|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

מסע בעקבות הימין הליברלי הנעלם

המורשת הגוססת של בגין וז'בוטינסקי

הקוד הגנטי של ז'בוטינסקי ובגין הוא השילוב בין הלאומיות לליברליות של זכויות פרט וזכויות אדם. המשנה הלאומית של ז'בוטינסקי הייתה ברורה: ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, משתי גדותיו של הירדן, עם "קיר ברזל" ביטחוני; אך לצדה מרכיב דמוקרטי-ליברלי חיוני. במדינה העברית שתקום, דמיין, "שיווי זכויותיהם של כל האזרחים הערביים לא זו בלבד שיובטח, אלא גם יוגשם" פורסם בגיליון יוני של מגזין ליברל
06/07/2015  |     |   כתבות   |   ליברל   |   תגובות
מנחם בגין על רקע דיוקנו של זאב ז'בוטינסקי [צילום: יעקב סער/לע"מ]

דן מרידור:
"היום, אם אתה איש פוליטי שאומר את המילים 'דמוקרטיה', 'זכויות אדם', 'שלטון החוק', 'כיבוד בית המשפט', בשיח שלך וברעיונות שלך – יגדירו אותך כשמאלני. אלה מילים שבגין ותנועת החרות כולה היו אומרים כדבר שבשגרה. גם אם היה פירוש אחר, פעם המילים האלה היו מילות קוד של כל החברה הישראלית, והיום הן הפכו להיות מייצגות של מחנה אחד"

מיכאל איתן:
"לצערי לקסם הליברלי לא הייתה השפעה על חברי הליכוד. הטרגדיה של התנועה הלאומית הליברלית היא שהאגף הליברלי התפוגג ונעלם. דוברים לאומנים שפעלו בעבר בשוליים הפכו לזרם מרכזי"

לא הכול שחור
אלי חזן, פעיל ליכוד ותיק: "פעם בתוך הליכוד לדבר על שוויון להט"בי היה טאבו. היום אנחנו פחות או יותר המפלגה היחידה שיש לה נציג מהקהילה ברשימה שקרוב להיכנס. ח"כים ושרים מאוד מרכזיים בליכוד תומכים בפומבי בזכויות גאים. יש קמפיין של חלק מאנשי התקשורת להציג רושם שנתניהו אוטוטו הורג את המדינה. המציאות רחוקה מכך"

יועז הנדל:
"השמאל הרדיקלי לקח את נושא זכויות האדם אליו והפך את זה לקרדום לחפור בו נגד ישראל ונגד תפיסות לאומיות, והמחנה הלאומי נטש את השיח הזה. זה פגע גם באופי של המדינה וגם בזהות של המחנה הלאומי"

"בארץ ישראל תמיד יהיו שני עמים", כתב זאב ז'בוטינסקי במאמרו המכונן "על קיר הברזל". הוא נשבע בו, "בשמנו ובשם צאצאינו", ששווי זכויותיו של הציבור הערבי בישראל לעולם לא יופר, "ולא נעשה ניסיון לגירוש ודיכוי". 92 שנים אחר כך, כשצאצאו הפוליטי של אבי התנועה הרוויזיוניסטית, בנימין נתניהו, מזהיר מפני הערבים הנוהרים לקלפיות באוטובוסים מחד-גיסא, וחברו להנהגה, משה יעלון, מורה על הפרדת אוטובוסים בין יהודים וערבים בגדה, קל לגלגל את הקלישאה על האיש המתהפך ודאי בקברו לשמע הדברים.

ראש הממשלה התנצל פומבית, והפרדת האוטובוסים נעצרה זמנית; את קיתונות הביקורות מהשמאל ומבחוץ דוחים בתוקף בליכוד ומתעקשים שהדמוקרטיה זורמת בוורידיהם. אך הערבים אינם לבד; איתם בית המשפט העליון והתקשורת, הראשון סומן בידי חלקים מממשלת נתניהו הרביעית, והשנייה היא קרדום בו חופרים כמעט כל השותפים לממשלה הזו, ובראשם מנהיגה. המתקפה עליהם נמשכת שנים, הרחק-הרחק מ"יש שופטים בירושלים" של מנחם בגין (ר' מסגרת) ודרישתו הבלתי מתפשרת לעיגון חופש הביטוי והגנה על זכויות המיעוטים. בני בגין אומנם חזר לרשימת הליכוד בדלת האחורית בבחירות האחרונות, אך קולותיהם של תלמידיו המובהקים של בגין, כמו דן מרידור, מיכאל איתן ורובי ריבלין, שנחשבו לסמן הדמוקרטי-ליברלי בתנועה, הוחלפו באלה של יריב לוין, דני דנון וזאב אלקין, שנדמה שעבורם הרבה ממה שמזוהה עם ליברלי - ארגוני חברה אזרחית, התקשורת, מערכת המשפט וגם היצור האמורפי "מדינת תל אביב" - הוא כמעט בגדר אויב. פעם היה כאן ימין ליברלי, מתרפקים בנוסטלגיה חלק מאנשי הליכוד הוותיקים, ואירועי החודשים האחרונים רק הגבירו את התחושה שמשהו בקוד הגנטי של התנועה נשבר.

הקוד הגנטי של ז'בוטינסקי

האם הימין הליברלי נשחק עד בלי שוב? ומהו ימין ליברלי בכלל? ההגדרות העמומות המבחינות בין ימין ושמאל, וליברלי וסוציאליסטי, והתאמתן למציאות הפוליטית הישראלית, מייצרות מנעד מבלבל של תשובות לכך. ליברליזם זו מילה תלוית הקשר. הליברלים הראשונים וה"טהורים" נלחמו למען זכותם של בני האדם לחיות את חייהם ללא התערבותם של מלכים וכמרים, וטענו ששלטון טוב הוא כזה שמושל פחות ככל האפשר. בהדהוד הרוויזיוניסטי, ז'בוטינסקי ובגין מעולם לא הגדירו את עצמם כ"ימין", אך בתורתו של ז'בוטינסקי "בראשית ברא אלוהים את היחיד", ובגין הצהיר מעל בימת הכנסת ש"ישנן זכויות לאדם הקודמות לצורת החיים האנושית ששמה מדינה".

החיבור הפוליטי שהיווה את הבסיס להקמת הליכוד נוסד ב-1965, כשהמפלגה הליברלית חברה לתנועת החרות, והקימה את גוש חרות ליברלים - גח"ל. הוא היה בעיקרו פוליטי-אינטרסנטי, ורק בחלקו אידיאולוגי (ר' מסגרת); בשונה מחרות, המפלגה הליברלית הייתה בעלת עמדות מדיניות מתונות יחסית, וקראה תיגר על הכלכלה הקולקטיביסטית והסוציאליסטית של מפא"י/המערך. עם זאת, החיבור נחשב לאחד המוצלחים בהיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית, והיה צעד חשוב ליצירת אלטרנטיבה שלטונית למפא"י; הסכם גח"ל שם קץ לבידודה של חרות, ומבחינתו של בגין, סלל את הדרך ללשכת ראש הממשלה; הוא אפשר לו לעשות מהפך תדמיתי, להפסיק להיות האיש המושמץ ביותר בפוליטיקה הישראלית, למחוק את שרידי החרם הציבורי ולנתב את הימין הרוויזיוניסטי אל עבר המרכז השלטוני.

הקוד הגנטי של ז'בוטינסקי ובגין, זה שאומרים עליו שנשבר, הוא השילוב בין הלאומיות לליברליות של זכויות פרט וזכויות אדם. המשנה הלאומית של ז'בוטינסקי הייתה חדה, ברורה וכוחנית: מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, משתי גדותיו של הירדן, עם "קיר ברזל" ביטחוני שיעצור את האויב הערבי; אך לצדה, כל העת, היה מרכיב דמוקרטי-ליברלי חיוני והכרחי. במדינה העברית שתקום, דמיין ז'בוטינסקי, "שיווי זכויותיהם של כל האזרחים הערביים לא זו בלבד שיובטח, אלא גם יוגשם". בכל קבינט של ז'בוטינסקי בו יהודי הוא ראש הממשלה, סגן ראש הממשלה היה ערבי, והלשון הערבית, כך קבע, צריכה להיות שווה בזכויותיה ללשון העברית. ממשיך דרכו, בגין, נקט גם הוא לשון בלתי מתפשרת בהיבט הלאומי, והטיף למעבר מציונות מדינית לציונות צבאית, אך באותה נשימה נאם בלהט על שוויון ונלחם בחירוף נפש להגבלת כוחו של שלטון הרוב ולפיקוח שיפוטי על תפקודן של הרשות המחוקקת והמבצעת. המסורת הליברלית של בגין התנגדה לממשל הצבאי על ערביי ישראל, קיבלה פליטים וייטנאמים והעניקה להם אזרחות, ונאבקה למען עצמאות בית המשפט העליון. המסורת של נתניהו, טוענים המקטרגים, כוללת הצעות לחקור ארגוני שמאל, חוק חרם וגירוש מסתננים, התערבות פוליטית במינוי בכירים במערכת המשפט והטלת מורא על גופי התקשורת.

"מילת המפתח היא איזון". דן מרידור רהוט כתמיד, אך נדמה מיואש קמעה. "איזון בין האדם למדינה, בין היחיד לחברה, בין הפרט לכלל, בין הלאומי לליברלי. כל הפרויקט הציוני - מהות חיינו - הוא בניית מדינה לעם. אבל איזו מדינה אנחנו רוצים? כאן בא ההיבט הליברלי. ברגע שכבר יש לנו מדינה, המדינה נועדה לטובת האדם ולא להפך, לשרת את אזרחיה ותושביה. הם העיקר והם התכלית. עם בריאתו נולד האדם עם זכויות ואי-אפשר לפגוע בו ולקחת את זכויותיו, אלא אם יש סיבה טובה. ולא בשרירות, ולא באלימות, ולא בתוקפנות. התנועה נקראה תנועת החרות בגלל חשיבותה של החרות הלאומית והחרות האישית, חרות העם והאדם - יחדיו".

מרידור, שגדל בבית "חרותניקי" והיה בן טיפוחיו של בגין מצעירותו, כמזכיר ממשלתו, עזב במהלך הקריירה הפוליטית שלו את הליכוד ושב על עקבותיו ב-2008. ב-2013 הודח מהכנסת, ובבחירות האחרונות הודיע כי ויתר על הפתק מח"ל בקלפי. "אני שומע בליכוד דברים כמו 'ניתן לערבים זכויות אדם ולא זכויות אזרח', כלומר לא יאפשרו להם להצביע. אני שומע שם שאנשים מסוימים הם סרטן, אני שומע ביטויים מסוימים שאני לא רוצה לחזור עליהם. האם אני יכול להיות אבקת הכביסה שלהם או לייצג אותם? לא", אמר אז.

הדנ"א המיוחד של הליכוד שובש, הוא אומר. "היום, אם אתה איש פוליטי שאומר את המילים 'דמוקרטיה', 'זכויות אדם', 'שלטון החוק', 'כיבוד בית המשפט', בשיח וברעיונות שלך - יגדירו אותך כשמאלני. אלה מילים שמנחם בגין ותנועת החרות כולה היו אומרים כדבר שבשגרה. גם אם היה פירוש אחר, פעם המילים האלה היו מילות קוד של כל החברה הישראלית, והיום הפכו להיות מייצגות של מחנה אחד". הליכוד הוא זה שהוביל את פסילתו של מאיר כהנא מהשתתפות בבחירות לכנסת, הוא נזכר בהתלהבות, ומתגאה בהיותו שר המשפטים שהביא את חקיקת זכויות האדם המהפכנית בואכה בחירות 1992. היום, לדבריו, "שומעים צלילים לאומניים צורמים נגד ערבים, וישנה השאיפה להראות לערבים שהם לא שייכים למדינה והמדינה לא שייכת להם. חוקי לאום וחרם, הדרה ואפליה. הדברים שליברמן מוביל וגם זרמים בתוך הליכוד - זרים לחלוטין לרוח הזו. השיח הלאומני מחק את הגורם המאזן הליברלי".

הכתבה המלאה מתפרסמת במגזין "ליברל". לרישום לקבלת גליון היכרות חינם
תאריך:  06/07/2015   |   עודכן:  06/07/2015
טל שלו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המורשת הגוססת של בגין וז'בוטינסקי
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש 44
6/07/15 11:48
2
קורןנאוה טבריה
6/07/15 12:11
 
בתור ליכודניק
6/07/15 15:37
3
שאול אבידור
6/07/15 12:14
4
מתרפקת על בגין
6/07/15 12:21
5
שוחר-שלום
6/07/15 12:25
6
באום
6/07/15 15:04
7
יוד יוד
6/07/15 15:57
8
ז'בוטינסקי ובגין
6/07/15 17:30
9
יואב עפרי
6/07/15 19:54
10
לגב' טל שלו
6/07/15 22:39
11
אהוד פרלסמן
7/07/15 02:35
12
מזוז
7/07/15 09:19
13
מתפרק ללבנבנים
7/07/15 15:04
14
אליהו חיים
9/07/15 08:25
15
יכהן צדק
25/12/16 22:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלה התפרסם דוח ועדת החקירה, שמינתה מועצת זכויות האדם של האו"ם לגבי מבצע צוק איתן. כצפוי, הדוח מותח ביקורת על ישראל ומוצא כי בלחימתה הפרה את דיני המלחמה וכי קיים אף חשש לביצוע פשעי מלחמה. הדוח מבקר אף את חמאס וארגונים חמושים אחרים בעזה ומעלה לגביהם חשש דומה. לשון הדוח זהירה יחסית לדוחות קודמים (כמו דוח גולדסטון שהתייחס למבצע "עופרת יצוקה"). עם זאת, גם דוח זה הוא ביקורתי מאוד, ואף בו באו לידי ביטוי מובהק היעדר התייחסות למציאות הלחימתית והסקת מסקנות על בסיס קביעות מפוקפקות מבחינה עובדתית ומשפטית.1 התנהלות זו היא בעייתית כמובן לישראל, אשר תמצא את עצמה חשופה לביקורת ציבורית ואולי אף להליכים משפטיים, בהתבסס על הקביעות שבדוח.2 אך הדוח בעייתי גם לכל מדינה אחרת, הנלחמת בשטחים מאוכלסים נגד אויב שאינו מבחין את עצמו מן האוכלוסייה האזרחית.
לידיעתם, גם השנה הקיץ הגיע באופן רשמי, עם כל החתונות, החופשות והאירועים ומה לעשות כשרובינו נמצאים בדיאטה (או בתהליך של ירידה במשקל או בשלב של שמירה על משקל תקין) ואז מתחילים לנקר נקיפות המצפון. אז מה עושים על-מנת לרדת במשקל או לפחות לא לעלות ועדיין לאפשר לנו ליהנות מהמפגשים החברתיים, מהבילויים ומהחופשות?
06/07/2015  |  איילת נדיב  |   כתבות
צבי מיתר היה מן היזמים הגדולים בישראל לפרויקטים חינוכיים ותרבותיים. הוא התעניין בייחוד בהעלאת הרמה של תרבות הביטחון בישראל והעריך שללא תרבות ביטחון גבוהה, מדינת ישראל לא תצליח לשרוד לאורך שנים. נושא זה הדאיג אותו מאוד ועליו פעלנו רבות בשבע השנים האחרונות לחייו. השיחות המוקלטות בינינו על הדרכים להבטיח את קיומה של מדינת ישראל, ראויות להיכתב בספר. מעטים האנשים בישראל שהקדישו לבעיות הביטחון של ישראל שעות כה רבות של חשיבה איכותית ודיונים מעמיקים, כפי שהקדיש להן צבי. היה לי הכבוד הנדיר להיות שותף לו לכך, ופרסומים רבים שלי היו תוצאה של השיחות בינינו.
06/07/2015  |  אורי מילשטיין  |   כתבות
דייגים וצוללים בים התיכון נתקלים בשנים האחרונות בדגים חדשים שלא הכירו בעבר. מדובר בדגים מהגרים מים סוף שחצו את תעלת סואץ במה שמכונה "הגירה לספסית" (הקרויה על שם האחראי לכריית תעלת סואץ, פרדיננד דה-לספס). מחקרים רבים נעשים על דגים מהגרים אלה, ותהליך ההגירה מעניין מאוד את המדע כתופעה כלל-עולמית שמשפיעה על תפוצת בעלי החיים. מינים מהגרים שמצליחים לשרוד, להתקיים ולהתרבות באזור המחיה החדש עשויים להפוך למינים פולשים, שמתחרים עם המינים המקומיים. ואכן, מינים רבים שעברו דרך תעלת סואץ התרבו בים התיכון, וחלקם אפילו הגיעו עד לצרפת ולספרד. חלק מהמינים שהתחילו כמהגרים כבר נחשבים מינים פולשים בים התיכון, והם מסכנים את האיזון האקולוגי העדין שנוצר במהלך מיליוני שנות אבולוציה.
05/07/2015  |  קרן לוי  |   כתבות
לאחרונה עוסקת התקשורת בארץ ובעולם בפרשיית הריגול והחדרת תולעי המעקב 2.0 DUKU כנגד תוכנית הגרעין האירנית בבתי מלון אירופים בהם התקיימו השיחות בין אירן למעצמות, וזאת על-רקע בדיקת חברת/מעבדת האבטחה האמריקנית - "קספרסקי". עם זאת, ראוי לציין, כי חששם של הנושאים ונותנים האירנים מפריצה שכזו למאגרי המידע ולתכני השיחות העלה דרישה מצדם להעתיק את מקומן של השיחות למקום אחר, לא כל שכן לדאוג לסידורי אבטחה של מרחב הסייבר עד כמה שניתן בהקדם האפשרי. בנוסף, הורה נשיא אירן, חסן רוחאני, על נציגי אירן למשא-ומתן לנקוט במשנה זהירות ולהימנע משימוש בטלפונים חכמים, שכן אלה ניתנים למעקב על-ידי גורמים עוינים.
05/07/2015  |  רועי כהנוביץ  |   כתבות
מי את, מירי רגב?  /  רונית ורדי
ימי וינשטיין  /  יובל יועז
בדידותי בעת ההכרעה, גאוותי עליה  /  אהוד ברק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אם ביבי נתניהו ייכנס להיסטוריה זה יהיה על שהוא הצליח לא רק להקים ולקיים ממשל גרוטסקי, נלעג, מטורלל ומעורר חלחלה, אלא להשליט ממשל מעוות זה באמצעות הדמויות הנלעגות שבו והמדינית העקומ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il