|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הגמל הפליץ והריח הוא נורא

מוטי קירשנבאום לא "דפק חשבון". ואם הגמל הפליץ, הוא פעל להעביר תחושת ריח מסריח זה לצופה בבית, כחלק בלתי נפרד מכתבת הטלוויזיה אות תודה למוטי קירשנבאום שנפטר בגיל 76 מהתקף לב, שקירב מראה לפרצופנו והראה מי אנו, ללא איפור ופלצנות יתרה
26/09/2015  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
קירשנבאום. בלי חשבון [צילום: פלאש 90]

לא. לא. אין זו רשימת הספד או מספד על פטירתו לבית עולמו של מוטי קירשנבאום (שאינו ז"ל ואינו גם מנוח. הוא חלק מאיתנו והוא יחיה בינינו - בזכות כתבותיו הטלוויזיות המשעשעות והגאוניות - עוד שנים הרבה). זוהי רשימה על האיש מוטי קירשנבאום. האיש שבכל עשיותיו - כבמאי, ככותב, כצלם וכמנכ"ל, ידע להצביע על האישי, על האנושי והנגזר מכך. הוא העלה המכמיר והכואב ביותר לדרגת הומור ובמקביל -סיפר סיפור ברגישות, באמצעות הצילום והדיבור.

פה מפיק מרגליות היה לקירשנבאום. הטקסטים שכתב ו"הפיק" הוא - ספונטנית - אגב השתתפות פעילה בכתבה זו וגם/או אחרת, אינן ניתנים ללימוד, מעשה של חיקוי, בשום בית-ספר לכתיבה יוצרת, לקולנוע וגם/או לתסריטאות. מקסימום ניתן להריץ, שוב ושוב - שוב ושוב - כתבה זו, לעצור במקומות הנכונים ולהדגיש הטעון הדגש והמצריך לימוד. ליצור מקור שכזה ידע רק אחד ויחיד - המייסטר, מוטי קירשנבאום, לבדו.

כפי ש"שלישיית הגשש החיוור" יצרו מסורת של דיבור, למי שנחשפו, מעשה של יומיום לעשיותיהם השוטפות ובעקבות זאת החלו אנשים לדבר בארץ "גששית", תוך שימוש תכוף ושגרתי במכמני לשון משלהם ושזירתם אל תוככי-השפה העברית היומיומית המדוברת, כך ידע מוטי קירשנבאום לגעת ולהוציא אל חוץ, מה שניתן לכנות ולהגדיר בהגדרות של "אנושיות" "חמימות" והחיבור המתבקש בין שני מושגים אלה. קודם שחיבר מוטי קירשנבאום מונחים אלה יחדיו והתיכם זה לזה - עולמית - לא שכח הוא לתת מקום ומרווח ראוי לחוסר היכולת ולחדלון המוגבל שיש לנו כבני אנוש.

הכנסת היכולת האנושית המוגבלת, בכלל יצירתו הטלוויזיונית של קירשנבאום, בצד הדגשת היתר של החמימות והאנושיות שהותכו על-ידו, זה בזה, יצרו אבסורד שהביא - כמעט תמיד - לפרץ צחוק, אם של מבוכה ואם של הבנה במוגבלות ובמגבלות המושרשים והטבועים, מעצם טיבה וטבעה של היכולת האנושית. זו הייתה - וככזו גם תיזכר - גדלותו של קירשנבאום, כיוצר, במאי, תסריטאי ובעיקר: של איש טלוויזיה ברמח אבריו ושסה גידיו. הבונוס הצמוד והמתבקש, היה - תמיד - הצחוק המתגלגל שהגיע מיידית בשל מעשיו וגם/או בשל "מחדליו" של איש מוכשר ומצחיק זה.

באחת, מאין ספור, תוכניות טלוויזיה (שבהן שימש מוטי קירשנבאום גם ככותב, גם כיוצר הז'אנר, גם כבמאי ולעתים - נטל הוא לעצמו גם תפקידו של הצלם) בהן נטל הוא - כתמיד - חלק דומיננטי נראה הוא, כשזקן לבן וארוך יורד ומשתלשל לו עד כמעט מותניים. הוא רכוב, במדבר חולי, חסר סוף על גבי גמל. תוך כדי רכיבה משמימה, מצליח הוא לשבור מונוטוניות צילום גמל, מונהג בידי בעליו, הנושא אותו על גבו, תוך שהוא מעיר הערות והארות אירוניות בסגנון: "החלק הקשה ביותר יהיה הירידה מן הגמל". כך אפשר הוא לדמיון להפליג לתמונת הסיום הצפויה. פתאום מפיח הגמל באחוריו והוא, ללא עכבות ולא שום התנצלות אומר: "הגמל הפליץ והריח הוא נורא". זה היה - וככזה ייזכר - מוטי קירשנבאום.

מוטי קירשנבאום הוא איש שאינו "דופק שום חשבון" ואם הגמל מפליץ, יפעל להעביר תחושת ריח מסריח זה לצופה בבית, כחלק בלתי נפרד מכתבת הטלוויזיה - שיודע הוא, כתסריטאי וכבמאי, כאחת - שדין הצופה בבית כדין חרומף וגם/או כדין תתרן, בכל הקשור להרחת ריחות, שמקורם באתר הצילומים. עוד לא נולדה הטלוויזיה היכולה להעביר לצופיה ריחות הקיימים במקום שידורה של תוכנית טלוויזיה, זו וגם/או אחרת. מי שימציא יכולת זו, יהפוך למיליונר ויהפוך תוכניות הבישול הטלוויזיוניות לשלאגר של ממש. מוטי קירשנבאום, בגאונות עצומה, יחד עם הומור בריא, בשילוב קו-דקיק, דק מן הדק של אירוניה, ידע להעביר תחושה זו, במשפט ישיר זה שאמר הוא - במישרין - למצלמה.

תסלחו לי, לרגע, אם אתפייט מעט ואולי אפשר אגדוש סאה. משפט שכזה, שידע מוטי קירשנבאום לשלבו בכתבה ברגע של אמת ולהותירו גם לאחר שלב העריכה באולפן, הופך מצב דברים רגיל ומתבקש של תחושת מיאוס וסלידה לשירה טהורה. גם זה היה סוד גאונותו של מוטי קירשנבאום, הכתב, הבמאי, העורך, התסריטאי, הצלם ומה - מה לא.


מוטי קירשנבאום היה זה שהפיק וערך התוכנית הסאטירית "ניקוי ראש". על-כך זכה הוא - בשנת 1976 - בפרס ישראל, לאמנות הרדיו, הטלוויזיה והקולנוע. לאחר שידור אחת תוכניות הסאטירה "ניקוי ראש" - בסדרה הראשונה ששודרה מחודש מאי 1974 ועד חודש פברואר 1975 - שעסקה מטבע הדברים בסאטירה אודות האירועים האקטואליים של אותה תקופה ובהם: השבר לאחר מלחמת יום כיפור והעיסוק בדוח ועדת אגרנט, נאלצה המנהיגות הכושלת של מפא"י - אותה עת - בראשות ראש ממשלת ישראל, גולדה מאיר, להתייחס לביקורת החריפה שהביאה עמה תוכנית סאטירית זו. גולדה התראיינה בטלוויזיה נוכח פני האומה ואמרה שהיא בעד סאטירה, אבל על סאטירה להיות סאטירה ברמה ובעלת ערך ועוד מני סוגי להג שאפיינו המנהיגים הפוליטיים באותה תקופה, שלא הבינו - עדיין - שהעם מאס בהם.


מבחינה זו היה למוטי קירשנבאום "חוש ריח" טוב יותר מהשאר. היה לו חוש הריח של הגשש הבדווי, המריח ריחות שתושב העיר אינו מכיר ואינו חשוף להם. הוא ידע לגלות ולאבחן תופעות חברתיות ופוליטיות, קודם שהבחינו בזאת הפוליטיקאים והמערכת הפוליטית עצמה. היה לו חוש של יושרה פנימית מובנה בתוכו. חרף נטיותיו לכיוון השמאל - והוא לא עשה סוד מכך - "נכנס" הוא במלוא כוחו גם בשמאל, שעה "שהריח" אפילו ריח דק של זיוף, חוסר יושרה פוליטית ופגיעה בחלש. לשיא גדלותו הגיע הוא בכתבות השטח האישיות או בכתבות הטבע שלו.


זכורה - ותיזכר, לשנים הרבה - כתבת השטח הטלוויזיונית שעשה אודות פלוני, מציל מאשדוד, בשם ז'וז'ו אבוטבול. כן. כן. השדר, ז'וז'ו אבוטבול והמציל, ז'וז'ו אבוטבול, מהכתבה של מוטי קירשנבאום, אותו אדם הם. בעקבות כתבה זו שינה ז'וז'ו אבוטבול עיסוקו והפך ממציל לשדר באחת מתחנות הרדיו הארצי.

כתבות הטבע של מוטי קירשנבאום מאפריקה ומאנטרטיקה הן מופת של יצירות טלוויזיונית. ה"שיחות" שניהל מוטי קירשנבאום באנטרקטיקה עם פינגווינים קיסריים, מצחיקות עד לדמעות. בזכות כתבות הטלוויזיה המרובות והשנונות שערך, הגה, הפיק, יצר וצילם-הוא, תישאר דמותו שמורה איתנו עוד שנים הרבה. על דלא אבדין ועל דלא משתכחין, אלא רק נעלמין יבוא כפיצוי - געגוע ולעתים גם צחוק בריא ומשוחרר.

אות תודה למוטי קירשנבאום שקירב מראה לפרצופנו והראה מי אנו, ללא איפור ופלצנות יתרה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  26/09/2015   |   עודכן:  29/09/2015
ד"ר חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגמל הפליץ והריח הוא נורא
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 24 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
tiqvab@yahoo.com
26/09/15 13:48
 
השתכנעו מדעותיו
27/09/15 08:37
2
ארי כספי
26/09/15 13:49
3
asert1
26/09/15 15:47
4
בבר
26/09/15 16:06
5
הוטרינר המחוזי
26/09/15 17:04
6
מגיב ותיק
26/09/15 17:39
7
שבץ חלובה
26/09/15 18:14
8
משה ק
26/09/15 20:33
9
ממש כפי שהיה
26/09/15 21:37
10
רמץ
26/09/15 22:00
11
אייל46
26/09/15 22:20
12
שטנגר הוסיף ריח
26/09/15 22:55
13
פלצן לא קטן
26/09/15 23:24
 
היהודי הניצחי
29/09/15 08:38
14
פילץ
26/09/15 23:56
 
שבץ חלובה
27/09/15 07:12
 
פליץ
27/09/15 11:17
 
גחלילית
27/09/15 13:10
15
ישראל עמיאל
27/09/15 01:57
16
קורןנאוה טבריה
27/09/15 06:21
17
הצד השני של המראה
27/09/15 14:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבית שלנו מתחלק לשני מחנות: מחנה בר רפאלי ומחנה אסתי גינזבורג.
26/09/2015  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
הממשלה החליטה השבוע להביא לארץ 20,000 פועלי בניין מסין, כדי להקל על מצוקת כוח האדם בענף, המביאה להאטה בבניית דירות ולעלית מחיריהן. News1 התריע ודרש זאת במשך שנים. עקרונית, זוהי החלטה טובה.
25/09/2015  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
לפני יום כיפור היה ראש השנה ולאחריו קיבלנו שבעה ימים להתכונן ליום הקדוש. ולפני ראש השנה היה לנו חודש שלם להתכונן לקראתו, חודש אלול. ושלא נשכח, חג הסוכות מסתיים בשמיני עצרת, שהוא חג בפני עצמו, שמחת תורה. ובהתאם לרצף הנ"ל אפשר לומר שהימים של חג הסוכות - כולל כמובן מצוות החג, ארבעת המינים והמגורים בסוכה - מהווים הכנה לשמיני עצרת שמחת תורה. שהרי לכל חג יש את ימי ההכנה שלו ואין סיבה לקפח את שמיני עצרת. כלומר יוצא שחמישים ואחד יום רצופים אנחנו עסוקים בחגים ובהכנות לקראתם. במאמר מוסגר נוסיף כי יש מי שמקדימים את ההכנות ליום העשרים בחודש אב ואפילו ליום החמישה עשר בו. בסך-הכל למעלה משישים יום.
25/09/2015  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מראש חודש אלול עד יום הכיפורים, כולנו נעשים טובים וסלחניים עד דמעות וביום הכיפורים עצמו נשמתנו מתגבהת כל-כך שחסרון האוכל ליום אחד רק מחזק את ליבנו כי הוא כל-כך מתחבר עם תחושותינו הרוחניות הגבוהות וההתעלות הזאת נמשכת כמעט עד סוכות.
25/09/2015  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
סוגיית המנהיג שנכשל מלווה את האנושות לאורך כל ההיסטוריה. במוקד עומדת דילמה גדולה. מצד אחד אם המנהיג נכשל ועבר על ציווי מקור הסמכות שמינתה אותו, הרי שדינו להיות מודח, ואם הדברים אף נעשו במזיד - אפשר שגם יש להעמידו לדין. מאידך-גיסא, התייחסות שכזו עלולה להרחיק כל אדם מנכונות להנהיג. אם הנהגה היא תחום לא-סלחני לטעויות, הרי שמי שבכל זאת יגיע לעמדת הנהגה יימנע מלהודות בטעויות, וממילא לא יהיה תהליך מסודר של תיקון תקלות ויצירת מתאר שימנע כשלונות בעתיד.
25/09/2015  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
מיכאל מירו
מיכאל מירו
העימות הבלתי פוסק בין מעצמות יכול לעלות לנו כעת ובכלל ביוקר    אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפעול ללא תיאום, כי אם נעשה זאת נמצא את עצמנו מדממים לבד
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il