|   15:07:40
דלג
  יורי מור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אין בארץ שיח ציבורי אמיתי

כלי התקשורת יוצאים מגדרם כדי להכניס למוחנו את המסר שלהם שהפשרה אשר משיגה הממשלה עם חברות הגז - היא גרועה. חמש שנים כרישי העט, לוויתני המיקרופון, תמרי המצלמה ותניני המקלדת הסבירו לנו למה חייבים להכניע את חברות הגז. מצאו והביאו המון מומחים אשר יודעים להסביר שבעלי ההון הם השודדים ולא השמיעו קולות אחרים, לא נתנו להם פתחון פה
30/06/2015  |   יורי מור   |   מאמרים   |   גז טבעי   |   תגובות
כלי התקשורת סותמים פיות [צילום: איתמר לוין]

אין בארץ שיח ציבורי אמיתי סביב הנושאים הגורליים, יש שטיפת מוח מגמתית, יש קידום אגרסיבי וכוחני של דעותיהם של מספר עיתונאים חצי-מושכלים ויש התלהמות פופוליסטית סביב הסוגיות הבוערות. פופוליסט רוכב על פופוליסט ומדרבן בעזרת פופוליסט שלישי.

הדוגמה האחרונה - הכיסוי התקשורתי של ההצבעה בוועדת השרים על הצעת "חוק הקלון" של יאיר לפיד. שלושה ימים כל כלי התקשורת: עיתונים, ערוצי רדיו וטלוויזיה ואתרי אינטרנט מרכזיים טחנו עד כדי מיאוס את הנושא במאמץ לקדם את החוק. ברוך השם - וועדת השריםגילתה אחריות, לא נכנע להשפעתם, פסלה פה אחד את הצאת החוק המטופש - אבל כמה רעל, כמה חצים, כמה רמזים ספגו השרים מהתקשורת!מה לא אמרו: "פשיטת רגל מוסרית", "שרי הוועדה חוששים לעצמם". ולא השמיעו אף קול להגנת החלטתם הנבונה!

שטיפת מוח לא דיון ציבורי

יאיר לפיד וחבורתו לא מבינים מה הם עושים, וזה בסדר מבחינתי; לא כל ח"כ חייב להיות מומחה בכל דבר. הבורות של מחוקק זה או אחר לא מהווה סכנה למדינה כל עוד קיים דיון ציבורי בנושא. דיון - לא שטיפת מוח. אף בן אדם שרואה דברים אחרת מח"כים אלה לא קיבל אפשרות להביע את דעתו -לא בטלוויזיה, לא ברדיו, לא בעיתונים. וזה מה שמדאיג. לא מצאתם משפטן אחד אשר ברחל ביתך הקטנה היה מסביר לכול את משמעות החוק הפופוליסטי והמסוכן הזה? חיפשתם? או שאתם מראש יודעים מה היא האמת - ולא תתנו לעובדות לבלבל אתכם?

לא צריך להיות בעל דיפלומה על-מנת להבין את מהותו של "חוק הקלון" אשר מונע מבן אדם שהורשה עם קלון להיבחר לכנסת או להתמנות למשרה ציבורית. המחוקקיםבעצם ניסו מרצונם החופשי לוותר על חלק מהסמכויות לטובת רשות אחרת -הרשות השופטת. כלומר, גוזלים מהעם (שהוא הריבון) להחליט, את מי הוא רוצה לראות בכנסת, בממשלה, בראשותעירם. נציג של הרשות השופטת, דהיינו שופט, יחליט אם יש קלון בעבירה או אין- קרי הוא יגזור את גורלו של איש ציבור, ולא העם.

אתם וודאי מניחים שבבתי הסוהר יושבים עבריינים. טעות בניסוח. בבתי הסוהר יושבים עבריינים אשר נתפסו. מי מחליט, את מי מהחשודים המסתובבים בחוץ לחקור, לעצור ולהעמיד לדין? המשטרה, הפרקליטות, השופטים. וכל שאר הפושעים זכאים להיות שרים, נשיאים, ראשי ערים. ניקינו את מערכת השלטון מפושעים בעזרת "חוק הקלון"? לא. מה יש לנו בשורה תחתונה? - ח"כים, שרים, נשיאים שבצעו עבירות לעיני כולם, אך הם "ראויים לכהן" כי לא פתחו נגדם תיקים, או סגרו בטענה שהאיש שמר על זכות השתיקה, או הסביר בתמימות, שקיבל מאות אלפיםבמתנה כי "עורך דינו אמר לו שזה חוקי"...

רוקדים לפי החליל של התקשורת

המצב גרוע עוד יותר כי במציאות של ארצנו כל הגורמים האלה: המשטרה, הפרקליטות, בתי המשפט כולל העליון - רוקדים לפי חלילה של התקשורת הישנה. כלומר, היא, התקשורת, תעשה סלקציה, היא תשפוט, היא תפסול - או תעלה מועמדים לדרגת אתרוג, ואז העם יבחר מבין בני טיפוחה. האייתולות באירן לא חולמות אפילו על סידור מושלם כזה. וכתוצאה: כל יום מטיפה לנו מוסר, מקדמת רעיונות מטורפות שלה, מדברת גבוהה-גבוהה על שחיתות ח"כית מכובדת אחת עליה לפני 15 שנים כתבו בידיעה קצרצרה שביותה עובדת מדינה קיבלה במרמה רבבות שקלים מקופת המדינה. היא לא תבעה את עלבונה בבית משפט, התקשורת לא צעקה, לא דרשה חקירה - ומחר היא יכולה להציג את מועמדותה לתפקיד רם ביותר.

מקרה אחר. לפני 17 שנים לעיתון בשפה הרוסית "ווסטי" (בו אז עבדתי) הגיע עיתונאי ישראלי עם תחקיר בו נטען ששר בממשלה לוקח שוחד סדרתי. העיתונאי הציג מסמכים, עדויות, ראיות. הכתבה והמסמכים היו בעברית. שאלתי אותו למה הוא פונה ל"ווסטי", לעיתון של המהגרים עם אפס השפעה ציבורית - העיתונאי הסביר שהיה כבר גם "בעיתון של המדינה", גם במעריב, בשני המקומות כלבי שמירת הדמוקרטיה אמרו לו שזה לא מעניין. לא התפלאתי: השר המכובד היה מהמפלגה אשר קרובה לליבם של אותם כלי התקשורת. האיש המשיך לכהן כשר, כח"כ. לפני זמן לא רב סוף-סוף הגיעו אליו- כי הוא בטעות ניסה להפריע לאישיות אשר עוד יותר קרובה לליבם של העיתונאים. לו היה יושב בשקט - עד היום היה מניח על דוכן הכנסת הוצאות חוק נגד מושחתים- בלי שום חשש לגורלו שלו.

עוד פן חשוב. לו חברי הכנסת אשר יוזמים חוקים פופוליסטיים מסוג זה היו משכילים יותר הם היו יודעים שכבר אירעו בהיסטוריה האנושית מקרים בהם האסירים שישבו בכלא שנים לא מעטות יצאו לחופשי ומיד נבחרו להנהיג מדינה: נלסון מנדלה, לך וולנסה ועוד. ישנם מקרים רבים בהם אסירים מורשעים הלכו ישר מהכלא לבית המחוקקים ותרמו רבות לשינוי פני החברה. במתכונת של "חוק הקלון" לא נתן שרנסקי ולא יולי אדלשטיין היו זכאים לכהן כחברי כנסת ושרים. אתם בכוונתם היה לבדוק את כשרות החוקים של כל מדינה זרה כל פעם שיידרש? או שאתם כבר הגעתם להסכמה על החוקים שפועלים היום בישראל? אולי היום בכלא הישראלי יושב מישהו על לא עוול בכפו, הוא ישתחרר, יקים תנוע כנגד החוק לפיו הוא הורשע, ישכנע את רוב העם בצדקתו, יבחר לכנסת ויבטל את החוק - למה למנוע ממנו את האפשרות החוקית הזאת, מה אתם מראש קובלים את ידי העם בחוק המטופש שלכם?

מתעלמים מהבעיות האמיתיות

ברוך שפטרנו מ"חוק הקלון", אבל יש על סדר היום שלנו נושאים חשובים נוספים שגם לגביהם אין דיון אמיתי.אחד מהם הוא יוקר הדיור. כלי התקשורת שלנו נותנים במה רק לאלה שמצדדים בהוזלת הדיור. מתווכחים רק על הדרך להוזלה. לא שמעתי אף מומחה אשר חושב אחרת, אשר סבור שדיור יקר - זה טוב למדינה. ליתר דיוק - לא שמעתי בתקשורת, ציבורית ומסחרית יחד. אבל אני מכיר מישהו שכבר מזמן מנסה לפרסם את מאמרו בו הוא טוען כי למחיר הדירות יש משמעות ביטחונית ומדינית מדרגה ראשונה. לדבריו דיור יקר - טוב ליהודים.

הוא כותב: "מדינת היהודים נמצאת בשכונה לא נעימה בלשון המעטה. בנוסף לכך ההגירה הבלתי חוקית לישראל מסוכנת פי-עשרה מאשר ההגירה למדינות אירופה הגדולות. דיור יקר הוא אולי המגן"הפוליטיקלי קורקט" האחרון של ישראל בפני הצפתה"הלא מלחמתית" בגורמים עוינים לה. אולי זה הוא כלי היחיד שאנחנו יכולים להשתמש בו בלי לעורר את זעמה של הקהילה הבינלאומית".

הוא כותב וממשיך: "רק אנשים נאיביים חושבים שאם דירות בתל אביב יהיו זולות, יקנו אותן זוגות צעירים. אני מבטיח לכם: לפני שהזוגות הצעירים יחליטו להזיז את התחת, את הדירות יחטפו כמו לחמניות חמות הגורמים הלא-רצויים. כדי לענות על הביקוש של כולם לא יספיקו המגרשים בתל אביב כולה ולא בכל ישראל. לא נפתור את בעיית הדיור של הזוגות הצעירים - ובדרך המדינה תאבד מיליארדים אם באמת תתחיל לחלק קרקעות בחינם. אולי דיור יקר יחסית זה המחיר אותו עלינו לשלם כדי לחיות בשקט במדינתנו?"

זה מה שכותב המכר שלי. אם הבנתי אותו נכון: זה כמו דיירי מגדלים יוקרתיים שמוכנים לשלם ארנונה גבוהה, וועד בית גבוה פי-5 - העיקר שלא תבוא לגור לידם אוכלוסייה לא רצויה.
לא משנה לי אם המכר שלי צודק או לא - אני רוצה שהעם ישמע את כל הצדדים לפני שהולך להצביע לפופוליסט תורני חדש.

גם לי יש מה להוסיף בנושא. כחלון ותומכיו רואים כאויבים את היהודים העשירים מעבר לים שקונים דירות בארץ. מה רע בזה? קודם כול - זכותם. ארץ ישראל היא של כל היהודים, לא רק של אלה שהגיעו יומיים לפני אחרים. כשעשירי העולם קונים דירות בארץ הם יוצרים כאן מקומות עבודה - בבניה, במפעלים לחומרי בנייה, בתחזוקה, בריהוט, הם משלמים ארנונה ומשפרים את המאזן של הרשויות המקומיות. הם משלמים לכולם, גם למדינה עבור הקרקע. לא גוזלים דבר מהשכבות החלשות. להפך - המדינה תטפל בהן ביתר יעילות הודות למיסים שמשלמים העשירים האלה. מי שעכשיו ינסה להקשות על תושבי חוץ לקניית דירות - יפגע בפרנסתם של רבבות ישראלים.

לו אני שר האוצר לא הייתי כועס גם על העשירים המקומיים שמשקיעים את כספם בדירה שלישית, רביעית, חמישית. שוב: זכותם. את הכסף הם הרוויחו ביושר, שיעשו מה שנראה להם לנכון.מה בעצם עושה אזרח מבוסס אשר קונה דירה נוספת להשכיר: הוא מתנדב בזמנו החופשי לנהל עסק קטן של דיור להשכרה -והסידור עדיף על פני בניה והחזקה ממשלתית של הדיור הציבורי. בעל הנכס דואג למצבה של הדירה כי היא שלו, הוא מוצא דייר, מנהל משא-ומתן, משלם לעו"ד, הוא גובה תשלום. המדינה רוצה להעמיס על עצמה את כל הטרחה? במקומם של מאות או אלפי בעלי דירות פרטיים - ישכור פקידים (במשכורת מכובדת - זה שקוף!), עם קביעות, עם אדישות לנכס שהוא לא שלו, עם פוטנציאל לשחיטות, עם הטרדות של המזכירות הכפופות לו...

אתם רוצים יותר דירות להשכרה? תפסיקו להפחיד את בעלי הדירות להשקעה במיסים עתידיים, בהתערבות יתר בעניינים שבינם לבין שוכרי הדירות, תפסיקו לפגוע באינטרסים הכלכליים שלהם - ויותר משקיעים ישלמו לקבלנים שיבנו להם דירות, ויותר דירות יציעו להשכרה. זה לבד יוזיל את שכר הדירה. כתוצאה ירדו גם מחירי הדירות כיוון שפחות אנשים ירצו לקנות דירה בטרם יחליטו איפה יעבדו ואיפה רוצים לגדל את הילדים.ויגור זאב עם כבש בדירה שכורה זולה.

הוזלת שירותי הסלולר - ברכה או קללה?

עוד נושא שב"קונצנזוס" מלאכותי הודות לתקשורת הציבורית כביכול. כמו כל העם גם אני חגגתי את הוזלת שירותי הסלולר. לפני שנתיים שילמתי 180 שקלים בחודש, היום רק 79 שקלים. קשרתי כתרים לכחלון - עד לא מזמן. מה קרה פתאום? בסוף חודש מאי השנה שמעתי את הכלכלן הבכיר ירון זליכה מדבר ברשת ב' (בתוכניתה של קרן נויבך). הוא הסביר לכולנו שהרפורמה שכחלון העביר אז גרמה יותר לנזק מתועלת. הבנתי שהובלתי שולל כמו כולם. אני לקוח של חברה סלולרית גדולה, כל שני וחמישי מתקשרים אלי מחברות מתחרות חדשות ומנסים לפתים אתי לעבור אליהן ולשלם עבור אותה החבילה 59 שקלים לחודש בלבד. הוזלה של 25%. הצעה חלומית, לא?

אבל אם קודם התלבטתי - לעבור או לא, אחרי חוות הדעת ההיא של ירון זליכה חתכתי: לא אפגע בחברה שמספקת שירות טוב, אתמוך בה; לא מתוך הדאגה לאינטרס שלה אלא מתוך הדאגה לאינטרסים שלי. מי יודע מה יקרה כאשר החברה הגדולה, המבוססת והאמינה תקרוס משום שחברות קטנות משתמשות במאבקן נגדה במחירידמפינג?מי ערב שאז החברות הקטנות לא תעלו את המחיר ל-200, 300, 500 ש"חבידעה שאין לנו לאן לברוח?

מה שמטריד אותי בכל הסיפור: כלי התקשורת לא נתנו בזמן במה לאלה שהיו מונעים רפורמה כה דרסטית. אולי צעד נכון ונבון היה להסתפק ברפורמה רכה יותר? לעשות חסד עם שתי החברות הגדולות. כתוצאה הייתי משלם היום קצת יותר -109 שקלים ולא 79, אבל כולנו הינו בטוחים שהם יחזיקו מעמד.

להכניע את חברות הגז בכל מחיר

היום כל כלי התקשורת יוצאים מגדרם כדי להכניס למוחנו את המסר שלהם שהפשרה אשר משיגה הממשלה עם חברות הגז - היא גרועה. חמש שנים כרישי העט, לוויתני המיקרופון, תמרי המצלמה ותניני המקלדת מסביריםלנו שחייבים להכניע את חברות הגז. מצאו והביאו המון מומחים אשר טוענים שבעלי ההון הם השודדים. הם הצליחו להפחיד את השר אריה דרעי עד כדי כך שהוא ויתר על סמכותו להחליט בנושא. ולא השמיעו קולות אחרים, לא נתנו להם פתחון פה.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, לבד לוחם על דעת הקהל בניסיון לשכנע לתמוך בפשרה - אך הוא לא נחשב כי הוא איש פוליטי, וגם כאשר הוא מדבר - קוטעים אותו לפני שהוא מספיק להשלים משפט אחד. למה לא מזמינים מומחים שדעתם שונה מזאת של המנהיגים ה"תקשורתיים" שלנו, שנכסו לעצמם את האמת? (למען גילוי נאות: ברגע שסיימתי להקליד את המשפט אילה חסון המקסימה מרשת ב' הזמינה למיקרופון את איתןששינסקי שניסה להגן על המתווה המתגבש. אך אילה חסון - היא היחידה אשר באופן עקבי שומרת על האיזון בדיווחים ובדיונים; כתבתי לה מחמאות על זה במסר אישי. אין לידה עוד מישהו; לבד היא לא מצליחה להתגבר על המגמה.

התקשורת שלנו במקום לערוך דיון יסודי משסעת את העם נגד אלה שלו מוצאים חן בעיניה; היא מתמרנת בח"כים ובשרי הממשלה; היא לקחה לידיה את מושכות השלטון - בלי שנוטלת אחריות על הכישלונות.

תאריך:  30/06/2015   |   עודכן:  30/06/2015
יורי מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין בארץ שיח ציבורי אמיתי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
30/06/15 13:55
2
ליורי
1/07/15 08:14
3
גדעון אמיר
1/07/15 17:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
חמישים שנה ממשלות ישראל לדורותיהן מנסות למצוא מקורות אנרגיה אם זה נפט או פצלי שמן או גז כל דבר שיאפשר לנו עצמאות אנרגטית. כל השנים הללו הלכנו עם פרצוף תשעה באב מאחר שלכל מדינות המזרח התיכון יש מקורות אנרגיה ורק לנו אין כמעט אמרנו כי אלוהים הוא אנטישמי.
30/06/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
הכנסת תצביע הלילה (ב') על העברת הסמכויות בנושא הגז לממשלה, ובתמיכת ישראל ביתנו נראה כי ההצעה תאושר. כידוע, מתווה הפשרה של רה"מ נתניהו ושר האנרגיה שטייניץ עם חברות הגז קבוצת דלק ונובל אנרג'י עדיין לא פורסם רשמית, כך שחברי הכנסת מצביעים אך ורק בהתבסס על דיווחים שקראו בתקשורת. המתווה עדיין לא גובש סופית וגם שרי הממשלה לא יודעים מהם פרטיו, ולכן השר להגנת הסביבה אבי גבאי התנגד אתמול בהצבעה בממשלה בעניין הגז.
29/06/2015  |  לילך ויסמן  |   חדשות
הערות פתיחה: א. אין מאמר זה מתייחס להסכם בעניין הגז ואין כוונתו להביע דעה בנושא. ב. אין מאמר זה רואה ב"ארגונים החברתיים" גוף שמייצג את הרצון של כלל אזרחי ישראל, אלא רק את דעותיהם של העסקנים הפעילים בארגונים אלה, ואין יודע (בינתיים) מי עומד מאחוריהם פרט לעדר התקשורת, אשר שוב שועט באופן אחיד ובכיוון אחד.
29/06/2015  |  רון בריימן  |   מאמרים
בערוץ הראשון מוקרנת סידרתו של ירון דקל על ישראלים יורדים. ניתן היה לצפות שבישראל בעידן שלנו שמצבה הכלכלי של ישראל מעולם לא היה כה טוב תתהפך המגמה והיורדים יחזרו ומספר היורדים החדשים יקטן. כך שהמספר נטו של החוזרים/יורדים לא יקטין את מאזן ההגירה אלא אף יחזקו.
28/06/2015  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר כי הוא נחוש לקדם פתרון ריאלי למשק הגז הטבעי הישראלי. "אני לא אכנע להצעות הפופוליסטיות שישאירו את הגז במעמקי האדמה. המתווה שגיבשנו יפרק את המונופול ויכניס בעשורים הקרובים מאות מיליארדי שקלים לחינוך, לתרבות ולבריאות", אמר (יום א', 28.6.15) בישיבת הממשלה השבועית.
28/06/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   גז טבעי  /  מי ומי  
נתניהו יכול להמשיך לעסוק בגז הטבעי  /  איציק וולף
אלפים הפגינו בת"א נגד מתווה הגז  /  עידן יוסף
גז ואיננו  /  איתמר לוין
תשובה נכשל בניסיונו לקנות את שלי  /  עמי דור-און
בכמה קנה תשובה את נדב פרי  /  עמי דור-און
במעלה התמר  /  דביר מור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il