|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

צהר לפרשה

שואבים מהרוח, מחוברים לחיים

החיבור בין שמיטה להר סיני מלמד על הקשר בין מתן התורה לבין קיומה בארץ ישראל, בין חיי הרוח לחיי המעשה
10/05/2015  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
דווקא השמיטה מדגימה

פרשת "בהר" פותחת בשאלה המפורסמת: "מה עניין שמיטה להר סיני?", או במילים אחרות - מה הנחיצות בפירוט שנת השמיטה כשעם ישראל עדיין במדבר, והיא איננה רלוונטית עבורו? כמו-כן, מה משמעות ההדגשה במילים "בהר סיני" בפתיחת הפרשה? וכי לא כל המצוות ניתנו בסיני?

התשובה המופיעה במדרש בתורת כהנים, ושאותה מצטט רש"י, אומרת, כי פרשת שמיטה באה ללמד כי כפי שכל דקדוקיה ופרטיה נאמרו למשה מסיני, כך גם כל המצוות כולן.

אולם עדיין יש כאן קושי גדול. מדוע בחרה התורה דווקא בשמיטה כדי להדגים עקרון זה? לכאורה כל מצווה אחרת יכולה הייתה גם להתאים כדי ללמוד ממנה על כל המצוות כולן. ניתן אולי להסביר, כי במצוות השמיטה התורה קושרת בין הר סיני וארץ ישראל.

לכאורה ניתן היה לחשוב, כי שני מקומות אלה אינם קשורים זה לזה בהכרח. סיני הוא מקום נתינת התורה וההתגלות הרוחנית של נתינת המצוות, שרבים מהם ניתן לקיים גם בארץ ישראל, אך גם בכל מקום אחר. ארץ ישראל, לעומת זאת, היא מקום העשייה והחיים החומריים, הפרטיים והמדיניים. היא מסמלת חיי עמל, חקלאות בניין והתפתחות, ואת כל אלה ניתן לכאורה להשיג גם ללא הדרכה רוחנית.

באה התורה ובמילים מועטות קושרת בין שני המקומות וקובעת, כי שלמות של מציאות יכולה להיווצר רק מכוח הקשר שבין שני המקומות הללו: סיני וארץ ישראל.

הגמרא (סנהדרין ל"ט, ע"א) מספרת על תלמיד שבא לבית המדרש ושאל מהו הטעם של מצוות השמיטה. ענו לו, כי הקב"ה אומר: "זרעו שש, והשמיטו שבע, כדי שתדעו שהארץ היא שלי, והן לא עשו כן - ואלא חטאו וגלו". אכן התורה בעצמה מפרטת מדוע עם ישראל נענש דווקא בעונש הגלות על חטאיו (ויקרא כ"ו): "אָז תִּרְצֶה הָאָרֶץ אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ כֹּל יְמֵי הֳשַׁמָּה וְאַתֶּם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיכֶם אָז תִּשְׁבַּת הָאָרֶץ וְהִרְצָת אֶת שַׁבְּתֹתֶיה. כָּל יְמֵי הָשַּׁמָּה תִּשְׁבֹּת אֵת אֲשֶׁר לֹא שָׁבְתָה בְּשַׁבְּתֹתֵיכֶם בְּשִׁבְתְּכֶם עָלֶיה".

מפשט הפסוקים עולה, כי הגלות היא עונש על חטאים באופן כללי ובמיוחד על חטא אי-השמירה על שנת השמיטה. אולם ניתן גם להבין, כי לא מדובר בעונש אלא בתוצאה טבעית של המעשים הללו. כשהעם היהודי מחליט לנתק את שתי המערכות, זו הרוחנית של לימוד התורה וקיום המצוות, ואת זו של ביסוס החיים החומריים המעשיים של האדם והאומה, התוצאה היא גלות. כלומר היפרדות של שתי המערכות הללו.

החיים בארץ ישראל מסוגלים להוציא לפועל את קדושת חיי המעשה באופן מלא, וכמו שכותב הראי"ה קוק: "יצירה עצמית ישראלית במחשבה ובתקף החיים והמפעל, אי-אפשר לישראל אלא בארץ ישראל" (אורות, ארץ ישראל ג').

וישאל השואל ובצדק: הרי יצירות רוחניות אדירות נתגלו דווקא מחוץ לארץ ישראל, כדוגמת התלמוד הבבלי - שהינו המקור לפסיקת ההלכה? דומה שאת התשובה לשאלה זו אנו זוכים לגלות בשבוע זה שבו חל ל"ג בעומר, היום בו נתגלתה הקומה העליונה של סוד חיבור הרוח והחומר - חיבור שיכול להתגלות רק בארץ ישראל. רבי שמעון בר יוחאי, שלכבודו חוגג עם ישראל ביום ל"ג בעומר, כתב את ספר הזוהר בארץ ישראל. את צפונות הזהר ביאר האר"י הקדוש שישב בצפת, ואפילו חתימת ההלכה שנעשתה בידי רבי יוסף קארו בשולחן ערוך, התקיימה פה בארץ ישראל. נמצא שחיבור זה שבין חיי הרוח והעשייה יהיה נר לרגלינו.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנהל חינוכי בפרויקט בר-המצווה של ארגון רבני צהר.
תאריך:  10/05/2015   |   עודכן:  10/05/2015
הרב יאיר בינשטוק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שואבים מהרוח, מחוברים לחיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
אחד מהנושאים המובאים בפרשתנו הוא ספירת העומר. פרשת אמור נקראת תמיד בעיצומם של ימי הספירה, המהווים תהליך של עבודה נפשית ותיקון המידות ברמה האישית והלאומית. כידוע, 49 הימים של ספירת העומר מחולקים לשבעה שבועות, כשלכל שבוע העבודה הנפשית המיוחדת לו.
01/05/2015  |  אורי שכטר  |   מאמרים
משהו בסדר החגים הלאומיים שלנו לא מסתדר אצלי. המעבר הרגשי מיום השואה ויום הזיכרון אל שמחת יום העצמאות הוא כידוע מעבר לא פשוט. והנה למרות זאת, כל שנה אני מוצא את עצמי ממשיך הלאה לאחר הימים הללו כאילו לא אירע דבר...
24/04/2015  |  הרב בעז גנוט  |   מאמרים
דיני המצורע וטהרתו זכו בתורה להתייחסות ארוכה במיוחד (כמעט שתי פרשות שלמות בספר ויקרא), ובכך הפכו לאחד הנושאים המורכבים והמסובכים ביותר בענייני טומאה וטהרה. הדבר מעורר תמיהה, במבט ראשון, שכן הצרעת לכאורה איננה יותר ממחלה ביולוגית שאיננה שונה משאר פגעי הגוף. אם כך, מדוע גזרה התורה טומאה דווקא על מחלה זו ולא על שאר המחלות? זאת ועוד: לאחר שכבר נגזר על המצורע להיות טמא, מדוע דרכי טהרתו כה מסובכות (הסגר, שילוח, טיהור וכו') ביחס לשאר הטומאות שדרכי הטהרה מהן ברורות ויחסית פשוטות?
18/04/2015  |  הרב עידו פכטר  |   מאמרים
בקריעת ים סוף, התורה מעידה שעם ישראל הגיעו למדרגה של: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" (שמות י"ד, ל"א). פסוק זה הוא המקום היחיד בו מוזכר משה רבינו בהדגשה כבדרך אגב. הדבר קשה, משום שמשה רבינו מסר נפשו על הצלת עם ישראל. בכל הפסוקים הנוגעים ליציאה ממצרים אנו מוצאים: "ויוציאנו ה' ממצרים (דברים כ"ו, ח') - לא על-ידי מלאך ולא על-ידי שרף ולא על-ידי שליח, אלא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו" (הגדה של פסח). רק ברמז מצאו חז"ל במילים "מלאך - שרף - השליח" את ראשי התיבות "משה". כיצד הדבר ייתכן?
09/04/2015  |  הרב שלמה אבינר  |   מאמרים
ביציאת מצרים נולד עם חדש: עם ישראל. זהו עם מיוחד ושונה במשפחת העמים. זהו עם שסלל דרך של אמונה ותרבות חדשה, שמערכות השלטון העצמאיות שלו תואמות את תרבותו הייחודית.
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
מיד ולדורות  /  הרב פרופ' נריה גוטל
קריאה דו-סטרית  /  הרב אליהו בירנבוים
יום הבוחר: לקחים מבצלאל  /  הרב בניהו ברונר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il