|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
מבחינתם זו רק ההתחלה. המשלחת האירנית חוזרת הביתה מחויכת [צילום: AP/Ebrahim Noroozi]

חוש ההומור של ההיסטוריה

כמו בהסכם מינכן ובהסכמי אוסלו, כך לאחר ההסכם עם אירן, המתנגדים מואשמים ברצון ל"עימות תמידי", ומושתקים על-ידי אווירת הפיוס הנאיבית האירנים הבינו זאת בזמן, וחוגגים כל הדרך אל הניצחון
19/07/2015  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
האירנים אינם רואים בחולשת היריב סיבה להגיע עימו לפשרה אלא הזדמנות לחסלו. משום כך, צעדים בוני אמון של "רצון טוב" מתפרשים אצלם כחולשה וכחוסר נחישות מצד היריב

1. אפשר למתוח קווים מקבילים בין הסכמי אוסלו ב-93'-94', שם ישראל נשאה ונתנה עם הארגון לשחרור פלשתין, לבין הסכם וינה, כשני עשורים אח"כ, שם נשאו ונתנו המעצמות - בהובלת ארה"ב - עם הרפובליקה האיסלאמית של אירן.

בשני המקרים נשאו ונתנו צוותים להוטים להצליח במשימתם ה"היסטורית", שייצגו בתפיסת עולמם תרבות מערבית - עם ארגון/מדינת טרור, במטרה להביא לפיוס, לזנוח את כוונות המלחמה ולהעלותם על דרך השלום.

בשני המקרים נמצא הצד השני - אש"ף או האירנים - על הקרשים מבחינה מדינית, כלכלית וצבאית. הם היו נוחים לקבל כמעט כל תכתיב, בתנאי שהמערב במקרה של אירן, או ישראל במקרה של אש"ף, היו סבלניים דיים להתעקש על עקרונותיהם, לשמור על הלחץ הכלכלי ולא להרפות מלהט החרב המתהפכת מעל ראשי הטרור.

בשני המקרים הזהירו דוברים שמרנים-ימנים כי מדובר בטעות היסטורית שנשלם עליה גם בחרפה וגם במלחמה. בשניהם הוזכר הסכם מינכן 1938 - חוזה השלום שחתמו מעצמות המערב עם גרמניה הנאצית תוך הקרבת צ'כוסלובקיה, מסירת חבל הסודטים והפקרת קו הביצורים החשוב - לא השוואה מלאה, אלא במדיניות הפייסנית כלפי רודנות תוקפנית.

כותבי דברי אותם ימים (כולל מקורבים להיטלר) מספרים שהיטלר לא האמין שזו תהיה תגובת המעצמות, והפייסנות שיכנעה אותו בחולשת המערב ("קורי עכביש"...) וסללה דרך למלחמה הנוראה.

אלברט שפֵּר, שר החימוש והייצור המלחמתי בממשלתו של היטלר, מספר שלאחר סיפוח חבל הסודטים על ביצוריו האדירים נסע לשם היטלר, לתהות על טיב מערכת הבונקרים שעמדה איתן בפני ניסויי הירי של הגרמנים. כשחזר סיפר בהתפעלות: "הגנה נחרצת עליהם הייתה מקשה עלינו מאוד לכבוש אותם, והדבר היה עולה לנו בדם רב. עכשיו הם בידינו מבלי שתישפך אף טיפת דם אחת... איזו נקודת זינוק מצוינת יש לנו עכשיו! דילגנו מעל שרשרת ההרים, ואנחנו כבר יושבים בעמקיה של צ'כיה".

2. במקרה אוסלו, ההסכם היה פרי הכנה בת כשני עשורים ויותר שהבשילה בשמאל הישראלי, ושעיקרה הנוסחה "שטחים תמורת שלום". ל"שלום" צורף הצו "עכשיו", בבחינת "אם לא עכשיו - אֵימָתַי?" צירוף המילים הנפוץ ביותר בהקשר הזה היה (ועודו) "חלון הזדמנויות". כך אירע בעקבות הבחירות ב-1992, כאשר הימין התפלג ורב בינו לבין עצמו ועל הדרך איבד עשרות אלפי קולות, והשמאל עלה לשלטון על חודו של קול.

הבהילות של "חלון ההזדמנויות" הפוליטי הביאה לבהילות במו"מ, ובעזרת תקשורת חד-צדדית שווק הסכם הדמים כתקווה היחידה לשלום ושגשוג. קולות המתנגדים הושתקו, ונציגיהם הוגחכו והוצגו כמחרחרי מלחמה נצחיים, המעוניינים ב"עימות תמידי" - ממש כדברי שר החוץ הבריטי, פיליפ המונד, השבוע על התנגדותה של ישראל להסכם וינה. מי אמר שאין להיסטוריה חוש הומור?

גם במקרה של הסכם הגרעין האירני, מדובר בפרייה של תפיסת עולם שאובמה הביא בכניסתו לתפקיד: נסיגה הדרגתית של ארה"ב מתפקיד השוטר העולמי והליכה לקראת פיוס היסטורי עם עולם האיסלאם. נאום קהיר היה הצהרת כוונות, אבל המטרה הייתה התפייסות עם אירן.

ב-2009, כשזויפו הבחירות באירן לטובת כהונה שנייה של אחמדינג'אד, יצאו מיליונים לרחובות במה שכונה המחאה הירוקה. ארה"ב (והמערב) הייתה יכולה לתמוך באופוזיציה האירנית, במפגינים, לעזור בדרכים רבות להצלחת המחאה ולהתמוטטות הדיקטטורה של האייתולות, אבל ברק אובמה הסתפק בתמיכה מילולית ותנחומים להרוגים.

החכמים הגדולים בינינו, המדברים על הסכם הגרעין כ"כישלון" של נתניהו, כאילו היה צד במו"מ, ראוי שיביאו בחשבון את הכיוון העקבי של ממשל אובמה לקראת הסכם ופיוס עם האירנים מאז 2009.

בנאומים ובראיונות לעיתונות פרש אובמה בבירור את השקפתו על המשטרים האיסלאמיסטיים - שגם אם ניזונו משנאת המערב ומאנטישמיות חולנית, הרי "העובדה שאתה אנטישמי או גזען, אינה מונעת ממך לבחור בהישרדות; אינה מונעת ממך להיות רציונלי באשר לצורך לשמור את הכלכלה שלך צפה על פני המים; אינה מונעת ממך החלטות אסטרטגיות כיצד להישאר בשלטון. לכן העובדה שהמנהיג העליון הוא אנטישמי, אינה אומרת שזה גובר על כל שיקוליו האחרים" - כפי שאמר בראיון לג'פרי גולדברג במאי האחרון.

במילים אחרות, אובמה מייצג תפיסה (הומניסטית?) ארוכת שנים, ולפיה גם דיקטטורות, ממסדים דתיים פנאטיים ואפילו ארגוני טרור חולקים רציונליזם דומה לזה של המערב. אחרי ככלות הכל, כך אמר לי פעם אחד מאדריכלי אוסלו, "גם הם" רוצים לחיות טוב, "גם הם" מעוניינים להתפשר ו"גם הם" מעדיפים מו"מ על פני פיגועים ומלחמה. כן.

3. ד"ר הרולד רוד למד בשנות השבעים באירן ושימש יועץ לענייני אירן בפנטגון מראשית שנות ה-80. הוא הספיק לשרת גם את ממשל אובמה בראשיתו והגיש לממונים עליו עבודת מחקר על מקורות התנהלות המו"מ של האירנים. לדבריו, היא נדחתה. רוח אחרת נשבה בבית הלבן. רוד כתב שאי-אפשר לגשת לשיחות מול האירנים בלי להביא בחשבון את ההיסטוריה הארוכה ואת תרבות המו"מ שלהם, שעקרונותיה שונים בתכלית מאלו הנהוגים במערב, ובמיוחד בארה"ב.

פשרה, למשל, כפי שהמערב מבין את המושג, נתפסת אצל האירנים כסימן של כניעה וחולשה. המוותר מביא קלון עליו ועל משפחתו. לעומת זאת, מי שכופה על אחרים להתפשר, מאדיר את כבודו, וצפוי בעתיד להמשיך ולכפות על אחרים להיכנע.

האירנים אינם רואים בחולשת היריב סיבה להגיע עימו לפשרה אלא הזדמנות לחסלו. משום כך, צעדים בוני אמון של "רצון טוב" מתפרשים כחולשה וכחוסר נחישות מצד היריב. רוד הסביר את המושג "קֶטמַן" (ה"תקייה" הערבית), אמנות העמדת הפנים ששוכללה במשך מאות שנים באירן, כצורה חיובית של הגנה עצמית. במאמרו מובאות התייחסויות נוספות לתרבות המו"מ האירנית ודוגמאות לרוב (המאמר זמין באתר המכון הירושלמי לענייני ציבור).

אפשר לסיים באבחנה האקטואלית הבאה של רוד: "מו"מ בתרבות האירנית הוא הזדמנות לגבור על אחרים, להפגין כוח ולהביס יריבים. האירנים אינם רואים בהתמקחות הזדמנות להגיע למצב שבו כולם מרוויחים. חוזים אינם יותר מאשר פיסות נייר שהאירנים יחתמו עליהם, אם הם יקדמו את האינטרסים שלהם". האם נלמד?

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 17.7.15)
תאריך:  19/07/2015   |   עודכן:  19/07/2015
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוש ההומור של ההיסטוריה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אם דר' מוד חי,
19/07/15 16:17
 
שוחר-שלום
20/07/15 23:39
 
תגובה טפשית
21/07/15 09:27
2
שיבה
19/07/15 18:10
 
מגלגל
20/07/15 11:28
3
ביחס לכותרת
19/07/15 19:14
4
דניאל143
20/07/15 10:02
5
שוחר-שלום
20/07/15 23:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
קשה לדעת כיצד יירשם הנשיא ברק אובמה בספרי ההיסטוריה. אבל דבר אחד כבר ברור כיום מעל לכל צל של ספק. בכל פרשת המו"מ למנוע את הפיכת אירן למעצמה גרעינית, הוא ייחשב ככישלון חרוץ וכמי שלא הצליח להבין את משמעות תפיסת העולם הטרוריסטית האלימה של עולם האיסלאם, או שפשוט איננו מסוגל לקלוט את התוצאות החמורות הנובעות מכניעת ארה"ב. עם זאת עדיין לא אבדה התקווה שאם ינהג בדרך אחרת, אולי יצליח להבהיר למנהיגים הדתיים של אירן את טעותם ההיסטורית. כל מה שהוא צריך לעשות זה לבחור בדרכו המנהיגותית של אחד הנשיאים האמריקנים הגדולים - טדי רוזוולט - שהבהיר לעולם, כי מדיניותו המעשית היא "לדבר בנועם ובו בזמן לשאת מקל חובלים (נבוט) גדול".
19/07/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
קיים ליקוי תרבויות מובנה של הישראלים שאותו ירשנו מן היהודים - לזלזל באינטליגנציה של היריב ושל האויב, שהרי אנחנו "העם הנבחר". על כך שילמנו מחיר כבד מאוד במלחמת יום הכיפורים, שלפניה זלזלנו באינטליגנציה ובמנהיגות של נשיא מצרים אנואר סאדאת. האמנו שהוא לא יעז לתקוף, ואם יתקוף נכה את צבאו שוק על ירך. באוקטובר 1973 צבא מצרים גם צלח וגם היכה אותנו.
19/07/2015  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   מאמרים
אחרי חתימת ההסכם ולאחר עיון ראשוני בעיקרי הנושאים הגלומים בו, השאלות הראשונות העומדות על הפרק הן:
19/07/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
"ההסכם הזה מלא חורים כמו גבינה שווייצרית". נא לא לטעות. למרות האקטואליות החריפה שהביקורת הקטלנית הזו מדיפה, היא לא נאמרה על הסכם הגרעין, שנחתם בשבוע שעבר בווינה. השמיע אותה רב-אלוף אהוד ברק, כרמטכ"ל צה"ל, על הסכם אוסלו הראשון, שנחתם ב-20 באוגוסט 1993 בין שר החוץ שמעון פרס לנציג אש"ף אבו-מאזן.
19/07/2015  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
התיישבנו משני צידי השולחן הקטן לשחק במלחמה. אובמה טרף את הקלפים באצבעותיו הארוכות כמו שחקן קלפים מקצועי, חצה את החבילה לשני חלקים שווים בדיוק וסימן לי לבחור את אחת החבילות. אני מכיר את הרמאי הממזר. הוא בוודאי הכניס את הג'וקרים לחבילה הקרובה אליו. הושטתי את ידי ולקחתי את החבילה הקרובה אליו.
19/07/2015  |  יורם הר-לב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
חמינאי: אם תפרוץ מלחמה - נשפיל את אמריקה  /  איציק וולף
הבית הלבן: האופציה הצבאית מול אירן על השולחן  /  עופר וולפסון
סקר: 47% תומכים בתקיפה צבאית באירן  /  עופר וולפסון
אירן - סכנות וסיכויים  /  שמעון זיו
ההסכם עם אירן  /  גרשון אקשטיין
ספין ממשלת האחדות  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
עולם מוסלמי [צילום: ג'ון מינצ'ילו/AP]
שי גולדשטיין
הערבים הם כוח הולך וגובר באירופה ואמריקה ולכן העולם המערבי מפנה לנו את גבו    אין לנו ברירה אלא להבין שאנחנו הולכים ומבודדים מול עולם מתאסלם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il