"אוהב אני מידות טובות ביותר, ברם, אנשים, פקחים יודעים כי אלה המרבים לדבר על מידות טובות, אין להם הרבה מאלה". (וולטיר)
גל הירש - האם הוא המועמד המתאים
מלחמת לבנון השנייה ודוח האלוף אלמוג את אלוף יאיא ובוכריס, וכן דוח נוסף של האלוף שטרן, השאירו עננה כבדה על תפקודו של הירש לפני ותוך המלחמה. לפי הדוח של האלוף אלמוג,
גל הירש לא מתאים לפקד על אנשים ויחידות, בשל כשלים תפקודיים ואישיים וכאשר שלושה אלופים טוענים שלא מתאים, כדאי מאוד להקשיב להם. עם זאת, נשאלת כמובן השאלה הלגיטימית, איך הוא הגיע לדרגת תת-אלוף בסדיר, מפקד אוגדה במלחמה וסגן מפקד פיקוד העורף בזמן שלום.
אין ויכוח שהרזומה הצבאי של גל הירש הוא מרשים למדי, וחלק מחייליו בסיירת הצנחנים עליה פיקד, אף יצא להגנתו והביע בו תמיכה פומבית בתקשורת. כלומר, מחד חיל מצטיין, מעוטר ואמיץ, מאידך לפי הדוח של אלמוג והדוח של השופט וינוגרד, בעל שפה אליטיסטית כמעט בלתי מובנת, שמבחינה צבאית לא תורמת להבנת המטרה וההוראות שהחיילים והמפקדים צריכים לבצע, שזה כולל גם יחסי אנוש לא הכי תקינים.
אם לוקחים בחשבון את מכלול הבעיות האלה הקשורות למינוי, דוח אלמוג, דוח שטרן, דוח וינוגרד (כולל המכתב המאוחר על עוול שכביכול נגרם להירש), ומחאת ההורים השכולים, לא בטוח שהשיקול למינוי לתפקיד מפכ"ל, לקח את כל הפרשיות האלו בחשבון.
אם נוסיף על כך את חקירת האף-בי-איי, בנושא החברות שהירש היה קשור / מעורב בהן, כולל המחלקה ל
הלבנת הון בישראל, הפרשיה מסתבכת ביותר, והמינוי הולך ומתרחק. גם אם יתברר שגל הירש אישית נקי כפיים ובר לבב, אבל החברות שהיה קשור בהן, פעל בהן ואיתן, עברו עבירות על חוקי הלבנת הון או עבירות אחרות כגון: שחיתות, שוחד וכדומה, האיש לא יכול להתמנות לתפקיד מפכ"ל המשטרה.
מינוי מבחוץ חיוני
כנס המפכ"לים והניצבים במשטרה, שבא לבחון על מינוי מבחוץ, היה מגוחך בעיתוי ובעיקר בטעמים שהציג נגד המינוי. איפה היו המפכ"לים והניצבים כשהמשטרה דממה מפרשיות, ניצבים פרשו כמו משטרת דומינו, בעקבות פרשיות מביכות. אז הם היו צריכים להשמיע את קולם - אבל אז הם הפכו לניצבים של מלח.
להזכיר למשטרה ולציבור, אלוף
הרצל שפיר הוצנח מבחוץ להיות מפכ"ל. תוך שנה אחת הכין תוכנית חומש למשטרה, דבר שלא נעשה קודם-לכן, אך הודח בשל אי-נכונותו להתכופף בפני פוליטיקאים שהיו מעורבים כנראה בתיק "אפרסק" המסתורי.
גם אנשי צבא נוספים באו למשטרה בדרגות ניצבים, מבלי הכשרה מיוחדת למשטרה והצליחו לא רע, כולל האלוף טרנר שנהפך בשלב ב' למפכ"ל והיה לא רע בתפקידו והישגיו.
אלוף מצה"ל או גוף מסחרי גדול, עם רקע ביטחוני, יכול להצליח בתפקיד מפכ"ל, מבלי להיות קודם במשטרה.
מסקנה: מינוי מבחוץ הוא טוב, מינוי מבפנים הוא פשרה. מסקנה משנית: מי שלא עושה לא טועה. מי שעושה טועה, השאלה מהות הטעות.
הערותיי:
- שר בריאות לא חייב להיות רופא - ראה דני נווה, השר ליצמן;
- שר ביטחון - ראה פרופ' ארנס;
- מפכ"ל משטרה - יכול לבוא מבחוץ וללמוד תוך תנועה תפקידו, להוביל, לפקד, לארגן ולתת דוגמה אישית תוך נטילת אחריות. את זה כנראה עד עתה לא כל-כך למדו או הבינו הניצבים שבאים מבפנים ודורשים בתוקף מינוי מבפנים;
- הדוח על מצעד הגאווה - מוכיח שצריך אישיות רצינית מבחוץ.