|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

להציל את משטרת ישראל

המפכ"ל המיועד רוני אלשיך יתחיל את דרכו במשטרה עם קרדיט גדול הוא ניצב בפני אתגרים קשים מאוד בדרך לשיקומה של משטרת ישראל הוא יצטרך לתמרן בין פוליטיקאים לבין צמרת משטרתית עויינת ובאותה העת להילחם ביעילות בפשיעה ולשמור על שקט ביטחוני
27/09/2015  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אלשיך. יידרש לתמרן [צילום: מן הטלוויזיה]

מינויו של סגן ראש השב"כ רוני אלשיך לתפקיד מפכ"ל משטרת ישראל יאושר כנראה בקרוב בוועדת טירקל ובממשלה. עד כה פורסמו באמצעי התקשורת שבחים רבים על המפכ"ל המיועד. לא היה שום אזכור למחדלים או כשלונות שלו. אולי בגלל שלא היו כאלה והוא באמת משכמו ומעלה מבחינה מקצועית וערכית, או אולי בגלל שהעיתונות עדיין לא גילתה אותם.

גם קולם של המפכ"לים לשעבר והניצבים בדימוס שיצאו נגד מינויו של גל הירש למפכ"ל נדם כלא היה, למרות שמדובר במינוי של מועמד חיצוני ולא של ניצב מתוך המשטרה.

המפכ"ל המיועד רוני אלשיך קיבל הבטחה שלטונית כי יוכל להתמודד בהמשך על תפקיד ראש השב"כ. אולם, הוא צריך לדעת כי במציאות הפוליטית של מדינת ישראל הניסיון מראה כי אין הרבה ערך להבטחות של פוליטיקאים המשנים את דעתם והבטחותיהם על-פי משב הרוח, ואינם מהססים לתקוע סכינים גם בגבם של הנאמנים ביותר אליהם, הכל על-פי האינטרס האישי והפוליטי.

על-פי הפרסומים בתקשורת, רוני אלשיך המכונה "השועל", הינו מומחה גדול למודיעין ומבין היטב בערבים. השאלה היא איך הוא בפוליטיקה - האם יידע "ליישר קו" עם הפוליטיקאים שמינו אותו, או שיתייצב מולם, בעת הצורך, עם מלוא האמת המקצועית שלו?

העיתונות הישראלית תעקוב אחריו בשבע עיניים לראות כיצד יטפל בחקירות הרגישות, ובמיוחד בחקירה המתנהלת כעת במעון ראש הממשלה. רוני אלשיך לא יקבל שום הנחות.

על-פי כמה פרסומים בתקשורת, בצמרת המשטרה ישנן קליקות וניצבים ממורמרים שראו עצמם מתאימים לתפקיד המפכ"ל הבא. כיצד ינהג בהם רוני אלשיך? האם יידע להיעזר בידע המקצועי של אלה שיבחרו להישאר במשטרה ולא לפרוש או שיפעל להחליף את כל צמרת המשטרה?

שאלה לא פחות מסקרנת היא: כיצד ינהג המפכ"ל המיועד בגורמים החיצוניים רבי-ההשפעה הבוחשים בתוך המשטרה. האם אישיותו וניסיונו האישי יאפשרו לו לעמוד בפרץ או שיכנע ללחציהם?

האם גל הירש נזרק לכלבים?

התרחיש היה ידוע מראש כבר מלפני יותר מחודש. מי שמכיר את המערכת הפוליטית ידע כי סיכוייו של גל הירש להתמנות למפכ"ל הם קלושים. ראש הממשלה בנימין נתניהו רצה בתפקיד את האלוף יפתח רון טל, השר לביטחון פנים גלעד ארדן רצה להמציא את הגלגל ולהפוך לרפורמטור החדש של מדינת ישראל, אחרי משה כחלון, ובחר בקצין מילואים בכיר של צה"ל שהינו שנוי במחלוקת.

סופו של התרחיש עצוב מאוד. המערכת הפוליטית בגדה בגל הירש והשליכה אותו לגורלו. האיש שרצה להיות מפכ"ל כדי לנקות את שמו עלול למצוא עצמו בפני שורה של חקירות פליליות.

מדובר במערכת פוליטית אכזרית שרואה רק את עצמה ודואגת להישרדותה. היא הנושאת באחריות לכך שמשטרת ישראל שותתת דם במשך שישה חודשים ללא מפקד שינהיג אותה, כשהיא צריכה להילחם בחזית נגד טרור וסכנת אינתיפאדה בירושלים בנוסף על מלחמתה בפשע.

אם הפוליטיקאים הבטיחו פיצוי כלשהו לגל הירש על-כך שלא ימונה למפכ"ל? גם אם כן, הוא צריך להתייחס להבטחה כדבר שנרשם על הקרח. אין לתת אמון בהבטחותיהם. אם הוא רוצה להשפיע על הנעשה במדינה, אולי כדאי שישקול להשתלב בהמשך באחת המפלגות בישראל ולהיכנס לחיים הפוליטיים.

גלעד ארדן השלומיאל

גל הירש שילם את מחיר היוהרה והאגו הנפוח של של גלעד ארדן. ניצב בדימוס יעקוב בורובסקי, לשעבר מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, תיאר במילים מדויקות את תהליך המינוי שהוביל השר ארדן וכינה אותו: "תהליך פגום".

הדרך שבה ניהל גלעד ארדן את תהליך מינויו של גל הירש מזכירה את ראש עירית חלם. הוא בחר מועמד חיצוני לתפקיד המפכ"ל לאחר שהוליך בכחש את שלושת ניצבי המשטרה שהיו מועמדים לתפקיד. המועמד החיצוני שהוא בחר, גל הירש, היה והינו שנוי במחלוקת. ארדן לא עשה שיעורי בית. הוא לא טרח לבדוק את הרקע שלו עד הסוף, ואץ רץ לספר לתקשורת על התגלית שלו לפני שעדכן את היועץ המשפטי לממשלה.

כשנחשפו הקשיים במינוי המשיך גלעד ארדן להתעקש על המינוי מסיבות אגו, למרות אזהרות המשפטנים. ככל שגברה הביקורת הציבורית, הוא היסס לקחת את האחריות לעצור את המינוי וציפה שגל הירש יסיר את מועמדותו בעצמו ויחלץ אותו מהבור שאליו הוא נכנס והכניס לתוכו גם את משטרת ישראל. בסופו של דבר נכנע ארדן לגל הביקורת הציבורית שחשף את ערוותו והתנהלותו החובבנית. ארדן התקפל והסיר את מועמדותו של גל הירש.

ראש הממשלה לא רצה מלכתחילה את גל הירש כמפכ"ל. הוא גם לא רצה אף אחד משלושת ניצבי המשטרה שהיו מועמדים לתפקיד. הוא רצה את האלוף (מיל.) יפתח רון טל אך ארדן התנגד.

נתניהו הניח לגלעד ארדן להסתבך ציבורית עם המינוי השנוי במחלוקת והעניק לו גיבוי רפה ביותר כדי לצאת ידי חובה. בפועל, הוא הציב את ארדן בפרונט מול הציבור והתקשורת. התוצאה הייתה ידועה מראש: ארדן אכל את הדגים הסרוחים ומועמדו גורש.

יחסי השר לביטחון פנים עם המפכ"ל החדש

המפכ"ל המיועד יצטרך לעבוד עם השר לביטחון פנים הממונה עליו ואשר יזם את מינויו. השאלה עד כמה יידע רוני אלשיך לשמור על עצמאותו. מדובר בשר דעתן שרוצה להתערב בכל דבר ומחפש כותרות.

אסור שרוני אלשיך המפכ"ל המיועד יאפשר לארדן להתערב בעבודת המשטרה ולהפוך למפכ"ל-על, במיוחד בכל הקשור לחקירות הרגישות המתנהלות במשטרה והקשורות לפוליטיקה.

ההתנהגות הילדותית של ארדן בפרשת מינויו של הירש, וההזנחה והיוהרה שהוא מפגין בטיפול במשטרת ישראל, מעוררים עליו ביקורת חריפה בתוך המשטרה עצמה, הן בקצונה הבכירה והן בקרב ציבור השוטרות והשוטרים.

שמעתי מאחד מקציני המשטרה כי יש כאלה במשטרה המכנים את ארדן בתואר "השר לביזיון פנים" במקום השר לביטחון פנים. נקווה שאלשיך יידע להחזיר למשטרה את כבודה ולהגן על שוטרי הארגון החשוב הזה מפני ארדן.

ארדן מנסה עכשיו לשפר את תדמיתו השלילית באמצעות מינויו של רוני אלשיך למפכ"ל. הספין שהוא יזם בעניין קידום שופטים שפסקו בענייני זריקות אבנים כדי להסיט את תשומת הלב משערוריית גל הירש לא עזר לו. הוא ינסה כל הזמן למצוא ספינים חדשים וייאלץ, אולי בעזרת כמה בקבוקי אקונומיקה, לנסות ולמחוק את חרפתו בעניין הירש.

מלבד האחריות על המשרד לביטחון פנים, אחראי ארדן גם על המשרד לעניינים אסטרטגיים ועל המלחמה בחרם נגד ישראל. הוא צבר לעצמו תארים כדי לשדרג את עצמו מבחינה פוליטית. בינתיים אין לו שום קבלות באף תחום, ואם הוא מתכוון לנהל את העניינים האסטרטגיים והמלחמה בחרם נגד ישראל באותו האופן שהוא מנהל את המשרד לביטחון הפנים, עדיף שראש הממשלה יתעשת וימצא לו תפקיד אחר.

מי יציל את משטרת ישראל?

בסופו של דבר מדובר בארגון חשוב ביותר הנוגע לכל אזרח. המשטרה על הקרשים כבר תקופה ארוכה וזקוקה לניעור ושיקום רציני. ברור לכולם שסימן שאלה גדול מרחף סביב השאלה האם השר לביטחון פנים יכול לחלץ את המשטרה מהמשבר שבו היא נתונה.

העיניים נשואות, מטבע הדברים, אל המפכ"ל המיועד רוני אלשיך. מדובר במשימה קשה מאוד. אלשיך יזדקק לגיבוי פוליטי רציני שלא ברור בכלל אם הוא יקבל אותו לכל אורך הדרך. המשטרה זקוקה למנהיג שידע לעשות את שינוי התרבות הארגונית, ייתן דוגמה אישית ויוביל את המשטרה למילוי יעדיה ומשימותיה בהצלחה.

על-פי הפרסומים בתקשורת, לרוני אלשיך יש את התכונות החשובות הדרושות כדי להצליח. השאלה אם ישכיל להיקלט בארגון החדש, שהוא לא צמח בו, ואם תהייה לו את הסבלנות ללמוד וללמד.

הציפיות ממנו הן גדולות. צריך לתת לו לפחות מאה ימים של חסד. עם זאת צריך לזכור כי במציאות המטורפת של ישראל לוח הזמנים הזה עלול להתקצר.

תאריך:  27/09/2015   |   עודכן:  27/09/2015
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להציל את משטרת ישראל
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא רציני
27/09/15 23:24
 
פנחס
28/09/15 17:05
 
אלטע קאקער
29/09/15 00:19
2
asder
28/09/15 01:12
3
רועי...
28/09/15 08:41
4
אורח
28/09/15 08:53
5
הגוי..
28/09/15 09:15
 
ade
28/09/15 12:39
 
הגוי..
30/09/15 13:22
6
אלו שלא שוכחים-73
28/09/15 09:15
7
רחובות
28/09/15 09:16
8
ארי כספי
28/09/15 10:03
9
ירושלמית
29/09/15 21:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא אשיא לך, בניגוד לאותם רבים אחרים, בהם עיתונאים, מה לעשות בתפקידך החדש כמפכ"ל המשטרה הנכנס בנעליו הקטנטנות של קודמך, יוחנן דנינו הכושל - זה שהביא את המשטרה לשפל תדמיתי חסר תקדים ולאובדן מוחלט של אמון הציבור במשטרה, שאותה הרס כדי תוהו ובוהו מוחלט.
אהבה רבה אהבה אותי אימא, ומאחר שנתן בורא עולם קלסתר פניה בפניי מעשה מעתק מוחלט, ואף נתן אופיה הדינמי אל תוך מחזור הדם שלי, קשה הייתה עליה הפרידה ממני. לא ידעתי אותם ימים כי ישיבת "רגבים" הייתה פנימייה לכל דבר ועניין. אחת לכל שלוש שבתות היו תלמידיה מורשים לצאת אל בתיהם. יתרת הזמן בין חופשה זו, לחופשה שהייתה שלושה שבועות לאחר מכן, עשו הם בישיבת "רגבים". שימשה להם ישיבת "רגבים", אותה תקופה בת שלושת השבועות, קודם שיצאו לחופשה לבתיהם הם, אם ואחות, אב ואח, חבר מסור, רע לשיחת נפש וכל מה שנזקקו ונצרכו לו נערים בשלבי התבגרותם בגיל העשרה.
27/09/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
"תהליך המינויים אצלנו הוא קשה, מתמשך, פוגעני וללא ספק ראוי לבחינה מחודשת. כבר חודש ימים ששמו הטוב של גל הירש נפגע חדשים לבקרים. ועל מה? על כך שהסכים לעזוב עשייה מוצלחת ולהתייצב למשימה לאומית מאתגרת וחשובה לכל אזרחי המדינה".
27/09/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
מנהיג החיזבאללה השייח' חסן נסראללה הופיע ב-25 בספטמבר בערוץ אל-מנאר בראיון מיוחד לרגל חג הקורבן ושיבח את התייצבותה של רוסיה לצד משטרו של בשאר אסד מתחילת פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה.
שלום שמחון - לשמחון הייתה מאז ומתמיד משיכה לגופים שמחזיקים בנכסים רבים. זו הייתה כנראה הסיבה למאבק הנלאה שהוא ניהל בדרכים עקלקלות כדי להיבחר ליו"ר קק"ל גליה מאור - לראשונה בחייה הבנקאיים, שבהם צברה סכומי עתק היא תיאלץ להיפרד בקרוב מחלק ניכר של החבילה הפיננסית עופר עיני - הגיעה השעה לבדוק את ההסכמים שערכו עיני ושרגא ברוש בין ההסתדרות לתעשיינים ושיתפו פעולה בנושאים גלויים וסמויים
25/09/2015  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il