|   15:07:40
  דביר מור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

המקרה העצוב של ד"ר כלכלה ומר ביטחון

האם הקדנציות של בנימין נתניהו כראש ממשלה, תרמו וקדמו את הביטחון המדיני והביטחון המיקרו כלכלי של אזרחי מדינת ישראל? האם המדיניות של נתניהו בכלל ברורה, ומקדמת את ישראל?
24/08/2015  |   דביר מור   |   מאמרים   |   ממשלה 34   |   תגובות
בנימין נתניהו. הכל למען השרידות הפוליטית [צילום: עמוס בן גרשום / פלאש 90]

"ביטחון איננו רק הטנק, המטוס וספינת הטילים. ביטחון הוא גם, ואולי אף קודם כול האדם! האדם, האזרח הישראלי. ביטחון הוא גם החינוך של האדם, הוא הבית שלו, הוא הרחוב והשכונה שלו, הוא החברה שבתוכה צמח, וביטחון הוא גם התקווה של האדם" - רה"מ יצחק רבין ז"ל, בעת השבעת הממשלה בכנסת ה-13.

שנת 1996, הייתה שנה מאוד קריטית מבחינתו של בנימין נתניהו. הוא צלח אותה ובגדול, החשש הגדול אז של הימין הישראלי בראשותו בעקבות רצח רה"מ רבין, הביא את יו"ר הליכוד להחזיק בקו מסוים של התבטאויות וסיסמאות למען עשיית שלום בטוח, סגנון דברים ממלכתי, כריזמה ורצון לכבוש את קדמת הבמה של הפוליטיקה הישראלית.

יממה לאחר הרצח, ב-5 לנובמבר 1995, שוגר מברק שמור מלשכתו של נתניהו שכיהן כראש האופוזיציה, הנמען היה שגריר ארה"ב בישראל בזמנו, מרטין אינדיק. תוכנו הבהול של המברק, בקושי יבשו כתמי הדם מ"השיר לשלום" בדף בו החזיק יצחק רבין ז"ל, היה - "ההתנקשות ברבין היא אסון לעם היהודי, אסון לישראל ואסון לימין". אם הבחירות יוקדמו בקרוב, הימין צפוי להיכחד" (המברק עצמו פורסם באתר ויקיליקס).

נתניהו, אומנם הביע למראית עין סלידה מקיצוניות הימין. אך עד היום נשאלת השאלה, האמנם?. בימי ההסתה שקדמו לרצח, נתניהו חזר ואמר שרבין אינו בוגד, אלא טועה. נוסף לכך, נתניהו ניסה ליצור פגישה משותפת עם ראש הממשלה רבין, על-מנת לקרוא יחדיו כנגד האלימות וההסתה הגואה. האמנם, נתניהו פעל מתום ליבו? וזאת לאחר שעמד בראש ההפגנות, שנשאו שלטים המכילים הסתה פרועה.

האמנם, לצעוד יחדיו עם מפגינים הנושאים "ארון קבורה", אשר עליו כיתוב: 'רבין, ממית הציונות' ומאחוריו "חבל תלייה", היא מעשה של תמימות דעים?

מס' ימים לפני הרצח, התראיין רה"מ רבין לערוץ הראשון, ובאומרו כי תהיה זו שותפות והשלמה מבחינתו, במידה ויפגש עם נתניהו המוביל צביעות מצד הליכוד, וכאשר פעילים מטעם המפלגה הזו, מציגים אותו במדי גסטפו ומכנים אותו כבוגד.

בחירות 1996, הוקדמו על-ידי ראש הממשלה (בפועל), שמעון פרס ונתניהו פתח בבליץ חסר תקדים של קמפיין המציג עשיית שלום בטוח, תהליך של הפרטת המשק (המשק הישראלי, עבר המשך של תהליך הפרטה אך אחראית ורצינית בממשלת רבין), הורדת מיסים והורדת מחירי הדיור שלטענתו עלו כבר אז.

כמעט עשרים שנים לאחר מכן, האמנם נתניהו צלח?

נראה שהקדנציה הראשונה של נתניהו, אפיינה אותו בעיקר כראש ממשלה חסר ניסיון, ולמעשה בין היתר כבר אז, נמשך בלעסוק בחישובים פוליטיים.

הרצון לעצב את תנועת הליכוד מחדש סביב דמותו, החשבונאות מול אריאל שרון ודוד לוי בבחינת הרכבת הממשלה, העקשנות במדיניות החוץ מול ארה"ב שלא היו שונים בהרבה ממה שקורה היום. רק שאז, בבית הלבן עוד שמרו על קו מעמיק קשר ושיתוף פעולה עם ישראל כנגד אירן.

היום נראה שעקב התנהלות כושלת, ישראל כבר מחוץ לתמונה. בראייה היסטורית, ניתן להבחין שבמהות הקדנציה השנייה של נתניהו, חוסר אלטרנטיבה מנהיגותית הייתה העיקר במפה הפוליטית הישראלית.

כניסתה של מפלגת העבודה לממשלה, כבר הפך עניין של מסורת באותה תקופה. מכאן ואילך, נתניהו החל לבסס למעשה מעמד פוליטי איתן. פירוקה ופיצולה של מפלגת העבודה שפרשה מהממשלה, נחתם בהתפלגות של אהוד ברק ותומכיו תוך כדי הישארותם בקואליציה. פירוקה ופיצולה של מפלגת קדימה עד לחיסולה המוחלט, והצטרפותם של שאול מופז ותומכיו לקואליציה, למעשה היו מהלכים פוליטיים של אסטרטגיה המקבעת שרידות שלטונית.

במבט החברתי-כלכלי, ממשלה מנופחת של יותר מ-30 שרים הכוללת ארבעה סגני שרים ומשרדים מיוחדים וחדשים הוקמה, וסמלה לכאורה את הסיבה לשרידות במהלך קדנציה מלאה, כממשלה הגדולה ביותר שהוקמה בישראל.

תולדה של שרידות ממשלה מעין זו, הניבו על-אף ניסיון של תהליך מדיני בתחילה, קיפאון מדיני מתמשך, פערים חברתיים שהלכו והתרחבו, יוקר מחייה, מחירי דיור נוסקים, אי-שוויון בנטל בצורה משמעותית. כל תוצאות הכשלון, שהעיבו על שחרורו של גלעד שליט בקדנציה זו. אם צריך לבחור דגל, המחאה החברתית ב-2011, היא דגל הקדנציה השנייה של נתניהו.

את הקדנציה השלישית כראש ממשלה, פתח נתניהו כאשר קופת המדינה נמצאת בגרעון עצום, שנפער תחת המשמרת הקודמת שלו עצמו. על פנים נראה שבכדי לכסות על המחדל הכלכלי מאחריותו הישירה, מינה נתניהו שר אוצר חדש במהלך פוליטי שמוכר לו, ולמעשה הסית את "אש הביקורת" ממנו לעברו של יאיר לפיד, אשר נאלץ למעשה להציג תוכנית חסרת ברירה של עליות מיסים לכיסוי הקופה הציבורית.

את התהליך המדיני שנראה שנכפה עליו עקב תוצאות הבחירות, למעשה הטיל נתניהו על ציפי לבני, וכך בעצם הסיר את אחריותו מהנושא. זה הרי ממש לא משנה, כמה מחבלים שוחררו במשמרת שלו תמורת כלום? - העיקר, שבו לא ידבק צל של רבב.

כנראה שמבחינת תדמיתו הציבורית של נתניהו הכי חשוב, לא לקחת אחריות לכשלונות. ציפי לבני אשמה בחתרנות ובכשלון המדיני, יאיר לפיד אשם בחתרנות, ובחוסר אחריות כלכלית. את שניהם פיטר נתניהו, באשמה של אי-יכולת לניהול ממשלתו. כך הובלה מדינת ישראל, לבחירות שעלותם הציבורית נעמדה על כשני מיליארד שקלים.

הקדנציה רביעית: במה התקדמה המדינה?

ובכן, על-פי הנראה שירותי האספקה המרכזיים של ממשלת נתניהו הרביעית, ימשיכו לכלול בעיקר שיקולים אישיים,פוליטיים ונטו סקטוריאליים, התעלמות כמעט מוחלטת מביקורת, ההסכם בין המעצמות לאירן שטופל והוקדש לו, תשומת לב עיקרית בניהול מדיניות החוץ שלו, נחתם וכמובן שנתניהו ככל הצפוי, צריך מעת זו למצוא נוסחה חדשה לשמירת חזותו הביטחונית.

הטרור שחוזר להכות מדי פעם לפעם, מצריך מבחינתו הפוליטית כמובן שקט ביטחוני מהיר ככל הניתן, ולכן כפי הנראה, ניהול מו"מ עקיף עם חמאס כמו האפשרות להקמת נמל ימי בעזה, אינו בר ביטול לעומת כניסה לניהול אחראי של תהליך מדיני הכולל את כל הגורמים המתונים במזרח התיכון.

הרי בסופו של דבר, נתניהו כראש ממשלה, צריך לעבוד ולשמור על ביטחונה וכלכלתה של המדינה בכל עת, וכמדברים על יוקר המחיה, על מחירי הדיור, נראה שהוא לרגע לא שוכח את החיים עצמם, והאתגר הגדול ביותר עבורו, הוא שרידות ושמירת המצב הנוכחי.

תאריך:  24/08/2015   |   עודכן:  24/08/2015
דביר מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אהוד ברק   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אלי כהן / Eli Cohen   אריאל שרון / Ariel Sharon   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד שליט / Gilad Shalit   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דוד לוי   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   חיים כץ / Haim Katz   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יצחק רבין / Rabin Yitzhak   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   מיקי לוי / Mickey  Levy   ממשלת ישראל / Israel Government   מרטין אינדיק / Martin Indik   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   שאול מופז   שמעון פרס / Shimon Peres 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המקרה העצוב של ד"ר כלכלה ומר ביטחון
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.כ
24/08/15 11:30
 
אהרון שחר
24/08/15 14:14
 
ע_הראל
24/08/15 21:48
2
לאדון דביר מור
24/08/15 21:46
3
חש
24/08/15 22:25
4
נסיונות לפוטש...
24/08/15 23:57
5
עטרה שגב קלימי
25/08/15 06:24
6
ארי כספי
25/08/15 07:41
7
אבי געזונט
25/08/15 08:08
8
שבץ חלובה
25/08/15 08:58
9
jdt
25/08/15 19:20
10
שאול אבידור
29/08/15 09:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר (יום א', 23.8.15) כי ממשלתו תכבד את פסיקת בג"ץ, שקבע כי סגן שר הבריאות במעמד שר, יעקב ליצמן, לא יוכל להמשיך לכהן בתפקיד זה שאינו חוקתי. "נכבד את החלטת בג"ץ", לשון הודעת לשכת ראש הממשלה.
23/08/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בתקופה שלפני הבחירות האחרונות, הלך בני הבכור עם בנו הקטן בן ה-4 לטייל ברחוב. כאשר עברו על פני מודעת ענק שעסקה בביבי אמר בן ה-4: " ביבי הוא אסון" . אביו היה המום ושאל אותי לאחר זמן מה האם אני יודעת מי השמיע באזני הילד הקטן משפט כזה??...
23/08/2015  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
הן כראש-ממשלה והן כראש הליכוד אין לבנימין נתניהו כיום שום מתחרה בשרידות הפוליטית, אם מבחוץ ואם בתוככי מפלגתו. כדי להסיר כל מכשול מדרכו הוא דואג לנטרל, לייבש, להרחיק - הכל בהתאם למקרה הספציפי - את מי שנמנים עם יריביו המושבעים במפלגה, שעלולים יום אחד להוות לו איום.
20/08/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה הבוקר (ד'), באמצעות נציגו בוועדה, להוציא מחוק ההסדרים את הדיון על אישור החוק הדרוש לביצוע המלצות ששינסקי 2 . נציגו של נתניהו ביקש מחברי הוועדה לקיים היום (ד') הצבעה על אישור תזכיר החוק ולהעביר את הנושא לדיון בממשלה.
19/08/2015  |  יובל אזולאי  |   חדשות
ספר תוכניות העבודה של הממשלה לשנת 2015 לא פורסם ואף אינו עתיד להתפרסם. למעשה, הוא אפילו לא הוכן. כך נודע ל-News1. במשרד ראש הממשלה טוענים כי אי-הכנת הספר השנתי נובעת מכך שלא אושר תקציב מדינה חדש לשנה זו בשל הבחירות.
17/08/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי  
יוסדר שוק המזון; גז לתעשיה; ביטול הגבלות הצאן  /  עופר וולפסון
ירידה של 30% בהוצאות מעון רה"מ  /  איציק וולף
ממשלה עבריינית: משרד רה"מ מסתיר דוח  /  עידן יוסף
מטאפורה של מְיַדֵּי אבנים בבית אל  /  איתן קלינסקי
וזוהי רק ההתחלה  /  איתמר לוין
מילכוד 24  /  בעז שפירא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il