|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
ידיעה על חטיפת הקצין לזרוביץ ובני משפחתו בעיתון הבוקר 18.8.1938

77 שנים לרציחתם של בני משפ' לזרוביץ

לציון 77 שנים לחטיפתם ורציחתם של בני משפחת הקצין לזרוביץ יערך ב-16.8.15 בעתלית בצומת בית אורן מעל תחנת הדלק בצד הכביש לחיפה בסמוך לשרידי הבית בו התגוררו בני המשפחה וממנו הם נחטפו - טקס הסרת הלוט משלטים חדשים המגוללים ומנציחים סיפור החטיפה והרצח הנתעב שהסעיר לפני 77 שנים את הישוב היהודי בארץ
04/08/2015  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

סיפור חטיפת הקצין לזרוביץ התרחש באוגוסט 1938. הבריטים שולטים בארץ, ימי המרד הערבי הגדול. משה לזרוביץ, קצין יהודי במשטרה הבריטית מכהן בתפקיד סגן מפקד מחנה אסירים בעתלית בו אסורים כמה מאות ערבים, רבים מהם אנשי כנופיות שנעצרו בידי הבריטים ונדונו למאסר עם עבודות כפייה. מחנה האסירים שכן בשיפולי הכרמל מדרום לבית אורן, לא הרחק ממחנה המעצר הגדול בעתלית. היו בו צריפי מגורים לאסירים. שהוקפו בגדר ובמגדלי שמירה. על האסירים שמרו כמה עשרות שוטרים ערבים. בלילות הוארו גדרות המחנה בפנסי לוקס. מחוץ לגדר ובנפרד ממחנה האסירים, היו 3 צריפים למגורי סגל מפקדי המחנה. מפקד המחנה היה אנגלי בשם מק לין .בדרומי שמבין שלושת הצריפים הללו התגורר סגן מפקד המחנה היהודי משה לזרוביץ יחד עם אשתו ברוריה ושלשת ילדיהם, רחל, יפרח וחגי.

סיפור החטיפה

בליל ה-16 באוגוסט 1938 מתקיפה כנופיה של עשרות פורעים ערבים, בפיקודו של מפקדם יוסוף אבו-דורה את מחנה האסירים בניסיון לשחרר את חבריהם הכלואים בו. הם התקדמו לעבר המחנה בקבוצות קטנות ממספר עברים. התגברו על מספר זקיפים ונטלו את נשקם. השוטרים הבריטים שהיו במחנה פתחו לעברם באש ולמקום הוחשה תגבורת של המשטרה ושל הצבא הבריטי. התגבורת הניסה את התוקפים. קצין בריטי וסוהר ערבי נפצעו בקרב.

אחדים מן התוקפים הגיעו לבית בשולי המחנה שבו התגוררו קצין המשטרה היהודי משה לזרוביץ', סגן מפקד המחנה, ובני משפחתו. השעה הייתה קרוב לחצות .התוקפים הפתיעו את בני הבית ושבו את ששת האנשים שהיו בו, את משה לזרוביץ, אשתו ברוריה, שלושת ילדיהם, חגי בן שנתיים וחצי, יפרח בן 8ורחל בת 12, ואת אחי האישה אליהו קירז'נר, עובד מפעלי המלח בעתלית ששהה באותה עת בביתם.

החטופים הובלו חלקם יחפים באישון ליל לקרחת יער אורנים הסמוכה לכפר עין חוד (עין הוד). בראש החוטפים היה יוסף חמדאן, הידוע לשימצה שהיה סגנו של אבו-דורה - שניהם יוצאי כנופיית עז א-דין אל-קסאם. בת המשפחה רחל שהייתה אז בת 12 סיפרה מאוחר יותר כי ביער האורנים שליד עין-חוד, הפרידו אותה, ואת אחיה יפרח וחגי מהוריהם ומדודם והם נלקחו למקום אחר. "אבא רצה להגיד לי דבר-מה. ברגע שרצה להגיד קיבל מכה בקת רובה בגב", סיפרה רחל. עוד סיפרה, כי הספיקה לשמוע את צווחות אימה ויריות . למקום הובא קאדי או איש דת מוסלמי שהתבקש לקבוע מה יהיה גורלם של החטופים, הקאדי פוסק שיש להרוג את הגברים, לאסלם את השאר. שני הגברים נורים במקום למוות. תחילה משה ואחר כך אליהו שמנסה להימלט ומיד לאחריהם מוצאת גם אם המשפחה להורג לאחר שפרצה בזעקות שבר למראה הירצחו של בעלה.

לימים איש דת זה, כך טוענים יודעי דבר, הועסק לאחר קום המדינה על-ידי משרד הדתות. כמה מהחוטפים ובניהם יוסף חמדאן היו בני בית בביתם של משה וברוריה לזרוביץ וכינוהו בתואר כבוד והערכה בשם שייח' מוסא או אבו-מוסא. וניתן לשער את התדהמה שהציפה את הקצין לזרוביץ ואת רעייתו כשראו שאלו שהיו עבורם כבני בית, שינו באחת את עורם והפכו למרצחים שפלים. הגופות הושארו במקום ואנשי הכפר עין חוד התבקשו להביאם לקבורה. בעדות מאוחרת סיפר אחד מתושבי הכפר כי הגופות לא חוללו ורק... נלקחו מהגופות כמה דברי ערך שענדו הנרצחים על גופם ואילו כנופיית החוטפים מיהרה להימלט. ובדרך לקחו עימם את הילדים כשהם מרכיבים אותם על סוסים.

בבוקר שלמחרת פתחו הבריטים בחיפושים נרחבים אחר החטופים כשהם נעזרים בכלבי גישוש אף מטוס הועלה לאוויר. נבדקו בורות מים ומערות בהר-הכרמל. נסרקו כפרים ערביים שונים אך ללא תוצאות. חברי הכנופיה הצליחו להתפזר לבתיהם. בן החוקרים את הפרשה היו מפקד המחוז היהודי מייג'ור קלמן כהן והקצין אברהם זלינגר לימים בכיר במשטרת ישראל.

במשך שלושה ימים לא הצליחו כוחות חיפוש גדולים מטעם הבריטים והיישוב היהודי להתחקות אחר עקבות החטופים. כעבור כארבעה ימים, בבוקר שבת ה-20.8.1938 מבחין שומר הגדר של קיבוץ משמר העמק בשלושה ילדים הלבושים כערבים המתקרבים אל הגדר. תחילה חשש בגלל לבושם הערבי וניסה לגרשם, אולם רחל צעקה בעברית אל השומר "אנחנו הילדים של השוטר לזרוביץ" השומר הכניס אותם לתוך הקיבוץ ורץ להזעיק חברים שיטפלו בילדים. אך מאחר שהופרדו מהוריהם ממש לאחר החטיפה, לא יכלו לשפוך אור על גורל הוריהם.

רחל, הגדולה שבילדים, נשאה עמה מעטפה ובה מכתבים, שמסרו לה שוביה, שאחד היה ממוען לעיתון "דבר" והשני לעיתון "הבוקר" במכתבים נאמר:

"מאת יוסף אבו דורה מפקד המורדים. האומה הערבית היא אומה אצילה ונוהגת באצילות כשהביאו אותנו קיבל אותנו אבו דורה והתנהג אתנו יפה. לפי ההוראה הדתית. נתן לנו להוצאות הדרך. אני ואחי היינו שבעי רצון מאד. חתום: רחל לזרוביץ ".הערכה היא כי שחרור הילדים בא כדי לא לקומם יתר על המידה את הממשלה הבריטית ואת הציבור שלא היו עוברים לסדר היום במקרה של רצח ילדים קטנים.

חגי הקטן נהרג בהפצצת מטוסים איטלקים

הילדים טופלו במסירות בקיבוץ משמר העמק כשהאחראית לטיפולם היא בת הקיבוץ חוה לין שהמשיכה לשמור על קשר עם הילדים במשך שנים רבות.

הילדים הוצאו מהקיבוץ על-פי דרישת אברהם גורדון בעלה של רבקה אחותה של ברוריה לזרוביץ. רחל הוכנסה למוסד "כפר הנוער בן שמן", יפרח למוסד שפיה. חגי הקטן הועבר לביתם של אברהם ורבקה גורדון ברחוב ברנשטיין כהן בתל אביב. בכך למעשה נחרץ גורלו. ב-9 בספטמבר 1940 הפציצו מטוסי חיל-האוויר האיטלקי את תל אביב. עשרות פצצות נפלו על מרכז תל אביב באזור הרחובות המלך- ג'ורג', בוגרשוב, פינסקר. נגרמו נזקי רכוש כבדים. מאות נפצעו ועשרות רבות נהרגו ובניהם הילד חגי לזרוביץ ששיחק באותה עת בגן בקרבת ביתו והוא בן ארבע וחצי שנים בלבד. הוא נקבר בחלקת הרוגי ההפצצות על תל אביב בבית העלמין בנחלת יצחק.

משלושת ילדי הקצין לזרוביץ נותרו עתה שניים: רחל ויפרח לזרוביץ. רחל נולדה ב-1926 בראשון לציון. לאחר שלמדה בכפר הנוער בן שמן עברה לחברת נוער בעין חרוד. בשנת 1945 התגייסה לפלמ"ח ושירתה ביגור, עלתה לירושלים למדה בבית ספר לאחיות. בתקופת מלחמת העצמאות שירתה בחטיבת הראל כמלווה שיירות .לאחר שחרורה התנדבה לשמש אחות בעדן בתימן כדי לקלוט את עולי תימן. רחל לזרוביץ -לנציצקי נישאה לאפרים לנציצקי.

אחיה יפרח לזרוביץ נולד ב-1930. התגייס לפלמ"ח שירת במחלקת "חיות הנגב של הגדוד השני", ואף נפצע באחד הקרבות בעלותו על מוקש. לאחר החלמתו שירת ביחידת מודיעין בצה"ל .יפרח היה חבר אגד ומתנדב במשטרת התנועה באזור הצפון. הוא מתגורר בקריית ביאליק. בתו תמי ביטון לזרוביץ גננת במקצועה מספרת לי, כי סיפור וחטיפת רצח בני משפחתו ליווה את אביה ואת המשפחה לאורך השנים.

משה לזרוביץ קוים לדמותו

משה לזרוביץ נולד להוריו חוה ואליעזר, בשנת 1898 בפתח תקוה. בינקותו נפטרה אימו ואביו האלמן מסר אותו לטיפולה של איטה ובנימין שיינפלד אחות אשתו. משה למד בבית הספר העממי "פיק"א" בפתח-תקווה ומנעוריו עבד כפועל חקלאי בשדות פ"ת ובפרדסיה. עם הקמת "המשטרה המעולה" (הז'נדרמריה דאז) בשנת 1921 על-ידי הבריטים, התגייס לשורותיה בעקבות קריאת המוסדות הלאומיים. עם פירוקה בשנת 1927 הועבר למשטרה הארצישראלית הוא הוצב לשרת בבית-הסוהר נור אל-שמס שממזרח לטול-כרם, ובתחילת 1936, הגיע לדרגת קצונה-מפקח והתמנה לסגן מפקד מחנה האסירים בעתלית . משה היה חבר בארגון ה"הגנה". בן 40 היה בהירצחו.

בשנת 1924, בעת שירותו ב"משטרה המעולה" בסביבות ראשון-לציון, הכיר את ברוריה קירז'נר. בתם של קדיש קירזנר מראשון לציון ורחל בת יצחק רוזנפלד. ברוריה הייתה אז בת 17. השנים נישאו תוך זמן קצר ונולדו שלושה ילדים": רחל (1926),יפרח (1930) וחגי (1936)

אליהו קירזנר

אחיה של ברוריה אליהו קירזנר שנחטף ונרצח אף הוא על-ידי כנופיית אבו דורה נולד בשנת 1904 בראשון לציון למד בתלמוד תורה ובבית ספר "חביב" ואחר הצטרף לאביו ואחיו בעבודות הבניין. בהמשך היה לקבלן עצמאי ובנה בתים בראשון לציון.

בשנת 1927 נישא לאסתר סלומון בת זליג ושרה סלומון, וכעבור שנה, עברו למלבורן שבאוסטרליה. אליהו היה לסוחר מצליח ופעיל בולט בקהילה היהודית, בשנת 1933שבה המשפחה לארץ ובנתה ביתה בישוב נחלת יהודה בואכה ראשון לציון, ואליהו היה לפעיל ציבור ולחבר ה"הגנה".

בשנת 1938 נענה אליהו להצעת גיסו משה ליזרוביץ, סגן מפקד מחנה המעצר בעתלית, לקבל על עצמו עבודות בניין קבלניות במחנה זה. בהמשך עבר לעבוד במפעל המלח בעתלית.בן 34 היה אליהו בהירצחו.

שלמה בן אלקנה מאתר קברי הנירצחים

בנובמבר 1962 בעקבות כתבה בעיתון מעריב, מינה המפקח הכללי של משטרת ישראל את חוקר המשטרה וההיסטוריון שלמה בן אלקנה שבעברו פיענח פרשיות עלומות שונות, לחקור ולנסות לאתר מקום קבורתם של משה וברוריה לזרוביץ ואליהו קירזנר. ואכן ולאחר מספר חודשים של חקירה מאומצת עלה בידו לאתר את מקום קבורתם. עצמות שרידי הגופות והתגלו בבור בכרמל ליד עין הוד שבו הוסתרו. הגופות זוהו בן השאר באמצעות כפתורי בגדי האישה ברוריה. אחותה רבקה גורדון זיהתה בוודאות את הכפתורים השייכים לברוריה. היא סיפרה כי הם קנו אותם יחד באחת החנויות ברחוב נחלת בנימין בתל אביב .רבקה תפרה את הכפתורים לבגד של אחותה. גם בדיקות אחרות אישרו כי אכן המדובר בשרידי גופם של הנרצחים. ב-22 באוגוסט 1963 - 25 שנה אחרי שנרצחו הובאו משה וברוריה ליזרוביץ ואליהו קירזנר לקבורה בקבר אחים בראשון לציון .ארונו של הקצין לזרוביץ נישא על כתפי שישה קציני משטרה בדרגתו. יחידת המשטרה דיגלה את נשקה וירתה מספר מטחי כבוד.

מעל תחנת הדלק בצומת בית אורן נותרו עד היום שרידי מחנה האסירים ויסודות הבית בו התגוררו בני משפחת לזרוביץ שנחטפו. כאמור ביום 16.8.15 יערך במקום טקס הסרת הלוט משלטי הנצחה חדשים שהותקנו במקום. כן הוכשר שביל גישה אל הבית על-מנת להנגיש את המקום והסיפור לתודעת הציבור. יקדם לטקס הסרת הלוט מהשלטים אירוע השקת סרט בשם "צדיק כתמר יפרח" בבימויה של שושי בן חמו ובהפקתו של יואל אמסטר המספר את סיפורו של יפרח לזרוביץ ומשפחתו ומנציח את סיפור המעשה.

תאריך:  04/08/2015   |   עודכן:  04/08/2015
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
77 שנים לרציחתם של בני משפ' לזרוביץ
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהם מערב השומרו
5/08/15 08:34
2
רות רזניק
7/08/15 00:24
3
לבני המשפחה
7/08/15 14:53
 
הנרצחים?
8/08/15 00:58
 
לשאלתך
8/08/15 18:10
 
----
16/12/15 19:09
4
אחד נורמלי
14/08/16 14:01
5
שלומי ל
30/06/17 08:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע שעבר התבשרנו שעיריית תל אביב-יפו אישרה, לכאורה, פרויקט של קירוי לנתיבי איילון בחלק המרכזי שלהם. האישור הוא לכאורה בלבד, שכן הנושא נדון בוועדה המקומית, שאין לה כלל סמכויות לאשר או לא לאשר פרויקט מסוג זה. הדיון הרלוונטי והקובע יתרחש בוועדה המחוזית בבוא היום. זה כמובן לא הפריע לעירייה להפציץ את מערכות התקשורת בהדמיות של מגדלים ופארקים.
04/08/2015  |  יואב לרמן  |   כתבות
עודי זהבי כיהן עד לא מזמן כסגן מנהל בית ספר תיכון במועצה האזורית משגב. בתום שמונה שנים בתפקיד החליט לשנות כיוון ועבר לתחום המשפט כדי לשמש כעורך דין מקצועי. הוא עזב את המוסד החינוכי בו עבד, והחל את לימודיו בבית הספר למשפטים מרכז האקדמי כרמל בחיפה. כיום הוא כבר בשנה ג', בעוד כמה חודשים הוא יסיים את לימודיו ויקבל תעודת בוגר, ובד בבד יחל בהתמחות.
04/08/2015  |  מירב ארד  |   כתבות
לאביעד אמיתי יש עבודה יוצאת דופן: יום אחד הוא עשוי להעביר עם הסנאטור האמריקני קורי בוקר, יום אחר עם המיליארדר שלדון אדלסון, ויום נוסף עם השחקן ג'ון ווייט, אביה של השחקנית אנג'לינה ג'ולי. אמיתי, מדריך טיולים במקצועו, רגיל לשהות בחברתם של אח"מים מכל סוג: חברת הטיולים שלו, 'נחשון טיולי אח"מים' (בה שותפים גם עמיתיו מאיר היימן וישראל לוינסון) מספקת שירותי ביטחון והדרכת טיולים למפורסמים מרחבי העולם המעוניינים בטיול פרטי, מוגן ובעל משמעות בארץ הקודש.
04/08/2015  |  מעיין כפיר  |   כתבות
פגישת משלחת תנועת חמאס בראשות ח'אלד משעל ב-17 ביולי עם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז העניקה את הרושם כי מלך סעודיה מתקדם בהקמת "הציר הסוני" נגד התפשטות אירן השיעית וכי הוא יצרף אליו גורם אזורי חשוב - תנועת החמאס. אולם ההתפתחויות בסוף השבוע שעבר מעידות על עמדה שונה של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית הסונית, שהיא תנועת האם של תנועת החמאס.
03/08/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
חיפוש עבודה הוא משימה לא פשוטה. אם בעבר רוב האנשים עבדו במשרות לתקופות ארוכות וכמעט שלא החליפו מקום עבודה, כיום המגמה שונה בתכלית ויש תנודתיות רבה בשוק התעסוקה. אם בעבר, כאשר סרקו את קורות החיים וראו שעובד עבד במקום פחות מחמש שנים סימן לאי-יציבות, כיום אנשי כוח האדם רוצים לראות יוזמה אצל עובדים ושינויי תפקיד אחת לשנתיים-שלוש.
03/08/2015  |  אריאל שפירא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il