רמת הגולן בהקשר של סוריה המתפרקת), לסוג של היגיון מערכתי חדש, שבין היתר יחייב את העולם הערבי לקבל אחריות משמעותית לגבי הסוגיה הפלשתינית. יוזמה ערבית מוסכמת עשויה לשאת משמעות אסטרטגית חיובית, אם תניע את המדינות הערביות הפרגמטיות, בהובלת מצרים, ערב הסעודית וירדן, לעשות את הסוגיה הפלשתינית רכיב "נשלט" במערכת האזורית החדשה המתעצבת, כלומר: הן תקבלנה על עצמן אחריות למנוע סטייה או עריקה פלשתינית מההסדר המתהווה.

דילמה מהותית

עדיין, דילמה מהותית שתישאר על סדר היום, בוודאי מבחינת ישראל, תהיה המציאות האזורית המשתנה. גם אם הצדדים יגיעו להסכמות והסדרים, כלל לא ברור באיזו מידה ממשלות בעולם הערבי, במצבן הנוכחי, יוכלו לעמוד בהם. רבות מהן נחלשו בשנים האחרונות ואחרות עלולות להיחלש בעתיד, כך שיקשה עליהן למלא את חלקן בהסכם עם ישראל, אם אכן יושג על בסיס היוזמה. אמנם, חולשת העולם הערבי כיום נתפשת בעיני אחדים כשעת כושר וכהזדמנות אסטרטגית לשיפור מעמדה האזורי של ישראל באמצעות קידומם של שיתופי פעולה עם כמה מהמדינות הערביות, החולקות עמה חששות ואינטרסים דומים לגבי אירן, הציר השיעי שבהובלתה, וכן לגבי כוחות מדינתיים ולא-מדינתיים המזוהים עם האיסלאם הרדיקלי. לעומתם, אחרים סוברים שחולשת המדינות הערביות, בעיצומה של התפוררות הסדר האזורי, משמעותה, כי אין זו העת לנסות ולקדם עמן הסדרים ארוכי-טווח משום שהן צפויות להתקשות לממש הסכמים עם ישראל - אם יושגו. יתר על כן, בשלב זה, כלל לא ברור עד כמה ישפיעו התהפוכות האזוריות על מידת הגמישות, שהעולם הערבי נכון יהיה לגלות בנוגע ליוזמה.

עדיין, האינטרס האמור להנחות חתירה ישראלית להגיע לנוסח מותאם ומוסכם של היוזמה הערבית נותר בעינו. נוסח זה עשוי להפוך להיגיון המארגן של מערכת אזורית יציבה יותר, המכילה גם הסדר מוסכם לסוגיה הפלשתינית. נכונות ערבית לדון ביוזמה ולהתאימה למציאות המשתנה במזרח התיכון גם תקל על ישראל לנקוט צעדים בוני אמון משמעותיים מול הזירה הפלשתינית ולנתב את התמיכה הבינלאומית העקרונית בהסדר ישראלי-פלשתיני לכיוון של הסדר אזורי, ישראלי-ערבי, על יסוד תפישה רב-צדדית. נראה כי גישה רב-צדדית, בהתבסס על היוזמה הערבית בנוסח מעודכן ומוסכם, תהיה עדיפה על פני התמקדות בערוץ הישראלי-פלשתיני הבילטראלי, שבנסיבות הנוכחיות דומה שתוחלתו נכזבה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 692 (3.5.15)
יואל גוז'נסקי הוא חוקר מן המניין במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב.

קובי מיכאל הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מרצה בכיר באוניברסיטת אריאל במחלקה למדע המדינה.
תאריך:  04/05/2015   |   עודכן:  04/05/2015
יואל גוז'נסקי, קובי מיכאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היוזמה הערבית בראי המציאות האזורית המשתנה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
4/05/15 18:46
 
שאול אבידור
4/05/15 20:53
 
האמריקאים,העולם
5/05/15 12:25
 
באום
5/05/15 16:46
2
שאול אבידור
4/05/15 19:54
3
הגולן לאסד...
4/05/15 21:17
4
מוטי1
4/05/15 21:38
5
ונשכן מחבל בסלון
5/05/15 01:13
6
שמ
5/05/15 01:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
מוחמד דף חי וקיים, וכמובן שאינו עוסק בפעילות פילנתרופית. אבל בדיקה מעמיקה יותר מעלה, שלא בטוח שכל ראשי חמאס שמחים לראות אותו ממשיך בפעילות הטרור
30/04/2015  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
מדינת תל אביב אירחה אתמול (28.4.15) הפגנה שאירגנה ועדת המעקב של ערביי ישראל, במחאה על "מצוקת הדיור והריסת בתים של האזרחים הערבים". המשתתפים (2,000 לפי אתר ynet; "אלפים" - לפי הדיווח בביטאון הפלשתיני בשפה העברית הארץ) חגגו את האירוע במיקום הלא שיגרתי, בהנפת דגלי פלשתין.
29/04/2015  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
המתח בגבול הצפוני גבוה למדי. יש לזכור שזהו גבול מאוד בעייתי מכל הבחינות וכל צעד בלתי אחראי יכול להביא להתלקחות. לכאורה לא ישראל ולא הגורמים הפרו-סוריים או הפרו-אירניים רוצים בפרוץ מלחמה. הערכות של גורמים ביטחוניים בכירים קובעות שאין אינטרס לאף צד להגיע למלחמה כוללת. עם זאת, יש לזכור היטב שמלחמות פורצות גם כשהשחקנים אינם מעוניינים בכך. פסיכוזה של מלחמה, התחממות בלתי מבוקרת, חשדנות יתר וניסיונות להקדים את הצד השני ולהפתיעו - כל אלה עלולים לדרדר את האזור למלחמה. הדוגמה המובהקת האחרונה היא מלחמת לבנון השנייה. חטיפה של חיילים תוך הערכה שגויה של חיזבאללה שמא ישראל לא תצא למלחמה, ומאידך-גיסא חובתה של ישראל להגיב תוך הערכה שמבצע של שלושה ימים יספיק, כל אלה התבררו כבלתי נכונות. מלחמת לבנון השנייה לא הייתה קלה והישגיה בתחום ההרתעה היו טובים למדי אלא שאנו מדברים על עצם פרוץ המלחמה.
29/04/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
ברמת הגולן התפוצצו (יום ג', 28.4.15) שתי פצצות מרגמה שנורו משטח סוריה. הן נפלו בשטחים פתוחים באזור עין זיוון. אין נפגעים ולא נגרם נזק. צה"ל מעריך שמדובר בזליגה של האש מן הקרבות בסוריה.
28/04/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
חיל-האוויר של ישראל תקף הלילה (יום ב', 27.4.15) בשטח סוריה, בפעם השלישית בתוך שבוע. כך מדווחים ערוץ אל ג'זירה, ערוץ אל ערבייה וגורמי אופוזיציה בסוריה. הם הוסיפו כי בתקיפה זו ישנם הרוגים ופצועים, לא נמסר כמה.
27/04/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
אזור מפורז מנשק להשמדה - שיקולים לוועידה  /  אמילי לנדאו, שמעון שטיין
הזדמנות לשיפור העמדה האמריקנית  /  אבנר גולוב
הערכת חלופות אסטרטגיות מול אירן  /  עמוס ידלין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il