|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
מאגר הגז תמר [צילום: משה שי/פלאש 90]

מתווה הגז: היבטים אזוריים ובינלאומיים

לפי המתווה שהציגה הממשלה בעניין הסדרת הניהול של משאבי הגז שנמצאו בחופי ישראל, יהיו מפעילי הזיכיונות רשאים לייצא גז טבעי "למדינות גובלות, באופן מיידי, בכמות שלא תעלה על 20 BCM". קביעה זו חלה על ירדן, מצרים והרש"פ, אך ספק אם היא כוללת גם את טורקיה
08/07/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  התעלמות נוספת מהמציאות
  מה ניתן ללמוד מתרגיל העורף הלאומי?
  ההימור של בגדדי מצליח, בינתיים
  סוריה: התרחישים השליליים והבחירה הישראלית
  המבוי הסתום של החזרת סנקציות

טיוטת המבנה של ההסדר בדבר הגז הטבעי המופק משדה "תמר" ופיתוחם של שדות אחרים, ובראשם "לוויתן", טרם זכתה לאישור הממשלה והכנסת. עם זאת, כבר עתה ניתן להתייחס להיבטים האזוריים והבינלאומיים של סוגיה זו ולהשלכותיה על מערכת היחסים של ישראל עם שכנותיה, עם ארצות הברית וגם עם מדינות אחרות, כמו רוסיה.

לכאורה, המתווה המוצע אינו משנה מהותית את הנתונים הבסיסיים הקשורים להיבט האזורי. כמויות הגז שהתירה ועדת צמח לייצוא ושעודכנו בהחלטת הממשלה 442 מה-23 ביוני 2013, לא השתנו. כמויות אלה מצמצמות את פוטנציאל הייצוא למרחב הגיאופוליטי הקרוב, שאינו מצריך השקעות גדולות, כאלה הכרוכות בניזול הגז לשם הובלתו למרחקים גדולים שלא באמצעות צינור. בשנים האחרונות ניהלו החברות המחזיקות בזיכיון "תמר" משא-ומתן עם ירדן, הרשות הפלשתינית וחברות במצרים, על אודות אספקת גז טבעי מהשדה עוד בטרם יתחיל תהליך ההפקה משדה "לוויתן". ההחלטה לייצא לשווקים אלו בטרם הובטחה כל הכמות, שנקבעה כחיונית למשק הישראלי, נבעה מההכרה בחשיבות האסטרטגית שבסיוע הכלכלי של ישראל ליציבות במעטפת המדינית הקרובה אליה. מאידך-גיסא, חוזים למכירת הגז מ"תמר" ובעתיד מ"לוויתן" הם הכרחיים, בעיקר כדי לאפשר את מימונם של השדה הגדול "לוויתן", וכן של שדות קטנים יותר, כ"תנין" ו"כריש". המתווה, בגרסתו הנוכחית, מחייב את הבעלים הנוכחיים למכור את שני השדות הקטנים תוך 14 חודשים מיום אימוץ המתווה.

העיכוב בהשלמת המו"מ - משחק לידי המתנגדים

הדרישות מחברת "דלק" כי תעביר את מלוא זכויותיה ב"תמר" תוך שבעים ושניים חודשים לצד שלישי, ומחברת "נובל" לדלל את אחזקתה עד לעשרים וחמישה אחוזים, אינן משנות את המצב באופן מהותי. אולם הוויכוח הפנימי בישראל עיכב את השלמת המשא-ומתן עם הקונים הפוטנציאלים האזוריים והעיכוב משחק לידיהם של גורמים פנימיים באותן מדינות, המתנגדים לכל קשר עם ישראל - במיוחד בנושאי תשתית, המחייבים התקשרות לטווח ארוך. כך בירדן, למשל, כאשר ב-25 במאי 2015 הגיע המשלוח הראשון של גז קטרי לנמל עקבה. הגז הובל כנוזל במכליות מיוחדות ויעבור תהליך הפוך של המרה לגז, שיתבצע באונייה המותקנת לצורך זה אשר תעגון בחוף עקבה.

במקביל, גם חברת "של" הגיעה להסכם עקרוני על אספקת גז טבעי לירדן. על-אף שיבוא גז לירדן בדרך זו מייקר את מחירו, ממשלתה מעדיפה לממש את האפשרות של יבוא גז מישראל (עם יבוא סמלי של גז "פלשתיני" מהשדה מול חוף עזה, הרחוק מאוד מתהליך הפקה עם כדאיות כלכלית). עם זאת, קיומה של אלטרנטיבה - גם אם יקרה יותר - מקטר עלולה לחזק את טיעוני המתנגדים, בעיקר בפרלמנט הירדני, לכל מהלך שיש בו תלות בישראל ופתח לנורמליזציה ביחסים עמה. הנכונות של קטר או כל גורם חיצוני לסבסד את הפער במחיר עלולה להביא לעיכוב, ואולי בעתיד אף להכשלת העסקה עם ישראל.

מכירת הזכויות בשדה "תמר" עלולה להציף בעיות בינלאומיות לישראל, שכן ייתכן שיסתבר שאין כלל קונה זר שמתאים לישראל מבחינה כלכלית ו/או מדינית. מאידך-גיסא, ההיתר לחברת "נובל" לשמור בידיה עשרים וחמישה אחוזים מהזכויות ב"תמר" ואת מלוא זכויותיה ב"לוויתן" (39.66 אחוזים), מונע עימות עם הממשל והקונגרס בארצות הברית. אלו הופעלו על-ידי חברת "נובל" וגורמים אחרים, ביניהם לשכת המסחר האמריקנית, על-מנת ללחוץ על ממשלת ישראל להציג מתווה נוח לצד האמריקני.

מכירת גז לטורקיה - פוטנציאל לשיפור היחסים

לפי המתווה יהיו מפעילי הזיכיונות רשאים לייצא גז טבעי "למדינות גובלות, באופן מידי בכמות שלא תעלה על 20 BCM ....". קביעה זו חלה על ירדן, מצרים והרשות הפלשתינית, אך ספק אם היא כוללת גם את טורקיה. מצב היחסים המדיניים בין המדינות גורם לכך, שבמכירת גז טבעי ישראלי לטורקיה גלום סיכון עסקי גבוה. עם זאת, התקשרות עסקית לאספקת גז טבעי לטורקיה יכולה לתרום לשיפור ביחסים המדיניים ביניהן ואף לסייע במימון פיתוחו של שדה "לוויתן". לפיכך, מומלץ שהמתווה בנוסחו הסופי יאפשר את מימושה של אופציה זו על-ידי הגדלת הכמות מ-20 ל-27-28 BCM. הרחבה כזו תאפשר ניצול מדיני מרבי של יצוא של סך כ-2 BCM לשנה לרשות הפלשתינית, 3BCM לירדן, עד ל-10 BCM למתקן ההנזלה של Union Fenosa Gas הספרדית ו-ENI האיטלקית (הממוקם בשפך הנילוס לים התיכון במצרים), וכך יוותרו לעסקה אפשרית עם טורקיה כ-10 BCM. כל זאת, בהנחה שעד סוף יולי 2019, כפי שנקבע במתווה, יתחיל גז טבעי לזרום גם משדה "לוויתן".

המתווה מתייחס אך ורק למשאב הגז הטבעי, בעוד אין כל התייחסות לאפשרות הלא בלתי-סבירה כי מתחת לאחד או יותר ממאגרי הגז מצויים גם מאגרי נפט. חברת "נובל" תכננה לבצע קידוח בדיקה, אך דחתה אותו - בין השאר בשל עלותו הגבוהה. גילוי נפט עלול לשבש את כל יישומו של המתווה במתכונתו הנוכחית, ולכן מוצע לערוך בדיקה הבוחנת את ההשלכות האפשריות של גילוי כזה על ישימותו של המתווה. זאת, על-מנת למנוע סבב נוסף של מאבקים ציבוריים ובינלאומיים, הכולל היבטים משפטיים ופיסקליים, שבוודאי יתעוררו במקרה של גילוי נפט בנוסף לגז.

ייתכן שההתייחסות בטיוטת המתווה לצינור נוסף לצורך הובלת גז לישראל הינה מספקת לצורך המתווה המוצע ולשם הסדרת ההיבט הרגולטורי, אך אין ספק שהנושא מחייב אמירה פסקנית יותר ומחייבת בדבר הצורך בצינור נוסף. זאת ועוד, לאחסון אסטרטגי של גז אין כלל התייחסות בטיוטת המתווה, על-אף שאם וכאשר יוחלט על הקמתם של מתקנים לצורך זה, החברות תהיינה מעורבות בכך. יתר על כן, מסיבות אשר חלקן מובנות, המתווה אינו עוסק כלל בסידורי האבטחה של תשתית החיפוש, ההפקה והובלת הגז, וכן אינו עוסק בהיבטים המשפטיים והכספיים המורכבים, הכרוכים בנושא ומחייבים הסדרה מתוקנת.

דרושה: מערכת ממוסדת של קבלת החלטות

ישראל אינה היחידה במזרח אגן הים התיכון, שבאזור המים הכלכליים שלה מצויים משאבי אנרגיה. ידוע שבמים הכלכליים של לבנון, של עזה, של קפריסין ואולי גם באלו של סוריה קיימים מאגרי גז. כמויות האנרגיה המצויות בכל אחת מהמדינות אינן משמעותיות דיין כדי להפכן לגורם בעל משקל בשווקים הגדולים וצורכי האנרגיה המשמעותיים, היינו אירופה והכלכלות הגדולות של אסיה. עם זאת, שיתוף פעולה בין בעלות הגז הטבעי במזרח הים התיכון יכול היה לחזק את כוח המיקוח שלהן מול הצרכנים.

בעת הנוכחית, באקלים הפוליטי השורר באזור, סבירותו של שיתוף פעולה כזה היא נמוכה. למרות זאת, כניסה לזירה של גורם שלישי עסקי, בעל עוצמה בסקטור האנרגיה, יכול לספק תשתית לשיתוף פעולה בין המדינות המעורבות לשם מימוש הפוטנציאל המצוי בידיו של יצרן גדול, כמו גם הפחתת עלויות - בעיקר של הובלה - על-ידי הימנעות מכפילויות בבניית תשתיות יקרות. בשלב זה, התרחיש המתואר נראה היפותטי לחלוטין, ואולי גם בשל כך לא יכולים היו עורכי המתווה להתייחס אליו כגורם שיחייב בחינה מחודשת.

מאחר שהדיון הציבורי כבר גרם לעיכוב, שעלול לגרום נזק מדיני, מן ההכרח להציג פתרון מידי לחלק מהסוגיות שנדונו כאן. לסוגיות אחרות, כמו אפשרות גילוי נפט בנוסף לגז או התקשרות עם גורם שלישי בינלאומי שיתווך בין מדינות האזור לצרכי יצוא הגז, יהיה צורך בלימוד הנושאים ומתן החלטה במועד מאוחר יותר.

מזה יותר מעשור, שהגז הטבעי זורם מהמאגרים שהתגלו במים הכלכליים של ישראל, אך עד היום לא נוצרו דפוסים ולא מוסדו מערכות מלאות ומקיפות לטיפול בכל ההיבטים שקשורים לנושא, כשהתהליכים של קבלת ההחלטות לגביהם אינם מוסדרים. בנושא המשאב הלאומי הזה קשורים שיקולים משפטיים וכלכליים, פנים-ישראלים ובינלאומיים, שיקולי ביטחון במובנם הרחב והצר יותר כאחד (אבטחת המתקנים), וכמובן שיקולים של איכות הסביבה. הוויכוח הציבורי חשף חלק חשוב של הסוגיות, אבל לא את כולן; המתווה לא אמור והוא אכן אינו נותן פתרון לשאלה, מי הוא הגוף במדינת ישראל האמור לתכלל את כל הסוגיות האלה, ובאיזה תהליך אמורות ההחלטות להתקבל. גם לשם כך יש צורך במתווה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 718 (6.7.15)
ד"ר עודד ערן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, כיהן כראש המכון מיולי 2008 ועד נובמבר 2011.
תאריך:  08/07/2015   |   עודכן:  08/07/2015
עודד ערן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתווה הגז: היבטים אזוריים ובינלאומיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שבץ חלובה
9/07/15 06:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
ה' ברך את ארץ-ישראל בכל. ארץ זבת חלב ודבש. האדמה שלנו מניבה יבולים טובים המועמסים על שולחנינו וכמויות גדלות והולכות של מאכלים טובים מציפים את פחי האשפה.
07/07/2015  |  עזרא יכין  |   מאמרים
משרד האנרגיה מסר (יום ג', 7.7.15) כי בכוונתו לפנות לחברות הגז ולבקש לחשוף את מפת בעלי השליטה והעניין במשק הגז.
07/07/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
חברת מוקד אמון סביון מבקשת (1.7.15) לבטל את זכייתן של חברות שחף אבטחה וסיגל מריטיים סקיוריטי במכרז של חברת החשמל לאבטחת מתקן הגז הימי LNG. לטענתה, התנהלותה של ועדת המכרזים מעלה חששות לפגיעה בעקרון השוויון ולהטיית המכרז.
06/07/2015  |  יצחק דנון  |   חדשות
עסקינן בשני פוליטיקאים האחד עבריין מורשע עם קלון שפתאום מקשיב לצו מצפונו ולא רוצה לחתום על מתווה הגז שהוכן בשיתוף גורמים מקצועיים רבים במשרדי הממשלה. הוא עד כדי כך חושש שמבקש שיעבירו אותו מסמכותו לחתום על ההסכם למישהו אחר.
05/07/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
1. אם ננקה את הרעש התקשורתי, נגלה שיש רוב גדול להסכם על מתווה הגז (כולל יש עתיד וישראל ביתנו) ושבניגוד לניסיון להרחיק את קו התפר הפוליטי הידוע, הרי גם פה, המתנגדים האמיתיים להסכם חולקים השקפת עולם שמאלית. אפילו V15 יצאו מהקבר לשנע מפגינים כדי "להציל את המדינה" (שוב, להציל), ובלטו שלי יחימוביץ' ודב חנין, שבינואר התפייט על ניצחון השמאל ביוון ועל הדוגמה שיש ללמוד מפעולותיו שם. אכן, הסתכלנו היטב ולמדנו.
05/07/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   גז טבעי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
התעלמות נוספת מהמציאות  /  פנינה שרביט ברוך, קרן אבירם
מה ניתן ללמוד מתרגיל העורף הלאומי?  /  מאיר אלרן, אלכס אלטשולר
ההימור של בגדדי מצליח, בינתיים  /  יורם שוייצר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
את תבונתו של קהלת יש להפעיל באלו הימים, כשאנחנו מנהלים את המלחמה הצודקת נגד החמאס הרצחני והאכזרי, שרצח ביום שבת בתשרי תשפ"ד 1,400 יהודים, אנשי עמל ובני נוער שחגגו, ושכל "חטאם" בעינ...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בימים אלה, כנהוג בתקשורת בטרם בחירות, משאלי דעת הקהל עוסקים, כמובן, בשאלה: איזו מפלגה תזכה לרוב בפרלמנט בווסטמינסטר (הרובע בלונדון המארח את בנייני הפרלמנט).
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il