עם כניסתו לתפקיד של שר החינוך הקודם,
שי פירון, כתבתי לו מכתב פתוח בו ביקשתיו לשקול היטב את ביטול דירוגם של בתי הספר התיכוניים על-פי אחוזי הזכאות בבחינות הבגרות. כפי שיוסבר להלן, המדובר באחד הגורמים המרכזיים להפיכת התיכונים לתעשיה של ציונים, תעשיה של שקרים, תעשיה של רמייה בקנה מידה שמעולם לא ידענו. מאז החלת האמצעי ההרסני הזה לתיכונים, כל המערכת נכנסה לדיבוק ממש, לקיבעון מחשבתי, לחתירה לכיוון אחד בלבד: ציון עובר לכל תלמיד בתיכון בכל מחיר, כולל מכירת כל הערכים הבסיסיים שכל חברה נורמלית חיה על-פיהם. לדאבון הלב, פירון לא היה מוכן לחצות את רוביקון התעתועים, והותיר את המצב על-כנו. מאז המצב רק הידרדר. הנה הגיע תורך כשר חינוך ושוב אני מפנה אליך את הבקשה לשקול ברצינות את הסוגיה. אני מאמין שבכוחך לבצע את השינוי למען עתיד החינוך בישראל, למען רמת לימודים נאותה.
אין זה סוד שלפני כעשור וחצי הוחלט על-ידי גורמים שונים למדוד את הצלחתם של בתי הספר התיכוניים לפי מדדים כמותיים בלבד הלקוחים מסקטור התעשיה. מערכת החינוך אינה מפעל תעשייתי, אינה מכולת ואינה אפילו חברת היי-טק. מי שהפך אותה חטא בחטא חמור. אחד ההיבטים של הינדוס מערכת החינוך והפיכתה למערכת תעשייתית הוא דירוג בתי הספר התיכוניים על-פי מדד אחד בלבד: זכאות לבגרות. מכאן שכל בתי הספר התיכוניים הושמו תחת לחץ כבד מנשוא של כל הגורמים החוץ-חינוכיים שיש להם אינטרס להראות הישגים משמעותיים בתחום אחריותם: שרי חינוך, ראשי ערים וראשי רשויות אחרות, רשתות חינוך וכדומה.
כדי להגדיל באופן משמעותי את אחוזי הזכאות לבגרות, ננקטו שתי פעולות הרות אסון: רמת הלימודים הותאמה, משמע הורדה שאולה, לכלל התלמידים, כדי שכולם יוכלו לזכות בתעודת הבגרות המיוחלת. שנית, כדי להראות הישגים ממשיים, מורים ומנהלים נדרשו להנחיל לימודים לבגרות לכל, כולל תלמידים שמסיבות כאלה ואחרות לא יכלו עד החלת תוכנית זו לזכות בתעודת בגרות.
שתי התופעות גם יחד הביאו לביצוע מהלכים איומים. מורים שחוששים מאוד שמא פרנסתם תיפגע קשות החלו מעניקים לתלמידים ציונים סופיים, היינו ציוני מגן, גבוהים במיוחד, כדי שכולם יעברו. הציונים הללו הם בלתי ריאליים לחלוטין ואין בינם לבין רמת חלק גדול מאוד של התלמידים שום הלימה. רמת לימודים נמוכה מאוד והערכה מופרכת של התלמידים הביאו לפגיעה אנושה בתלמידים עצמם. התלמידים עם מסוגלות למידה גבוהה נפגעים כי רמת הלימודים נמוכה מן הנדרש במוסדות להשכלה גבוהה. התלמידים עם מסוגלות למידה נמוכה גם נפגעים, כי העובדה שהם הצליחו בבחינות הבגרות בזכות עזרתם הנדיבה של המורים במתן ציון מגן לא מאפשרת להם להתקבל לשום מוסד להשכלה גבוהה. מכאן הדרך למכללות פרטיות פתוחה. מדינת ישראל מבזבזת מיליארדי שקלים רק בגלל טפיחה עצמית על השכם של כמה פונקציונרים אינטרסנטיים. זה לא יאומן.
שוק במובן הגרוע ביותר של המילה הסגידה לאחוזי הזכאות לתעודת בגרות הצמיחה תופעות שליליות נוספות. אחוזים משמעותיים מבין התלמידים נעדרים מבית הספר בגלל סיבות שונות. כל המאמצים להחזירם עולים בתוהו. וראה נא איזה פלא: בסוף שנת הלימודים, כאשר בחינות הבגרות בפתח ואחוזי הזכאות פועלים כמאכלת על ראשם של המורים, לאותם תלמידים שלא ראו ממטר את בית הספר נרשם ציון סתמי לכאורה של 65-60. זו נבלה, זו פגיעה בתלמידים שהגיעו לבית הספר כל שנת הלימודים ובמאמצים רבים הצליחו להשיג ציון דומה לזה של הנעדרים. המסרים הם אנטי-מוסריים בעליל, שלא לומר בלתי-חינוכיים. והאמת היא שלאיש לא אכפת. צי שלא ראה את סחר-מכר של מתן ציוני מגן לתלמידים, מעולם לא ראה שוק במובן הגרוע ביותר של המילה. זו תוצאה של הסגידה לעגל הזהב המכונה זכאות.
מי שעתיד החינוך וההשכלה בארץ יקר לו, חייב להפסיק את הנוהג המגונה הזה. מי שרוצה לחזק מאוד את החזקים ולשפר בצורה משמעותית את מצבם של המתקשים, חייב לשנות מן השורש את המציאות הנוראה הזו.
המוסדות להשכלה גבוהה מוכנים להציע אלטרנטיבה לאלה המבקשים לבוא בשעריהם. מכינות המאפשרות להתקבל ללימודים באותו המוסד; פטור מבחינה פסיכומטרית לאלה שבידיהם תעודות בגרות משמעותיות; ניתן אפילו לאפשר לכל אדם ללמוד שנה אחת במוסד להשכלה גבוהה ובסופה יחליטו המוסדות למי לאפשר או ולמי לא להמשיך. לתלמידים שלא יקבלו תעודת בגרות תינתנה אפשרויות אחרות להתקדם. תעודת הבגרות אינה מנבאת הצלחה בהמשך. החינוך הטכנולוגי אינו מגונה. ההפך. מה שקורה היום הוא שתלמידים חלשים או שאינם מעוניינים ללמוד מסיימים את התיכון עם תעודת בגרות בלתי שימושית בעליל, או לחלופין ללא תעודת בגרות. ואני שואל: מדוע תעודה מקצועית המאפשרת לבוגרים להשתלב בשוק העבודה מיד עם סיום השירות זהו דבר מגונה? אין צורך ללמוד רק פחחות. ניתן ללמוד מקצועות שימושיים ומכניסים כאחד.
כדי לערוך מהפכה מסוג זה יש צורך באומץ ובאמונה בצדקת הדרך. לפי מיטב היכרותי אותך,
נפתלי בנט, אתה מסוגל לעשות זאת. לפחות תנסה.