|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

עשרים מיליארד שקל

יש לי הצעה לוועדים, לדובי האינטרס החברתי, לתקשורתנים ולרגולטורים: תתאגדו, כפי שאומרת ההסתדרות, וקנו לכם את כל המיזמים הללו, מקידוחי הגז דרך כי"ל ועד הנמלים, אבל לא בכסף שלי, אלא בכסף שלכם, ותנהלו אותם כמיטב כשרונכם
29/05/2015  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מי ישלם את מחיר האיוולת [צילום: פלאש 90]

20 מיליארד שקל, זהו המחיר ששילמה ישראל, אומר שר האנרגיה שטייניץ, על האיחור בהזרמת הגז הטבעי שבמים הכלכליים שלה לחופי ישראל.

וזה רק חלק מן הנזק. כי בשל המחסור באנרגיה, נאלצה חברת החשמל לשרוף את הדלקים הכבדים ועתירי הזיהום ביותר שבשוק האנרגיה, פחם ומזוט, אומר שר האנרגיה. את התוצרים של הדלקים הללו אנו נושמים באוויר, שותים במים, אוכלים במזון, ומשלמים באלפי ימי אשפוז.

מי ישלם את מחיר האיוולת הזו? שואל נציג התקשורת את השר. האזרחים ישלמו, כיוון שהגורמים לאיוולת הם יקירי התקשורת, יקירי הפקידות, יקירי האקדמיה, הם אבירי שירות הציבור שמנעו - באמצעות צווים מנהליים, ועדות אינסופיות, עתירות לבג"ץ ותנועות "בכל מקום רק לא כאן" - את השלמת תרכיב האנרגיה הגדול במזרח התיכון. כולם עשו זאת מכל הסיבות הראויות כמובן: הגדלת התגמולים למדינה, הוזלת הגז לציבור, שמירה על העתיד האנרגטי, שימור החופים ממתקנים מסוכנים, ו...הגבלת כוחם המונופוליסטי של אלי ההון. לולא כל הגורמים הללו שעשו ככל יכולתם לחבל בהפקת הגז בתואנות שונות ומשונות, היינו מקבלים אנרגיה זולה ונקייה כבר ב-2012 ולא נאלצים לשרוף את הזיהום ולדחוף אותו לריאותינו.

מה אפשר היה לעשות עם 20 מיליארד שקל שנשרפו לשווא? לממן חמישה ג'יגה-וואט של קולטי שמש על גגות הרפתות, במפעלים או בשטחי הנגב הריקים; לסיים את הנחת מסילת הרכבת לירושלים; להקים את מסילת הרכבת לאילת; לממן 20 אלף מלגות ליוצאי צבא החפצים ללמוד מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, מדעי המחשב ולימודי ארץ ישראל, ועוד ועוד.

מי ישלם על האיוולת שהביאה לעיכוב הגז שנה ועוד שנה בקרקע? רק האזרחים התמימים שבשמם נעשו כל פעולות העיכוב, כי הפקידים והפעילים והחכ"ים והתקשורת שפעלו במשותף עשו זאת למען "אינטרס הציבור". הרי אלה אותם פקידים שעשו כל שביכולתם למנוע את החדרת המכונית החשמלית של שי אגסי, ובכך הורידו לטמיון 3 מיליארד ש"ח של השקעה, ושוב העלו את מפלס הזיהום והחלקיקים קוטלי המוח באוויר שנושמות האימהות של הדור הבא.

בתוך שלושה עשורים עלה בכמעט פי-5 מספר הילדים המאובחנים כלוקים בהפנמת, אוטיזם. שיעור הילדים הלוקים בתסמונת חוסר קשב ריכוז ופעילות יתר ADHD זינק עד כדי 10 אחוזים מן האוכלוסייה. במחוז דן-שומרון של קופת חולים כללית 18 אחוז מן הילדים בגילאים שבין 10 ל-15 נוטלים ריטלין.



תשאלו את כלכלני ברית-המועצות לשעבר כיצד זה עובד

מה קרה בדור האחרון?

מחקר אחרי מחקר ממכוני החקר הטובים בעולם מראים שהגורם המסייע למגיפת התפקוד המוחי הלקוי בילדים הוא פליטות של כלי הרכב מונעי דלק לסוגיו. מה שקרה הוא עלייה תלולה בריכוז החלקיקים הננסיים באוויר. חלקיקים זעירים של פחמן שרוף הנפלטים מן המנועים החמים, חלקיקים זעירים של שחיקת מתכות, וכמובן גם דו-תחמוצת החנקן. החלקיקים הללו כה זעירים, עד כי מערכת הנשימה ואפילו מערכות ההגנה שמסביב למוח מתירות לחלקיקים הללו לעבור, והללו גורמים דלקת במוח העוברי המתפתח. הדלקת מסביב לחלקיקים היא שמונעת את התפתחות התקינה של התאים שכל אחד מהם צריך להגיע בדיוק למקומו ולהתחבר בדיוק כך כדי להשיג את התפקודים הגבוהים של המוח. הפליטות מכלי הרכב לא פחתו בדור האחרון אלא רק קטנו בגודל החלקיקים, כך שפליטת עשן מאוטובוס ישן מזיקה פחות מפליטה צלולה לכאורה של מכונית יוקרתית.

ובכל זאת, כשהגיעה לישראל ההבטחה להתחיל ולהמעיט את הפליטות הללו דרך מכירת המכונית החשמלית, החלו כל אותם גורמים לחתור תחת המיזם. לא נסייע לשי אגסי לקנות חשמל בזול ולמכור אותו ביוקר, הצהיר באוזני מנכ"ל משרד האנרגיה. ומה על זיהום האוויר? האיש הניף ידו בביטול. כל עוד ייפגע איל ההון שהשקיע מאות מיליונים במיזם - דיינו.

אז מה בכל זאת יספק את דובי השירות הציבורי העושים ככל יכולתם לחבל בכל מיזם? רק הלאמה. מרבצי הגז הם משאב ציבורי, טוענות הח"כיות גלאון ויחימוביץ'. כל עוד היו בים ואיש לא ידע על קיומם, לא שמעתי מילה וחצי מילה על חובתה של מדינה להשקיע 20 מיליארד שקל כדי לחפש, למצוא, לקדוח, להפיק, לשנע ולהפיץ את האנרגיה הנקייה (יחסית) לטובת הציבור. אבל כשעשו זאת היזמים, בכסף שגייסו מן הציבור וממשקיעים זרים, מייד התעוררו הדובים ודרשו שהמדינה תשתלט על הנכס החדש, תקבע מחיר, תמכור במשורה, ותפצה את המשקיעים בכמה זלוטי.

אז הנה לכם, משבר כי"ל. מזה 4 חדשים שוועד עובדי "כימיקלים לישראל" משבית את המפעלים כדי למנוע הוצאה לגמלאות של מספר מצומצם של עובדים ותיקים עתירי הכנסה. הפעם הזאת הנהלת כי"ל, אותה חברה שכלכלה את מיזם המכונית החשמלית, אינה נכנעת, וממתינה שהמדינה תממש את מניית הזהב, דהיינו תלאים את החברה, כדי שכי"ל תוכל להשתחרר ממנה. וזה בדיוק מה שדורשת הקואליציה של השמאל הפוליטי-כלכלי, חברתי, אקדמי, שהמדינה תעשה. בכסף שלנו. עוד 20 מיליארד, דולר, או אולי 200. או אז ישלימו הוועדים את ההשתלטות על נכסי החברה, לשמחת ליבה של הקואליציה השמאלנית. האם זה ישפר את התחרותיות של החברה בעולם? תשאלו את כלכלני ברית-המועצות לשעבר כיצד זה עובד. או תנסו להוציא את המקרר שרכשתם במיטב כספכם מן הנמל שאותו משביתים הוועדים בשביתת מחאה מהיום להיום.

אז יש לי הצעה לוועדים, לדובי האינטרס החברתי, לתקשורתנים, ולרגולטורים: תתאגדו, כפי שאומרת ההסתדרות, וקנו לכם את כל המיזמים הללו, אבל לא בכסף שלי, אלא בכסף שלכם. יקומו נא הוועדים של כי"ל, יגייסו את הכסף מקופת כספי הגמלאות שלהם וירכשו את החברה מן הבעלים, וינהלו אותה בעצמם ויחלקו את הרווחים בין העובדים. יקומו נא העובדים עתירי הזכויות של ערוץ 10 החייב מיליונים למדינה, יתאגדו וירכשו לעצמם את הערוץ, בכספי קרנות התגמולים, שלהם ולא שלי, ויפעילו את הערוץ ומצידי שירוויחו כפל כפליים. יקומו נא ועדי הנמלים, ויתחרו עם הסינים וההולנדים על בניית הרציפים החדשים וינהלו נמל לתפארת. יקימו חברות הכנסת גלאון ויחימוביץ' חברה כלכלית לניהול משאבי גז וירכשו מן היזמים הישראלים והאמריקניים את מניותיהם בקידוחי לוויתן, בכסף שלהן ולא שלי, ויתחרו בשוק העולמי של גז. אבל כל עוד הם רק מדברים ואינם עושים, שיפסיקו להפריע לאלו שעושים!

ובעניין המכונית החשמלית ומניעת הזיהום הנורא של האוויר שנושם הדור הבא. הנזק כבר נעשה, וממשיך להתגבר. זהו המקרה היחיד שבו אני מצפה מן המדינה שאמורה להגן עלינו מאיוולת, להשתמש בהכנסות הנובעות ממכירת דלקים כדי לחשמל את התחבורה בכל האמצעים - רכבות חשמליות, אוטובוסים חשמליים, משאיות זבל חשמליות, אופנועי משטרה חשמליים, מכוניות סיור חשמליות, וכולי. הכל כבר קיים, זה רק עניין של לשלם היום כדי לחסוך לאורך שנים, להשקיע היום כדי להציל את המחר. אני חוגג 100 אלף ק"מ במכונית החשמלית שלי, שהם עשרת אלפים ליטר של דלק שלא שרפתי, או 70 אלף שקל שלא שרפתי. יש עוד אלף כמוני. ואם היו מיליון, היינו לא-שורפים 10 מיליארד ליטר, ו-70 מיליארד שקל. אתם יודעים מה אפשר לעשות ב-70 מיליארד שקל?

תאריך:  29/05/2015   |   עודכן:  29/05/2015
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עשרים מיליארד שקל
תגובות  [ 26 ] מוצגות   [ 26 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישראל היום ב'
29/05/15 22:59
 
השקעה עם תבונה
30/05/15 08:57
 
פופוליזם זול
30/05/15 09:11
 
KSP
15/06/15 22:32
2
אהרון שחר
30/05/15 00:57
3
יש כאן ממשלה?
30/05/15 02:10
4
איל
30/05/15 07:02
5
טריליון ש"ח ויותר
30/05/15 07:46
6
מייק
30/05/15 07:49
7
וינטר הניה
30/05/15 11:18
8
רונית יער
30/05/15 11:30
9
ציביק
6/06/15 14:08
10
Danyyhoo
11/06/15 14:53
11
ציון 1
12/06/15 13:51
12
Mosses
12/06/15 23:50
13
עדו בן צבי
13/06/15 22:32
14
benharetz
15/06/15 17:39
15
משלמים בבריאות
14/07/15 14:25
16
מור
30/07/15 17:44
17
מאובחן1
18/08/15 11:06
18
נתן פרי
24/08/15 15:17
19
עובדיה
26/08/15 16:58
20
משתמש בגז פעיל
11/09/15 10:50
21
יוסי ארגואן
12/09/15 20:47
22
כמה שזה נכון
22/09/15 09:23
23
האמת והצדק
17/10/15 10:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היום (29.5.15) הוא יום גדול לעם ישראל היושב בציון - ניצחנו!
29/05/2015  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
אינני יודע על איזה כלב מדבר המאמר המשווה את פני הדור הנוכחי לפני כלב [ראה מאמר משמאל], אבל אם נשווה את פני הדור שלנו לפניהם של עמים אחרים, דומני שברוב המכריע של המקרים נעלה על רובם ככולם. אינני מתיימר לטעון שאין אצלנו "עשבים שוטים" מסוגים שונים - יש גם יש. אלא שמדוב במיעוט ואפילו במיעוט מבוטל והם אינם מי שמופקדים על ייצוג פני הדור. ומי שבוחר בהם כנציגי הדור, טועה טעות גדולה.
29/05/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
29/05/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
במשך שתי קדנציות הפכה מירי רגב לח"כית "צבעונית" שהדעות עליה חלוקות באופן קיצוני - מהערצה ועד שנאה ובוז. במשך אותה תקופה היא הפכה לסמל המלחמה לא רק בנושאים לאומיים ומדיניים - כאחת מסמנות הימין הקיצוני בתוך הליכוד, אלא גם כסמנת של מאבק ב"אליטיסטיות" של אלה שמאמינים כי הם ורק הם בנו את הארץ ולכן רק הם מורשים לעצבה כראות עיניהם בלבד, מבעד לעיניהם הצרות. במיוחד הפער הזה - בין "ישראל הטובה והישנה" ל"ישראל בעליה" (לא זו המפלגה לענייני חבר העמים, שנבלעה בליכוד...), הוא אחד מהקונפליקטים בין האליטיסטיות השמרנית הישנה, מימי "גדוד העבודה", לעובדים החדשים מעיירות הפיתוח. המלחמה הזו עולה בנושאים רבים - בין שני הצבורים הללו, ויש לה מאפיינים רבים אך בראשם המאפיין של השוני התרבותי. הערכים והנורמות הם בעצם הבסיס שמרכיב כל תרבות ואילו הפולקלור הוא צורת הביטוי של אותם ערכים ונורמות. בישראל לא פעם מבלבלים את היוצרות ולפולקלור פשוט קוראים "תרבות". אבל הפולקלור הזה הפך במדינה השסועה והמורכבת מפאזלים לאומיים ועדתיים שונים ומשונים, לקרב הצמרת על תוצאות "כור ההיתוך" - המהתך המערבי מול המהותך המזרחי, המהתך החילוני מול המהותך הדתי ובמיוחד החרדי, והמהתך היהודי - סלאבי מול המהותך הערבי - דרוזי - צ'רקסי. כשש שנים הרימה גב' רגב - בין שאר דגליה, גם את הדגל הפולקלוריסטי - תרבותי הזה, וכבר בימי כהונתה כדוברת הצבא היא נתקלה בתופעת הגזענות של "ישראל הישנה" כנגדה בגלל היותה בת ל"ישראל בעליה", כאשר הכתב אמנון אברמוביץ' הזכיר לה שהיא תמיד תישאר סיבוני, למרות ש"עברתה" את שמה לרגב. כח"כית היא ידעה להילחם יפה גם על זכותן של תרבויות יהודיות אחרות להיכלל ב"קונצנזוס הלאומי" ולא להיות מוצגות כסרח עודף שאנשי "ישראל הישנה" מחכים שתיעלמנה. עכשיו, כשהיא מונתה ל"שרת התרבות" מגיע מבחנה האמיתי בנוגע להשוואת התרבות והנורמות וביטויים באופן שווה בחברה הישראלית.
29/05/2015  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
נראה כי הרשות הפלשתינית נחושה להתקדם בתוכניתה לבנאם את הסכסוך הישראלי פלשתיני ולהכריע את ישראל במוסדות הבינלאומיים תוך ניצול המתיחות הקשה בין ממשל אובמה לממשלת הימין בראשות נתניהו והמגמות המסתמנות באיחוד האירופי לפעול נגד המשך הבנייה בהתנחלויות בגדה.
29/05/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
"מבצע עיצוב"  /  אדי להבי
הַבַּייקֶה  /  עודד שרון
מדוע התאכזבתי מהסרט "פנסיון פראכט"? (חלק א')  /  יוסף אורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il