|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שיקום הרצועה: בין כורח לדילמות אסטרטגיות

הימשכות המצוקה ההומניטרית ברצועת עזה עלולה להאיץ תהליכי הסלמה והתדרדרות לסבב עימות נוסף בין חמאס לישראל. המציאות הקשה ברצועה מעמידה בפני ישראל שני ציוויים, שמשמעותם האצתם והגברתם של תהליכי שיקומה של הרצועה. הציווי הראשון, הוא המוסרי; הציווי השני, הוא אסטרטגי - למנוע את התפרצותו של סבב עימות נוסף
09/06/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
בית חנון, אוגוסט 2014 [צילום: Emad Nasser/Flash90]

לאחר סבב נוסף
סביר להניח, כי אם ישראל וחמאס לא יצליחו להגיע להסדרה מוסכמת, שמשמעותה הפסקת אש ממושכת והסכמה על כללי התנהגות וסוג של משטר ביטחון, אזי אידיאולוגיית ההתנגדות של חמאס, בגיבוי ההתעצמות הצבאית של הארגון, תתורגם לסבב אלים נוסף. בסבב זה, שיתרחש לאחר מאמץ בינלאומי לשיקום הרצועה, ישראל עלולה למצוא את עצמה מוגבלת יותר מכפי שהיא כיום, במובנים של מרחב התמרון והגמישות בהפעלת הכוח. הקהילה הבינלאומית, שתירתם למאמץ השיקום ותשקיע בו ממון רב, צפויה לגלות חוסר סובלנות והבנה לאילוציה של ישראל ולאופן תגובתה, ולכן לפעול ביתר נחישות להצרת צעדיה באופן שיקשה עליה למצות הישג צבאי משמעותי

   רשימות קודמות
  ועידת NPT ירדה מעל הפרק, לעת עתה
  אובמה, ישראל והפלשתינים: שינוי גישה?
  חמאס מתמרן בזירה מורכבת
  שינוי מהותי במאזן הכוחות בסוריה?
  משמעות ה'פריימריז הסמויים' בארה"ב

הימשכותה של המצוקה ההומניטרית ברצועת עזה עלולה להאיץ תהליכי הסלמה והתדרדרות לסבב עימות נוסף בין חמאס לישראל. יתר על כן, שלטון החמאס נתון ללחצים ולביקורת מצד האוכלוסייה האזרחית ברצועה ומאותגר, דרך קבע, על-ידי ארגוני ג'יהאד קיצוניים, המדגישים את חוסר התוחלת שברגיעה, שבה דוגל חמאס בעת הזו, ופועלים להגביר את מאמצי ההתנגדות האלימה נגד ישראל.

המציאות הקשה ברצועת עזה מעמידה בפני ישראל שני ציוויים, שמשמעותם האצתם והגברתם של תהליכי שיקומה של הרצועה. מדובר בציווי מוסרי: ישראל נחלצת באופן מסורתי ומתמשך לסיוע באזורי אסון ברחבי העולם (מסוריה ועד נפאל) ורואה בסיוע זה ביטוי לערכים אנושיים ויהודיים מחייבים. על כן, לישראל יש קושי של ממש להסביר כיצד זה היא נחלצת לסייע במוקדי אסונות הומניטריים רחוקים ומתעלמת ממצוקה הומניטרית חריפה בסמוך לגבולה. הציווי השני הוא אסטרטגי וקשור במהותו למאמץ למנוע את התפרצותו המחודשת של סבב עימות.

שורה של דילמות

קשה לחלוק על הקביעה, כי משמעות הדברים, היא שלישראל יש אינטרס לזרז את תהליך שיקומה של רצועת עזה, למרות שהדרך לממשו, בתנאי הסביבה האסטרטגית הקיימים, מציפים שורה של דילמות. דילמות אלה יוצרות מתח בין האינטרס הישראלי לשיקום הרצועה לבין אינטרסים מרכזיים אחרים. הדילמות והמתחים האלה מחייבים ניהול מושכל וזהיר של המהלכים לשיקום הרצועה ותמרון מדיני מורכב, לצד הבנת המחיר האמור להתלוות למהלך זה והגדרת הקריטריונים שלפיהם תיקבע הנכונות לשאת בו.

הדילמה הראשונה, הניצבת בפני ישראל בהקשר מפעל השיקום, היא התחזקות אפשרית של חמאס כגורם שלטוני ברצועה. בהיעדר סיכוי של ממש לפיוס בין פתח לחמאס ובהיעדר כל נכונות של חמאס להתפרק מנשקו או לאפשר לרשות הפלשתינית דריסת רגל אפקטיבית ברצועה, קשה לדמיין מצב, שהרשות תצליח לחזור לשלוט ברצועת עזה - אפילו באופן חלקי ומוגבל במעטפת הרצועה, קרי במעברים. מכאן נובע, כי אם המדינות התורמות (שהתחייבו לסייע כספית למפעל השיקום) תיאותנה להסיר את התנגדותן להקצאת כספי התרומות לשיקום הרצועה שלא באמצעות הרשות, ואפילו אם מבצע השיקום יתנהל על-ידי מנגנונים בינלאומיים, שלא במעורבות ישירה של חמאס, יקשה על ישראל לדבוק בהתנגדותה לשינוי מעמדו של חמאס בזירה הבינלאומית ולטעון בזכות הגדרתו כארגון טרור. משמעותם של דברים אלה היא, שחמאס ייצא נשכר ומחוזק ממבצע השיקום. אולם התחזקות חמאס נוגדת את האינטרס האסטרטגי של ישראל, שכן פירושה רשות פלשתינית מוחלשת. שאלה כבדת-משקל, הנובעת מתוצאה זו של התחזקות חמאס, היא מהי משמעותה של היחלשות הרשות על ההיתכנות של חידוש התהליך המדיני.

דילמה נוספת, הנגזרת מהתחזקות החמאס ומעצם ההידברות הישראלית עם חמאס, היא העמקת הבידול בין רצועת עזה לגדה המערבית. כשחמאס נותר הגורם הריבוני והחזק ברצועת עזה, ישראל לא תוכל להוביל את מבצע השיקום ברצועה או לסייע לו בלי להידבר עמו - גם אם מדובר בהידברות לא-ישירה, כמו זו שהתנהלה בין ישראל לחמאס עוד מימי "עמוד ענן". גם מסגרת בלתי-ישירה כזו תהיה ערוץ פעיל של העברת מסרים ותיאום. במתווה זה יתעצמו מאפייניה המדינתיים של היישות העזתית. או אז עלולה ישראל למצוא את עצמה מתנהלת מול שתי יישויות מדינתיות פלשתיניות, המייצגות אינטרסים מנוגדים - הגם שלא מן הנמנע, שיש שיראו במצב זה יתרון, על שום הרחבת טווח התמרון והגמישות האסטרטגית של ישראל מול הזירה הפלשתינית, המפוצלת לשתי רשויות.

הדילמה השלישית קשורה למערכת היחסים המורכבת בין ישראל למצרים. מאז עלייתו של הנשיא המצרי א-סיסי לשלטון התהדקה מערכת היחסים שבין ישראל למצרים והתיאום המודיעיני והביטחוני ביניהן הגיע לרמה חסרת תקדים. בעיני הנשיא המצרי, חמאס, שהוא תנועה אחות של "האחים המוסלמים", הוא בחזקת אויב מוצהר ומסוכן ואיום אסטרטגי של ממש על מצרים. לכן, בראייתו, מהלך שאחריתו ביצור מעמדו ושלטונו של חמאס ברצועת עזה מסכן את האינטרס המצרי. העדפתו הברורה, היא חזרת הרשות הפלשתינית לרצועת עזה ודחיקת חמאס לשולי הזירה הפלשתינית והאזורית. עמדה מצרית זו תקשה מאוד על ישראל לגייס את מצרים כשותפה פעילה לשיקום הרצועה, ללא נוכחות פעילה של הרשות באזור. ולכן, אם ישראל תבקש להאיץ את תהליך השיקום גם ללא הרשות, היא עלולה למצוא עצמה בהתנגשות עם מצרים. בהתנגשות כזו יש משום סיכון בגין השפעתה השלילית על מערכת היחסים ושיתוף הפעולה בין המדינות.

הדילמה הרביעית קשורה לצמצום מרחב הפעולה של ישראל בסיכול מאמצי ההתעצמות של חמאס תוך כדי מבצע השיקום, האמור להתבצע בנוכחות מנגנונים בינלאומיים, ובסבב העימות הבא, שאפשר שיתפתח בזירת הרצועה. ואכן, סביר להניח, כי אם ישראל וחמאס לא יצליחו להגיע להסדרה מוסכמת, שמשמעותה הפסקת אש ממושכת והסכמה על כללי התנהגות וסוג של משטר ביטחון, אזי אידיאולוגיית ההתנגדות של חמאס, בגיבוי ההתעצמות הצבאית של הארגון, תתורגם לסבב אלים נוסף. בסבב זה, שיתרחש לאחר מאמץ בינלאומי לשיקום הרצועה, ישראל עלולה למצוא את עצמה מוגבלת יותר מכפי שהיא כיום, במובנים של מרחב התמרון והגמישות בהפעלת הכוח. הקהילה הבינלאומית, שתירתם למאמץ השיקום ותשקיע בו ממון רב, צפויה לגלות חוסר סובלנות והבנה לאילוציה של ישראל ולאופן תגובתה, ולכן לפעול ביתר נחישות להצרת צעדיה באופן שיקשה עליה למצות הישג צבאי משמעותי.

מלאכת מחשבת מתחייבת

אמנם, אין להתעלם מן הממד האחר של הצלחת שיקום הרצועה - היווצרותם האפשרית של גורמים מרסנים, שישפרו את ההרתעה כלפי חמאס, אך הניסיון מלמד שהשפעתם של גורמים מרסנים מסוג זה על חמאס היא מוגבלת: ניתן לשער, כי גם לפני סבב העימות שהתחולל בין חמאס לישראל בקיץ 2014 היה ברור להנהגת חמאס, כי פעילות צה"ל ברצועה תגרום נזק בהיקף אדיר. מכאן, שגם להבא עלולה הנהגת חמאס להתעלם מהאינטרס הציבורי/האזרחי הרחב, אם יסתור את האינטרס הארגוני הנגזר מהשקפת עולם איסלאמית-רדיקלית ומהצורך לשמור על מעמדו של הארגון ברצועה ובזירה הפלשתינית.

הציוויים המושתים על ישראל, לצד ציפיות ולחצים המופעלים עליה, בין היתר על-ידי נציגיה ומוסדותיה של הקהילה הבינלאומית (הקוורטט, האו"ם, הצלב האדום), וכן ארגונים לא-ממשלתיים, ישראלים ואחרים, שחלקם ביקורתיים מאוד כלפיה - כל אלה דוחקים בה להאיץ ולהרחיב את מאמציה לשיקום הרצועה. אלא שמנגד לאינטרסים הישראלים, ששיקום הרצועה עשוי לקדמם, עומדים אינטרסים אחרים, כשבינם לבין התועלת העשויה לנבוע משיקום הרצועה קיים מתח של ממש.

שקלול המתחים הללו, כך שניתן יהיה לקדם את האינטרס הישראלי - ולא רק הישראלי - בשיקום הרצועה, מחייב מלאכת מחשבת של מדינאות יצירתית. ישראל לא תוכל להוביל לבדה את מבצע השיקום. קידומו של הפרויקט מחייב מעורבות מצד הרשות הפלשתינית - ולו בשל העובדה, כי המדינות התורמות מתנות את העברת הכספים שהובטחו למטרת השיקום באמצעותה בלבד. מעבר לכך, מתחייבת תמיכה מצרית במבצע השיקום לצד הובלתו על-ידי ערב הסעודית ומעורבות של מדינות נוספות באזור. למעשה, מדובר במתווה אזורי, שאת גיבושו תוכל אולי ישראל לעודד באמצעות נכונות לבחינה מחדש של היוזמה הערבית ולהתאמתה ואולי גם על-ידי הצעת מחוות לרשות הפלשתינית בכל הנוגע לשגרת החיים והקיום ביהודה ושומרון. אלא שבכל אלו לא יהיה די. על הקהילה הבינלאומית להיות מעורבת באופן פעיל ומשמעותי במאמץ השיקום; אפשר שהקוורטט יוכל לגבש מסגרת רעיונית ואופרטיבית שתהיה מקובלת על כלל הגורמים הנוגעים בדבר ותעודד אותם ליטול אחריות למתרחש ברצועה. בכל מקרה, גם אם מתווה רב-לאומי מורכב זה יקרום עור וגידים, יהיה צורך לעצבו כך, שיספק מענה לאיומים הביטחוניים שיהיו גלומים בשיקום הרצועה ובהתחזקות חמאס. ללא ספק, מדובר במשימה שלא תהיה קלה לביצוע.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 706 (7.6.15)
קובי מיכאל הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, ומרצה בכיר באוניברסיטת אריאל במחלקה למדע המדינה.
תאריך:  09/06/2015   |   עודכן:  09/06/2015
קובי מיכאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיקום הרצועה: בין כורח לדילמות אסטרטגיות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליעם
9/06/15 17:06
2
jdt
9/06/15 22:44
3
חיטה
13/06/15 11:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
רקע: נובמבר 1994. ימי אוסלו העליזים. כל קריאות האזהרה מהתרמית הערבית נדחות בבוז. השמאל חוגג את השלום הקרב וסיסמאות נבובות מושלכות לחלל האוויר לספק את הביקוש הרב. אחת מהן מפורסמת למדי, נהגתה על-ידי יצחק רבין ומיד אומצה על-ידי מחנה החלום: "שלום עושים עם אויבים". צונאמי תרמית השלום באותם ימים היה סוחף ובלתי ניתן לעצירה. אנו ניצחנו את הערבים במלחמות והם בשינוי אסטרטגיה ניצחו אותנו בתרמית של שלום.
09/06/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
כבר הוזכר כאן הראיון של אובמה ל-"אל ערבייה", בו הודה לראשונה שאין סיכוי להגיע בקדנציה שלו להסכם על 'שתי מדינות', והכל שאלו: לאן הוא חותר?, בראיון עם אילנה דיין יצא המרצע מן השק. מתוך עטיפה של מלל צבוע, מתקתק ומתחסד הוא שלף את הפגיון החד: להשליך אותנו - כפי שמתבטאים האמריקנים - 'אל מתחת לאוטובוס', והאוטובוס הזה הוא מועצת הביטחון של האו"ם. כלפי חוץ היוזמה תהיה אירופית, ואובמה 'ינהיג מאחור', כפי שהתבטא כאשר ביחד עם צרפת ובריטניה הפיל את שלטון קדאפי וגרם לרציחתו, מעשה איוולת שהמיט אסון, על אירופה במיוחד.
09/06/2015  |  אליקים העצני  |   מאמרים
לו הגנרל הנאצי רומל היה מנצח את הגנרל הבריטי מונטגומרי בקרב אל-עלאמיין בקיץ 1942 היו הנאצים בשיתוף פעולה הדוק עם המופתי מנהיגם של הפלשתינים והפלשתינים עצמם מרכזים את היהודים במחנה ריכוז ומחסלים אותם בגאז כפי שנעשה לאחיהם באירופה. לו הערבים היו מנצחים את מדינת ישראל הקטנה ב-1948 הייתה מתרחשת שואה נוספת ו-600,000 יהודים או ליתר דיוק, גופותיהם, היו "נזרקים לים". הפלשתינים אימצו לאחר כישלונם לחסל את מדינת היהודים בעזרת צבאות ערב ב-1948, ב-1967 וב-1973 את דמות הקורבן הנרדף ומגורש ממולדתו ע"י הכובש הקולוניאליסטי האכזר הישראלי. אבל, למעשה, מדובר ב"זעקת הקוזק הנגזל(כביכול)."
09/06/2015  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
השבריריות של הפסקת האש בין ישראל לתנועת חמאס מתגלה כל פעם מחדש.מאז שהוכרזה הפסקת האש בין ישראל לחמאס בתום מבצע צוק איתן היו שמונה הפרות מצדם של הפלשתינים שהתבטאו בירי רקטות לעבר ישראל. חידוש הירי לעבר ישראל נעשה בעת האחרונה על-ידי שני ארגונים הקוראים תיגר על שלטון חמאס ברצועה. מדובר בארגון "הג'יהאד האיסלאמי" ובארגון "אלסלפיה אלג'יהאדיה" המזוהה עם דאעש.
09/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הנזק המצטבר למשק הישראלי מקמפיין החרם הבינלאומי יכול להגיע, בתרחיש הקיצוני ביותר, ל-50 מיליארד דולר, עד שנת 2024 - כך מעריך תאגיד ראנד, ממכוני המחקר המובילים בארה"ב.
08/06/2015  |  עמירם ברקת  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
ועידת NPT ירדה מעל הפרק, לעת עתה  /  אמילי לנדאו, שמעון שטיין
אובמה, ישראל והפלשתינים: שינוי גישה?  /  זכי שלום
חמאס מתמרן בזירה מורכבת  /  גלעד שר, לירן אופק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il