|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר, מגיע לביקור בערב הסעודית, 22 ביולי, 2015 [צילום: AP/Carolyn Kaster]

ערב הסעודית והסכם הגרעין עם אירן

הסכם הגרעין אליו הגיעו המעצמות עם אירן הוא חדשות לא רצויות מבחינת ריאד, שכן פירוש ההסכם הוא שטהרן קיבלה הכרה בינלאומית כמדינת סף גרעינית. ערב הסעודית רואה בהתפתחות רבת-משמעות זו עדות להתעצמות של אירן - יריבתה האידיאולוגית והגאו-אסטרטגית המרכזית - על חשבונה
26/07/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
הסכסוכים כבני ערובה
גורמים אמריקנים טוענים להפרדה בין הנושא הגרעיני לנושאים אזוריים, אלא שהסכסוכים הפנימיים בסוריה, בעירק ובתימן עלולים להיות מעתה ואילך בני ערובה של ההסכם עם אירן. כלומר, מדינות, ובראשן ארצות הברית, יירתעו מלנקוט במדיניות הנוגדת את האינטרסים של אירן, מחשש שבתגובה תיסוג האחרונה מהתחייבויותיה על-פי ההסכם ותחדש פעילות אסורה במישור הגרעיני

   רשימות קודמות
  הדיאלוג חיוני לישראל
  הסכם הגרעין: תרחישים והמלצות למדיניות
  מצע להתגברות הטרור
  משמעויות הקמת זרוע סייבר בצה"ל
  מתווה הגז: היבטים אזוריים ובינלאומיים

הסכם הגרעין אליו הגיעו המעצמות עם אירן, הוא חדשות לא רצויות מבחינת ריאד, שכן פירוש ההסכם הוא שאירן קיבלה הכרה בינלאומית כמדינת סף גרעינית. ערב הסעודית רואה בהתפתחות רבת-משמעות זו עדות להתעצמות של אירן - יריבתה האידיאולוגית והגאו-אסטרטגית המרכזית - על חשבונה.

בתגובה לחתימה על ההסכם הוציאה סוכנות הידיעות הסעודית הודעה חיובית, אם כי זהירה ומהוססת, שנוסחה היה דומה לדברי המלך סלמן לנשיא אובמה בשיחת הטלפון שיזם הנשיא לאחר חתימת ההסכם: "ערב הסעודית תתמוך בכל ההסכם שיבטיח, כי אירן לא תתחמש בנשק גרעיני". אולם עורך היומון (בבעלות סעודית) אל-שרק אל-אווסט היה ביקורתי יותר כלפי ההסכם במאמר שפרסם תחת הכותרת "ההסכם יפתח את שערי הרוע באזור". ובנוסף, גם אם בית המלוכה בחר שלא לבקר את ההסכם בפומבי, מעשיו בפועל עשויים להעיד על חוסר שביעות רצון ממשמעויותיו ומהשלכותיו.

לצד הדאגה מהמשמעויות ה"טכניות" של ההסכם, הממלכה חוששת שהעסקה, היא פתח להתקרבות אירנית-אמריקנית, שתבוא על חשבון יחסיה היא עם ארצות הברית. העסקה, כך חוששים הסעודים, תאפשר לאירן לשמר את יכולותיה הגרעיניות הנחוצות ובו בזמן, אם לא ינקטו צעדי-נגד תקיפים, להגביר את השפעתה במזרח התיכון. יתרה מכך, קיימת סכנה, כי ביקורת כלפי המשטר האירני בגין התנהלותו באירן פנימה ובפרט בזירה האזורית, שם מעורבת אירן זה שנים בחתרנות, תשמש עבור אירן עילה להפרתו ולחציית הסף. גורמים אמריקנים טוענים להפרדה בין הנושא הגרעיני לנושאים אזוריים, אלא שהסכסוכים הפנימיים בסוריה, בעירק ובתימן עלולים להיות מעתה ואילך בני ערובה של ההסכם עם אירן. כלומר, מדינות, ובראשן ארצות הברית, יירתעו מלנקוט במדיניות הנוגדת את האינטרסים של אירן, מחשש שבתגובה תיסוג האחרונה מהתחייבויותיה על-פי ההסכם ותחדש פעילות אסורה במישור הגרעיני.

יש לזכור, כי על-רקע המאבק הבינלאומי ב'מדינה האיסלאמית' זכתה אירן במעמד של שחקן אחראי (יחסית). כמי שניתן "לעשות עמו עסקים". בראיית הסעודים, האמריקנים עלולים לתגמל את אירן על "ויתורים" שעשתה בהסכם בכך שיעניקו לה חופש פעולה רב יותר לממש את יעדיה המדיניים במזרח התיכון ולטרפד תהליכים שאינם משרתים יעדים אלה. במקביל, הסרת הסנקציות תספק לאירן משאבים לקידום השפעתה האזורית ותעשה אותה לפגיעה פחות מבחינה כלכלית ולאגרסיבית יותר בקידום יעדיה.

הסעודים חוששים, כי ביטחונה העצמי המוגבר של אירן כתוצאה מההסכם יאפשר לה להמשיך ולהתערב בזירות שונות ביתר קלות ולגייס לשורות הציר האזורי שהיא מובילה שחקנים נוספים. בהקשר זה, מזה זמן מבקשים האירנים לתקוע טריז בין כמה ממדינות המפרץ לערב הסעודית. לאחר ההסכם - נראה שישנו מאמץ אירני מוגבר בכיוון זה המכוון, ולא במפתיע, בעיקר לעבר קטר ועומאן. נראה שזה הרקע לפעלתנות הסעודית הגוברת, שתכליתה לחזק את החזית הסונית מול אירן ולצרף אליה שחקנים נוספים, כטורקיה וחמאס.

הגם שההסכם עם אירן לא צפוי להביא להשקת תוכנית גרעין צבאית בערב הסעודית באופן מיידי, במקביל להתעצמות קונבנציונלית חסרת תקדים בממלכה, ההסכם כבר הביא את ריאד לאמץ אסטרטגיה המבקשת לשמור את כל האופציות הגרעיניות פתוחות. הממלכה הצהירה על כוונות הגרעין האזרחי שלה כבר ב-2006, ומאז היא בוחנת את השימוש בטכנולוגיה גרעינית למגוון מטרות. בין היתר, היא הכריזה על תוכנית גרעין מגלומנית בעלות מוערכת של מעל מאה מיליארד דולר, וכן חתמה על שורה של הסכמים לשיתוף פעולה גרעיני עם מדינות רבות, ובהן רוסיה, ארגנטינה, סין, קוריאה הדרומית וצרפת. פיתוח תוכנית גרעין אזרחית בערב הסעודית עשוי לשרת מטרות שונות. מצד אחד, תוכנית שעולה בקנה אחד עם האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, ה-NPT, עשויה להוכיח שגם היא יכולה "לשחק את המשחק". זאת ועוד, תוכנית כזו, ובמיוחד הרטוריקה הסעודית בנוגע לסירובה לוותר על יכולת העשרת אורניום, מהווה איתות לקהילה הבינלאומית בדבר הצורך להמשיך ולהפעיל לחץ על אירן לממש את חלקה בהסכם.

לאור מתן הגושפנקה הבינלאומית להעשרה באירן לא ניתן לפסול את האפשרות שהממלכה תפנה למסלול דומה - גם בניגוד למדיניות האמריקנית. ואכן, ועדה מטעם הקונגרס בנושא מצאה, כי ערב הסעודית לא תהסס לפגוע ביחסיה עם ארצות הברית "כדי לשמור על האינטרסים החיוניים לה". תפיסת האיום הסעודית קשורה קשר הדוק לחתירתה של אירן לבכורה אזורית. תפיסה זו לא השתנתה עם החתימה על ההסכם ויתכן שהיא אף התעצמה.

לשפר את יכולת האיסוף וההערכה המודיעיניות

נוכח התפתחות זו תתקשה ערב הסעודית לעמוד מנגד, גם בשל מניעים של יוקרה והשפעה, והיא תבקש להציב מענה, ולו חלקי, לאיום האירני. מה צפוי לכלול מענה זה? ערבויות ביטחון אמריקניות עדיפות. אולם, גם אם האמריקנים יספקו לסעודים ערבויות ביטחון - דבר שעד עתה הם נמנעו מלעשות - ספק אם הממלכה תסתפק בהן. קידום אזור נקי מנשק גרעיני גם הוא אפשרות שנבחנת בריאד. בהקשר זה, ההסכם עם אירן עלול להביא גם להעלאת נושא הגרעין הישראלי לסדר היום, על משקל: "אם אירן אז למה לא ישראל?" חששה של הממלכה, כי בתסריטים מסוימים היא עלולה למצוא עצמה מתמודדת לבדה מול אירן המתעצמת, עלול להוביל אותה למצב שיימצאו בידיה אופציות גרעיניות פתוחות. יש לה, יותר מכל שחקן אחר במזרח התיכון, מניע אסטרטגי ויכולות כלכליות לעשות כן.

בבסיס המדיניות הסעודית הנוכחית נמצאת הטענה, כי יש להכיר "בזכותה" להעשיר אורניום. זאת, משום שטהרן קיבלה בדיוק "זכות" זו. פיתוח תוכנית גרעין שבמרכזה יכולת העשרת אורניום היא אופציה לטווח ארוך, בשל היעדר תשתית ידע ומתקנים מתאימים בממלכה. אך בראיית ריאד, ההסכם עם אירן מעניק לה כ-10 שנים שבהן אירן תשמור על איפוק גרעיני ובמסגרת זמן זו יתאפשר לממלכה לבחון אפשרויות שונות בתחום הגרעין בטווח הנוחות שמקנה ה-NPT.

מוערך, כי כדי לפתח תוכנית גרעין אזרחית בטווח הארוך הממלכה תשאף לממש מארג יחסים מקביל עם מספר מדינות, פקיסטן למשל, עמה יש לממלכה יחסים ביטחוניים הדוקים. לאחרונה התגלעו חילוקי דעות בין ריאד לאיסלמבאד בנושא המלחמה בתימן, אולם אם פקיסטן תשתכנע בנחיצות הסיוע לבעלת בריתה - שלא זו בלבד מימנה חלק ניכר מהתוכנית הגרעינית שלה, אלא היא מעניקה לה סיוע כלכלי ניכר - היא תהיה נכונה לסייע לה, גם באופן לא-רשמי, להקים - בטווח הארוך - מתקן ההעשרה בשטח הממלכה.

משום שתהליך בנייתה של יכולת גרעינית עצמאית הוא ממושך ותובעני, על הממלכה למצוא מענה לטווח הקצר-בינוני, שבאמצעותו תוכל להתמודד עם האתגר הגלום בסטאטוס הגרעיני האירני. תרחיש אפשרי נוסף הוא שפקיסטן תציב, לבקשת הסעודים, ראשי קרב גרעיניים תחת שליטתה בשטח הממלכה, במעין הסדר של הרתעה מורחבת. זאת, אם אירן תפרוץ בגלוי לנשק גרעיני. גם אם דרכם של הסעודים לגרעין אינה מובטחת, עצם הצטרפותם למרוץ חימוש עלול להתניע תהליכים שונים, שלהם השלכות שליליות ליציבות האזורית בכלל ולישראל בפרט.

המתרחש בחצי-האי הערבי לא "מכוסה" היטב על-ידי ישראל, המקדישה, מטבע הדברים, את עיקר יכולותיה להתמודדות עם אירן. לפיכך, על ישראל לשפר את יכולת האיסוף וההערכה המודיעיניות שלה גם מול זירה זו, במטרה לזהות ניסיונות של מדינות נוספות ליצור בעתיד איזון גרעיני עם אירן. די במגמות שפורטו לעיל כדי להצדיק לפחות הערכה ישראלית מחודשת בעניין.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 723 (23.7.15)
הכותב הוא חוקר מן המניין במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  26/07/2015   |   עודכן:  26/07/2015
יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערב הסעודית והסכם הגרעין עם אירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
הולך ומתבהר, שאובמה והמעצמות לא הכשירו באירן את האטום, כי אם את המשטר, ובצדק זרק אובמה לנתניהו: גם אילולא מצאת את הפגמים שאתה טוען להם היית שולל את ההסכם, מפני שאתה אינך מאמין להם. כל מה שכתוב מעל לחתימתם היית פוסל! אובמה גורס, שלעשר שנים ההסכם שם רסן על תוכנית הגרעין האירנית, ותוך 10 שנים - 'העז ימות או הפריץ ימות.' כלומר, תחת גשם של מאות מיליארדי דולרים, חבוקים בזרועות כלכלה עולמית שבה יהיו שחקן חשוב - האייתולות יתמתנו ויתגמשו, עד שמעצמם יאבדו את החשק להשמיד ולהישמד "למען שובו של המאהדי".
26/07/2015  |  אליקים העצני  |   מאמרים
מובן שהדיווח על שחרורו האפשרי של יונתן פולארד בצמוד למאבק המחריף על הסכם הגרעין עם אירן הוא צירוף מקרים. הרי לא יעלה על הדעת שארה"ב של אמריקה, מעוז הליברליזם וזכויות האדם, מגדלור ההליך המשפטי התקין, תיצור זיקה בין עניין אנושי ומשפטי לבין סוגיה מדינית וצבאית. לא כן?
26/07/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
"כל מי שמאמין כי מדובר בעסקה ממש טובה מצטרף לשורות האנשים התמימים ביותר על פני כדור הארץ," כך אמר (יום ו', 24.7.15) הסנטור מארק ריץ' למזכיר המדינה ג'ון קרי, לפני נאום שנשא בפני הוועדה ליחסי חוץ בקונגרס. "מזכיר המדינה רומה על-ידי אירן". הלך הרוח מדגיש את הקשיים בפניהם צפוי ממשל אובמה כדי לאשרר את ההסכם בקונגרס, ב-17 בספטמבר.
24/07/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
התנהגותו של המנהיג העליון של אירן, במיוחד מאז שנחתם הסכם הגרעין עם המעצמות, מעוררת כמה תהיות: יומיים אחרי חתימת ההסכם הוא נאם את נאום עיד אלפיטר ובו הפריח שוב את סיסמאות השנאה והעויינות המוכרות. הסיסמאות העיקריות שהופיעו בנאומו של חמינאי עם הפרשנות שלי, הן:
24/07/2015  |  מרדכי קידר  |   כתבות
נראה כי ההשלכה המיידית של הסכם הגרעין שחתמה אירן עם המעצמות על הרשות הפלשתינית באה לידי ביטוי בפגישת הפיוס של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז עם הנהגת חמאס בראשות ח'אלד משעל שהתקבלה בתדהמה בצמרת הרשות הפלשתינית ותנועת פתח.
24/07/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הדיאלוג חיוני לישראל  /  עודד ערן
הסכם הגרעין: תרחישים והמלצות למדיניות  /  עמוס ידלין
מצע להתגברות הטרור  /  קובי מיכאל, אודי דקל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il