|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

איש הנדל"ן של השבוע

ברוך חסן ניצח את הטייקונים

האיש שצעק על נתניהו גבר על פרידמן ובוימלגרין בית המשפט הורה להם לשלם לחסן 3 מיליון שקל השופטת: הוא תיווך במכירת בתי המלון של אזורים נחשפים אירועים בעולם תיווך הנדל"ן
28/08/2015  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
חסן. נושם לרווחה

ברוך חסן, מתווך נדל"ן בן 58 מנתניה, ניצח את הטייקונים חיים הרש פרידמן (מונטריאול) ושעיה בוימלגרין. שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שושנה אלמגור, פסקה ב-13 ביולי שאזורים, בשליטת פרידמן, יחד עם בוימלגרין, ישלמו לחסן כ-3 מיליוני שקלים. הסיבה: חסן הצליח להוכיח, שלפני שמונה שנים תיווך בעסקת-ענק, שבה מכרה חברת אזורים תיירות, לדוד פתאל, את 12 בתי המלון שלה, ב-970 מיליון שקל.

בוימלגרין, איל הון מארה"ב, היה אז בעל השליטה באזורים תיירות. כיום השליטה בידי פרידמן, מולטי-מיליונר ממונטריאול, קנדה. אזורים, כיום בשליטתו, היא שתשלם את עיקר הכסף. המשפט, שנמשך שלוש שנים, חושף אירועים מאחורי הקלעים ומאפשר להציץ לעולם תיווך הנדל"ן.
ת"א 7124-07-11 חסן נ' אזורים חברה להשקעות בפיתוח ובבניין בע"מ ואח' / פסק דין
תובענה לתשלום שכר טרחה בעבור תיווך בעסקה למכירת מניותיה של חברה

לפני עשור: חסן נגד נתניהו

ברוך חסן התפרסם לפני 10 שנים כמעט בדיוק. ב-29 באוגוסט 2005, ב-3 אחר-הצהריים, התפרץ למסיבת עיתונאים שכינס בנימין נתניהו, אז ח"כ מן השורה, כדי להודיע על מועמדותו לראשות הליכוד, מול ראש הממשלה אריאל שרון. על מה שקרה אז מספר חסן, בראיון ל-News1:

"זה היה זמן קצר לאחר היציאה מעזה. נכנסתי לאולם, ותפסתי מקום טוב, בין דוכן הנואמים לעיתונאים. התפרצתי לנאומו של נתניהו ושאלתי אותו, האם הציע לוותר לסוריה על חלק מהכנרת. חזרתי ושאלתי האם ינהל מו"מ להחזיר את חברון לערבים. ראיתי שהוא מתחיל להזיע. שאלתי עוד שתי שאלות, ואז כמובן הרחיקו אותי בכוח מהאולם".

איך בכלל נכנסת למסיבת העיתונאים?

חסן: "הייתי חבר ותיק בסניף הליכוד בנתניה, וגם חבר מרכז הליכוד. כמה מהעיתונאים הכירו אותי".

אתה עדיין חבר ליכוד, חבר מרכז?

חסן: "לא. פרשתי מהמפלגה. היום אני נמצא רק בעסקים".

אין חוזה בכתב, יש דמי תיווך

עסקיו של ברוך חסן כללו וכוללים בעיקר תיווך בעסקות נדל"ן, גם גדולות. מי שעזר לו ליצור קשר עם חברת אזורים של בוימלגרין היה חברו ישראל ועקנין. מספר חסן (חלק מהציטטות הן מפרוטוקול המשפט ופסק הדין) "ישראל יצר לי קשר עם גיסתו לשעבר, דנה קרייזלר, דירקטורית באזורים ומקורבת לבוימלגרין. היא פתחה לי את הדלתות. הצעתי להם כמה נכסים - בית מלון ומגרש לדירות בנתניה, בניין למשרדים ומסחר בתל אביב, איתור קונים לנכסים של החברה. העסקות הללו לא יצאו לפועל".

עם מי נפגשת בהנהלת החברה? על מה דובר?

חסן: "נפגשתי עם ראש מינהל הקרקעות אהוד לוז, עם סגנו דוד טל ועם דנה קרייזלר. הם מינו אותי למתווך בפרויקטים אסטרטגיים, והציעו לקבוע מראש דמי תיווך 0.75% עד 1% על כל עסקה. לא הסכמתי, ואמרתי שדמי התיווך ייקבעו בנפרד בכל עסקה. נכון, לא חתמנו על חוזה".

בנקודה זו הסיפור היה צריך לכאורה להסתיים. החוק קובע, שמתווך רשאי לדרוש דמי תיווך, רק אם חתם מראש על חוזה בכתב עם המוכר/הקונה. אזורים, כך הסביר סגן המנכ"ל חיים יודלביץ, איננה חותמת מראש על חוזים כאלו, "וזה 15 שנה שלא חתמתי על חוזה כזה".

אולם השופטת אלמגור דחתה קו הגנה זה. היא פסקה, שבעסקה האמורה, מכירת בתי במלון, לא דובר על מכירת נדל"ן, אלא על מכירת מניות השליטה בחברות שונות. כדי לקבל דמי תיווך על מכירת מניות -קבעה חד-משמעית, אין צורך בחוזה בכתב!

חסן היה יכול, אם כן, לנשום לרווחה. ביחוד מאחר שיודלביץ (וגם אחרים) אמר במפורש: "הצעתי לו לתווך בעסקות".

דנה קרייזלר: "אשת אמון ואשת סוד לבעלים"

מה קרה אחר כך?

חסן: "בראשית 2007 תיווכתי בעסקה, שבה הייתה אזורים אמורה לרכוש משותפיה (בהם אורי דורי) את חלקם במלון סיטי טאואר ברמת גן. ראיתי שהמהלכים אינם מתקדמים. שאלתי את קרייזלר מה קורה, והיא חשפה בפני - מידע סודי ופנימי - שאזורים מתכננת למכור את כל בתי המלון שלה!"

מיהי אותה דנה קרייזלר? בכירי אזורים ביקשו להצניע את תפקידה, ולהציג אותה כמזכירה ותו לא. אבל סגן המנכ"ל יודלביץ חשף: "היא הייתה אשת סודו ויד ימינו של הבעלים בוימלגרין". בכיר אחר, לוז, תיאר אותה כ"עוזרת אישית של בוימלגרין". הגיס-לשעבר ישראל ועקנין אמר: "היא הייתה אשת מפתח בחברה. דומיננטית, אשת אמון של הבעלים". בנוסף, כפי שאמרנו, הייתה רשמית דירקטורית בחברה.

מדוע לא העידה?!

והנה הפתעה: קרייזלר, שחלק גדול מהסיפור סובב סביבה, לא הופיעה בבית המשפט ולא העידה! לכאורה, היא הייתה אמורה להיות עדת הגנה מטעם אזורים ובוימלגרין, ולספר שברוך חסן לא תיווך בעסקת הענק. אבל הם העדיפו שלא להביא אותה לדוכן העדים, ולא לחשוף אותה לחקירה נגדית. השופטת חזרה והדגישה מספר פעמים את אי-הופעתה בדוכן העדים.

מצויד במידע הסודי שקיבל מקרייזלר, החל חסן לבדוק את השטח. באותם ימים פורסם רשמית, שקבוצת הביטוח מגדל רכשה 10% מקרן השקעות שהקים המלונאי דוד פתאל. ואז הבזיק במוחו רעיון - להציע לפתאל לרכוש את בתי המלון של אזורים. כמובן בתיווכו שלו.

"אזורים פנתה לחסן באמצעות קרייזלר...נכרת חוזה"

ב-13 במאי 2007 נפגשו הצדדים. לפגישה זו חשיבות רבה. השופטת פסקה: "שוכנעתי, שאזורים פנתה לחסן באמצעות קרייזלר, והציעה לו לתווך. בכך נכרת חוזה (בעל פה).

הייתה זו פגישת צמרת. בכירי אזורים הגיעו אליה, ומן הצד השני השתתף דוד פתאל עצמו, יחד עם שניים מבכיריו. גם קרייזלר וחסן השתתפו, כמובן. בפגישה הוזכרו, ככל הנראה, כל 12 בתי המלון שאזורים היא הבעלים או המנהלת שלהם. יש גרסאות שונות על היקף העסקה, כפי שדיברו עליו באותה פגישה.

"אדאג שמורשי החתימה יחתמו לך"

חסן: "נתתי לקרייזלר את פנקס העסקות שלי, וביקשתי שתחתום. היא אמרה שאין לה זכות חתימה, והיא תדאג שמורשי החתימה של החברות המוכרות יחתמו. היא לקחה את המסמך, והחזירה לי אותו לאחר שלושה חודשים - לא חתום!"

קרייזלר עצמה, כאמור, לא הופיעה בבית המשפט כדי להגיב על סיפורו של ברוך חסן. בית המשפט נתן בדרך כלל אמון בדבריו.

לאחר מכן התנהלו העניינים בעצלתיים. לכאורה, נותק הקשר בין חסן לאזורים. בדצמבר 2007 הציע פתאל, דרך פועלים שוקי הון, לרכוש ארבעה מבתי המלון ב-69 מיליון דולר. פועלים הייתה אמורה לקבל "דמי הצלחה" של 1% עד 1.5% מהיקף העסקה. אך העסקה לא התקדמה.

ב-4 במרס 2008 פורסם רשמית, שקבוצת גלר-שיבולת תרכוש מאזורים 50% מחמישה בתי מלון. העסקה בוטלה לאחר מכן.

לדעת אזורים ובוימלגרין, העובדות הללו מוכיחות שלא היה המשך לפגישה ממאי 2007, ולכן אין לחסן מה לדרוש.

השופטת לא השתכנעה. היא מצאה, שחסן שלח במשך חודשים רבים מסרונים וקיים שיחות טלפון עם הצדדים. היא סבורה, שקיים רצף בין הפגישה ממאי 2007 לבין המו"מ בין אזורים לפתאל, שהתחדש באמצע 2009, והסתיים בחוזה בנובמבר 2009, החוזה קבע, שפתאל וחברה נוספת יקנו את כל בתי המלון ב-970 מיליון שקל. לכן - פסק בית המשפט - ברור שחסן תיווך והיה גורם פעיל בעסקה, ומגיעים לו דמי תיווך.

"אפריקה ושיכון ובינוי משלמות 0.5% עד 0.75%"

כמה? הנה מידע מעניין, וכל הגרסאות שנחשפו במשפט:

  • חסן: 2% מכל צד, או 1% בעסקות גדולות, כלומר לפחות 19 מיליון שקל. תבעתי רק 10 מיליון, כדי לחסוך אגרה.
  • פתאל: 1% מכל צד, עם תקרה בשקלים.
  • אהוד לוז מאזורים: 0.5% עד 0.75%. "כך משלמות בעסקות גדולות גם אפריקה-ישראל ושיכון ובינוי".

השופטת החליטה, שחסן יקבל 0.5%, אבל רק מ-50% מהיקף העסקה, כי פתאל קנה רק 50% מבתי מלון, והיתרה נמכרה לחברה אחרת. לכן, יקבל חסן 2.4 מיליון שקל. אלמגור חתה את תביעתו, לקבל דמי תיווך גם מפתאל, כי לא הוכיח שהיה מתווך גם מטעמו.

הסכום הסופי מגיע לכ-3.8 מיליון שקל: יש להוסיף לו ריבית והצמדה מ-2009, כ-500 אלף שקל; החזר חלק מאגרת בית המשפט; מע"מ 18% ; שכר טירחת עורכי דין 10%. הנתבעים עדיין לא שילמו.

מה אתה עושה בינתיים?

חסן: "אני ממשיך לתווך בעסקות. בשנה האחרונה תיווכתי בין היתר בעסקה, שבה רכשו חברות נווה גד וווי-בוקס, מעיריית נתניה, את מגרש הכדורגל הקודם של הקבוצה העירונית, ב-17 מיליון שקל. הזכרתם עסקה זו לפני שבוע. חוץ מזה, מגיע לי גם קצת להיות בבית, עם האישה ושני הילדים".

תאריך:  28/08/2015   |   עודכן:  28/08/2015
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברוך חסן ניצח את הטייקונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו לפני ירח מלא שיתקיים מחר, יום שבת, 29.8, במזל דגים, במבנה שיושפע מיופיטר ומנפטון.
28/08/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
העיתונאי גידי וייץ ממשיך להפיץ כזבים. במצח נחושה. הפעם בכתבתו בעיתון הארץ ("כל תיקי אפרים ברכה", 27.08.15). ברשימה מקיפה שפרסם הוא ממחזר, עד לזרא, מידע שפורסם בעבר על תיקים בהם כיכב אפרים ברכה ז"ל בתפקידיו השונים. בנוסף, הוא מציג את המנוח כקדוש מעונה, וכמי שנדחק להתאבד בגלל פרסומים כוזבים ב-News1 מצד הח"מ.
27/08/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
מערך האבטחה של כל עסק חשוף מדי יום לאיומים חיצוניים כגון איומי סייבר ואיומים פנימיים של זליגת מידע או על-ידי עובדים מתוך החברה.
27/08/2015  |  שלומי אדר  |   כתבות
ישראל מתעוררת לבוקר בו האנרכיה שפושה במדינה מבעבעת ומתפרצת, ומהווה איום לסדר החברתי. התארגנויות של בעלי תפקידים בכירים לשעבר להגן על "זכויות" חבריהם, הופכת את כוח שליטתם בתחומם למה שמזכיר חונטה, כזו המשליטה ומתגברת את כוח שליטתה על מוסדות המדינה, עד שהתעצמותה גורמת לקהל לשכוח את עברה של המשטרה, בפשלות הקשורות בשמה. מאידך-גיסא, התעצמות חבירותם מביאה לאפשרות התגברות השחיתות והנצחתה בכל התחומים, כי התנגדותם לשלטון הדמוקרטי היא שגורמת לאנרכיה ואנרכיה היא שהפילה את ממלכות יוון ורומא.
27/08/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
במהלך ביקור בבית העלמין במרחביה שלמרגלות, גבעת המורה משכה את תשומת ליבי. מצבה ועליה השם אביר מארק בהבלטה ולידו סמל תנועת "השומר הצעיר" ומתחת לשם חרוטות המילים: "נשא בעוז דגל התנועה השומרית ברומניה מסור לעם ולארץ. נולד ד' סיוון תרפ"ח. נקטף בגולת פאריס בדרכו למולדת". ט"ז אב תשי"ז".
27/08/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il