חברת צ'רלטון, מחזיקת זכויות השידור של משחקי המונדיאל, מתכוונת לנקוט אמצעים שונים כדי למנוע ולסכל הקרנה של המשחקים במקומות ציבוריים כמו מסעדות, בארים וחדרי כושר - כך נודע ל-TheMarker.
בחברה מאשרים את הידיעה ואומרים כי "נפעל בדרכים שונות, נגיע למי שמשדר וניצור אכיפה בנושא. פיפ"א אוסרת על הקרנות ציבוריות ואנו נדרשים לייצר אכיפה". עם זאת, לא מסרו בצ'רלטון אילו אמצעים בכוונתם לנקוט כדי לאכוף את האיסור, והסכימו רק לומר כי ייעזרו ב"גופי חקירה".
על אף שאחת ההנאות הגדולות של אוהדי כדורגל היא צפייה משותפת במשחקים על כוס בירה מול מסכי ענק בבאר השכונתי - מתברר שהנאה זו אינה תמיד חוקית. עו"ד דניאל בוסתנאי, שותף במשרד פרל-כהן-צדק-לצר, המתמחה בתחום קניין רוחני וזכויות, מאשר כי לפי חוק זכויות היוצרים, ביצוע שידור פומבי הוא אסור, כל עוד אין אישור לכך מהיוצרים או המפיקים של האירוע.
היכן עובר הגבול בין שידור ברשות הפרט ל"ביצוע שידור פומבי"? לדברי בוסתנאי, ההגדרה אינה חד-משמעית, והיא מורכבת ממשתנים כמו מספר הנוכחים, סוגיית קיומו של קשר משפחתי ביניהם, סוגיית גביית תשלום עבור הצפייה או הכניסה למקום בו מבוצע השידור, וסוג המבנה - פרטי או עסקי. "כשם שבעל פאב או רשות מקומית אינם יכולים להשמיע יצירה מוסיקלית ללא תשלום תמלוגים, כך הם גם לא יכולים לשדר בפומבי את המשחקים מבלי לקבל הסכמה ולשלם תמלוגים", מסכם בוסתנאי.
אז כיצד יכולה צ'רלטון למנוע את שידור המשחקים בפומבי ואילו עונשים צפויים לבעלי עסקים שייתפסו על ידה? החברה יכולה להפעיל חוקרים פרטיים שיתעדו את שידור המשחקים ולתבוע את החברה בהליך אזרחי של פיצוי ללא הוכחת נזק, מסביר בוסתנאי. הפיצוי במקרה כזה נע בין 10,000 ל-20 אלף שקל לכל משחק ששודר ללא היתר. אם תנקוט צ'רלטון את הצעדים האלה, יהיה זה תקדים. "למיטב ידיעתי, מעולם לא התנהל בישראל הליך כזה נגד מי ששידר בפומבי", אומר בוסתנאי.
גם ברשת המסעדות אגאדיר, שפירסמה באחרונה מודעות בעיתונים המבשרות על הקרנת המשחקים בחינם, לא ממהרים להיבהל מהאיום החדש מצד צ'רלטון: "יש לי ביד קבלה שאומרת ששילמתי לחברה סכום מלא עבור חבילת המונדיאל. הם יודעים שמדובר במסעדה. לא נראה לי שהם יכולים לבוא לכאן ולהגיד לי לזרוק את הלקוחות שלי החוצה, מה גם שכל השנים אנחנו ומסעדות אחרות מקרינים את המונדיאל, גביע אירופה ואת כל המשחקים החשובים - ואף פעם לא היתה עם זה בעיה", אומר איתן טרבלוס, בעלי אגאדיר.
טרבלוס מוסיף כי "כל השיטה הזו של מניעת כדורגל מההמונים ואי-מתן אפשרות לאנשים לראות את המונדיאל בחברותא - רק גורמת לשנאה כלפי צ'רלטון". עם זאת, יש לו הצעה עסקית מפתה לאנשי צ'רלטון: "הם מוזמנים לבוא לאכול אצלנו, לצפות במשחקים - ואפילו יקבלו קוקטייל מונדיאל חינם".