|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

צהר לפרשה

קואוצ'ינג לאומי ופרטי

ערב הכניסה לארץ מטיל משה רבינו על כל יחיד מישראל את המשימה לשמור על התורה כדי להבטיח את הישרדותו של העם בארצו
11/09/2015  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
מעבר לשבטיות

   רשימות קודמות
  לא לדעת הכל
  צדק חלוקתי בנחלת הארץ

פרשת ניצבים מחולקת לשניים. חלקה הראשון, המצוי בפרק כ"ט, חותם את הברית שנכרתה על קיום התורה ומצוותיה בערבות מואב, תוך הדגשת הזהרה על שמירתה. חציה השני של הפרשה, המצוי בפרק ל', מתאר את מה שעתיד להתרחש בעתיד לאחר אלפי שנות היסטוריה הכרוכה בייסורים ובהתגשמות התוכחה והקללות שבברית, כאשר ישוב העם להכיר בייעודו ההיסטורי והרוחני. עם זאת נדמה, כי לשני החלקים מסר זהה ואליו נתייחס בשורות הבאות.

הברית שנכרתה בערבות מואב היא ברית קולקטיבית ולאומית. העם צפוי לקבל שכר על שמירת הברית, או לחלופין להיענש קשות על הפרתה. העונש המתואר הוא בעל אופי לאומי המתמצה, בסופו של דבר, בגלות: "והפיצך ה' בכל העמים מקצה הארץ ועד קצה הארץ" (דברים כ"ח, ס"ד).

על-רקע זה מפתיעה הפתיחה לפרשתנו המונה ומפרטת את מרכיבי העם: "ראשיכם שבטיכם זקניכם ושטריכם... טפכם נשיכם". מדוע חשוב לתורה לתאר שוב את קהל היעד של הברית ובפירוט כה רב? נראה, כי על סיפה של ארץ ישראל מתעורר חשש כבד בלבו של משה מסיטואציה שבה ההשתייכות הלאומית של העם, זו שהייתה מובנת מאליה בגלות ובמדבר, תתמוסס עם כניסתם לארץ. ההיפרדות איש מעל אחיו, כשכל שבט גר בנחלתו וכל משפחה עסוקה בפרנסתה, מזמנת מעבר לזהות פרטנית.

סוף ספר יהושע וכן ספר שופטים מספרים לנו, כי חשש זה לא היה מופרך. במהלך מאות השנים הראשונות להתיישבות בארץ פינו הזהות הלאומית ותחושת הערבות את מקומן לטובת זהות שבטית ומשפחתית. נסיבות שכאלה עלולות להביא בודדים, ואולי אף רבים, למחשבה כי הברית ההיסטורית היא עניין ציבורי כללי שאיננו נוגע לאדם הפרטי. כדי למנוע אשליה מסוכנת זו, בוחר משה לפרט את כל מרכיבי העם עד רמת חוטב העצים ושואב המים, ובמקביל להזהיר, כי תקפה של הברית הוא על-היסטורי והיא כוללת בתוכה "את אשר ישנו פה עימנו עמד היום... ואת אשר איננו פה עימנו היום" (כ"ט, י"ד).

משה רבינו כמנהיג העם לא פונה אל שכבת המנהיגות בלבד. הוא מטיל אחריות מלאה לשמירת הברית הלאומית על כל פרט ופרט וכך מביא לאחדות משימה ובעקבותיה גם לאחדות גורל. מעתה מודע כל יחיד לאחריותו המלאה על גורל עמו. תפיסה זו מעבירה את האחריות הלאומית ממנהיגי העם אל פרטיו ויוצרת סולידריות בין המרכיבים השונים.

חציה השני של הפרשה, המכונה "פרשת התשובה", מתאר את שיבת העם לאלוהיו, שיבת העם לארצו ושיבת האינטימיות המלאה בין ה' לישראל. יעד נכסף זה מתואר בפרשה כדבר אפשרי ואפילו פשוט להשגה: "כי המצוה הזאת... לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא. לא בשמים היא לאמר מי יעלה לנו השמימה ויקחה לנו... ולא מעבר לים היא לאמר מי יעבור לנו את הים ויקחה לנו... כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו" (דברים ל', י"א-י"ד).

במילים אלה משה מעצים כל יהודי ויהודי ותולה בו את האפשרות לבניית עולם טוב יותר. המשימה למימוש היעד הלאומי מוטלת על כל אחד ואחד ואין מי שפטור ממנה - כי קרוב אליך הדבר מאוד. מאות שנים אחר כך, יבואו חכמי התורה שבעל-פה ויבססו על המילים "לא בשמים היא" תפיסה מלאה ושלמה התולה באדם לא רק את האחריות לקיום המצוות ושמירת הברית, אלא גם על עצם הבנת התורה ופרשנותה. בכך צעדו חכמים אלה בעקבותיו של משה רבינו.

במאתיים השנים האחרונות, עם התגברות הלאומיות בארצות אירופה, באו רבים מחכמי ישראל שכונו לימים "מבשרי הציונות" וקבעו פרשה זו כיסוד ההשקפה הרואה בגאולת ישראל והשיבה לארץ ישראל תנועה שצריכה להתחיל באופן מעשי על-ידי יחידים וקהילות בבחינת "אתערותא דלתתא". השקפה זו היוותה שינוי כיוון של 180 מעלות מהשקפה שהייתה שלטת עד לאותו זמן, זו שציפתה לאירוע משיחי המגיע "מלמעלה". שינוי זה מהווה אף הוא ביטוי ישיר למגמת דברי התורה בפרשתנו המציבה כל אחד ואחד מאיתנו מול האתגר הלאומי והרוחני, תוך אמונה בדברי משה על כך שקרוב אלינו הדבר וביכולתנו לעשותו.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ר"מ במכון הגבוה לתורה ומרצה בהתמחות להיסטוריה יהודית במכללת "אורות ישראל".
תאריך:  11/09/2015   |   עודכן:  13/09/2015
הרב ד"ר יהודה אלטשולר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
לעיתים אנו לא מודעים עד כמה חיוך ברגע הנכון יכול לשנות, מה רב כוחה של מילה טובה קטנה ועד כמה צעקה עשויה לחולל שינוי. הדברים הקטנים הללו, שברגע התרחשותם נראו שוליים, מתגלים לאחר זמן כמחוללי מציאות. דוגמה לכך יש בפרשת השבוע הפותחת במצוות הביכורים.
04/09/2015  |  הרב צחי להמן  |   מאמרים
משפט רומאי עתיק קובע, כי "הרוצה בשלום יכון למלחמה". הווה אומר: מותר לפחד ממלחמה, אבל לברוח ממנה, תוך מחשבה שכך היא לא תתפוס אותך לעולם - זוהי מחשבה טיפשית שהמחיר עליה יהיה גבוה. אין זה מפתיע שבתחילת הפרשה שלנו התורה מכינה את עם ישראל לכך שיהיו להם מלחמות ואף מצפים מהם להתכונן אליהן.
28/08/2015  |  הרב יאיר בינשטוק  |   מאמרים
"כי יימצא חלל באדמה... לא נודע מי הכהו" (דברים כ"א, א'). הפרשה מתארת את מצוות עגלה ערופה, שבאה במקום בו נמצא הרוג אך לא נמצא הרוצח. נראה שתכליתו של המעמד להצביע על אחריותם העקיפה של מנהיגי העיר למה שהתרחש בעיר ובסביבותיה. "הזקנים" הם הגורם המרכזי שלוקח חלק בפרשה. תחילה זקני סנהדרין הגדולה, שמודדים וקובעים איזו עיר היא הקרובה ביותר אל החלל. לאחר שנקבעה העיר משתתפים במעמד כל זקני העיר, כלומר: כל שכבת ההנהגה של העיר.
21/08/2015  |  הרב שאול ברוכי  |   מאמרים
לא פעם אנו שומעים על מנהיג שנותן הוראות שכל בר-דעת מבין שהן הוראות פסולות בעליל. לעיתים, זה יכול להיות מנהיג אזרחי. לעיתים, זו יכולה להיות פקודה צבאית (כגון: פגיעה באזרחים חסרי ישע ללא כל סיבה הנראית לעין), ולעיתים זו יכולה להיות הוראה הניתנת מסמכות דתית וגם היא נראית בעליל כבלתי אפשרית ובלתי סבירה (כמו: רב מקובל שידרוש מאשת איש להישמע לו בניגוד לדיני התורה). בכל אלו ודומיהם מצווה אותנו התורה שלא להתחשב במעלתו של האיש ואף לא באותות ובמופתים שיתן, "כי מנסה ה' אלקיכם אתכם, לדעת הישכם אוהבים את ה' אלקיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם".
14/08/2015  |  הרב אלישע קנוהל  |   מאמרים
פרשתנו, פרשת ואתחנן, היא המשכה הישיר של פרשת דברים. משה משמיע נאום ארוך ומדגיש בו את לקחי העבר, תוך שהוא מזהיר את בני ישראל לבל ישכחו את הברית אשר כרת ה' איתנו בהר סיני. פעם אחר פעם, הוא מזכיר את התגלות ה' בהר סיני ואת החובה לקיים את מצוות ה'. הוא אף מונה מחדש את עשרת הדיברות, וזהו עיקר תוכנה של פרשתנו.
31/07/2015  |  הרב אלישע אבינר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  /  מי ומי  
תוכחת משה  /  הרב מאיר מימון
מצביא, נביא, מחוקק וכהן  /  הרב דוד גרינוולד
אל תקנו קנאות  /  הרב ד"ר רונן לוביץ
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il