|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

בואו, הצטרפו גם אתם. רק תרגיעו

במקום לבצע מחטפים מסוג מחטף שביצעה לשכת עורכי-הדין, רצוי להמתין לישיבה מסודרת של ועדת הבחירה, כפי שביקשו זאת נציגי הלשכה משרת המשפטים. עד אז אין כל מקום לתת מועמד מועדף ללשכה, בקורס המיון של עורכי-הדין המועמדים לשיפוט ולשלב נציגים מטעמה, בקורס מיון זה ולחלופין
24/08/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
שרת המשפטים וחברי לשכת עורכי הדין [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

הסכמתה של נשיאת בית המשפט העליון, כב' השופטת, מרים נאור - בעקבות פגישתה, אתמול (יום א, 23.8.15), עם ראש לשכת עורכי הדין לשלב נציגים של הלשכה בקורס המיון של עורכי הדין המועמדים לשיפוט, אינה פותרת בכל הכבוד הראוי טענת אי-חוקיותו של הליך זה וגם/או למצער, טענת היותו של הליך מיון זה, הליך שאינו מעוגן, בחוק, בתקנות ובסדרי הדין של הוועדה לבחירת שופטים.

תחילתם של דברים, בפרסום בלעדי של העיתונאית, רויטל חובל, מעיתון הארץ שפרסמה שלשום כי הנהלת בתי-המשפט וגם/או מי ממערכת המשפט הקימו ועדה בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס, עדנה ארבל ושופטת בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, אורית אפעל-גבאי, העומדות בראש ועדה למיון המועמדים לשפיטה כאשר לוועדה לבחירת שופטים מוצגים, אך ורק שמותיהם של מי שעברו מיונה וסינונה של ועדה זו. בעקבות זו, נמתחה ביקורת על עצמם קיומה של ועדה זו, שאין לה בכל הכבוד הראוי שום קיום בכתובים, כמו-גם אין לה כל עיגון חוקי, לא בחוק, לא בתקנות ולא בכללים המסדירים סדרי עבודת ועדת הבחירה ולא נקבעו, גם בידי ועדת הבחירה.

ביקורת זו נוצלה היטב בידי לשכת עורכי הדין "שהצליחה", אתמול בעקבות פגישת ראש הלשכה עם נשיאת בית המשפט העליון, כמדווח בעיתונות, להביא נשיאת בית המשפט העליון להחליט, כי יש לשלב נציגי הלשכה ב"ועדת מיון" זו, תחת להמתין לבירור ענייני של סוגיה זו, להצבעה בפני הוועדה לבחירת שופטים, לאחר שיוגשו מסמכי עמדה מסודרים. יודגש, כי עמדתם של הפוליטיקאים - קרי, שני שרים ובכללם, שרת המשפטים שהינה יו"ר הוועדה לבחירת שופטים ושני חברי הכנסת, המהווים ארבעה מתוך תשעת חברי ועדה זו, לא נשמעה ולא נתבקשה, כלל, עד כה.

למעשה ובפועל, החליטה נשיאת בית המשפט העליון, אתמול בכל הכבוד הראוי לשלב נציגים של הלשכה, שיש רק לה נציגים בוועדת בחירה זו, בקורס מיון המועמדים לשפיטה, תחת להעלות עניין זה לדיון מסודר ומקיף, בפני כלל חברי מליאת ועדת הבחירה ובלא לשמוע עמדת כלל חברי ועדת הבחירה, לרבות ובכלל זה עמדתם של הפוליטיקאים שכוחם כפול מכוחה של הלשכה בהיותם מונים ארבעה מתוך תשעת חברי ועדת הבחירה.

שרת המשפטים, איילת שקד, נעתרה לבקשת ראש הלשכה להעלות נושא קיומו של קורס המיון, בדיון ועדת הבחירה, שהתקיים לפני שבועיים, כאשר בישיבה זו הוחלט, כי הנושא יעלה להצבעה, לאחר שהשופטים ועורכי-הדין, יגישו מסמכי עמדה מסודרים. טענת נציגי הלשכה בוועדת הבחירה הייתה, כי קורס המיון פוסל - למעשה ובפועל - בין שישה לשבעה מכל עשרה עורכי-דין המשתתפים בו. עוד טענו נציגי הלשכה, בדיון זה, כי הקורס מתוכנן ומנוהל בידי שופטים, שכיהנו בעבר, כשופטים ובידי שופטים מכהנים, כל זאת מבלי שהלשכה תוכל לפקח על קורס מיון זה.

סעיף 4 לחוק יסוד: השפיטה, קובע, כי שופט יתמנה בידי נשיא המדינה לפי בחירה של ועדה לבחירת שופטים. עוד נקבע - בסעיף זה לחוק - כי הוועדה תהיה של תשעה חברים, שהם נשיא בית המשפט העליון, שני שופטים אחרים של בית המשפט העליון שיבחר חבר שופטיו, שר המשפטים ושר אחר שתקבע הממשלה, שני חברי הכנסת שתבחר הכנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין שתבחר המועצה הארצית של הלשכה; שר המשפטים יהיה יושב-ראש הוועדה. סעיף 24 לחוק יסוד: השפיטה, קובע, כי באשר לסדרי העבודה של ועדת הבחירה, ייקבעו הוראות, לפי חוק. בהתאם לכך, התקין שר המשפטים, דאז, משה ניסים - בשנת 1984 - כללי השפיטה (סדרי העבודה של הוועדה לבחירת שופטים), תשמ"ד-1984, כאשר סדרי עבודתה של ועדת הבחירה, נקבעים, על-ידי ועדת הבחירה.

זאת ועוד. שר המשפטים, התקין כלל 15 לכללים בדבר סדרי העבודה של ועדת הבחירה ולפיו דיוניה של ועדת הבחירה ושל ועדותיה ותכנם של השאלונים שהובאו בפני חבריה לצורך הדיונים הם סודיים ולא יגלה משתתף לאיש פרטים עליהם זולת פרוטוקולים שאינם עוסקים במועמדים או בעניינים אישיים וזולת דבר המלצתה של הוועדה על מינויו של פלוני, אלא אם כן החליטה הוועדה אחרת, דרך כלל או לעניין מסוים. כלל זה, עמד בביקורת בג"ץ - פעמיים - ובשני פסקי-דין נפרדים, דחה בג"ץ עתירות לביטול כלל זה וגם/או לביטול סודיות דיוניה של ועדת הבחירה, בהתאם לעקרון הגילוי הנאות, אציין, כי - בעבר - ייצגתי העיתונאי, בן ציון ציטרין, בעתירה לביטול כלל 15 זה.

לשכת עורכי-הדין, מייצגת חבריה, אך ורק בשל העובדה שהיא גוף שהוקם כחוק ומכוח כך, חייב כלל ציבור עורכי-הדין ועורכות-הדין, להיות חבר בלשכה זו ולשלם לה דמי חבר, הכפויים עליו, מכוח חוק. חוסר האמון וחוסר יציגותה של הלשכה, כלל ציבור עורכי-הדין בישראל, בא לידי ביטוי, בבחירות האחרונות, שהתקיימו לאחרונה, כאשר פחות מ-25% מחברי הלשכה הרשומים, טרחו להצביע בבחירות אלה. מכאן, שאם לא הייתה מוקמת הלשכה, כתאגיד בחוק, לא בטוח שהיא הייתה יכולה לטעון להיותה גוף יציג של ציבור עורכי-הדין, אם היה קם גוף מתחרה ומאגד בתוכו יותר מ-25% מציבור עורכי-הדין בישראל.

שני השרים ושני חברי הכנסת, המהווים חלק מחברי ועדת הבחירה, מייצגים בוועדת הבחירה, כלל ציבור אזרחי מדינת ישראל, המונה למעלה מ-7 מיליון אזרחים. לשכת עורכי-הדין מונה, בין 60 אלף עד 70 אלף חברים, כאשר אלה שגילו עניין בבחירות האחרונות שקיימה היא, היו פחות מ-25%, קרי, מדובר בציבור המונה, מקסימום, 17,500 איש. בכל הכבוד הראוי, לא ניתן לקפח עניינם של כלל אזרחי המדינה, המיוצגים בידי שני שרים ושני חברי כנסת, המונים, כמה וכמה מיליונים ולהעדיף עניינם של חברי הלשכה, שבמקרה הטוב, מונים 17,500 איש, בלבד.

לא בטוח בכלל, שאם מי מנציגי הציבור בוועדת הבחירה, קרי, מי משני השרים וגם/או מי משני חברי הכנסת, יגיש עתירה לבג"ץ על כך שהלשכה הועדפה על פניו, בכל הקשור לשילוב נציגים שלה בקורס המיון של עורכי-הדין, המועמדים להתמנות לשיפוט, לא יקבל בג"ץ עתירה זו, בנימוק של חוסר סבירות וגם/או בנימוק של שיקולים זרים וגם/או בנימוק של אפליה וגם/או בכל נימוק אחר, הנעוץ בהחלטת נשיאת בית משפט העליון, כב' השופטת, מרים נאור, בכל הכבוד הראוי.

ואולי, במקום לבצע מחטפים מסוג מחטף שביצעה לשכת עורכי-הדין, אתמול בכל הכבוד הראוי רצוי להמתין לישיבה מסודרת של ועדת הבחירה, בה יועלה עניין זה לדיון מסודר, כפי שביקשו זאת נציגי הלשכה משרת המשפטים. עד אז אין כל מקום לתת מועמד מועדף ללשכה, בקורס המיון של עורכי-הדין המועמדים לשיפוט ולשלב נציגים מטעמה, בקורס מיון זה ולחלופין, יש למנוע טענות של העדפת הלשכה לטובה ולאפשר לנציגי חברי הכנסת והשרים, לשלב מועמדים, מטעם השרים וחברי הכנסת, בקורס המיון הנ"ל. בכך יימנע בג"ץ מביך ואפשרי מצד השרים וגם/או מצד חברי הכנסת, כפי שמתוארים הדברים, ברשימה זו.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  24/08/2015   |   עודכן:  24/08/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בואו, הצטרפו גם אתם. רק תרגיעו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
76 שנה לאחר פתיחת מלחמת העולם השנייה, בשנת 1939 ו-70 שנה לאחר סיומה של מלחמה זו, בשנת 1945, צפויה גרמניה להתמודד על גל תביעות כספיות עצום שיוגש נגדה בידי ילדיהם של מה שקרוי בעגה הפסיכולוגית "הדור השני לשואה" ואולי אף מקרב מי המוגדים כ"דור שלישי לשואה". מחקר שהתפרסם לאחרונה בארה"ב העלה, כי ילדיהם של יוצאי מחנות הריכוז וההשמדה ושאר מי שהיו תחת הכיבוש הנאצי וסבלו ממשברים נפשיים, מחמת כך, הורישו באמצעות הגנים האישיים של הטראומות הנפשיות שלהם לידיהם ולדורות ההמשך שלהם.
23/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
מכתב אל איסמעיל הנייה, מאת מדינת ישראל:
מי שהתבונן היטב בדיון שהתקיים אמש (19.8.15) במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 בעניין פסיקת בית המשפט העליון בעניינו של העציר המנהלי הפלשתיני שובת הרעב, מוחמד עלאן, היה יכול להבחין בין השורות כיצד אחד מגופי החדשות הגדולים והחזקים בישראל הופך ביודעין לשותף לעבירת ביטחון חמורה ואף אינו מנסה להסתיר זאת.
20/08/2015  |  איציק וולף  |   יומני בלוגרים
הכותרת המנוסחת בלשון דו-משמעית, המופיעה בתחילתה של כתבה זו, היא למעשה, מהותה של החלטת בג"ץ, מאתמול (יום ד', 19.8.15), בעניינו של פעיל הג'יהאד האיסלאמי, מוחמד עלאן, במסגרתה החליט הוא להקפיא צו המאסר המנהלי שהוצא נגדו. פעם אחר פעם, במסגרת ובמהלך הדיונים שהתעוררו ושהתקיימו בעניין עתירתו של פעיל ג'יהאד זה - שהינו מחבל לכל דבר, לאחר שבג"ץ קבע, בהרכב קודם, כי מעצרו המנהלי הנוכחי מוצדק וכי אין להתערב בהחלטת בית משפט הצבאי, לעוצרו במעצר מנהלי, לאור החומר המודיעיני המהימן והסודי שהצטבר בעניינו, לפיו קשר פעיל טרור זה קשר עם פעילים נוספים, שמטרתם להניע טרור בישראל וכאשר לא ניתן היה לפרסם מידע חסוי זה, הוצא נגדו צו מעצר מנהלי - ביקש בג"ץ לברר מצבו הרפואי של פעיל טרור זה.
20/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
דווקא בימים אלה, שעה שממשלת ישראל העבירה את תקציב המדינה, באמצעות חוק ההסדרים, תוך ניסיון בלתי מכובד להטיל אגרות משפט על כל בקשה ובקשה בתחומי המשפט האזרחי, בבקשות המוגשות לבתי-משפט השלום והמחוזי, ברחבי הארץ, מן הראוי לתת הדעת על הרחבת תחומי הסיוע המשפטי, לכלל האוכלוסיות המוחלשות, באופן שסיוע משפטי זה יחול, על כל ענף וענף מענפי המשפט האזרחי, תחת שיסויג הוא למספר מצומצם ומסויג של תחומים, כפי שנוהגים הדברים, נכון להיום.
19/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il