|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

הסלמה בזירה הפלשתינית: משמעויות והמלצות

בשלב הנוכחי אין מדובר באנתיפאדה במובן המוכר, אולם ההסלמה הנוכחית, המלווה בהתפוררות הסדר המוסדי ברשות הפלשתינית, טומנת בחובה זרעי התדרדרות ואובדן שליטה. על כן היא מחייבת מענה ישראלי ישיר ועקיף, מיידי ומתמשך, פומבי ושאינו מוצהר
11/10/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
כוחות הביטחון ליד שער שכם, ירושלים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ההמון אינו ברחוב
פיגועי הדקירה והדריסה מתבצעים על-ידי מחבלים בודדים, ופיגועי הירי מתבצעים לרוב על בסיס התארגנויות מקומיות, בעוד מרבית האוכלוסייה הפלשתינית אינה מעורבת בתהליכי ההסלמה. ההמונים אינם יוצאים לרחובות ולא נוצרה התקוממות עממית-אינתיפאדה

   רשימות קודמות
  רוסיה מתערבת בסוריה: כללי המשחק השתנו?
  "טרור הבודדים": נקודת מבט תקשורתית
  עת לעיצוב כללי משחק חדשים בסוריה
  הסלמה בי-ם: בין מאמצי ייצוב למאמצי עיצוב
  משבר הפליטים והשלכותיו

הימים האחרונים עומדים בסימן פיגועי טרור והפרות הסדר בירושלים וביהודה ושומרון, כשברקע ירי רקטות מעזה והתפרצויות של הפגנות מחאה בקרב ערביי ישראל. את תחושת אי-הסדר האלים מנסים רבים להמשיג באמצעות מושג מוכר - אינתיפאדה. אך המשגת ההסלמה כ"אינתיפאדה שלישית" אינה מאפיינת נכונה את ההקשר הנוכחי של האירועים ולפיכך גם את המענה הנכון לו. המציאות הנוכחית מחייבת לזהות את דפוסיה הייחודיים של התופעה ולגבש מענים רלוונטיים.

ריבוי המערכות הרלוונטיות לזירה הפלשתינית - ירושלים, יהודה ושומרון, רצועת עזה וכן המערכות האזורית והבינלאומית - מונַעות מכוחות והגיונות שונים, הגם שהן מזינות זו את זו. המאפיין הבולט של המערכות הפלשתיניות השונות הוא טרור, אלימות וחיכוך יזום עם כוחות הביטחון. המאבק על הר-הבית ובירושלים מונע מחשש פלשתיני, המוזן בהסתה מתמשכת של הרשות הפלשתינית והתנועה האיסלאמית-הפלג הצפוני, מפני כוונה ישראלית, לכאורה, לשנות את הסטטוס-קוו במקום. המערכה בגדה המערבית מתאפיינת בעיקרה בפעולות של בודדים, והיא נובעת מתחושת ייאוש והיעדר תוחלת, שמקורה בחולשת הרשות הפלשתינית ותנועת הפתח ובמשבר הלגיטימציה והמנהיגות שבו הן נתונות. המציינים לשינוי במצבו של מחמוד עבאס עצמו באו לידי ביטוי בנאום הבוטה, שנשא בעצרת הכללית של האו"ם, בנכונותו לקחת סיכונים, תוך אמונה ביכולתו לשלוט בקצב האירועים ובמדרגות ההסלמה, וכן בסירובו לגנות את הפיגועים הרצחניים ביהודה ושומרון ובירושלים. כשהבין כי "הוא רוכב על גב הנמר" הוא קרא להפסקת האלימות. על אלה יש להוסיף את המשבר המתמשך שבו נתון חמאס, זה אשר הוביל את הפלשתינים ברצועת עזה לעימות ב"צוק איתן".

בין המערכות הפלשתיניות מתקיימת דינאמיקה של השראה הדדית, כשהמאבק הלאומי והמאבק הדתי שזורים זה בזה. המצוקה הרב-ממדית ותחושת היעדר מוצא מהמצב הקשה, שבו שרויים העם הפלשתיני והפרט הפלשתיני מעצימות, בהשפעת הסתה מתמשכת ובהיעדר מענה מההנהגה הממסדית, את תודעת המאבק - גם אם, בשלב זה ולרוב, היא באה לידי ביטוי בפעולות של יחידים ולא בפעולות מאורגנות.

מנגנוני הביטחון הפלשתינים חיים בתוך עמם ומבינים את חולשת הרשות הפלשתינית. כשברקע הטלטלה האזורית, הם אינם מפגינים נחישות יוצאת דופן בטיפול בגילויי האלימות והטרור. התנהלות זו, לצד כישלונם של פתח/הרשות הפלשתינית וחמאס - כל אחד מגופים אלה לפי דרכו - לקדם את המצב הלאומי ולשפר את המצב האישי, מרמזת על התפתחותם של כיוונים בעייתיים ומסוכנים והיא אולי עדות נוספת להתפרקות המערכת השלטונית הפלשתינית.

בשלב זה, פיגועי הדקירה והדריסה מתבצעים על-ידי מחבלים בודדים, ופיגועי הירי מתבצעים לרוב על בסיס התארגנויות מקומיות, בעוד מרבית האוכלוסייה הפלשתינית אינה מעורבת בתהליכי ההסלמה. ההמונים אינם יוצאים לרחובות ולא נוצרה התקוממות עממית-אינתיפאדה. מגמה זו מציינת מעבר מהיגיון של פעולות ממוסדות להיגיון של פעולות יחידניות, מקומיות ומבוזרות, על יסוד המחשבה, כי המענה למצוקה הוא עצמאי, אישי או מקומי. כך נוצרה תופעה של פעילות רב-מוקדית רחבת היקף, בדומה לתהליכי התפרקותן של המדינות, שחווה המזרח התיכון בשנים האחרונות. אפשר שתופעה זו הגיעה גם לזירה הפלשתינית.

המלצות למדיניות
לחשוב על היום שאחריו. עבאס [צילום: AP]

לשפר את התנאים
בראייה ארוכת טווח, ממשלת ישראל חייבת לפעול לשיפור תנאי החיים במזרח ירושלים, כדי לצמצם את התסכול של האוכלוסייה המוזנחת בעיר ואת מצוקתם של צעירים מובטלים, הנוחים להסתה ולהתלהמות, המיתרגמת לאלימות וטרור

את ההמלצות ניתן לסווג לשני סוגי מאמצים: מאמצי ייצוב לטווח הזמן המיידי, שהם בעלי אופי ביטחוני-שיטורי; מאמצי עיצוב לטווח הזמן הרחוק יותר, שהם בעלי אופי מדיני. את המאמצים יש להפעיל בשלוש זירות: ירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה.

בטווח המיידי, יש לפעול להרחקתם של מחוללי הפרובוקציות מהר-הבית ולייצבו בעזרת אנשי הווקף הירדני, וכן להיערך להפעלת אמצעי סינון ובקרה קפדניים יותר לאחר פתיחה מחודשת של ההר. במקביל, יש לבודד את מרחב העיר העתיקה ולהפעיל אמצעי סינון ובקרה קפדניים בכניסות למרחב ובתוכו. לצד אלו, מומלץ להפעיל מאמץ מיוחד לניטור שיטתי של הרשתות החברתיות, במטרה לאתר בעוד מועד פעילים, מגמות וכוונות, ולפתח יכולות שיבוש וסיכול במרחב של הרשתות החברתיות. את הפעילות בהר-הבית, יש לתאם עם בית המלוכה הירדני וללוות אותה בהסברה. מאמצי תיאום דומים צריכים להתקיים מול מצרים, בנוגע לרצועת עזה. שיקום הרצועה, בטרם תספוג ישראל את תוצאות קריסתן של התשתיות באזור, הוא אינטרס ישראלי חיוני.

מומלץ לפעול להבאת משלחות של אנשי סגל דיפלומטי, מכל השגרירויות והארגונים הבינלאומיים הפועלים בארץ, לסיורים בהר-הבית. זאת, על-מנת לאפשר התרשמות מקרוב במתרחש ולהבהיר את עמדת ישראל ומדיניותה בנוגע לשמירת הסטטוס-קוו במקום. כמו-כן יש להביא בחשבון שהאירועים האלימים באתר ינוצלו על-ידי מחוללי הדה-לגיטימציה נגד ישראל ופעילי ה-BDS ולהיערך בהתאם.

בה בעת, יש להפעיל כל מאמץ אפשרי, כדי למנוע פרובוקציות, הן מצד מוסלמים והן מצד יהודים קיצונים, התורמים להסלמה בהר-הבית. חשוב לשפר את מאמצי האכיפה נגד פשיעה לאומנית ואנטי-דתית מצד אזרחי ישראל, כחלק מהמאמץ להפחית לחצים ולשכך את הממד הדתי הגובר של העימות.

בראייה ארוכת טווח, ממשלת ישראל חייבת לפעול לשיפור תנאי החיים במזרח ירושלים, כדי לצמצם את התסכול של האוכלוסייה המוזנחת בעיר ואת מצוקתם של צעירים מובטלים, הנוחים להסתה ולהתלהמות, המיתרגמת לאלימות וטרור. במקביל לנוכחות המשטרתית במזרח העיר נדרש לשפר את רמת השירותים לאוכלוסייה הפלשתינית בעיר ולצמצם את הפגיעה בה עקב המצב המתוח בשטח.

בגדה המערבית צריכה ישראל להקפיד על המשך התיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלשתינים ולהציג דרישות חד-משמעיות לגבי הטיפול במחוללי הטרור והאלימות בשטחי הרשות הפלשתינית. לצד מאמצי התיאום האלה, על ישראל להגביר את המאבק בגורמי טרור בשטחי הרשות. כן חשוב לאפשר המשך עבודה בישראל למספר הפועלים, שאושר לאחרונה, ולא להפסיק את ההקלות בתנועה ובסחר. הכבדת יד שרירותית וגורפת על האוכלוסייה הפלשתינית לא תשרת את האינטרס הביטחוני הישראלי והיא עלולה להעלות את מספרם של מוקדי החיכוך.

מאמצי העיצוב לטווח הארוך אמורים להישען על ההנחה שעבאס - בשל משבר המנהיגות, המאבקים בין הפתח לחמאס ובתוך הפתח ואובדן לגיטימיות להמשך שלטונו - ימשיך לדבוק במאבק מדיני נגד ישראל, לא רק במוסדות הבינלאומיים אלא גם בשטח, עד כדי "הליכה על הסף". ישראל נדרשת לכן לגבש מענים לתרחישים שונים של אובדן המשילות של הרשות - עד לתרחיש קיצון שממנו היא מבקשת להימנע - קריסתה של הרשות וחזרה לשליטה ישראלית מלאה בשטח ובאוכלוסייה המקומית. לפי שעה, איומו של עבאס "להחזיר את המפתחות", קרי לפרק את הרשות הפלשתינית, לא מומש, אך אפשר שהמפתחות כבר נופלים מידיו. בהקשר זה, יש לחשוב גם על היום שאחרי עבאס, אם במונחי "מי היורש?" ואם במונחים של המשך התפרקותה של המערכת הפלשתינית על-רקע מאבקי ירושה והיעדר מנהיגות ודרך, לצד עלייתם של מוקדי כוח מקומיים. התרחיש של ירידת עבאס מהבמה, גם אם יתמהמה בוא יבוא, אולי אף כתוצאה מההסלמה הנוכחית.

לצד כל אלה, מומלץ שממשלת ישראל תגבש יוזמות מדיניות לשינוי המצב בשטחי הגדה המערבית, בנסיבות של היעדר סיכוי להסדר קבע. יש להציג מספר מתווים - מהסדרי מעבר, דרך צעדים עצמאיים לעיצוב מציאות של שתי מדינות לשני עמים, עד לרעיונות חדשים/ישנים כגון משטר נאמנות בשטחי הרשות הפלשתינית (אולי בהובלת המדינות הערביות הפרגמטיות). בהקשר זה חשוב לנסות ולנצל את משבר הפליטים בסוריה כדי לשלב פתרונות לשיקום פליטים פלשתינים במסגרת מאמצים בינלאומיים, שתכליתם תהא להקל על משבר הפליטים במזרח התיכון.

המענה הישראלי

אמנם, בשלב הנוכחי אין מדובר באינתיפאדה במובן המוכר, אולם ההסלמה הנוכחית, המלווה בהתפוררות הסדר המוסדי ברשות הפלשתינית, טומנת בחובה זרעי התדרדרות ואובדן שליטה. על כן היא מחייבת מענה ישראלי ישיר ועקיף, מיידי ומתמשך, פומבי ושאינו מוצהר.

יש לזכור, כי חיכוך גובר בין האוכלוסייה הפלשתינית לכוחות הביטחון הישראלים, לצד מאמצי החתרנות של חמאס נגד הרשות ועל-רקע משבר המנהיגות והתפקוד של הרשות הפלשתינית, עלול להסלים את האלימות. עלייה במספרם של צעירים פלשתינים, הנמצאים מחוץ למעגלי התעסוקה והחינוך ומנותבים למעגלי האלימות, תורמת גם היא להסלמה. לכן, לצד המאמץ הביטחוני למנוע הסלמה נוספת (בשאיפה להובילו בתאום עם גורמי הביטחון הפלשתינים), על ממשלת ישראל להימנע ממהלכים, שיתפרשו כענישה קולקטיבית של האוכלוסייה הפלשתינית.

בה בעת, על ממשלת ישראל להימנע מלהשלות את הציבור בישראל, כי ביכולתה להביא להפסקה מוחלטת של הטרור. עם כל הקושי הכרוך בדבר, על הציבור בישראל להבין את משמעות המציאות של ניהול סכסוך בנסיבות הקיימות, כשברקע להסלמה באלימות הפלשתינית השראה דתית ורוח הטלטלה האזורית.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 753 (8.10.15)
קובי מיכאל הוא מרצה בכיר אוניברסיטת אריאל - המחלקה ללימודי המזרח התיכון ומדעי המדינה, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

אודי דקל הוא מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי. ממלא-מקום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  11/10/2015   |   עודכן:  11/10/2015
קובי מיכאל, אודי דקל, אסף אוריון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסלמה בזירה הפלשתינית: משמעויות והמלצות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי ארגואן
11/10/15 21:36
2
שבץ חלובה
11/10/15 23:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
חקירת הפיגוע שאירע הבוקר בכביש מעלה אדומים-ירושלים העלתה כי המחבלת שהתפוצצה ברכבה היא תושבת מזרח ירושלים, בת 31, המתגוררת לסירוגין בשכונת ג'בל מוכבר וביריחו.
11/10/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
גל הטרור והאלימות שמוביל הדור הצעיר במזרח ירושלים ובשטחי הגדה הפתיע בעוצמתו את הרש"פ ותנועת חמאס ועכשיו הן מנסות לשמר את המומנטום שלו כדי שניתן יהיה להשתמש בו מבחינה מדינית מול ישראל והקהילה הבינלאומית ואפשר יהיה להפיק ממנו את מירב ההישגים המדיניים.
11/10/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בראיון לאולפן שישי, בערוץ 2 (ב-2.10), שרת המשפטים איילת שקד, נשאלה על-ידי אודי סגל מה לגביי מהלך מדיני. היא ענתה יפה ונכון, שכשברק הלך למהלך בקאמפ-דיוויד, בשנת 2000, קיבלנו אינתיפאדה שנייה, עם יותר מאלף ישראלים הרוגים, ובעקבות המהלך בעזה קיבלנו טרור של טילים.
11/10/2015  |  נעם רותם  |   מאמרים
יש לי פתרון פשוט למיגור החמאס, וגם דאעש. כי הנה בחנויות בעלי חיים מוכרים "עצם" משחק לכלב, העשוייה מעור פרה מיובש. חומר קשה. כמוה כעשוייה מחומר מוצק לחלוטין. והרי כידוע גם אנשי החמאס וגם דאעש מוכנים להילחם עד המוות בלי שום פחד כי הם יודעים, ממש כמו המאמינים שלנו, שהעולם הזה הוא רק פרוזדור צר בדרך אל הנצח, ואל מנעמי גן העדן, ואל הבתולות. אבל מגע עם בשר חזיר מונע ממוסלמי שנהרג את הכניסה לגן עדן. ועל כן צריכה התעשיה הצבאית שלנו להתחיל מייד לייצר תחמושת לנשק קל אשר בה הקליעים עשויים מעור חזיר מיובש. זהו הפתרון הפשוט לחוסר הפחד הנוכחי של לוחמי החמאס ודאעש מן המוות. החלפה מיידית של התחמושת הקיימת בתחמושת חדשה שהקליעים שלה עשויים לא מעופרת מצופה נחושת אלא מעור חזיר מעובד, מיובש, מוקשה, זו הדרך הפשוטה לבטל את תחושתם של לוחמי החמאס ודאעש שהם בני אלמוות, ולנצח.
11/10/2015  |  אריה גל  |   מכתבים/הערות
שינוי מעמד הר-הבית. ה"אינטיפדלה" הנוכחית מחייבת אותנו לפעילות קצת שונה והרבה יותר אגרסיבית. אנחנו נמצאים במלחמת דת כאשר התירוץ השיקרי והפרופוגנדיסטי של האויב הערבי הוא: הצלת אל-אקצה. אז ראשית כל, אולי כדאי לנו לעשות בהזדמנות זו, סידורים אחרים לגמרי על הר-הבית כי בין כה הם יפגינו נגדם באלימות. לפחות נרוויח משינוי בסטטוס-קוו לכיוון שייצב את המצב בעתיד! יחד עם זה שנסביר לאויב שזה חלק מהעונש הקולקטיבי שאנו מטילים עליהם בגלל השקר, הרצחנות והאלימות המתועבת כלפינו והפרת הסטטוס-קוו על ידם.
11/10/2015  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
רוסיה מתערבת בסוריה: כללי המשחק השתנו?  /  אודי דקל, צבי מגן
"טרור הבודדים": נקודת מבט תקשורתית  /  ציפי ישראלי, אורית פרלוב
עת לעיצוב כללי משחק חדשים בסוריה  /  אודי דקל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il