|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

הדתיות הנאורה חוסלה בישראל

שיחה עם הרב מנחם הכהן - הסוציאליסט ההומניסטי הדתי האחרון, על המצב במדינה, שהפכה בעצם לסוג של גולה
27/06/2015  |   צבי גיל   |   כתבות   |   תגובות
מנחם הכהן [צילום: צבי גיל]

לשתי התקופות הירושלמיות שלי, הסטודנטיאלית והרדיופונית - 7 שנים, והטלוויזיונית ובשוליה - 35 שנים, קדמה תקופה קצרה של ארבעה חודשים. לקראת שחרורי מצה"ל לאחר מלחמת העצמאות השתתפתי בסמינר לשליחים של הסוכנות היהודית שנערך באכסניה של "בית ביקל" בבית הכרם בירושלים. בין המשתתפים היה צעיר ירושלמי דתי, בעל גוף, ממושקף עם שער בלונדי מקורזל וחיוך תמידי על פניו.זה היה פנחס פלאי (הכהן) אשר השתתף בסמינר מטעם תנועת הנער הציונית דתית- "בני עקיבא". צאצא למשפחת רבנים ירושלמית ובן לרב מרדכי הכהן שנודע כחובב אדם, כגדול בתורה וחוקר בתחומי היהודיות. פנחס הבן היה לימים משורר, הוגה, עיתונאי, פילוסוף - פרופסור פנחס פלאי - הכהן. ששמו ושמעו הגיעו עד ליפן, שבה התיידד עם מייסד תנועת ה"מאקויה". הוא היה לידיד נפש שלי עד למותו בגיל 59 בירושלים. להלוויה שלו בבית העלמין בסנהדריה, הגיע מטוס מיוחד מטוקיו ובו עשרות אנשי מחקר יפניים שהוקירו את זכרו. פנחס, אגב, שנמנה עם המקורבים הצעירים של הסופר שי עגנון, הפגיש אותי עם הסופר הגדול.

בעת שהותי הקצרה אז בירושלים הייתי לבן בית אצל משפחת הכהן, והכרתי את אחיו הצעיר מנחם. אחיו הגדול יותר היה הרב שמואל כהן אבידור - הרב של כפר שמריה ופרשן המקרא שהופיעו מדי יום ששי בטלוויזיה הישראלית ושוחח על פרשת השבוע. המשפחה הזאת על שבעת ילידיה הייתה ידועה בפעילותה הענפה, בכול התחומים. אולם מה שייחד את הבנים שאני הכרתי, היה שמירת המורשת היהודית- הדתית ההומניסטית, תוך התאמתה למציאות. הם לא היו רק אנשים ליברליים אלא פעילים חברתיים וחסידי השוויון בין הבריות. הם היו חניכי "בני עקיבא" של אז. למי שאינו בקי בתנועה נוער זאת, חבריה שרתו גם בפלמ"ח והיו ממגני בירייה בגליל. שונים קוטבית, מ"בני עקיבא", של היום.

מנחם הכהן

מנחם, יליד 1932 הצעיר בבנים הוא בעל ביוגרפיה עשירה. כשראיתי אותו לראשונה הוא היה נער בן 14-15 נאה פנים וחיוך נלבב, עם בלורית שער מקורזלת, מלא אנרגיה ושמחת חיים. בפגישה אתו לפני שבועיים, אלמלא המקל שבעזרתו הסתובב, החלק הקדמי של השער והלובן שדבק מאחור השער, הדמות השתנתה מעט. אותם פנים נאים, אותו חיוך חם, אותו אידיאליסט לוחם השוויון- ללא תקנה. אנו יושבים במשרדי תנועת המושבים שבמשך עשרות שנים היה הרב שלה, ועמד לסיים את התפקיד הזה לפני חודש, והתנועה הטילה וטו. היא רוצה בו עוד.

מנחם למד בתלמוד תורה "עץ החיים" ובישיבת חברון. בצבא שירת בנח"ל. היה העורך הראשי של כתב-העת של הרבנות הצבאית "מחניים", ושימש קצין טקסים דתיים. בשנים 1955-1956 שירת כרב צבאי בחיל הים. היה עוזרו של הרב שלמה גורן ונלווה אליו בשחרור הכותל המערבי במלחמת ששת הימים. מ-1967 עד היום הוא מכהן כרב תנועת המושבים ובשנים 1968 - 1977 כיהן גם כרב ההסתדרות הכללית. הכהן היה מראשי תנועת "העובד הדתי". שימש כיו"ר סיעת העובד הדתי בהסתדרות וכיהן בוועדה המרכזת של ההסתדרות כנציג סיעה זו. עם הצטרפותה של "העובד הדתי" לסיעת המערך ולמפלגת העבודה כיהן מנחם הכהן בכנסת מטעם מפלגת העבודה בשנים 1974 - 1988, והיה פעיל במוסדות מפלגת העבודה. בשנים 1986 - 1988 עמד בראש ועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת למצב הגיוס של תלמידי ישיבות. ועדה זו ציינה בממצאיה, שמאז "המהפך" ב-1977 שיעור תלמידי הישיבה הפטורים מגיוס עלה בקצב מהיר. בין המלצות הוועדה, שלא יצאו לפועל, היא המליצה כי רק 3% מכלל בני שנתון גיוס חרדיים יוכלו להצטרף להסדר "תורתו אומנותו".

ב-1976 ייסד הכהן את "המרכז למורשת היהדות על-שם פנחס ספיר" שבעיר העתיקה בירושלים, המשמש לסמינרים ולמפגשי לימוד לקהל מגוון, והוא עומד בראשו גם היום. בשנים 1998 - 2011 שימש כרב הראשי ליהדות רומניה. הוא נמנה עם מערכת האנציקלופדיה "בריטניקה לנוער". מנחם נשוי לפרופ' דבורה הכהן, היסטוריונית מאוניברסיטת בר-אילן. הוא חיבר מספר ספרים של הגות, היסטוריה ופולקלור.

שיני הבנים קהו


מה קרה לתנועת בני עקיבא שאתה נמנית בשעתה עם הצמרת?
- אני שואל את הרב הכהן.

"לתנועה הזאת קרה מה שקרה לכול התנועה של הציונות הדתית. בייחוד אמורים הדברים בכול הקשור למה שהיה פעם "הפועל המזרחי" ובמידה רבה תנועת האֵם "המזרח". הם היוו את הגשר בין החברה החילונית לבין החברה הדתית. הם היו רחוקים כרחוק מזרח ממערב מן התפיסה החרדית. מנהיג "המזרחי", משה חיים שפירא היה מתון יותר מדינית מאשר משה שרת שנחשב כיונה. תנועת "בני עקיבא" הייתה תנועה אשר בפעילותה הבנים והבנות היו מעורבים, בנים ובנות התרועעו, בילו ביחד, רקדו ביחד, כמו בשאר תנועות הנוער הציוניות, ולא החרדיות. הם היו בעצם תנועת נוער סוציאליסטית, שדגלו בקולקטיב, והם אשר הקימו את הקיבוצים של "הפועל המזרחי" קח למשל את אחד ממנהיגי התנועה הקיבוצית הדתית, משה אונא. הוא היה סוציאליסט לא פחות מחזן ויערי המפא"יניקים. אלא שהוא לא היה מרקסיסט כמוהם. אבל הוא היה סוציאליסט אמתי. בעצם התנועה הקיבוצית הדתית כולה הייתה תנועה סוציאליסטית שוויונית."

על השאלה שלי אם המהפך התחיל אחרי מלחמת ששת הימים, תשובתו של הרב מנחם הכהן היא שזה קרה לפני כן. "בראשית שנות ה-60 ואפילו בסוף שנות ה- 50 הועלתה בבני עקיבא הצעה של שתי חלופות. אחת הליכה לישיבות (לימים ישיבות ההסדר - צ.ג) והשנייה להתגייס לצה"ל. בתנועה נוסדה קבוצה בשם "איתנים" וחבריה שלמדו במרכז הרב הושפעו מאוד מדעתו המשיחית של הרב קוק. הרב קוק רצה להקים תנועה פוליטית בשם "דגל ירושלים" שתכליתה הייתה הגברת ההשפעה הדתית על החברה .מי שהתנגד לכך בתוקף הייתה תנועת "המזרחי". "המזרחי" קבע שיש לנהוג זהירות רבה בכול הנוגע לדת ומדינה. מי שייצג את הקיבוצים הדתיים בכנסת היה משה פרידמן אדם מתון מאוד גם מדינית וגם דתית. אולם המגמה המשיחית לאומנית בתוך התנועה הדתית ללא ספק גברה אחרי מלחמת שת הימים."

"גם בתנועה הקיבוצית הדתית?"? - אני שואל.

"בוודאי. אתה יודע היכן צמח אורי אריאל? (שר החקלאות וח"כ מטעם "הבית היהודי") הוא ממייסדי קיבוץ טירת צבי של הפועל המזרחי. והוא כיום אחד הלאומנים הקיצונים בחברה הדתית, ובחברה בכלל. ומה קרה אחרי פינוי חבל עזה? כזכור לך בכנסת הועבר חוק של "פינוי פיצוי" שאמור היה להסדיר את נושא הפיצויים למפונים מחבל עזה. בראש הגוף הזה שנקרא גם "מנהלת ההינתקות" עמד יוחנן בשיא איש הקיבוץ הדתי, מפקד קרבי ואלוף משנה נודע לתהילה. לא זו בלבד שחברי המינהל זכו לקיתונות בוז ושנאה מצד המתנחלים ואלה העדיפו להסדיר את ענייניהם שלא באמצעות גוף זה, אלא בקיבוצו "שדה אליהו" החרימו את בשיא והוא עבר לקיבוץ "מעלה הגלבוע". ההקצנה הזאת היא במידה רבה בגלל מלחמת ששת הימים שהכניסה רוח משיחית ובתנועה הדתית יותר מכול גורם אחר."

וזה חל על תנועת "בני עקיבא"?

בוודאי. "המורשת הקלאסית של "בני עקיבא" נעלמה. וזה חל על התנועה הקיבוצית הדתית. מבחינה כלכלית יש שיתוף והשינויים שחלו בתנועה הקיבוצית בכלל חלים גם על הקיבוץ הדתי. אבל מעבר לזה הם נמנים, ברובם, עם החלק הלאומני. אפשר ויש אי-אלה חברים שעדיין מאמינים באידיאולוגיה המקורית, אבל הם המיעוט. בעקבות ששת הימים הוקם גוש אמונים. חבריו נמנו עם המפד"ל. המורה הרוחני שלהם היה הרב צבי יהודה קוק, אדם הוזה, מנותק מן המציאות, אבל הוא נתן ל"גוש אמונים" רוח גבי רוחנית. הם רואים עצמם כחלוצים,כיורשי הפלמ"ח גם בהופעה חיצונית, אבל עם תוכן לאומני משיחי. הם הגרעין הקשה של המתנחלים".

הרב הכהן מזכיר כי מיד לאחר מלחמת ששת הימים התנועה למען "ארץ ישראל" השלמה הקיפה אנשים רבים. ביניהם לא רק דתיים. הוא מעלה בין השאר את שמו של המשורר נתן אלתרמן, ואפשר להוסיף עוד משוררת, חברת קיבוץ בשעתה- נעמי שמר, ואחרים. " מי שמקרב הציבור הדתי יצא כנגד ההתנחלויות היה הפרופסור וההוגה ישעיהו לייבוביץ'. הוא ראה בהן האסון הגדול ביותר שקרה למדינה ישראל. הוא קרא לתנועה המשיחית שרבים לבוא לכותל - "דיסכותלים". אומנם נותר מקרב הציונות הדתית קומץ מנהיגים מתונים כמו הרב עמיאל, והרב ליכטנשטיין שהקימו את קבוצת "ממד" בשעתם ויורשם הרב מלכיאור". בציבור הדתי הלאומני כיום רואים בהם שמאלנים. מדובר בקבוצה של אנשים הזויים משיחיים, קנאים שמאמינים בדרכם, ומה שיכול להביא שינוי זאת איזו קטסטרופה, שאני לא מייחל לה.

ניקח עוד נקודה. ראה מה שקרה בציבור החרדי. מי שנחשב למנהיג המשפיע ביותר בתנועות החרדיות היה הרב שך. היה קנאי דתי אבל לא לאומי. להפך. הרי הוא לא הכיר במדינה, ולכן כל מה שעלול לפגוע בצבור שחי במדינה, בייחוד בציבור הדתי, אינו דבר ראוי. לכן הוא היה מוכן לוותר על הגולן. כיום חלקים מן התנועה החרדית הפכו לקיצוניים דתיים. קח את חב"ד. היא תופעה מיוחדת. מצד אחד זאת תנועה שלא מכירה במדינת ישראל, בהשראת מנהיגם המנוח, הרבי מלובביץ', אלא בארץ ישראל. אין אצלם תפילה לשלום המדינה. יום העצמאות לא קיים בשבילם. מאידך הם מעורים בחברה. יש להם תפיסה של מאור פנים לציבור החילוני שמכיר בו כגורם חיובי.

אז איזו מדינה יש לנו- יהודית או דמוקרטית?

"זה תרתי דסתרי - מה שאנו קוראים מדינה דמוקרטיה יהודית. מה זה יהודית דמוקרטית. יש כאן סתירה... יש פה סתירה: יהודית ודמוקרטית. להלכה יכולה להיות מדינה יהודית דמוקרטית, אבל אז אתה צריך לאומר עדי היכן מגיעה היהדות ומכאן קובעת הממלכתיות מבחינת מותר או אסור. למשל, במדינה דמוקרטית זכותו של כול אחד להתחתן עם מי שהוא רוצה ואצלנו זה לא ככה. זאת אפליה שנוגדת את עקרון הדמוקרטיה.. אז איפה כאן מדינה יהודית דמוקרטית?"

אין לי כול צל צלו של ספק שמנחם הכהן היה רוצה שכול יהודי במדינת ישראל יתחתן כפי שמקובל, כלומר בטקס אורתודוקסי. אבל כדמוקרט אמתי, הוא אינו רוצה לכפות את המנהג על מי שאינו חפץ בו. המשמעות היא הפרדת הדת מן המדינה. בנקודה זאת אני תוהה כיצד ייתכן שבן גוריון, שהוא היה מקורב אליו, לא ראה את הנולד ולא עמד על חקיקת חוקה . על כך השיב שבן גוריון לא האמין שאחרי השואה תהיה שוב תחיה כזאת של היהדות האורתודוקסית שהייתה דומיננטית במזרח אירופה. כשבן גוריון שחרר משרות בצה"ל 400 בחורי ישיבה הוא חשב שבזה זה נגמר. עד כדי כך שכאשר מנהיג המפד"ל משה חיים שפירא ביקש מבן גוריון להקים פלוגות דתיות בצבא בן-גוריון סרב בתוקף. הוא קבע כי בצה"ל יהיה אוכל כשר, והוסיף: ",לא יהיה טרף". אבל זהו. הרי בשם הממלכתיות, הוא פרק את הפלמ"ח, חיסל את אצ"ל ועשה עוד כמה דברים כשאלה לא עלו בקנה אחד עם תפיסתו. הוא הרי גם פרק את החינוך התנועתי.

"אשר לחוקה - אמר הרב הכהן - בן-גוריון חשב שהחוקה תבוא עם הזמן. היו אצלו תהליכים כמו למשל מיזוג גלויות, הוא עשה רבות בנושא, בעיקר בצה"ל. והנה ראה מה קורה, ולא משנה שהזמן עושה את שלו ויש מיזוג עדתי ומתחתנים בין העדות. בפועל יש מיזוג מוחלט, אבל למטרות פוליטיות הוציאו את השד העדתי מן הבקבוק, בבחירות האחרונות. בן-גוריון לא ציפה לדבר כזה."

ואיך אתה רואה את מפלגת הבית היהודי?

גם בסוגיה זאת, שברור לי היכן עומד מנחם הכהן, הוא מתבטא במתינות ובהיגיון. הבית היהודי זה לדעתו איזו תופעה מאוד מיוחדת. ההנהגה הדתית לאומית הוותיקה הסתלקה וחיפשו כול מיני כוכבים תחילה כמו אפי איתן שהיה כישלון מוחלט ואז בא נפתלי בנט שכנראה יש לו כריזמה. (בנט אף הוא חניך תנועת "בני עקיבא"- צ.ג) הוא הרשים אנשים צעירים בכך שהיה מצליחן והצליח לעשות מיליונים מסטארט אפ. הוא בא עם בשורה חדשה לשלב דתיים ולא דתיים. הרי במקור הוא היה בליכוד והסתכסך גם עם ביבי ושרה נתניהו כמו מנהלת הלשכה שלהם, כיום שרת המשפטים איילת שקד, שהיא חילונית ונמנית עם מקימי "הבית היהודי" ובעזרת משאבים כספיים הוא הצליח לנהל מערכה נגד ההנהגה הדתית לאומית, והוא השתלט על הציבור הדתי, שלדברי מנחם הכהן "מפחד מן הצל של עצמו". מאז תוך עליית כוחו והירידה בבחירות האחרונות הוא הציב עצמו כסמן הימני של החברה

מה קורה בצה"ל - אני שואל.

הייתי ברבנות בתקופה שהרב גורן היה קצין הרבנות הראשי בצה"ל. הוא היה איש מאוד דומיננטי. אבל הוא נזהר שלא לעבור קווים אדומים. אני לא מעלה על הדעת שהרב גורן היה מתעסק עם העברת סנדוויץ' לא כשר מחייל לחייל. אחריו היו שני רבנים ראשיים בצה"ל שפחות או יותר הלכו בדרכו של גורן. השינוי חל עם מינויו של הרב אביחי רונצקי. הוא בא מבית חילוני ובשלב מאוחר יותר החל בתהליך חזרה בתשובה(,וגם הוא למד בישיבת מרכז הרבה ונהפך למתנחל ביישוב איתמר.- צ.ג).

הרב רונצקי הוא קיצוני ימני שהתחיל במערכה לשטיפת מוח לחיילים. הוא לא הסתפק בכתר הרבנות אלא ביקש וקיבל את כתר החינוך ובאמצעותו הוא החדיר את דעותיו לחיילי צה"ל.
ואז החלה ההתדרדרות במורשת שאותה ביקש בן-גוריון להנחיל לצבא ההגנה לישראל. התפיסה של "שתי עגלות, אחת מלאה ואחת ריקה" קנתה לה שביתה בצה"ל. נפרצו כול הגבולות. במקביל, ולצערנו בחברה החילונית אין אותה רוח חלוצית שהייתה פעם. ואת החלל הזה ממלאים הדתיים הלאומיים הקנאים. ואין לכחש, הגרעין שלהם הוא אידיאליסטי. הם מאמינם בדרכם, אלא שהדרך הזאת היא הרסנית לחברה הישראלית בכלל ולחברה הדתית בפרט.

בשולי אותה סוגיה של מה שקורה בצה"ל, אני מבקש להעיר. כי כמעט בכול יום מאז השיחה עם הרב הכהן, התחושה שלו מקבלת חיזוק מדי יום בשטח כאשר אנו רואים על המרקעים את התנהגותם של חיילי צה"ל כלפי אנשים שהם כבר חסרי אונים להתנהג פיזית, עדיין מפליאים בהם מכות. ביניהם התנהגות נלוזה של חייל נח"ל חרדי. שלא לדבר על הדרה רציפה של חייליות מאירועים שונים שונים של חיילים כולל, להקה צבאית מעורבת, כפי שדווח. לכן כשריד שואה ששרת במלחמת השחרור במה שהיה צבא ההגנה לישראל, אני חש פגיעה אישית לנוכח מה שקרה לאותו גוף מפואר אשר לחם להקמת המדינה, במלחמת הגנה נגד צבאות ערב. שתקפו אותה מייד עם היוולדה. אני חושש ששמו -צבא הגנה לישראל - IDF כבר לא הולם אותו במציאות הקיימת.

אז אולי בעקבות החושך יבוא האור? - אני שואל מתוך איזו כמיהה לתשובה מעודדת.

לא. אני לא מקבל את התשובה שלה קיוויתי. הרב הכהן לא בדעה ש"ככול שיהיה רע יותר יהיה טוב יותר". לדעתו הסיבה לאותה תופעה של לאומנות דתית, יש לראותה ברקע של הציבור בכלל, של האווירה. ובאווירה הזאת שבו אנשים ברחוב שחושבים שהנשיא אובמה, שבאמת עשה יותר מכול נשיא אחר לתמוך ביטחונית וגם מדינית בישראל-הוא אנטישמי, שורשי המציאות העכורה הם הרבה יותר עמוקים.

"תראה במה עוסקים? עושים רעש גדול לגבי אורן חזן קזיונר קטן ומיחסים לו מעשים שפלים. הוא לא אבי אבות הטומאה. כתר זה שייך לקזיונר הגדול שחי באמריקה ושולט במדינת ישראל. שלדון אדלסון הוא מלך ההימורים בעולם, ואנו יודעים יפה באלה ספיחים קשור עולם ההימורים, והוא למעשה "מלך" ישראל. לא ביבי. אלא על-פי אדלסון יישק דבר בארצנו. ועל זה שותקים. האיש הזה לא זו בלבד שבהתנהגותו עושה רע לישראל אלא גם ליהודי אמריקה. פעם בקרב יהודי אמריקה היה קונצנזוס לגבי ישראל. הוא גרם לכך שהסכמה זאת תיפגע אנושות. מעשיו כולל סכסוך בין שתי המפלגות, שגם אצלם היה קונצנזוס לגבי ישראל, יגרמו שבסופו של דבר נאבד גם שם תמיכה והאנטישמיות תגבר גם בארה"ב. ארה"ב שהשתחררה מכיבוש בריטי, עם כול אהדתה לישראל, רוב הציבור בה אינו מקבל את הכיבוש המתמשך. הציבור האמריקני, שחלקים גדולים ממנו לוחמים על שוויון, לא מבין איך זה שהעם היהודי שסבל מרדיפות, אי-צדק, השפלה ואפליה - עושים זאת לפלשתינים. אני משער שקראת את המאמרים של ארי שביט בהארץ על רשמיו מביקוריו בקמפוסים בארה"ב. גם אני כאשר ביקרתי בהם, וגם ברכה(רעייתו - פרופסור ברכה הכהן) כשביקרנו בקמפוסים כבר שמנו לב לביקורת בקרב סטודנטים יהודיים אוהבי ישראל על הנעשה כאן.

ואם אני מבקש ליתן תימוכין אקטואליים מאוד על המציאות, מצאתי אותם בראיון הארוך שקיימו רותם שטרקמן ואפרת נוימן עם עו"ד בתיה כהכא-דרור, מנכ"לית הארגון "מבוי סתום". היא הכירה את נפתלי בנט מילדותו, גם כן בבני עקיבא. אבל היא קובעת נחרצות שתעשה הכול כדי שבתה לא תתחתן ברבנות, שכן, האישה שם היא קניינו של הגבר".

ואני תוהה בפני הרב מנחם הכהן, בר אוריין מדאורייתא ודרבנן, שציטט בפני קטעים שלמים מן התורה ופרושים של רש"י והתוספות, והמשנה והתלמוד, שמא, כמו שטוענים, דווקא מכות מבחוץ יביאו אותנו להכרת במציאות. אני מביא תימוכין מן המקרא ויציאת מצרים. רק אחרי עשר המכות פרעה שלח את בני ישראל ממצרים.

הרב הכהן מוותר על החבלים אם אלה צריכים לבוא לפני ביאת המשיח. בניסים מאמינים אחרי שקרו. הוא מביא סמוכים לגבי ביטויים שונים של אלוהים לגבי מלחמה בעמלק. פעם אלוהים מבטיח שהוא ימחה את זכר עמלק ופעם אחרת הוא משאיר את המלאכה הזאת לעם ישראל, למנהיגיו. הפרוש שאותו הוא מביא הוא שכאשר עם ישראל נמצא בארצו, הדברים צריכים לבוא מבפנים ולא מבחוץ. יתר על כן, מדינות ערב הם עם עצום ורב, והם יכלים להרשות לעצמם לקבל מכות. זאת לא תהיה קטסטרופה. ואילו אנחנו עם קטן לא נוכל לעמוד בפני קטאסטורפות.

נו - אני אומר.

"אל תכביד עלי במחשבות שמטרידות אותי כבר שנים."

ובכך הוא סיים, נטל את מקלו והלך לחדר אחר, מן הסתם לפגישה בנושא המושבים. ואני נפרדתי ממנו ושנינו איחלנו אחד לשני בריאות. מין איחולים יהודיים מן הגולה. "העיקֶר הבריאות" ובמקור היידישאי "מיר זולן זיין געזונד". חזרנו אליך - הגולה, נכון יותר הוחזרת אלינו - הפעם במדינה שלנו.

פורסם במקור: אתר המחבר "זרקור"
תאריך:  27/06/2015   |   עודכן:  27/06/2015
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדתיות הנאורה חוסלה בישראל
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רפי אשכנזי
27/06/15 19:01
2
שבץ חלובה
28/06/15 07:28
3
דורין אלן בל-דותן
28/06/15 23:17
4
קורןנאוה טבריה
29/06/15 08:32
5
קורןנאוה טבריה
29/06/15 09:20
6
ברקוביצי
29/06/15 12:59
7
אברהם1010
29/06/15 14:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"כריית מנהרות הרכבת התחתית בתל אביב עשויה להביא לעליה בהיקף העסקים שלנו". כך מעריך רון יריב, המנכ"ל בישראל של חברת השכרת המשרדים הבינלאומית ריג'ס, בראיון ל-News1.
26/06/2015  |  אלעזר לוין  |   כתבות
מלאת 15 שנים ליציאה מלבנון ו-30 שנים לכינון אזור הביטחון מאפשר פרספקטיבה ומבט טרי על היציאה, על ההסתייגויות ממנה בעת המעשה ועל תוצאותיה במבחן הזמן. כמי שעמד כראש ממשלה ושר ביטחון מאחורי ההכרעה ונושא באחריות לכל הנובע ממנה, אני מעלה על הכתב את הדברים הללו.
26/06/2015  |  אהוד ברק  |   כתבות
בימים 1.7-29.6 ניתן לממש תוכניות ופרויקטים יצירתיים, שהדגש הוא על ניואנסים ותגובות שמביאות איתן תחושה טובה. קיימות חמלה, סימפטיה והקשבה לקול של הלב. זה זמן למדיטציה ולשיעור בענווה. הרצון להיראות במיטבנו יאפיין את הימים האלה. טוב יהיה לקדם תוכנית או פרויקט הקשורים ביופי, אם זה מוצר קוסמטי או תכשיט. אלה ימים נחמדים גם למפגשים חברתיים, היכרויות עם אנשים חדשים, השתתפות בפסטיבלים, במופעים לא שגרתיים של מוזיקה, אמנות ותיאטרון. צפויים ימים ללא גבולות, בעיקר באינטראקציה עם אחרים. עם זאת, כדאי להיזהר מאכילה ושתייה מיותרת, אתם עלולים להצטער מאוחר יותר מהתוצאות... (משקל, צרבת וכדומה). הצורך להתבטא בדרך אינדיבידואלית, יהיה עכשיו, תרגישו שהדמיון פורץ דרך וזה יבוא לידי ביטוי בעיקר בכתיבה.
26/06/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
חלף למעלה מחודש מאז נתן הנשיא לשעבר ברק ראיון מדהים בעיתון ידיעות אחרונות, אולם הדברים שאמר עברו כמעט ללא כל התייחסות בתקשורת. מן הראוי להתייחס אליהם אפילו עתה.
25/06/2015  |  עו"ד יראון פסטינגר  |   כתבות
כמה חודשים לאחר פטירתו של יצחק שמיר, פניתי לעיריית תל אביב בבקשה לקרוא רחוב על שמו. נעניתי, כי על-פי הנוהל, כל בקשה להנצחה תידון רק כעבור שנתיים מיום הפטירה של המומלץ. חזרתי ופניתי אחרי כעבור השנתיים ונעניתי, כי בינתיים ועדת השמות פוזרה והנושא יידון בבוא העת.
25/06/2015  |  יוסי אחימאיר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il