|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

צהר לפרשה

תוכחת משה

שני הפסוקים הראשונים של ספר דברים מלמדים שיעור בתוכחה: כיצד לומר, מתי לומר ומה לומר. כל אלו חיוניים כדי שהתוכחה תשיג את מטרתה: לבנות קומה נוספת בנפשו של האדם
24/07/2015  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
להכות בברזל בעודנו חם?

איך מעבירים ביקורת? כיצד לומר תוכחה? עניין מורכב זה מצוי בכל מעגלי החיים שלנו - הורים וילדים, בני זוג ועבודה. דומני שנוכל למצוא מספר תובנות משמעותיות בהקשר של תוכחה וביקורת בפרשת השבוע - פרשת דברים.

"אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל בעבר הירדן, במדבר בערבה מוֹל סוּף בין פארן ובין תופל ולבן וחצרות ודי זהב. אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר עד קדש ברנע". בפסוקים אלו גנוזים דברי תוכחתו של משה רבינו לבני ישראל, ובמאמר זה נעמוד על מספר עקרונות מרכזיים בהעברת ביקורת - הכנה, תזמון ותוכן.

נקודה ראשונה - ההכנה. כשבאים להעביר ביקורת, יש להגיע מוכנים. אם הביקורת יוצאת ללא הכנה והכוונה - היא בדרך כלל מתלהמת, אין לה יעד מוגדר ולכן גם לא תשיג את מטרתה. במילים "אלה הדברים", נשים לב שמשה רבינו בא מוכן למפגש עם בני ישראל. הוא התכוון לומר את הדברים הללו שהם קשים, מוכיחים, וכדברי רש"י: "לפי שהם דברי תוכחות". אלו דברים שמשה חשב עליהם, והכין עצמו להעברת הביקורת והתוכחה. לא מדובר באירוע נקודתי שבו משה מתפרץ על העם, אלא במהלך מתוכנן, מחושב ומסכם.

נקודה שנייה - התזמון. מתי הזמן "הטוב" ביותר להוכיח או להעביר ביקורת? בעת המעשה? אולי עדיף לחכות עד יעבור זעם? מסביר רש"י שמשה רבינו מחכה 40 שנה להוכיח את בני ישראל, וכל כך למה? האם לא עדיף לומר את התוכחה בזמנה, ולהכות בברזל בעודו חם?

לעניות דעתי, נראה שביקורת הנאמרת בזמן המעשה היא התפרצות לא עניינית ולא מחושבת, ומבטאת את הכאב והזעם שחש הצד השני. בעת העברת הביקורת, חייבת להיווצר אווירה נטולת נגיעה אישית ואינטרסנטית. אין כאן נקמנות או התחשבנות, אלא עניין טהור ונקי ממניעים קטנים. התוכחה עניינה לבנות קומה נוספת בנפש האדם ולא חלילה למוטט אותו. מעניין לראות שאין זו המצאה של משה, אלא הוא למד זאת מיעקב אבינו שהוכיח את בניו סמוך למיתתו, כרוצה לומר: אני לא אהיה כאן יותר ואני מעוניין רק בטוב עבורכם.

נקודה שלישית - מה לומר. מה אומרים בדיוק כשמעבירים ביקורת? האם להיכנס לפרטי פרטים או לומר באופן כללי את הביקורת? עיון ברש"י מעלה כי צריך את שני האלמנטים הללו. "לפי שהן דברי תוכחות ומנה כאן כל המקומות שהכעיסו לפני המקום בהן, לפיכך סתם את הדברים והזכירם ברמז מפני כבודן של ישראל".

רש"י מציין שמשה מנה כאן את כל המקומות. הוא לא פספס ולא השמיט, אלא ירד לעומק ולפרטים אבל ברמז - לא הרחיב ולא חשף. בדרך זו, השומע מבין ויודע שהמוכיח מבין במה מדובר וזוכר הכל, את כל הבעיות והנקודות שיש לתקן, ועם זאת הוא חס על כבודו ורק רומז לזה, ובכך סולל את הדרך לתיקון, ולא להכפשה שתוביל לסגירות ולחוסר רצון להתקדם.

אם כן, מצינו בפתח ספר דברים מפגש מסכם של משה רבינו עם בני ישראל - מפגש מתוכנן ומובנה מראש. משה עומד על ערש דווי, יודע שהוא עומד להיפטר מהעולם, והגיע הזמן הנכון להוכיח את עם ישראל שהוא כל כך אוהב, עד כי מסר נפשו עליהם אינספור פעמים. משה - בענווה, יש לומר - לומד מההיסטוריה, מאבותיו, מה לומר, מתי לומר ואיך לומר זאת, ורק בדרך זו, עם ישראל מקבל את התוכחה והביקורת ומסוגל להפנים ולהתגדל.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ר"מ בישיבת בני עקיבא אלקנה.
תאריך:  24/07/2015   |   עודכן:  26/07/2015
הרב מאיר מימון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
על הפסוק בפרשתנו "נקום נקמת בני ישראל מאת המדינים, אַחַר תאסף אל עמיך", כותב הספרי: "להודיע שבחן של פרנסי ישראל, שאין נפטרים מן העולם עד שהם נוקמים נקמת ישראל - שהוא נקמת מי שאמר והיה העולם...מגיד שמתתו של משה מתעכבת למלחמת מדין".
17/07/2015  |  הרב דוד גרינוולד  |   מאמרים
מי היה האיש הראשון שראה אל מול עיניו מעשה עוולה, והגיב במעשה אלים וקטלני? היה זה לא אחר ממשה רבינו, הרואה מצרי מכה איש עברי מאחיו ומחליט לקחת את העניינים לידיים. ומי היה האדם הראשון שהוגדר בתורה בתור "קנאי"? גם כאן לא היה זה פנחס. היה זה לא אחר מיהושע בן נון, תלמידו וממשיכו של משה, שבשעה ששמע על אלדד ומידד המתנבאים במחנה, מיד קפץ ופסק: "אדוני משה כלאם". משה ראה באמירה זו ביטוי של קנאות והגיב: "המקנא אתה לי?!".
10/07/2015  |  הרב ד"ר רונן לוביץ  |   מאמרים
ישנה הקבלה מרשימה בין סיפור בלק ובלעם לסיפור בריחת יעקב מלבן. השחקנים שונים, אבל העלילה דומה להפליא. אין זה מקרה שהגמרא מזהה את בעור, אבי בלעם, עם לבן: "תנא: הוא בעור הוא כושן רשעתים הוא לבן הארמי" (סנהדרין ק"ה, ע"א).
03/07/2015  |  הרב ד"ר משה פינצ'וק  |   מאמרים
פעמים רבות אנו זוכים בליווי צמוד בפעם הראשונה בה אנו עושים דבר מסוים. הליווי מלמד ומקנה ביטחון, והוא בעיקר מעניק לגיטימציה לקחת את האחריות לידינו.
26/06/2015  |  הרב חנוך חיימוביץ  |   מאמרים
קרח יצא לקרב אידיאולוגי נגד משה והדרך שבה נבחר להנהיג את ישראל. בעובדה שעמדות הכוח המועטות רוכזו בידי משפחתו של משה, הוא ראה אות לשחיתות. על-פי חז"ל ביקש קורח צדק חברתי. בעיניו, השחיתות קיימת לא רק בעצם תפיסת עמדות ההכרעה, אלא גם בטובות ההנאה הנובעות ממנה - תרומה, מעשר בהמה וכדומה, טובות הנאה המפרנסות יפה את משפחת ה"מלוכה" ועושקות את הציבור (במדבר רבה י"ח, ד').
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
ארץ חמדה?  /  הרב רפי אוסטרוף
מדברים מהשטח  /  הרב חגי לונדין
האחדות המייחדת  /  הרב צחי הלמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il