|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

'המשחק הכפול' בזירה הפלשתינית:

מצע להתגברות הטרור

'המשחק הכפול' הוא כלי בשימוש השחקנים בזירה הפלשתינית, אשר מאפשר גמישות בין פרגמטיות לאידיאולוגיה. עם זאת, גלום בו סיכון לאובדן שליטה במצב. על-מנת לצמצם את האיום, מומלץ כי ישראל תנקוט מדיניות משולבת
12/07/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
חיילים ישראלים בכפר קדום [צילום: עיסאם רימאווי/פלאש 90]

אלימות מייצרת הישגים
מהלכי ישראל ברצועה נתפשים על-ידי הנהגת הרשות וכן בעיני חלק מהציבור הפלשתיני כמיועדים להחליש את הרשות ואת הנשיא עבאס. פרשנות זו של ההתנהלות הישראלית מחזקת בקרב הציבור הפלשתיני את התחושה, כי אלימות מייצרת הישגים משמעותיים למאבק בישראל ולכן היא מחזקת את המחנה הפלשתיני המיליטנטי, שאליו מצטרפים אלו שנואשו מהסיכוי שהרשות תחולל שינוי ממשי במצבה של האוכלוסייה

   רשימות קודמות
  משמעויות הקמת זרוע סייבר בצה"ל
  מתווה הגז: היבטים אזוריים ובינלאומיים
  התעלמות נוספת מהמציאות
  מה ניתן ללמוד מתרגיל העורף הלאומי?
  ההימור של בגדדי מצליח, בינתיים

החודשים האחרונים עומדים בסימן עלייה במספר פיגועי הטרור ביהודה ושומרון ובמספר הסיכולים של ניסיונות פיגוע נוספים. ראש השב"כ עדכן בשבוע שעבר את ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כי מאז 2012 נרשמה מדי שנה עלייה של 50 אחוזים בפיגועי הטרור העממי (683 פיגועים במהלך 2012 לעומת 1,834 פיגועים ב-2014), כאשר הקפיצה המשמעותית ביותר התרחשה במהלך מבצע צוק איתן. בנוסף, בשנת 2014 סוכלו כ-130 פיגועים של חוליות צבאיות (מרביתן השתייכו לחמאס), ואילו בשנת 2015 (נכון ליולי), סוכלו 60 פיגועים של חוליות צבאיות.

את רוב הפיגועים, שלא סוכלו, מקובל להגדיר כ"טרור עממי". אלו בוצעו על-ידי מפגעים בודדים במגוון שיטות (ירי, בקבוקי תבערה, ניסיונות דריסה ודקירה) במרחבים הגאוגרפיים השונים. נתונים אלו מבססים את ההערכה, כי הטרור התשתיתי והמאורגן מסוכל ברוב המקרים. מאידך-גיסא, שני פיגועי הירי שאירעו באחרונה בגזרת רמאללה נראים כפיגועים מאורגנים, שבוצעו על-ידי חוליית טרור, כנראה של חמאס.

המספר הגדל של פיגועי הבודדים מצביע על כי קיים מניע לביצוע פיגועים, הפועל על אנשים, שאינם מקושרים לארגון טרור או לקבוצה קיצונית ממוסדת. מניע זה משלב אווירה כללית, תפישת עולם ומוטיבציה אישית. מעשה הטרור, כשמדובר בהיקפים הגדלים והולכים שלהם אנו עדים, אינו יכול עוד להתפרש רק כמעשה של ייאוש או תסכול של יחידים, אלא כתופעה חברתית-פוליטית, המתרחבת בחסות לגיטימיות חברתית רחבה, המזכה את המבצעים בתגמול אישי-סימבולי. זאת, נוסף לתגמול חומרי/כספי, המועבר להם ישירות או לבני משפחתם. אמנם, הציבור הפלשתיני בגדה טרוד בעיקר בחתירה לרווחה כלכלית, על כן הוא פסיבי יחסית בכל הנוגע להשתתפות פעילה בטרור, בהפגנות או במהומות, ומסתייג מעימות אפשרי עם ישראל. אך אין להסיק מכך, כי אותו ציבור אינו תומך בפיגועים; לבטח אינו מסתייג מהם באופן גורף ורחב.

מפתה לחשוב, כי חודש הרמדאן הוא גורם מאיץ לרצף הפיגועים באחרונה, בדומה לאירועים שנרשמו בתקופה המקבילה אשתקד. חודש הרמדאן, שבו חשים רוב המוסלמים התעלות דתית, עלול בהחלט להתברר כגורם מדרבן. רבים נחשפים במהלכו באופן אינטנסיבי במיוחד לדרשות של מטיפים דתיים, שיש בהן הסתה מפורשת נגד ישראל, לצד עידוד למעשי הקרבה בשם הדת וגם בשם הלאום. בנוסף, ניתן להסביר את התופעה בהשראת האירועים המתחוללים בעולם הערבי וברעיונות של גורמים קיצוניים באזור, המופצים ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט. לכך מצטרפת ההסתה השיטתית באמצעי התקשורת הפלשתינים ובשיח הציבורי, המתבצעת לרוב בהעלמת עין מצד הרשות הפלשתינית, אך לעתים נעשית גם על-ידי בכיריה. כל אלו מהווים תשתית אווירתית ופסיכולוגית, המפיחה רוח במפרשיו של אתוס ההתנגדות הלאומית והדתית ומעודדת ביצוע פיגועים.

חשוב לציין, כי הפיגועים מבוצעים למרות המאמץ והנחישות של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית למנוע גל טרור בגדה המערבית ולפרק את תשתיות הטרור וההתארגנות, בעיקר של חמאס. לנשיא הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, חשוב להוכיח, כי הוא שולט בשטחים שתחת מרותו והוא אף נחוש להילחם בטרור: עבאס אומר בגלוי, כי הטרור אינו משרת את האינטרס הפלשתיני ופוגע בדימויים של הרשות ושלו עצמו כפרטנרים לתהליך מדיני, שתכליתו כינון מדינה פלשתינית. אולם הרשות נוהגת 'משחק כפול' - לצד המאמץ לסיכול תשתיות הטרור של החמאס וההקפדה על המשך שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, הרשות פועלת במשנה מרץ כנגד ישראל בזירה הבינלאומית. 'המשחק הכפול' של הרשות בא לביטוי גם במהלכיה לטרפוד הבנות בין חמאס לישראל בנושא שיקום עזה, במניעת העברת כספים לרצועה תוך פגיעה בצרכים החיוניים של האוכלוסייה העזתית. מהלכי ישראל ברצועה נתפשים על-ידי הנהגת הרשות וכן בעיני חלק מהציבור הפלשתיני כמיועדים להחליש את הרשות ואת הנשיא עבאס. פרשנות זו של ההתנהלות הישראלית מחזקת בקרב הציבור הפלשתיני את התחושה, כי אלימות מייצרת הישגים משמעותיים למאבק בישראל ולכן היא מחזקת את המחנה הפלשתיני המיליטנטי, שאליו מצטרפים אלו שנואשו מהסיכוי שהרשות תחולל שינוי ממשי במצבה של האוכלוסייה.

לא רק טרור יחידים

חמאס מצדו, אף הוא נוהג 'משחק כפול', שכן הוא מפגין יכולת להתנהל על-פי שני הגיונות פעולה שונים ואפילו סותרים, תוך הבחנה בין הזירה העזתית לבין זירת הגדה. בזירה העזתית פועל הארגון לריסון הארגונים הסלפיסטיים ומנסה לקדם הבנות עם ישראל לצורך זירוז שיקום הרצועה. לשם כך, חמאס מוכן להתחייב להפסקת אש ממושכת. מנגד, חמאס מנצל את מה שנראה כהזדמנות אסטרטגית, במסגרת המאבק על ההגמוניה בזירה הפלשתינית, להביך את עבאס, להחליש את הרשות ולהאיץ את התפוררותה על-מנת להחליפה, חמאס שוקד על חיזוק דימויו כארגון 'התנגדות' מוביל, הנושא את דגל המאבק האלים בישראל, וכדי לגשר על המתח שבין התנהלותו ברצועת עזה לדימוי המאבק האלים, הוא מעודד פעולות טרור בגדה ופועל להרחבה ולחיזוק של תשתיות הטרור באזור. במסגרת זו, חמאס דוחף לא רק לטרור יחידים אלא גם לטרור המבוצע על-ידי חוליות מאורגנות, המוכוונות ממפקדת הארגון באיסטנבול בטורקיה. להערכת חלק מהמומחים, בראייה ארוכת טווח, למנגנוני הביטחון של הרשות אין את היכולת למנוע את הכאוס, שאפשר שיתפתח אם מגמת העלייה בפיגועים תצבור תאוצה - גם עקב חדירת רעיונות של ארגונים קיצוניים לגדה - ובפרט לבלום את השתלטות החמאס על האזור, ללא הנוכחות והפעילות הביטחונית הישראלית השוטפת בשטח.

לאחרונה ישראל שוקדת על שיפור המצב הכלכלי בגדה ושיפור מרקם החיים של האוכלוסייה הפלשתינית. ישראל הגדילה במידה ניכרת את מספר היתרי העבודה בישראל (כ-100,000 פועלים עובדים בישראל בהיתר); צמצמה את מספר המחסומים בשטחי יהודה ושומרון; אפשרה לאוטובוסים פלשתינים להסיע פועלים פלשתינים לישראל; שיפרה את תשתיות המעברים וסידורי המעבר באופן שקיצר משמעותית את משך ההמתנה; אפשרה הקלות משמעותיות על-כניסה של מתפללים להר-הבית. עם זאת, התפרצות שתי האינתיפאדות העידה, כי שיפור במציאות הכלכלית אינו בהכרח גורם המונע הסלמה באלימות. בשלב זה אין מדובר באינתיפאדה, אך העלייה בפיגועים מלמדת שוב, כי הקלות אינן מבטיחות שקט ביטחוני.

לקח נוסף, המתבסס על ניסיון עבר, הוא, כי לא זו בלבד שהכבדת היד על האוכלוסייה הפלשתינית ופגיעה ברווחתם ובאיכות חייהם של רבים, שאינם שותפים למעשי הטרור, לא הובילה לשיפור המציאות הביטחונית, אלא שהן אף קוממו על ישראל את דעת הקהל הבינלאומית. משמעותם של דברים אלו היא, שישראל נמצאת לכאורה במלכוד בכל הנוגע לארגז הכלים העומד לרשותה במטרה להרגיע את השטח ולשמור על הסטטוס-קוו: לדעתנו, על ישראל להימנע מנקיטת תגובה 'אופרנטית' של ביטול ההקלות, שהונהגו לאחרונה. הטלת הגבלות מחודשות על חופש התנועה של האוכלוסייה הפלשתינית, גם אם ינומקו על-ידי גורמי הביטחון הישראלים כצורך ביטחוני, יתקבלו כענישה קולקטיבית וכתגובה לא מידתית.

כמו הרשות הפלשתינית וחמאס, גם ישראל נוהגת בסוג של 'משחק כפול' במדיניות 'הבידול' בין רצועת עזה לבין הגדה המערבית. בעוד שלמול רצועת עזה מנסה ישראל לקדם את מאמצי השיקום תמורת הפסקת אש ממושכת, ולשם כך מוכנה לבסס הבנות עם חמאס בהידברות עקיפה, בגדה, היא פועלת נגד תשתיות חמאס במשנה מרץ ובנחישות. ישראל מואשמת גם ב'משחק כפול' בכך שהיא מדברת על הצורך לחדש את התהליך המדיני ובמקביל קובעת עובדות בשטח על-ידי המשכה של מדיניות הבנייה בהתנחלויות. יש הטוענים, שהתנעת התהליך המדיני תביא לעצירת ההסלמה בפעילות הטרור, אך יש לזכור, כי בעבר, דווקא חידושו של התהליך המדיני דרבן לעיתים גורמים קיצוניים לפעול באלימות, כדי לטרפד אותו. מכאן, שתהליך מדיני אינו גורם ממתן בהכרח.

'המשחק הכפול' הוא כלי בשימוש השחקנים בזירה הפלשתינית, אשר מאפשר גמישות בין פרגמטיות לאידיאולוגיה. עם זאת, גלום בו סיכון לאובדן שליטה במצב. על-מנת לצמצם את האיום, מומלץ כי ישראל תנקוט מדיניות משולבת: מול הרשות, עליה להימנע מביטול ההקלות על חיי היום-יום בגדה ולחזק את התיאום הביטחוני עם הרשות הפלשתינית. במקביל, עליה לפעול בנחישות בזירה הבינלאומית נגד המדיניות הלעומתית של הרשות, ולחשוף את פרצופה האמיתי, בדגש על מדיניותה המחבלת במאמצים לשיקום עזה ועל ההסתה לטרור ולקיצוניות. כלפי החמאס, על ישראל להימנע מלשתף פעולה עם 'המשחק הכפול' של חמאס בין הרצועה לגדה. עליה להתייחס לחמאס כמקשה אחת - דין חמאס בעזה כדינו בגדה - ולמנוע ממנו לכונן כללי משחק נוחים לו. על ישראל להבהיר לארגון, כי לא תקדם עמו הבנות שיאפשרו את שיקומה של רצועת עזה, בזמן שהוא שוקד על העברתה של זירת הטרור העיקרית לגדה ו/או למרחב סיני.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 720 (9.7.15)
קובי מיכאל הוא מרצה בכיר אוניברסיטת אריאל – המחלקה ללימודי המזרח התיכון ומדעי המדינה, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

אודי דקל הוא מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי. ממלא-מקום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  12/07/2015   |   עודכן:  12/07/2015
קובי מיכאל, אודי דקל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקר (יום ו', 10.7.15) באשקלון את בני משפחתו של אברה מנגיסטו, הנעדר הישראלי ממוצא אתיופי שנעלם בעזה לפני 10 חודשים. זה הביקור הראשון פנים מול פנים של נתניהו עם בני משפחתו של מנגיסטו מאז שנעלם.
10/07/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מתאם עניין השבויים והנעדרים מטעם ראש הממשלה, ליאור לוטן, דוחה את הפרשנות שניתנה בחדשות10 לדברים שאמר לבני משפחתו של אברה מנגיסטו, כאילו הילך עליהם אימים. לוטן הבהיר כי אמר לבני משפחת מנגיסטו, שבנה נכנס לרצועת עזה, כי מסע ציבורי נרחב למען שחרורו רק יביא להארכת המשא-ומתן ולהעלאת המחיר שחמאס ידרוש בעבורו.
10/07/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
עכשיו מתברר כי הציפיות שיצרה תנועת חמאס בקרב תומכיה בשטחים ובקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל לעסקת חילופי שבויים גדולה עם ישראל בקרוב - לא היו משוללות יסוד.
09/07/2015  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
במסיבת עיתונאים עם חברי משפחה, בני משפחתו של אברהם מנגיסטו קראו (יום ה', 9.7.15) לחמאס להחזרתו בשלום, וכינו את עניינו בעיה הומניטרית.
09/07/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אחרי השואה רבים הכו על חטא, מדוע לא קראו את 'מיין קמפף' של היטלר שהתפרסם שנים לפני עלותו לשלטון, וגרוע מכך - מדוע קראו וזלזלו, קראו ולא התייחסו ברצינות, למרות שמבין השורות כבר נשקפה השואה. הרי האסון הזה לא פרץ לפתע פתאום כמו פרץ לבה. אפילו אחרי 1933, שנת תפיסת השלטון ע"י הנאצים, עוד היו ליהודי גרמניה לפחות 5 שנים לצאת ולהינצל, ובכל זאת - רבבות רבות בחרו להישאר. מה הפלא, שרבים וטובים נדרו נדר, שמעתה - כל אימת שצורר יהודים ישמיע איומי השמדה - לא ניתמם, לא נמצא תירוצים מלומדים, אלא נתייחס אל הדברים כפשוטם, וברצינות מוות (תרתי משמע).
09/07/2015  |  אליקים העצני  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
משמעויות הקמת זרוע סייבר בצה"ל  /  מאיר אלרן, גבי סיבוני
מתווה הגז: היבטים אזוריים ובינלאומיים  /  עודד ערן
התעלמות נוספת מהמציאות  /  פנינה שרביט ברוך, קרן אבירם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il