|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
מחאת הסרדינים. הצפיפות בכיתות הועלתה למדרגת "אמת אלוהית" [צילום: פלאש 90]

על הבלי חינוך והוראה בדיון הציבורי

חינוך והוראה הם תשתית לאומית קיומית וכך יש לטפל בהם. המורכבות והרגישות שלה נגזרות בין היתר מצורך לתת תשובות לשאלות ערכיות ומעשיות שמרכיב אי-הוודאות בהן עצום והאיזון הרצוי בין משקל רצונו וצרכיו של הפרט למשקל רצונה וצרכיה של החברה בתהליכי החינוך וההוראה - מצוי תמיד במחלוקת ציבורית
18/08/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
האבסורד הגדול
בין האבסורדים שבהם מנומקת הסבָרה שאולי אין יותר צורך בבתי-הספר "המסורתיים" (הקיימים), הוא שחלק גדול מן החומר הנלמד אינו מוצא שימוש יום-יומי אצל לומדיו, ורוב הבוגרים אינם זוכרים את מרבית הדברים שלמדו בבית הספר היסודי או התיכון. תמהני, כמה צופים זוכרים אחרי שבוע ימים מה שראו ושמעו באותה תוכנית טלוויזיה מוזרה

יש במקומותינו לא מעט "חכמים בלילה" שמנסים לעצב את מערכת החינוך על-פי גחמות השעה במקום על-פי צרכי החינוך, הזמן והחברה. רעיון הבל אחד שמסתובב במחוזותינו קומותינו בחודשים האחרונים, העלה את הצפיפות בכיתות הלימודים למדרגת "אמת אלוהית" בחינוך ובהוראה וגורס שאם רק תפתר בעיה זו, אל נכון תעמוד לרשותנו מערכת לתפארת. רעיון הבל אחר עוסק בשאלה אם בתי-הספר ושיטת הלימוד הקיימת, מתאימים ל"עידן החדש" שבו אנו חיים.

ערוץ 10 של הטלוויזיה אף מקרין מאז אתמול סידרת כתבות ופרשנויות - שאכנה אותם כאן מוזרות - באותו נושא. לפופוליזם בכל מחיר ולהשתטות אינטלקטואלית אין כנראה גבולות. נדמה לי שמה שעולה מהטיפול בשני הנושאים גם יחד, הוא שטחיות, חוסר ידע והבנה, בלבול ואובדן דרך בכל הנוגע למורכבותם, משמעותם ודרכי פעולתם של תהליכי חינוך והוראה.

בין האבסורדים שבהם מנומקת הסבָרה שאולי אין יותר צורך בבתי-הספר "המסורתיים" (הקיימים), הוא שחלק גדול מן החומר הנלמד אינו מוצא שימוש יום-יומי אצל לומדיו, ורוב הבוגרים אינם זוכרים את מרבית הדברים שלמדו בבית הספר היסודי או התיכון. תמהני, כמה צופים זוכרים אחרי שבוע ימים מה שראו ושמעו באותה תוכנית טלוויזיה מוזרה. אם למדו אי-פעם כותבי החומר, עורכי התוכנית ומגישיה דבר-מה הנוגע לפילוסופיה של החינוך, דידקטיקה או פדגוגיה, הרי שאם לשפוט על-פי הפרק הראשון של התוכנית, הם אינם זוכרים אפילו קמצוץ זעיר ממנו ולא הפנימו מלימודם דבר. אבל אם לא למדו, מדוע בחרו להטריד אותנו בבורותם? האם העיסוק השטחי במציאת תחליפים לשיטת חינוך שהביאתנו עד הלום הוא צו "שר האופנה"? מה מדרבן אותם לבחוש בקדרת אחד הנושאים החשובים והמורכבים שעל סדר היום הלאומי שלנו, באופן הכי חובבני שניתן לחשוב עליו?!

אינני רוצה לנסות ולפתח נושא כל כך רחב ומורכב במסגרת זו, אבל אני מבקש לומר שהגיע הזמן להתייחס אליו בקצת יותר רצינות וקצת פחות קרתנות. בתהליכים של חשיבה אנליטית ומסודרת עוסקים תחילה בשאלות האיבחון והניתוח של המצב הקיים ובכלל זה בחולשות ובליקויים שהם חושפים אל מול צרכי-השעה והצפיים לעתיד; את טווח הזמן המכונה באנליזה זו "עתיד" חייבים להגדיר בזהירות רבה. מכאן יש לעבור לשאלת המטרות שאותן רוצים להשיג בתהליכי החינוך וההוראה, מתוך נסיון להבין אם השיטה הקיימת בנויה כך שעם התיקונים הדרושים היא מסוגלת להשיג את המטרות הרצויות. ההמשך שייך להגדרת החוסרים בכלים, בשיטות, בידע ובאמצעים שיאפשרו לבצע את השינויים בטווח הזמן הנדרש. רק לאחר הבהרת עניינים אלה ניתן לגשת לתכנון וביצוע התיקונים בפועל ולקביעת סדר הפעולות הנחוץ לכך. ככל שאני מתרשם מן הדיווחים התקשורתיים, מרכז הכובד של הדיון הציבורי נגזר כיום מאי-שקט נפשי, מחוסר סבלנות וסובלנות ומחתירה הרפתקנית לתכלית מהירה אבל בלתי מוגדרת כראוי. ללא הגדרת תכלית, גם אין סיכוי להשיגה. מאידך-גיסא, הגדרת תכלית שגויה, עשויה לגרור מאמץ סזיפי אדיר שסופו מפח-נפש ונזק קשה.

שיפור ההישגים הלימודיים כרוך בסדרה לא קטנה של מאמצים-שלובים המשלימים זה את זה לכלל תהליך אפקטיבי. העובדה שקיים מספר מצומצם של תלמידים שמצליחים ללמוד מחוץ למסגרת הפורמלית של בתי-הספר ואפילו משיגים הישגים אישיים נכבדים, אינה מוכיחה שזו הדרך הראויה למרבית האוכלוסייה; למסקנה זו יש עדויות אמפיריות לא מעטות. שאלת הפרטת החינוך, עולה גם היא כאן ושם בצורות שונות. מבחינה טכנית היא ניתנת למימוש, אולם הוכחת התכנות אינה המבחן היחיד שהחברה והמדינה צריכות להציב לפניה כאשר הן שוקלת סוגיה זו.

החינוך, שאמור לעצב את דורות העתיד, הוא מן התחומים הכי פחות גמישים, הקשים ביותר לשינוי והרגישים ביותר לטעויות. חברה שאינה רוצה לחבל בסיכוייה לשרוד, חייבת לקחת זאת בחשבון. חינוך והוראה הם תשתית לאומית קיומית וכך יש לטפל בהם. המורכבות והרגישות שלה נגזרות בין היתר מהצורך לתת תשובות לשאלות ערכיות ומעשיות שמרכיב אי-הוודאות בהן עצום והאיזון הרצוי בין משקל רצונו וצרכיו של הפרט למשקל רצונה וצרכיה של החברה בתהליכי החינוך וההוראה - נמצא תמיד במחלוקת ציבורית.

אין פתרונות קסם לשאלות אלה וכל המדינות המסודרות מתלבטות בהן וכל אחת מוצאת את התמהיל המתאים לה. גם במסגרות ובתהליכים החינוכיים-לימודיים המתקיימים כיום בישראל, אין פתרונות קסם לשאלות היסודיות. גורמים מרכזיים היו ונותרו - ולהערכתי גם ימשיכו להיות מרכזיים בטווח הנראה לעין: איכות ורמת המורים; המשמעת בכיתות ובביה"ס בכלל; מעורבות ההורים, במיוחד בתהליכים החינוכיים; הצפיפות בכיתות הלימוד; האמצעים והשיטות בהם לומדים התלמידים; רלוונטיות תוכנית הלימודים לתוחלת החיים של בוגרי המערכת; המרכיב האנושי והלאומי בסל הערכים; שיטת מדידת והערכת ההישגים; יעילות התהליכים הלימודיים והחינוכיים ועוד. הסדר הנ"ל הוא סדר העדיפות והחשיבות של הנושאים כפי שאני רואה אותו בדרך כלל, אבל יתכנו נסיבות שבהן יהיה צורך לשנות סדר זה.

לסיכום: עד לזמן שבו נוכל לפתור את בעיות הלמידה ע"י השתלת זיכרון במוחו של אדם שבו אצור כל הידע הדרוש לו בחייו; עד שנוכל להקנות לאותו אדם שליטה על זכרון זה בשילוב עם הזיכרון הטבעי המקורי ועד שנוכל לעדכן תקופתית את תכולת הזיכרון ממקורות חוץ, נצטרך כנראה ללמוד בדרכים "הישנות" עם שיפורים "מינוריים" כאלה ואחרים. אפשר שפריצת-דרך בשלבים לעבר שימוש מורחב בזכרון הביולוגי הטבעי, תיָתר את הפתרון הטכנו-ביולוגי, אבל לא את הצורך לעשות בו שימוש יצירתי, שבינתיים רק המוח האנושי מסוגל לו. אבל גם אם תינתן דחיפה ניכרת לכושר הלמידה שלנו באמצעות צבירת ידע אוטונומי ועשיית שימוש מושכל ויצירתי בו, עדיין יהיה החינוך כורח חברתי-מוסרי-תרבותי שספק אם אנו יודעים כיצד להנחילו בדרכים שאינן מסורתיות.

תאריך:  18/08/2015   |   עודכן:  18/08/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על הבלי חינוך והוראה בדיון הציבורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האמת היא שכיוונתי לכתוב משהו אופטימי, סופר אופטימי. רציתי לזנוח לרגע קט את התסכולים שהם מנת חלקנו ולהתמקד בטוב. יש הרבה טוב ואמצא את תעצומות הנפש לשמן בו עצמותינו בהזדמנות קרובה, אם יניחו לי לרגע האירועים.
18/08/2015  |  בעז שפירא  |   מאמרים
מאז התנחלותנו בארץ במאה ה-19, והמשך בתורתו של ז'בוטינסקי על "אחינו בן ערב", ניסינו ככל יכולתנו לחיות בשלום עם שכנינו הערבים. גם עוד כשהינו מעטים מאד, החלו לרצוח ולפגע בנו במה שמכונה "מאורעות תרצ"ח ותרפ"ט, בירושלים, חברון ובכל הארץ. ככל שהמדינה החלה לשגשג ולהפריח את שממת המדבר שהותירו אחריהם כל הכובשים את הארץ במשך ההיסטוריה, וככל שהדהמנו את העולם ביצירתנו המופלאה, כך הלכה והתגברה השנאה שמקורה גם בקנאה מצד הערבים. מה שהתבטא בעוד ועוד נסיונות לחסלנו בכל צורה ושיטה.
17/08/2015  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
באיוב ה', מדבר המקרא על גורלו של האוויל המשריש. אותו טיפש שאין לו תקנה, ויקרה לו מה שנאמר בהמשך הפסוק: "ואקוב נווהו פתאום". כלומר יבואו על האוויל מיני מכות שיפגעו בנכסיו. הכתוב איננו מגדיר את משמעות המילה "נווהו". נווה יכול להיות קניין רוחני ויכול גם קניין ממשי, פיזי. לדעתי מתייחס כאן הכתוב ל"נווהו" של האוויל, במובן המכליל ביותר. הוא הטיפש שעלול לאבד הכל...
17/08/2015  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
מינויו של דני דנון לשגריר ישראל באו"ם הוא מינויו של האדם הנכון במקום הנכון. כל אלה המרימים גבה לגבי כישוריו ומיני תכונות אישיות החסרות כביכול לדנון כדי להיות שגריר באו"ם, מנסים בהסברים לקויים לשכנע את הציבור שהמינוי בלתי ראוי. ואני טוען שהמינוי ראוי ועוד איך.
17/08/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אנחנו חושבים שאנחנו מכירים טוב את המכרים שלנו. אנחנו הרי רואים אותם, גם הם כמו כולם עסוקים. גם להם יש פנים ממהרות מאוד ועסוקות. הם - החברים, המכרים, השכנים וגם המשפחה. נראה כאילו העולם כולו משתתף במין משחק כסאות מוסיקליים. כולם עסוקים בחיי יום יום סוחטים. כולם רצים כל הזמן וטרודים. עובדים, לומדים, מגדלים ילדים, עורכים קניות, משלמים משכנתה ומסים אחרים. חיים כמו כולם: חיים בנאליים וזורמים. כשנפגשים איתם מדברים על קשיי הקיום, על פרנסה חסרה, על בעיות בזוגיות, על חינוך הילדים, על הגננת הטובה או לא, אם הם רווקים אז אולי על שידוכים, או אולי על אהבה נכזבת...
17/08/2015  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il