|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
שר החוץ המצרי, סמיח שוקרי, נושא דברים בעת כינוס ועידת המעקב של האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני, בניין האו"ם, 27 באפריל 2015 [צילום: AP/Richard Drew]

ועידת NPT ירדה מעל הפרק, לעת עתה

ועידת המעקב של האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני הגיעה ליומה האחרון מבלי שהושגה הסכמה על הנוסח המלא של המסמך הסופי, עקב מחלוקת סביב שאלת ועידת הפירוז בהיעדר מסמך סופי לוועידת המעקב, מנדט 2010 לכינוס ועידת פירוז הושהה זמנית במקרה הטוב, וביחד עמו כל התקדמות שהושגה בנושא ישראל תיהנה מכשלון מצרים להעביר את הצעתה הבלתי-מתפשרת, אולם הסוגיה אינה עתידה להיעלם ועסקה גרעינית עם אירן עשויה להעניק לה תנופה חדשה
08/06/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  אובמה, ישראל והפלשתינים: שינוי גישה?
  חמאס מתמרן בזירה מורכבת
  שינוי מהותי במאזן הכוחות בסוריה?
  משמעות ה'פריימריז הסמויים' בארה"ב
  צוק איתן: חמאס מפיק לקחים

במסגרת ועידת המעקב (RevCon) של האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני (NPT) לשנת 2015 התקיים דיון אינטנסיבי בן ארבעה שבועות (מ-27 באפריל ועד 22 במאי) בסוגיות, שנוגעות לשלושת עמודי התווך של האמנה: פירוק נשק, מניעת תפוצה והשימוש באנרגיה גרעינית למטרות שלום. למרות זאת, דומה שהסוגיה, שמיקדה את מרבית העניין והמחלוקת בשבועות אלה (כפי שהיה גם בוועידת המעקב הקודמת, שנערכה ב-2010) נותר העיסוק בכינון המזרח התיכון כאזור מפורז מנשק להשמדה המונית. ועידת המעקב הגיעה ליומה האחרון מבלי שהושגה הסכמה על הנוסח המלא של המסמך הסופי, עקב מחלוקת סביב שאלת ועידת הפירוז, אם כי אין ספק שהיו נושאים רבים אחרים במחלוקת במהלך הדיונים בכינוס. על-רקע הדברים האלה, ארצות הברית נמנעה מלתמוך במסמך הסופי, והצטרפו אליה גם בריטניה וקנדה.

כבר בימים הראשונים של הוועידה הונחה על שולחנה הצעה ערבית משותפת בנושא הפירוז. אלא שההצעה הפגינה קו נוקשה ובלתי מתפשר, עם המלצות ששיקפו שינוי מוחלט בתנאי היסוד לעריכת ועידה כזו, כפי שהותוו במסמך הסופי של ועידת המעקב בשנת 2010. יתרה מכך, ההצעה התעלמה מכל האירועים המשמעותיים שהתרחשו בחמש השנים האחרונות - הן בהיבט החיובי, קרי חמישה מפגשים אזוריים בלתי-רשמיים שנערכו במהלך 2014-2013 בניסיון לגבש סדר יום לוועידה, והן בהיבט השלילי, כמו המצב הכאוטי שהמזרח התיכון התדרדר אליו, לרבות התמוטטות חלקית של מערכת המדינות ושלל אתגרי הביטחון החדשים שצצו באזור. ההצעה חזרה גם על הדרישה הישנה שישראל תצטרף לאמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני - אבן נגף ברורה לכל פתיחת דיון בנושא.

צעד ישראלי חסר תקדים

הנימה החריפה של ההצעה הביאה את ישראל - אשר לראשונה מזה עשרים שנה נטלה חלק בוועידת המעקב במעמד משקיפה - לנקוט צעד חסר תקדים ולהגיש מסמך משלה לפורום ה-NPT. במסמך זה, שכותרתו "לקראת דיאלוג אזורי במזרח התיכון: נקודת המבט הישראלית", ישראל הסבירה את הצורך ב"דיאלוג ישיר ומתמשך", שייתן מענה לקשת הרחבה של אתגרי הביטחון האזורי במזרח התיכון. המסמך פירט את שיתוף הפעולה של ישראל עם המתווך הפיני יאקו ליאבה (Jaakko Laajava) במהלך חמשת המפגשים הבלתי-רשמיים שנערכו בשנה האחרונה. מפגשים אלה כונסו במטרה להשיג הסכמות אזוריות על היבטים חיוניים לפני קיום ועידת הפירוז בהלסינקי, אולם ביוני 2014, המדינות הערביות "חשו שהן זקוקות להנחיות חדשות" ובפועל עצרו את השיחות. ישראל מצדה הגיבה בחיוב להזמנות נוספות שיצאו באוקטובר 2014 ובינואר 2015, אולם מפגש שישי במספר מעולם לא נערך. ישראל הדגישה שהתהליך לא יוכל להמשיך ללא דיאלוג ישיר בין הצדדים המעורבים.

מסמכים אלה עוררו דיון בקרב המדינות החברות ב-NPT. נוסח ההצעה למסמך הסופי, שהוגש להצבעה בנעילתה של ועידת המעקב, כלל בחלק על המזרח התיכון גרסה משופרת של ההצעה הערבית. עם זאת, אומצו בו כמה מהרכיבים הבעייתיים ביותר שבהצעה זו. הבעיה הראשונה נגעה לעקרון הקונצנזוס לגבי סדר היום לוועידת פירוז. מסיבות ברורות למדי, אחד הנושאים הקריטיים עבור ישראל, הוא הצורך לבסס כל החלטה לגבי ועידה עתידית כזו על קונצנזוס. אולם נוסח טיוטת ההצעה היה מתחכם: עיקרון הקונצנזוס אומנם צוין, כמו גם הכוונה לקיים מפגשים מקדימים לדיון בסדר היום, אך חשיבות הקונצנזוס התערערה מאוד בשל סעיף אחר, שציין, כי הוועידה תיערך עד מרס 2016, יהא אשר יהא, וכי לאף גורם לא תהיה סמכות לדחות תאריך זה. ההצעה גם הפקידה את סמכות קבלתן של ההחלטות בידי מזכ"ל האו"ם ולא בידי ארבע המכנסות (ארצות הברית, בריטניה, רוסיה והאו"ם), שקיבלו את המנדט לכך במסמך הסופי ב-2010. המדינות המכנסות היו מאבדות כל סמכות לקבוע מתי והאם הוועידה תתכנס. ואחרון - המתווך הפיני "פוטר" למעשה - צעד שדומה שהיה אחת מהמטרות שמצרים הציבה לעצמה - ומזכ"ל האו"ם הוסמך למנות מתווך חדש. קשה להבין את ההיגיון שבמינוי מתווך חדש, לאחר שליאבה הקדיש זמן כה רב לפגישות עם מאות גורמים רשמיים ומקצועיים ומאמצים ללמוד את הסוגיות שעל הפרק ולאתר מסלול התקדמות בקרב הצדדים האזוריים. כנראה שעבור המצרים ליאבה הפך לנטל, שכן הוא תר אחר דרכים להתגבר על מכשולים לקיום הוועידה ונתפס כמקבל את עמדותיה של ישראל לגבי הצורך בדיאלוג אזורי.

מהי הגישה הטובה ביותר

כל הרכיבים האלה היו גורמים לכך שהוועידה הייתה מתכנסת עד מרס 2016 ללא התחשבות ברצונה של ישראל או בסדר היום שייקבע. אין זה סוד, שקיימת מחלוקת רעיונית עמוקה בקרב מדינות האזור - ובעיקר בין ישראל למצרים - סביב השאלה מהי הגישה הטובה ביותר לבקרת נשק בהקשר של המזרח התיכון, אולם זה בדיוק היה הנושא שנדון בין הצדדים במפגשים הלא-רשמיים שנערכו ב-2014-2013. איזה תמריץ היה יכול להיות למדינות ערב לדון ברצינות עם ישראל על אודות סוגיות אלה בחודשים הקרובים, לו המסמך הסופי היה מבטיח להם, שבכל מקרה תיערך ועידה עד מרס?

במהלך ועידת המעקב התקיימו דיונים אינטנסיביים עם ישראל בנושא טיוטת ההצעה בנוגע לוועידת פירוז, כולל במסגרת ביקור (של הרגע האחרון) של עוזר מזכיר המדינה האמריקני תומאס קאנטרימן בישראל. דיווחי התקשורת ציינו שבישראל שררה דאגה רבה מהאפשרות שארצות הברית תסכים למסמך הסופי, כדי להשיג מסמך קונצנזוס לוועידת המעקב, ועל חשבונה של ישראל. על-פי הדיווחים, ישראל חששה שארצות הברית עלולה להפר את מחויבויותיה בתחום הגרעין, כפי שהוענקו לראש הממשלה נתניהו על-ידי הנשיא אובמה ביולי 2010. לאור זאת, מרבית הכיסוי התקשורתי לאחר ההחלטה האמריקנית התמקד בעובדה שארצות הברית עשתה זאת למען ישראל וכי נתניהו הודה למזכיר המדינה קרי על העמדה האמריקנית. בעוד שאכן יש מקום להודות לארצות הברית, הרי שהשגת התמיכה האמריקנית הייתה קלה יותר הפעם, וזאת בזכות גישת שיתוף הפעולה שישראל אימצה מאז ההחלטה הבעייתית של 2010 ובמיוחד מאז שהוועידה נדחתה בסוף 2012. לו בחרה ישראל לסרב לשתף פעולה עם מאמצי ליאבה, סביר להניח שהיה קשה יותר להגן על עמדתה. אולם, במהלך השנה האחרונה, גורמים אמריקנים רשמיים שיבחו את שיתוף הפעולה הישראלי במפגשים הלא-רשמיים ויש סיבה להניח שגישה זו חיזקה את יכולתם לטעון נגד הפתרון החדש, שהיה הופך את התנאים על פיהם.

בסופו של יום, ההימור מרחיק הלכת של המצרים כשל. למעשה, על-פי הדברים שנשאה תת-מזכירת המדינה האמריקנית רוז גוטמולר בנאום הסיכום בוועידה, האשמה מוטלת על מצרים, שדחפה ל"תנאים בלתי-מציאותיים ובלתי-מעשיים" אשר לא אפשרו להגיע להסכמה בקרב מדינות המזרח התיכון. בהיעדר מסמך סופי לוועידת המעקב, מנדט 2010 לכינוס ועידת פירוז הושהה זמנית במקרה הטוב, וביחד עמו כל התקדמות שהושגה בנושא. קבוצה נוספת של מפסידים, היא מדינות הליגה הערבית והמדינות הבלתי מזדהות (בראשותה של אירן), שלאחר שרשמו ועידת מעקב מוצלחת מבחינתן ב-2010 נכשלו הפעם בניסיון לכפות על ארצות הברית כניעה לתביעותיהן בתמורה למסמך קונצנזוס. במבט רחב יותר, אמנת ה-NPT רשמה גם היא הפסד, שכן הייתה זו פעם נוספת שהמדינות החברות בה לא הצליחו להגיע להסכמה על מסמך סופי. ניתן לראות בתוצאה זו מכה נוספת ליעדי פירוק הנשק של אובמה, שחוו כבר כמה וכמה נסיגות מאז נאום פראג ב-2009.

גישת שיתוף הפעולה

בטווח הקצר, ישראל תיהנה מכישלונה של מצרים להעביר את הצעתה הבלתי-מתפשרת, אולם הסוגיה אינה עתידה להיעלם ועסקה גרעינית עם אירן עשויה להעניק לה תנופה חדשה. למרות זאת, המצרים ייאלצו להמתין חמש שנים נוספות כדי לנסות שוב להעביר החלטה בנושא יישומו של רעיון הפירוז, שנכלל במסמך הסופי של 1995. יתרה מכך, עקב התקרבות שחלה לאחרונה בין מצרים לישראל בכמה סוגיות אזוריות ובילטרליות, לא צפוי שעמדתה של מצרים בנושא פירוז האזור תשפיע באורח שלילי על היחסים בין שתי המדינות.

זוכה בולטת נוספת היא מערכת היחסים בין ארצות הברית לישראל. לו משבר 2010 היה חוזר על עצמו בעקבות מה שהיה נתפס כבגידה אמריקנית בישראל, היחסים בין המדינות היו נפגעים מאוד. לאור זאת, התמיכה האמריקנית הנוכחית התקבלה בישראל בהערכה רבה. אין ספק, שגישת שיתוף הפעולה של ישראל בשנה החולפת סייעה בהקשר זה. לכן על ישראל להמשיך להיות פרו-אקטיבית - בדיוק כפי שהפגינה בהחלטותיה להשתתף בסבבים הבלתי-רשמיים ולהגיש מסמך לוועידת המעקב - ולנצל את ההזדמנות כדי לקרוא לעריכת ועידה, אשר תשקף את עמדתה ואת חזונה לתהליך אזורי מסוג זה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 705 (4.6.15)
אמילי לנדאו היא חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, מנהלת את פרויקט בקרת הנשק וביטחון אזורי במכון.

שמעון שטיין הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, היה שגריר ישראל בגרמניה (2007-2001).
תאריך:  08/06/2015   |   עודכן:  08/06/2015
אמילי לנדאו, שמעון שטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועידת NPT ירדה מעל הפרק, לעת עתה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי הדבר הכי אבסורד הוא בריחת הפלשתינים ממשא-ומתן לשלום. בדברים שהושמעו (יום א', 7.6.15) בכינוס השנתי של הג'רוזלם פוסט בניו-יורק, אמר נתניהו: "הם ברחו לברק. הם ברחו לשרון. הם ברחו לאולמרט. וכעת הם בורחים ממני".
07/06/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
ככל שהולך ומתקרב המועד שבו יגובש סופית ההסכם בין המעצמות לאירן בנושא פיתוח הנשק הגרעיני, כך גובר החשש בין גורמי המודיעין במערב, כי אירן מכינה לעולם הפתעה. הבסיס לחשש זה נובע מהידע הרב שנצבר במערב והמצביע על-כך, כי מזה שנים עוסקת אירן בפיתוח ארסנל נשק ביולוגי וכימי, והיא הצליחה לצבור מאגר הנחשב לגדול בעולם של נשק כזה, מן הסוגים המכילים "חומרים גורמי כוויות, חֶנק, פגיעות בדם ובעצבים". עוד מגלים המומחים, כי ניתוח הפעילות במפעלי הייצור הביולוגיים-כימיים האירניים מצביע על כך שתוכניות המחקר של אירן בתחום הנשק הכימי שאפתניות ממש כמו תוכניותיה בתחום הנשק הגרעיני.
06/06/2015  |  עמי דור-און  |   כתבות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תוקף את המעצמות על ההסכם ההולך ומתגבש עם אירן וטוען כי הוא יסלול את הדרך עבור האירנים לפצצות אטום רבות ולחימוש ארגוני טרור.
02/06/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רובינו ראינו את התוכנית בערוץ 10 של מתן חודורוב, פנסיה וממון, כולל קטעים של ארץ נהדרת, וישנן כבר תגובות ותגובות נגד במדיה התקשורתית.
ספרי לימוד אירניים, כגון "הקוראן והחיים" (כיתה י"ב), מכשירים את הנוער האירני למלחמה אפוקליפטית, נוראה, נגד ארה"ב והמערב "היהירים והעושקים", המובלים על-ידי "מנהיגים עובדי אלילים". אומנם "המושיע" - המהדי - שהוא, לכאורה, חף מטעות ופועל מכוח השגחה אלוהית, עדיין לא הופיע, אך הנוער לומד שהמאבק העולמי החל ומצפה להקרבה.
31/05/2015  |  יורם אטינגר  |   כתבות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
אובמה, ישראל והפלשתינים: שינוי גישה?  /  זכי שלום
חמאס מתמרן בזירה מורכבת  /  גלעד שר, לירן אופק
שינוי מהותי במאזן הכוחות בסוריה?  /  אורית פרלוב, אודי דקל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il