|   15:07:40
דלג
  מרים נאור  
נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

אינטרס מערכתי כולל

דברי נשיאת בית המשפט העליון בכנס השופטים והרשמים הארצי 2015 במלון רמדה בירושלים [ט"ז באלול תשע"ה, 31.08.2015]
31/08/2015  |   מרים נאור   |   נאומים   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות

כב' שרת המשפטים, חברי מנהל בתי המשפט, נשיאות ונשיאים, שופטות ושופטים בהווה ובעבר, רשמות ורשמים.

כנס השופטים הארצי הוא יום חג במערכת המשפט. זוהי ההזדמנות הנקרית לכולנו להיפגש, להחליף רשמים ודעות, לפגוש את כולם, וגם לשמוע דברים מעניינים. אני מודה לוועדה המארגנת: הנשיא יוסף אלרון, סגנית הנשיא ורדה וירט-ליבנה, והשופט עודד מאור. תודה רבה גם לעובדי חטיבת השופטים בהנהלת בתי המשפט על תרומתם הרבה לארגון האירוע. תודה מיוחדת לגב' אהובה פרי. אהובה יוצאת לגמלאות בינואר 2016, כשלעצמי אני מתקשה להאמין. זה כנס השופטים הארצי האחרון בו תיטול חלק. כל אחת ואחד מאתנו נעזר באהובה אין ספור פעמים. בדרכה השקטה והצנועה, תמיד הייתה שם בשבילנו. אהובה היקרה - תודה מקרב לב.

אני מברכת את שרת המשפטים חברת הכנסת איילת שקד, שמצאה את הזמן להיות עמנו היום. עם מינויה לתפקיד נכנסה השרה במרץ רב לשלל עניינים שהיו עת ארוכה בקיפאון. משרות ותפקידים רבים שאינם מצריכים החלטת הוועדה למינויים אוישו, הליכי חקיקה קודמו והמערכת המשפטית כולה נכנסה לעשייה מאומצת ומבורכת. השרה כינסה את הוועדה לבחירת שופטים ובישיבה הראשונה נבחרו ועדות משנה הפועלות כבר באינטנסיביות רבה. על-פי החלטותיהן צורפו מועמדים ובקרוב תתכנס הוועדה פעם נוספת. השרה ואני עובדות בשיתוף פעולה מלא לטובת קידום מערכת המשפט. אני משוכנעת כי השרה נחשפה לעבודתם הקשה של שופטי ישראל לעומס המוטל עליהם, למסירותם לתפקיד.

בזמן האחרון מועלות לצערי בתקשורת טענות שונות על הליכי בחירת שופטים וקידומם. היושבים כאן מכירים את הקורס למועמדים לשפיטה. השופט לוין יאמר עליו מילים מספר ולא עליו אני מבקשת לדבר כאן, אלא על עניין אחר הנוגע לרבים מכם: סוגיית קידומם של שופטים מבית משפט השלום לבית המשפט המחוזי. אני רוצה להסביר כאן מי היא ועדת השתיים - הוועדה המייעצת לנשיאת בית המשפט העליון בנוגע לאפשרויות קידום שופטי בתי משפט השלום. הוועדה במתכונתה הנוכחית הוקמה בשנת 2007 על-ידי נשיאת בית המשפט העליון דאז, השופטת דורית ביניש, בעקבות דיונים שהתקיימו בוועדה לבחירת שופטים בנוגע לקידומם של שופטי שלום. אין המדובר בוועדה "סודית" כפי שנטען לאחרונה. הנשיאה ביניש הודיעה על מינוי הוועדה המייעצת בישיבת הוועדה לבחירת שופטים. הודעות נמסרו בזמנו לכלל השופטים.

הוועדה המייעצת הוקמה מתוך מטרה להבטיח הזדמנות שווה והוגנת לכל שופטי ערכאת השלום הרואים עצמם מועמדים לקידום. היא באה לתת מענה לטענות שנשמעו בעבר מצד שופטי שלום, ולפיהן אין להם דרך להבליט את כישוריהם לצורך בחינת קידומם. הוועדה דנה במועמדותם של שופטים המבקשים להופיע בפניה המכהנים יותר מחמש שנים. חברי הוועדה מראיינים את המועמדים, בוחנים את איכותם של פסקי הדין שהם בוחרים להציג לפניה, מראיינים גם אחרים, אוספים נתונים ומעבירים לנשיאת בית המשפט העליון את המלצתם. מדובר בהמלצות מפורטות ומנומקות.

בוועדה כיהנו לאורך כל תקופת פעילותה שופטות ושופטים בדימוס של בית המשפט העליון ושופטות ושופטים בדימוס של בתי המשפט המחוזיים. ממש לאחרונה חידשה הוועדה את פעילותה בהרכב השופטת (בדימ') עדנה ארבל והשופטת (בדימ') אורית אפעל-גבאי. כל השופטים שכיהנו בוועדה לדורותיה הם בעלי ניסיון שיפוטי רב. ניסיון זה מקנה להם את היכולת ליתן הערכה מקצועית ואוביקטיבית לגבי מידת התאמתו של שופט שלום לקידום לבית המשפט המחוזי.

תפקידה של הוועדה, כפי שמבהיר גם שמה, הוא להוות גורם מייעץ בלבד. הוועדה המייעצת היא לא ועדת "סינון", וכמובן שהיא לא "פוסלת" מועמדים. מתכונת עבודה זו - אשר לפיה יש לוועדה תפקיד מייעץ ואין בה כדי לשנות מהמתכונת המקובלת של תהליך מינוי השופטים - לא השתנתה בשמונה השנים שחלפו מאז הקמת הוועדה לראשונה.

אומר גלויות: עיסוקיהם הרבים של נשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם אינם מאפשרים להם לערוך בעצמם בדיקה מקיפה לגבי כל שופטי השלום המכהנים יותר מחמש שנים. אלה מכם שהגיעו לוועדה נחשפו רק לראיון עמם. אולם לכך קודמת עבודת הכנה, ועבודה רבה אחרי הראיון. כדי לסבר את האוזן: על-פי הנתונים שבהנהלת בתי המשפט, בבתי משפט השלום מכהנים כיום 233 שופטים בעלי ותק של חמש שנים ומעלה. אכן, הנשיאים מוסמכים להעלות שמות גם בלי שהמועמד עבר את הוועדה המייעצת וכך גם שרת המשפטים או שלושה מחברי הוועדה לבחירת שופטים כאחד. אולם, נוכח ריבוי המועמדים וכובד המשימה זקוקים הנשיאים לסיוע ולייעוץ. זה לא ריאלי לצפות שעל סמך ראיון אישי של עשרים דקות יחליט נשיא בית המשפט העליון שמועמד מתאים לקידום. רק מעטים מפסקי הדין הרבים הניתנים בבתי משפט השלום מגיעים לדיון בבית המשפט העליון במסגרת בקשות רשות ערעור. באמת קשה לומר כי שופטי בית המשפט העליון מכירים את פסקי הדין של שופטי השלום דרך עבודתם היומיומית. ציבור המתדיינים והמועמדים עצמם זכאים לכך שהליך הקידום יהיה מעמיק ומקיף ככל האפשר.

עבודתה המאומצת והמסורה של הוועדה המייעצת, הפועלת בהתנדבות מלאה, הוכיחה את עצמה מיום הקמתה. בפעילותה החשובה סייעה הוועדה בפועל להגדיל - לא לסנן, אלא להרחיב את מספר המועמדים לקידום, שעניינם הובא לדיון בפני הוועדה לבחירת שופטים. בכך מגשימה הוועדה המייעצת את מטרתה - מתן סיכוי שווה והוגן לכל השופטים הרואים עצמם מועמדים לקידום, תוך שמירה על איכותה הגבוהה של השפיטה בישראל.

שיפור הליך הקידום של שופטי השלום הוא אינטרס מערכתי כולל. קידומם של שופטים לבית המשפט המחוזי אינו מהווה אך עניין אישי לגבי שופטת או שופט מסוימים. ככל שיתמנו לבתי המשפט המחוזיים השופטים המנוסים והטובים ביותר, כך יזכה הציבור לקבל את השירות המיטבי ביותר ממערכת המשפט. מדובר בפירמידה צרה. לצערי לא ניתן לקדם את כל האנשים הטובים והמסורים שבמערכת. יש 414 שופטים בבתי משפט השלום, ולעומתם יש רק 188 שופטים מחוזיים.

זהו כנס השופטים הראשון בו אני משתתפת כנשיאה ועל כן אני מבקשת להקדיש גם מעט מילים היום לנו ולתפקידנו כשופטים.

לפני כמעט 36 שנים עמדתי לפני ועדת המשנה של הוועדה לבחירת שופטים. שאל אותי אז שופט בית המשפט העליון השופט שלמה אשר, מדוע אני רוצה לעזוב את מחלקת הבג"צים בפרקליטות כדי להיות שופטת שלום. השבתי לו שאני מבקשת את החרות לקבוע בעצמי, על-פי מה שנראה לי נכון משפטית ומוסרית, את ההחלטה הנכונה והצודקת. עצמאות כזו בחשיבה ובהחלטה יש למשפטן רק בשיפוט. כפי שנזדמן לי לומר בטכס השבעתי כנשיאה במשכן נשיאי ישראל - גם היום, אחרי כל כך הרבה שנים לשאלה מדוע אני מבקשת להיות שופטת הייתי נותנת אותה התשובה עצמה. הייתי בוחרת שוב במקצוע השפיטה, למרות העבודה המאומצת בכל הערכאות, למרות המתחים שהם אינהרנטיים לעבודה, למרות התמונות שלי במדי נאצים שהופיעו לאחרונה באינטרנט והכתבות על כך. לא הבטחתי מעולם לעצמי, ואיני מבטיחה גם לכם, גן של שושנים. באנלוגיה כמובן - אוכל להבטיח - דם, יזע ודמעות, אך גם עבודה מעניינת המלווה בתחושת סיפוק רבה בכל הערכאות הסיפוק בשל היכולת לעשות את הישר והטוב. עבודה אליה אתה מגיע בוקר בוקר, או למצער כמעט בוקר בוקר עם שיר חדש בלב, גם אחרי הרבה שנים על כס השיפוט.

אנו ערים להתמודדויות אישיות קשות של חלק מכם, בעיקר שופטי משפחה ושופטי נוער, עם תופעות של הכפשות בדרכים שונות ובהן באינטרנט, הפגנות ליד הבית, תביעות מחו"ל, איומים ועוד. במשרד המשפטים הוקם צוות בין משרדי בראשות המשנה לפרקליט המדינה שתפקידו להפעיל פעילות רב מערכתית במטרה להתמודד עם הפגיעה בנושאי משרה ציבורית. בצוות חברים נציגי משרד המשפטים, נציגי המשטרה ונציגי אגף התקשוב הממשלתי ונציגי הנהלת בתי המשפט. במסגרת שיתוף פעולה זה נקבע ערוץ ישיר להגשת תלונות במשטרה ולטיפול בשופטים מאוימים. אין בידי המערכת סמכות לפעול משפטית, והיא תלויה במשטרה ובפרקליטות.

במקביל נערכה בהנהלת בתי המשפט עבודת מטה מקיפה בשיתוף מומחים למשפט ואינטרנט ונבחנו דרכי ההתמודדות האפשריים לטובת מיגור ההתבטאויות הפוגעניות ברחבי הרשת. הוחלט על אימוץ כלים שלובים אשר יעבירו את היוזמה לטיפול בפרסומים אלו להנהלת בתי המשפט. הכוונה היא להקים צוות "הכפשות" ייעודי בהנהלת בתי המשפט, אשר יהיה אחראי להובלת הטיפול ויישום דרכי ההתמודדות עם תופעת הפרסומים הפוגעניים ברשת האינטרנט, ובכלל זאת בחינת והטמעת כלים טכנולוגיים ייעודיים לטובת ניטור יזום של תכנים פוגעניים, והסרת התכנים סמוך לפרסומם. כמו-כן, יינקטו פעולות הסברתיות, בשיתוף עם גורמי הדוברות, לטובת הקניית "כלי עבודה" לציבור השופטים.

כידוע לכם, שרת המשפטים הקימה ועדה ציבורית בראשות השופטת ארבל לטיפול בנושא ההכפשות ואנו תולים בה תקוות.

אתם, שופטי ישראל, הנכם, אחד לאחד, אחת לאחת, הנכס האמיתי של מערכת בתי המשפט. עברתי בכל בתי המשפט למעט אילת (וגם לשם עוד אגיע) ראיתי היכלות משפט יפים, אך גם כאלה שראוי לבנות אחרים במקומם. אין ספק כי יש לפעול במקומות מסוימים להקמת היכלות משפט, אין ספק כי יש לפתור את הסכסוך עם העוזרים המשפטיים, לדאוג לקלדניות שתעבודנה גם אחרי הצהריים, למלא תקנים, ולעשות עוד ועוד. אינני מקלה ראש בכל העניינים הללו. מנהל בתי המשפט וצוותו ואנוכי פועלים במרץ בכל החזיתות, וכך צריך להיות. אך צריך לזכור כי כוחנו האמיתי - בארמון או בצריף רעוע - הם השופטים. עליכם גאוותנו.

אעשה ככל יכולתי, במציאות שהיא לעתים מורכבת, ובה כוחות שונים המושכים לכיוונים שונים - כדי לשמור על הרמה המקצועית והאנושית של השופטים המצטרפים לשורותינו. השיקול הדומיננטי העומד תמיד נגד עיני הוא החובה - חובתנו שלנו, השופטים, כמו גם חובתם של כל הנוטלים חלק בהליך הבחירה - כלפי ציבור המתדיינים. ציבור המתדיינים זכאי לקבל את שירותי המשפט הטובים ביותר מהאנשים המתאימים ביותר, הן מבחינת המקצועיות והן בתכונות האישיות.

הפגרה מסתיימת. שובו לעבודה בעוד ימים אחדים בכוחות מחודשים ולא תגורו מפני איש. אתם, הציבור היושב כאן, גאוותנוּ, ואנוכי גאה להיות הנשיאה שלכם.

תאריך:  31/08/2015   |   עודכן:  31/08/2015
מרים נאור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אינטרס מערכתי כולל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
31/08/15 15:23
 
ע_הראל
1/09/15 11:20
 
אהוד פרלסמן
1/09/15 18:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הוועדה לבחירת שופטים
הנהלת בתי המשפט תקים צוות שיפעל להסרת פרסומים אינטרנטיים מכפישים נגד שופטים, תוך שימוש בכלים טכנולוגיים שיאפשרו לאתר במהירות פרסומים אלו. כך גילתה (יום ב', 31.8.15) נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בכנס השנתי של השופטים. במקביל, הוסיפה, ייתנו לשופטים כלי עבודה כדי להתמודד עם הכפשות כאלו.
31/08/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט לתעבורה בפתח תקוה, שלמה נחשון-אטינגר, שנאלץ להתפטר לאחר שפורסמו הערות מיניות שלו כלפי תובעת שהופיעה באולמו, המשיך לקבל משכורת 20 חודשים לאחר שהודיע על פרישתו. כך עולה מהפרסום הרשמי ב"רשומות" של יציאתו לגמלאות.
28/08/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
לשכת עורכי הדין תוכל להציע שיפורים בקורס הערכת מועמדים לשפיטה, אך ניהול הקורס יישאר בידיה הבלעדיות של מערכת בתי המשפט. כך סיכמו (יום א', 23.8.15) נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, ראש הלשכה, אפי נוה, ומנהל מערכת בתי המשפט, מיכאל שפיצר.
23/08/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטים מרשים לעצמם מה שהיו פוסלים אצל אחרים חופש הביטוי נעלם כאשר מדובר בעמוס שוקן מדוע וינשטיין וניצן לא רוצים לחקור את התאבדות ברכה? קודם סוללים ואז בודקים את הבטיחות וגם שני ענייני אוטובוסים
21/08/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
עם פרסום הידיעה ה"חדשה" (הנושנה לכל מי שטרח לעקוב), לפיה למעשה קידום שופטים מבית משפט השלום לבית המשפט המחוזי מסור במידה כמעט מוחלטת לוועדת סינון מיוחדת שמונתה על-ידי נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש, נשמעו מחאות רמות ומוצדקות. מוסד זה, שלא בא זכרו בחוק, שולל מהוועדה למינוי שופטים את היכולת לבחור באמת בין המועמדים הראויים, ובשיטת סינון זו ניתן לבחור רק באלו ששופטי בית המשפט העליון, בדגש על נשיא/ת המוסד, סבורים שיש לדון במועמדותם.
20/08/2015  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il