|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
תומכי החות'ים מניפים נשק בהפגנה כנגד הקואליציה המונהגת בידי ערב הסעודית ונלחמת בחות'ים, צנעא, 11 באוגוסט 2015 [צילום: AP/Hani Mohammed]

העימות בתימן: דוגמה למגבלות הכוח של אירן

עד לפני מספר חודשים תימן נראתה כסיפור הצלחה נוסף של אירן אבל נכון לימים אלה תמונת המצב השתנתה יש שתי דרכים להתבונן במצבה הנוכחי של אירן. האחת - זו המקובלת - ראייתה כיישות מתפשטת, המרחיבה את השפעתה ושליטתה במדינות באזור. השנייה - להתבונן באירן כיישות מתגוננת, שמנסה להגן על האינטרסים של העדה השיעית, שהיא מיעוט במזה"ת
17/09/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
טיבט או וייטנאם של אירן?
תימן, בניגוד לסוריה, עירק או לבנון, איננה מייצגת אינטרס אירני מהמעלה הראשונה אם כי יש תועלת בדריסת רגל בתימן, בהיותה חולשת על מצרי באב-אל-מנדב ובהיותה גובלת בערב הסעודית, ובכל זאת אירן בחרה להתערב בתימן לצד השיעים. השאלה העולה משני הדימויים השונים האלה היא, האם סוריה ותימן, למשל, הן טיבט של אירן, או וייטנאם שלה? האמת נמצאת כנראה איפשהו באמצע וימים יגידו מה תהיה התוצאה הסופית של מהלכי אירן במדינות אלה.

   רשימות קודמות
  מאמצי הפיוס של רוסיה בסוריה
  התפטרות מחמוד עבאס - מה השתנה?
  בסבך ירידת מחירי הנפט והטלטלה האזורית
  הודו נמנעה; יחסינו לאן?
  רכיב הלגיטימציה הבינ"ל בביטחון הלאומי

בתקשורת וגם בשיח הרווח בקהילה הביטחונית-מדינית מקובל הדימוי של אירן כמעצמה אזורית חזקה, השואפת להגמוניה אזורית והולכת מחיל אל חיל, מהצלחה להצלחה, כשהיא בלתי-ניתנת לעצירה. לעומת דימוי זה, העימות בתימן בין כוחות בהנהגתה של ערב הסעודית לבין הכוחות החות'ים, המזוהים עם אירן, מאפשר התבוננות פרופורציונית יותר על נקודות העוצמה והחולשה של אירן, כלומר: על מגבלות כוחה. הבנה זו משמעותית להערכת השלכותיו של ההסכם הגרעיני עם אירן והצעדים שיש לנקוט כדי לבלום היבטים שליליים אפשריים של השיפור הצפוי במצבה הפיננסי.

עד לפני מספר חודשים, תימן נראתה כסיפור הצלחה נוסף של אירן. התנועה החות'ית, המייצגת את האינטרסים של השבטים השיעים-זיידים (זרם השונה מהזרם התריסרי האירני), שמהווים מיעוט גדול באוכלוסייה התימנית ושסבל מקיפוח כלכלי ופוליטי, הקימה לפני למעלה מעשור מיליציה בסגנון חיזבאללה. מיליציה זו מרדה בשלטון המרכזי הרבה לפני תחילת הטלטלה האזורית במזרח התיכון. הדחת השליט הרודני, עלי עבדאללה צאלח, בהשראת "האביב הערבי", יצרה גם בתימן ואקום פוליטי, שאותו ניצלה קואליציה של החות'ים, ככל הנראה צאלח עצמו וכוחות צבא שנשארו נאמנים לו, על-מנת להשתלט על הבירה צנעא ואחר כך על מרבית שטחה החיוני של תימן. הממשלה שהחליפה את צאלח ברחה לערב הסעודית ונראה היה שפרשה זו נגמרה בהצלחה אירנית נוספת.

באופן טבעי, אירן חשה הזדהות עם המיעוטים השיעים במזרח התיכון וקרבה אליהם, וכמובן היא מנצלת אותם להרחבת השפעתה ודימוי כוחה, אולם, עד תחילת "האביב הערבי" לא היה לה אינטרס להבליט את תמיכתה בשיעים, המנהלים מאבק כנגד הסונים. המזרח התיכון הוא ברובו סוני ומי שמבקש השפעה אזורית זקוק לתמיכתו. לכן, גם כשסייעה אירן באופן מסיבי לחיזבאללה ולסוריה, סיוע זה הוצג על ידה כתמיכה ב"התנגדות", הנלחמת בישות הציונית, ישראל.


מאבקים נוספים


אולם, המרידות שפרצו על-רקע "האביב הערבי" התפתחו למלחמות אזרחים, המתנהלות בדרך כלל בין סונים לשיעים או מקורביהם, דוגמת העלאווים בסוריה. מאבקים אלה נוספו לעימות בעירק בין סונים לשיעים והם מעמידים את ההנהגה האירנית בדילמה קשה. קשה למשטר באירן לא לתמוך בשיעים בלי לפגוע בלגיטימציה הפנימית שלו. ומצד שני, מלחמה עדתית בין סונים לשיעים, שבה אירן מתייצבת כמנהיגת המחנה השיעי, פוגעת קשה בקשריה עם העולם הסוני. לכן, אירן בחרה להתייצב לצד השיעים, אך היא משלמת על כך מחיר, במובן של חידוד קווי השבר בינה לבין שחקנים אחרים באזור, העמקת בידודה והרחבת הקואליציה האזורית נגדה.

אירן תמכה תחילה בהתקוממות של הרוב השיעי בבחריין, שהביאה למעורבות צבאית ראשונה בחתימה גבוהה של ערב הסעודית, איחוד האמירויות ומדינות נוספות במפרץ, במדינה שכנה, תחת דגל "המועצה לשיתוף פעולה במפרץ", ה-GCC. אירן ממשיכה כמובן לתמוך בממשלת הרוב השיעי ובמיליציות השיעיות בעירק במאבקם בסונים, וכן היא שקועה עמוק במאבק ההישרדות של משטר אסד בסוריה לצד חיזבאללה ומתנדבים שיעים מעירק, מאפגניסטן וממקומות נוספים. כן תמכה אירן לאורך השנים, אם כי במידה פחותה, גם בחות'ים, בהספקת נשק, הדרכה וסיוע פיננסי. במצב הנוכחי מתנהלת מלחמה באמצעות שליחים (proxies) בין קואליציה סונית בהובלת ערב הסעודית לבין קואליציה שיעית בתמיכה אירנית.


בשתי דרכים


יש שתי דרכים להתבונן במצבה הנוכחי של אירן. האחת - זו המקובלת - ראייתה כיישות מתפשטת, המרחיבה את השפעתה ושליטתה במדינות באזור. לפי תפיסה זו, אירן היא השליטה בפועל בעירק, בסוריה, בלבנון ובתימן. תפיסה זו מיוצגת על-ידי דמותו הדמונית של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, המשמש כ"נציב העליון" של אירן במדינות אלו. השנייה - להתבונן באירן כיישות מתגוננת, שמנסה להגן על האינטרסים של העדה השיעית, שהיא מיעוט במזרח התיכון. כתוצאה מכך, אירן עלולה לסבול מהרחבת יתר של התחייבויותיה וחוסר יכולת לעמוד בהן. יודגש כי תימן, בניגוד לסוריה, עירק או לבנון, איננה מייצגת אינטרס אירני מהמעלה הראשונה אם כי יש תועלת בדריסת רגל בתימן, בהיותה חולשת על מצרי באב-אל-מנדב ובהיותה גובלת בערב הסעודית, ובכל זאת אירן בחרה להתערב בתימן לצד השיעים. השאלה העולה משני הדימויים השונים האלה היא, האם סוריה ותימן, למשל, הן טיבט של אירן, או וייטנאם שלה? האמת נמצאת כנראה איפשהו באמצע וימים יגידו מה תהיה התוצאה הסופית של מהלכי אירן במדינות אלה. כמובן, תוצאה זו תהיה תלויה גם במעשיהם ובמחדליהם של השחקנים שמנסים לבלום את אירן.

תימן מלמדת אותנו שיעור מעניין בהקשר זה, על שום הצלחתה היחסית של הקואליציה של מדינות סוניות, בהובלת ערב הסעודית, שהתערבה בלחימה. תחילתה של מעורבות זו בכוחות אוויריים, והמשכה גם בכוחות קרקע מוגבלים בהנהגת איחוד האמירויות (שצבאה רכש ניסיון מבצעי רב באפגניסטן ונחשב, לצד ירדן, למיומן מבין צבאות ערב), בסיוע אמריקני וכוחות מקומיים. כך הצליחה הקואליציה להטות את הכף במלחמה עם החות'ים, להדוף אותם תחילה מעדן ומה שהיה דרום תימן, ולהביאם להתקפלות מהירה לכיוון צנעא, העשויה להביא לחזרה של הבירה התימנית לשליטת הממשלה החוקית. התברר, כי אירן היא חסרת אונים, שכן אינה יכולה לסייע לשחקן השיעי שהיא תומכת בו. כמו במקרה של בחריין, נחשפו מגבלות כוחה של אירן. גם לפני ארבע שנים, כשהגיע "האביב הערבי" לבחריין והתעצמה המחאה (השיעית ברובה) נגד בית ח'ליפה הסוני, כשלו במידה רבה ניסיונותיה של אירן לנכס את הישגיה של המחאה לעצמה ולתמוך חומרית בשיעים המתקוממים.


הסגר הימי


למרות ההסתייגות הרבה בארצות הברית מהמעורבות הצבאית הישירה של ערב הסעודית בתימן וממחירה ההומניטרי הכבד וכן חוסר האמון בתוחלת שלה, הממשל האמריקני התייצב בלית ברירה לצדה והוא מעניק לה סיוע מודיעיני ולוגיסטי. אבל הסיוע העיקרי הוא הסגר הימי שהטילה ארצות הברית על העברת סיוע לוגיסטי לחות'ים. בעיצומו של המשא-ומתן על תוכנית הגרעין של אירן ובשלב קריטי שלו, ספינות אירניות שנשאו הספקה לחות'ים נאלצו לסוב לאחור לאחר שארצות הברית איימה ליירטן. התברר כי בניגוד לתחזיות שונות החות'ים אינם מסוגלים להתמודד מול הכוח האווירי של ערב הסעודית ובעלות בריתה, וכן כוחות קרקע מוגבלים, בעיקר של איחוד האמירויות, ומיליציות מקומיות שמתנגדות להן, כאשר אירן אינה מסוגלת לסייע להם. אמנם, אין זה אומר שהסיפור התימני נגמר; עדיין יש כאוס בתימן, שאירן יכולה לנצל. המרד החות'י יימשך אם לא יימצא לו פתרון פוליטי, וגם אל-קאעידה ואף "המדינה האיסלאמית" מוצאים להם כר נרחב לפעולה במצב הזה. אבל, הייתה זו המחשה בהירה של מגבלות הכוח של אירן.

בהקשר הוויכוח על הסכם הגרעין עם אירן הובעו דאגות רבות מהשימוש שתעשה אירן במשאבים הפיננסים שיעמדו לרשותה בעקבות הסרת הסנקציות. מקובל על רוב המומחים שאירן לא שינתה את גישתה המדינית והאידיאולוגית הבסיסית כתוצאה מההסכם, והיא תמשיך לתמוך בשלוחיה במרחב, לפעול להרחבת השפעתה במזרח התיכון להתנגד להשפעה של ארצות הברית והמערב בכלל באזור, וכן תימשך עוינותה החריפה לישראל. מכאן ההנחה כי תעשה שימוש במשאבים הנוספים שיעמדו לרשותה לקידום מטרות אלה. הנחה זו היא סבירה, אך הניסיון התימני מראה שיש כלים בידי הגורמים המתנגדים לפעולותיה של אירן - הקואליציה הסונית, ארצות הברית ובעלות בריתה, וגם ישראל - להתמודד עם השלכות אפשריות אלה של ההסכם עם אירן. מסיבות אלו חשוב להגיע להידברות מתמשכת ועמוקה בין הגורמים האלה על שיתוף פעולה ותיאום פעולותיהם להכלת אירן ולהסגת השפעתה.

מבחינת ישראל, הבנה זו צריכה להביא לשאיפה לחדש מוקדם ככל האפשר את הדיאלוג האסטרטגי האינטימי עם ארצות הברית, שבמרכזו מאמץ להגיע להסכמות על הצעדים הנחוצים להתמודדות עם אירן ובעלות בריתה ובלימת חתרנותה, ובכללם סיוע אמריקני לחיזוק יכולותיה של ישראל, החשובות להתמודדות זו. כל זאת, במקביל לפעולות עצמאיות של ארצות הברית לבלימת הסיוע של אירן לבעלות בריתה, אשר במקרים רבים, כמו למשל במקרה חיזבאללה, מפר החלטות של מועצת הביטחון. בה בעת, על ההנהגה הישראלית להכיר בכך, שלא ניתן יהיה לצקת תוכן בדיאלוגים אלה בלי תשלום מחיר מצד ישראל, הן בהתייחסות שונה להסכם עם אירן והן בסוגיה הפלשתינית.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 747 (16.9.15)
שלמה ברום הוא חוקר בכיר, ראש תוכנית יחסי ישראל-פלשתינים, במכון למחקרי ביטחון לאומי.

יואל גוז'נסקי הוא חוקר מן המניין במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  17/09/2015   |   עודכן:  17/09/2015
שלמה ברום, יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העימות בתימן: דוגמה למגבלות הכוח של אירן
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עורך דין
18/09/15 04:58
2
לא שכחתי
18/09/15 16:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ההתפרעויות בהר-הבית נמשכו גם הבוקר (ג', 15.9.15), זה היום השלישי ברציפות. צעירים רעולי פנים שהתבצרו במהלך הלילה במסגד אל-אקצה ידו אבנים וירו זיקוקים ובקבוקי תבערה אל עבר כוחות משטרה שעלו אל ההר.
15/09/2015  |  מירב ארד  |   חדשות
בימים האחרונים הגבירו מטוסי הקואליציה הערבית בראשות סעודיה את ההפצצות האוויריות על מעוזי המורדים החות'ים ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח, הנתמכים על-ידי אירן, בעיר הבירה צנעא.
13/09/2015  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
בדצמבר הקרוב, בעוד שלושה חדשים, ימלאו חמש שנים לתמורה שהחלה בדצמבר 2010, שנקראה בתחילת דרכה "האביב הערבי". כל העולם מחא כפיים לגיבורי הרחוב, הענקים פשוטי העם, שבעשר אצבעותיהם סילקו את בן עלי מתוניסיה, הכניסו את מובארק לכלוב הנאשמים במצרים, התקוממו נגד קדאפי צמא הדם בלוב, יצאו לרחובות נגד אסד בסוריה, מחו בקול נגד עלי עבדאללה צאלח בתימן, והתנחלו במחאה נגד השלטון בכיכרות מנאמה בירת בחריין. כל העולם עצר את נשימתו בתקווה שהנה אנו צופים בפתיחתו של דף חדש בספר ההיסטוריה של המזרח התיכון, שעיקרו שקיעת הדיקטטורה וזריחת הדמוקרטיה, חיסול אלימות-השלטון ופריחתן של זכויות האדם וחירויות האזרח, היעלמות השחיתות והשתלטות השקיפות.
13/09/2015  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
מזה זמן משקיעה רוסיה מאמצים דיפלומטיים ניכרים להחיות הידברות בין הפלגים הניצים בסוריה. לאחרונה קוימו בחסותה שני מפגשים בין הצדדים וסבבים נוספים אמורים להתקיים בקרוב. במקביל לתמיכתה במשטרו של בשאר אל-אסד, רוסיה מקיימת מגעים אינטנסיביים עם גורמי אופוזיציה סוריים, ראשי ובכירי מדינות ערב וכן עם ארצות הברית ומדינות אירופיות, במאמץ לקדם תהליך שיביא, אולי, בשיתוף האו"ם, לסיום המשבר. במקביל, רוסיה הכריזה, כי היא מצטרפת למאבק נגד 'המדינה האיסלאמית'. מהלכים אלה יש לבחון על-רקע מאמציה של רוסיה לשקם את מעמדה במזרח התיכון, אשר התערער בשנים האחרונות. וזאת, גם כחלק מהאסרטיביות המוגברת שמגלה מוסקבה בזירה הבינלאומית, אגב חיכוך עם המערב בעיקר בנושא המשבר באוקראינה.
10/09/2015  |  צבי מגן, שרה פיינברג  |   כתבות
כוונתו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן לכנס את המועצה הלאומית הפלשתינית (מל"פ) ברמאללה ב-14 בספטמבר עוררה התנגדות של אחדים מהפלגים הפלשתינים שראו בה הפרה של הסכם הפיוס הפנים-פלשתיני אשר קבע כי "תורכב מועצה לאומית פלשתינית שתבטיח את הייצוג של כל הכוחות והפלגים הלאומיים והאיסלאמיים".
09/09/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
התפטרות מחמוד עבאס - מה השתנה?  /  קובי מיכאל
בסבך ירידת מחירי הנפט והטלטלה האזורית  /  יואל גוז'נסקי, שמואל אבן
הודו נמנעה; יחסינו לאן?  /  קרטיקייה באטרה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il