|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

איש הנדל"ן של השבוע

קובי כחלון: "לא אשאר כאן הרבה זמן"

מ"מ ראש עיריית ירושלים, יו"ר הוועדה לבניין ערים ואחיו הבכור של שר האוצר מפרט את תוכניות הבנייה בבירה - לא רק דירות אלא גם נכסים מניבים ומבני ציבור מחלוקת על מצפה נפתוח האם תהיה התנגשות בדירות להשקעה?
19/06/2015  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
כחלון. "בשירות מילואים" [צילום: קובי קנטור]

"אני אחיו של השר, לא יועץ"
קובי כחלון (57) ואחיו משה (55) הם אחים-חברים זה עשרות שנים. הם גדלו יחד בגבעת אולגה, שומרים כל השנים על קשרים קרובים-קרובים. הקשר לא ניתק גם כשמשה מונה לשר האוצר. "כל בוקר, אחרי קריאת העיתונים, אנחנו מדברים בטלפון, בעיקר בנושאי תכנון". כך אומר האח הבכור. לא פלא. משה מתמקד כיום בקידום בניית רבבות דירות, ואחיו יעקב הוא ה"בוס" של נושאים אלו בבירת ישראל.
במהלך הראיון אפשר להיווכח בבירור, שקובי בעניינים, יודע להסביר בפרטי פרטים את תוכניות הבנייה של אחיו. לשאלתי הוא נותן תשובה לא-מחייבת: "אינני יועץ של שר האוצר, רשמי ולא בלתי-רשמי. אני פשוט אחיו!" עם אחים כאלו, אולי לא צריך יועצים.
אלא ששני האחים נמצאים אולי על מסלול התנגשות, לא רק במצפה נפתוח, אלא גם בתוכניתה של העירייה לאשר בניית דירות להשקעה. שר האוצר יזם, כידוע, העלאת מס רכישה על דירות אלו, כדי להרתיע משקיעים - אולי גם את הקונים-בכוח שקובי אחיו מבקש להביא.

"לא אשאר כאן עוד הרבה זמן". כך אומר בראיון ל-News1, יעקב (קובי) כחלון, המכהן זה שש שנים וחצי כמ"מ ראש עיריית ירושלים ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. אלא שכחלון (57) מדבר בהתלהבות כה רבה על פעילותו בבירת ישראל, עד שמתקבל הרושם, שאם יבקשו ממנו, יהיה מוכן להמשיך בתפקידו עוד קצת, ועוד קצת.

כחלון הכניס לתפקיד המנומנם-משהו מרץ ופעילות שכבר מזמן לא ראינו בתחום הנדל"ן. הוא קידם שורה ארוכה של פרויקטים - חלק מהם נזכיר בהמשך -וגם כבישים, וגם גשרים, וגם בנייה למגורים. "בשבע השנים האחרונות יזמנו בנייה של כמעט 20,000 דירות" - הוא אומר בסיפוק, בניגוד לרושם המוטעה אולי, שבירושלים לא בונים הרבה. יום העבודה שלו, בקומה השישית של בניין העירייה, נמשך בנקל 12 שעות. לא פלא, כי מחלונות חדרו הוא יכול לראות חלק מהפרויקטים שבהם הוא עוסק, וכידוע אין טוב ממראה עיניים.

"קבלן חשמל שנקרא לשירות מילואים"

איך בכלל הגעת לתפקיד?

כחלון: "במקורי, הייתי איש נדל"ן. אני קבלן חשמל במקצועי, מסודר ברוך השם, נשוי לרונית, סוכנת ביטוח, ואב לשלושה בנים. שלושה חודשים לפני הבחירות לעירייה שאב אותי ניר ברקת, שהוא שכן שלי בשכונת בית הכרם, והציע: 'בוא איתי'. אני איש ליכוד, הלכתי לנתניהו, שהיה אז ראש האופוזיציה, ושאלתי לדעתו. הוא המליץ. ניר הציב אותי כמספר 2, ואחרי הניצחון מינה אותי גם למ"מ ראש העיר. אמרתי: בסדר, אבל לחמש שנים ולא יותר!".

אנחנו בשנה השביעית, ואתה עדיין כאן, ועושה רושם שיושב חזק.

כחלון: "נכון, חשבתי לפרוש. ואז הופיע משה ליאון כמועמד לראשות העיר, מול ברקת. ניר ביקש שאשאר. כדי לעזור בהתמודדות. אני עכשיו בשירות מילואים. לא אשאר כאן עוד הרבה זמן, יש לי מקצוע ולאן לחזור!"

"אין אינתיפאדה, יש תורמים"

קובי כחלון מסביר מה סחף אותו לתפקיד הממונה בפועל על הבנייה והנדל"ן ירושלים: "אנחנו בתקופה חסרת תקדים! אין אינתיפאדה, העיר שקטה מבחינה ביטחונית, הכלכלה פורחת. יש גם המון תורמים! זו הזדמנות פז בשבילי כירושלמי לממש חלום שלי ולפתח את הבירה!"

כחלון, איש צנוע, לא הזכיר במשך כל הראיון שהוא בעל תואר מ.א. במינהל עסקים. הוא גם מודה, שבעבר כמעט שלא הבין דבר בנושאי תכנון ובנייה. "מה עשיתי? ישבתי לילה אחרי לילה וקראתי את חוקי התכנון והבנייה, עברתי על תיקים, כדי להבין. עשיתי מינוי על הירחון 'פסיקה', כדי לעקוב אחרי פסקי דין בנושאי בנייה".

אחרי שלמד והתמצא, הפעיל קובי כחלון את שפע המרץ שלו לקידום פרויקטים. הוא לא מסתפק בנושאי בנייה לכל היעדים, ורואה כחלק מתפקידו גם טיפול בתשתית ובתחבורה.

למשל: "ראיתי שהרכבת לירושלים תקועה, אז העברנו במועצה הארצית לתכנון ולבנייה החלטה, להעביר את התוואי בנחל יתלה. העירייה מסייעת גם בסלילית הכביש המהיר לתל אביב. אומנם אלו פרויקטים של המדינה, אבל גם לעירייה יש במה לעזור! סייענו, במה שיכולנו, לסלול ולהרחיב כבישים בעיר, למשל כביש 20 וכביש 4. מוריה, החברה הכלכלית העירונית, זכתה במכרזים ב-1.2 מיליארד שקל, וביצעה! הרכבת הקלה הייתה תקועה, והצלחנו להביא אותה להפעלה".

"שליח של פוטין מגיע כל שנה לביקורת"

קובי כחלון מוליך אותי לאחד החלונות הגדולים בלשכתו, ומצביע על מגרש הרוסים. המגרש, הוא אומר, שייך לממשלת רוסיה, ואחד הבניינים נמצא בבעלות לשכת נשיא רוסיה פוטין. "פעם בשנה" - הוא מספר - "מגיע לביקורת הנציג של פוטין, הדומה לו מאוד, איש נחמד, מגיע לעירייה, ומוודא שהשוכרים משלמים את דמי השכירות על-פי החוזים".

העירייה ויזמים מקדמים תוכניות בנייה גדולות למתחם. אחת הדוגמאות הבולטות, מספר קובי כחלון, היא לבנות במקום את הבניין החדש של האקדמיה לאמנות "בצלאל", בהשקעה של 400 מיליון שקל. "איך נממן? בצלאל ימכור את המגרש והבניין הנוכחיים על הר הצופים. קרן מנדל תרמה 25 מיליון דולר. יש לגייס את היתרה. האדריכל תכנן לתכנן בניין לא גבוה, שלא יפגע בסביבה. מקווים להוציא בדצמבר מכרז לבחירת קבלן".

יש עוד פרויקטים בתחום מבני הציבור?

כחלון: "נבנה בניין חדש למכון ואן-ליר, בתרומה של ברוקר גדול בתאגיד הביטוח ל'לוידס לונדון (הגדול ביותר העולם, א.ל.). הברוקר תרם גם סכומים גדולים למלגות לסטודנטים ולקרן אחזקה. חופרים לעומק 100 מטר, הטמפרטורה שם היא 20 מעלות. ישאבו את מי התהום, שישמשו לקירור הבניין, ללא צורך בחשמל.

האם ומה תקבל האוניברסיטה העברית?

כחלון: "מכון גאולוגי חדש בגבעת רם, בהשקעה של 100 מיליון שקל, תוך פינוי המכון ממתחם שנלר".

"מתחם "יס פלאנט" ייחנך ב-15 ביולי"

יהיו גם פרויקטים למסחר ומשרדים?

כחלון:" אני שמח להודיע שב-15 ביולי נחנוך את מתחם 13 בתי הקולנוע של שרובר בכניסה לירושלים, מול סינמה סיטי. בתי הקולנוע יהיו של חברת יס פלאנט, השנייה בגודלה בעולם בתחום זה. אנחנו גם מכפילים את שוק מחנה יהודה, ומגדילים את מתחם המשרדים של גט"י, במלחה".

פרויקט הדגל של ירושלים הוא בניית הסיטי החדשה, בכניסה לעיר, בשטח של 1 מיליון מ"ר, הגדול ביותר בישראל. יהיו בו הכל-בכל - מגורים, משרדים, קניונים, חניונים, בתי מלון, שיפוץ "בנייני האומה", קשר ישיר לרכבת הקלה, לתחנת הרכבת ולכבישים עורקיים. זהו נושא בפני עצמו, ולא דחוף לדבר עליו, כי לפי שעה הוא נמצא על הנייר ועל המצגות.

נחזור לימים אלו. האם העירייה מסייעת בפתרון מצוקת הדיור?

כחלון: אנחנו מקדמים בנייה במרכז העיר, עד כמה שיש מקום ומגרשים. יזמים יבנו שני מגדלים, ובהם 180 דירות קטנות, בשוק מחנה יהודה, בתכנון חדשני. נשים דגש על אישור תוכניות לבניית דירות קטנות, כי הדירות הגדולות בירושלים יקרות מאוד, ואינן בהישג יד! במתחם פרוז'ינין נבנה דירות בנות 45 מ"ר. ברחוב שמאי, ממש במרכז העיר, יבנו דירות בנות שני חדרים, 45 מ"ר, שיעלו בין 980 אלף ל-1.1 מיליון שקל".

"לא אכפת לי אם יקנו דירות להשקעה"

חלק מהדירות ודאי יירכשו להשקעה ולא למגורים...

קובי כחלון משחרר הצהרה, המנוגדת במקצת למדיניות של אחיו שר האוצר: "לא אכפת לי! הרי בכל דירה כזו תגור משפחה, בבעלות או בשכירות! "אנחנו מקדמים גם בניית כמעט 1,000 דירות בקריית יובל, בשיטת פינוי-בינוי, חלקן להשכרה. מהנדס העיר שלמה אשכול נפגש אחת לשנה עם ראשי הוועדה המחוזית, קובע את לוח הזמנים לאישור פרויקטים, ומוודא שהתוכניות יאושרו כתום מועד ההתנגדות החוקי של 60 יום, ללא סחבת".

"במצפה נפתוח יש בעיה דמוגרפית"

אתה מבקש להקפיא את פרויקט הדירות הגדול מצפה נפתוח, בניגוד לדעתו של אחיך שר האוצר.

כחלון: "נכון, בנושא זה דעותינו חלוקות. התוכנית המקורית הייתה לבנות 2,500 דירות ממערב לשכונות רבות. לאור התנגדות התושבים והעירייה, הוקטן היקף הבנייה ל-1,400 יחידות. קבינט הדיור בראשות אחי אישר להעביר את הפרויקט המוקטן לאישור מהיר, תוך עקיפת העירייה. אנחנו מתנגדים לכך. ראש העיר ניר ברקת שלח מכתב חריף לשר האוצר, והודיע על התנגדות לעקיפת העירייה ומוסדות התכנון שלה".

מדוע מתנגדים?

כחלון: "מסיבות דמוגרפיות".

יו"ר הוועדה לבניין ערים לא פירט, אך אנחנו נפרט ונסביר: תושבי שש שכונות רמות, רובם ככולם חילוניים, מסורתיים ודתיים-לאומיים, חוששים ש-1,400 הדירות יאוכלסו בעיקר על-ידי חרדים. הם כבר עוקבים בדאגה(!) אחרי "התחרדות" רמות א', שתושבים ותיקים עוזבים, ובמקומם נכנסות משפחות חרדיות. בערב יום שלישי השבוע, נערכה אסיפת חרום של תושבים בשכונה, כדי להחליט האם ואיך לפעול.

מדוע עומד קבינט על דעתו, להביא בנייה זו לאישור מהיר?

קובי כחלון שולף את מפת תוכנית המתאר של ירושלים ומסביר: "במרכז ירושלים כמעט שלא נותרה קרקע לבנייה. זה שנים שאנחנו יוזמים בנייה על הגבעות מסביב. כמעט כולן כבר בנויות, מצפה נפתוח הוא כמעט המקום היחיד שאפשר לבנות עליו. פשוט אין ברירה!"

תאריך:  19/06/2015   |   עודכן:  19/06/2015
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קובי כחלון: "לא אשאר כאן הרבה זמן"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמה תובנות הנוגעות לישראל מנקודת מבטן של חברות הענק האמריקניות המטוס דמוי המכונית של חברת מטאל-מאסטר הפולנית הסלון האווירי בפריז מתמודד עם יותר ויותר מתחרים
בעולם שבו הצרכנות הפכה מצורך קיומי לתחביב ואף להתמכרות, נדמה שאי-אפשר להתעלם יותר מהעובדה שתהליך ייצור מוצרי צריכה כה רבים מחייב ניצול קיצוני של משאבי טבע, ומביא עמו השפעות על הסביבה בכל שלבי מחזור חייו של המוצר - ייצור, שינוע, צריכה, שימוש ולבסוף גריטה ומיחזור.
19/06/2015  |  טל גולדרט  |   כתבות
בתאריך 20.6 המנעד בין הכוכבים סאטורן ופלוטו יהיה מדויק אבל את השפעתו נמשיך להרגיש עד אמצע אוגוסט 2015. הוא יעורר חרדות ואי נוחות, וייתכן שמטרות ויעדים שהצבתם לעצמכם יתכווצו. זה מבנה שאינו מעניק נדיבות לב, אלא מתאים יותר לצניעות ופשרה. התחושה תהיה שחסרים מזומנים כדי לספק לעצמנו "פינוקים". כדאי להיות ערים ולשים לב שההוצאות צריכות להיות בהתאם להכנסות. נסו לשמור על קצת רזרבות פיננסיות במגירה.
19/06/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
כמדי שנה גם הקיץ יגיעו מיליוני צופים לפסטיבלים, להופעות ולאירועי תרבות אחרים במאות מוקדים בארץ ובחו"ל. גם ישראלים רבים נוהגים לנסוע למדינות אירופה על-מנת לצפות בלהקות או הזמרים האהובים עליהם שאינם מגיעים לארץ.
18/06/2015  |  גיל נוילנדר  |   כתבות
הסיפור נסב על זוג רגיל בערב שלפני המעבר מהדירה בה גרו 19 שנים למקום אחר. הבמה גדושה בארגזים בהם נארזו כל כלי הבית, המלבושים והריהוט הקטן. הספות כבר הגיעו ליעד כדי לשחרר את החלל לארגזים. כל זה כעין מטאפורה לרצון לניתוק מהעבר והתשוקה לחדש את חיי הנישואים ולרעננם במקום אחר.
18/06/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il