|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

צהר לפרשה

טבע אנושי

חמשת הסיפורים הפותחים את התורה מלמדים על חולשות אנושיות עתיקות יומין, איתן גם אנחנו מתמודדים
16/10/2015  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
מגדל בבל [ציורו של פיטר ברויגל האב]

אחת מאבני היסוד של עולם החינוך היהודי היא סיפורי הבריאה וראשית האנושות. אנו מתחנכים על סיפורים אלו מגיל צעיר ומחנכים עליהם את הדורות הבאים. אך בחינת הפרטים עלולה להעלות את המסקנה, כי אנו מתחנכים ומחנכים על סיפורים בעייתיים למדי.

אדם הראשון לא עמד באיסור היחיד שהוטל עליו; בנו הבכור, ילוד האישה הראשון, רוצח את אחיו היחידי; העולם כולו חטא והוכחד במבול; בני נֹח לא למדו מלקח הצלתם ופרשת נח מסתיימת בסיפור הטירוף האנושי של מגדל בבל ועוד. האם אלה הדברים שבהם צריך בורא עולם לפתוח את דברו לאנושות? האם קריאת סיפורים אלה תביא לקרבת אלוקים ולדבקות בתורה? מה חוכמה ראתה היהדות המתגאה בספר הספרים לפתוח דברה בסדרת סיפורים שכזו? כדי לענות, ננתח בקצרה את חמשת הסיפורים שהוזכרו לעיל.


כמה אנחנו קטנים


הסיפור הראשון הוא סיפור גן העדן, שבו אדם הראשון מלמד אותנו כמה אנו, בני המין האנושי, קטנים. האדם חי בגן עדן כפשוטו ואין לו צורך במאמץ כלשהו. הוא נדרש להתמודדות אחת בלבד: לא לאכול מעץ הדעת. האדם אינו מצליח בהתמודדות. ברובד עמוק יותר זהו הסיפור שלנו. כולנו, כמו האדם הראשון, בעלי יצר סקרנות עצום ויכולות מוגבלות מאוד בהתמודדות עם איסורים. סיפור זה פותח את התורה כיוון שזו ראשית הלימוד עד כמה כוחו של האדם מוגבל. תגובת ה' בסיפור זה היא עונשים כפולים לכל המשתתפים בחטא.

הסיפור השני הוא סיפורם של קין והבל. תחילתו של הסיפור באי-קבלת מנחתו של קין, אך ההמשך סתום: "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל בל אחיו ויהרגהו". מה אמר קין להבל ומדוע הרג אותו? ברור שאי-קבלת מנחתו על-ידי האל עוררה את קנאתו של קין, אך סיבת הרציחה מובאת רק במדרש (בראשית רבה כ"ב, ז'). דעה אחת שם טוענת, שמדובר בוויכוח על טריטוריה. דעה שנייה גורסת, כי היה שם ויכוח על דת, והשלישית טוענת - על נשים. מאז ומעולם היו אלה הנושאים שהובילו למלחמות ולמאבקים, ונראה שהתורה רצתה לחשוף בפנינו עוד מאפיינים התנהגותיים בולטים של האנושות. לכן ברור כמה חשוב היה לפתוח את התורה גם בסיפור זה. תגובת ה' בסיפור זה היא גירוש קין והפיכת חייו לחיי נדודים שמוות בסופם.


סיבות מוכרות היטב


סיפור המבול הוא הסיפור השלישי והוא נפתח בסוף פרשת בראשית: "ויהי כי החל האדם לרוב על פני האדמה ובנות יולדו להם. ויראו בני האלוהים את בנות האדם עי טובות הנה, ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו... הנפילים היו בארץ בימים ההם, וגם אחרי כן אחרי כן אשר יבואו בני האלוהים אל בנות האדם... וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ... ויאמר ה' אמחה את האדם".

לא צריך להעמיק בקריאה כדי לראות את מוקד החטא. המילה "בנות" מופיעה בקטע שלוש פעמים, ופעם נוספת המילה "נשים". העולם, בעיקר הגברי, גילה את יכולתו להשתמש בכוחו ("בני האלוהים", "הנפילים") כדי לספק את תאוותיו. המדרשים (בראשית רבה כ"ו, ב') מרחיבים ומבטאים את השחיתות המוסרית של העולם כולו, ואפילו של החיות. עָצמת התגובה האלוקית היא החרבה מוחלטת של העולם בשל איבוד הגבולות המוסריים. בכך ישנו תמרור אזהרה רם ונישא לעולם לדורותיו.


מאבק ירושה


הסיפור הרביעי עוסק בהתנהגות בני נֹח היוצאים מן התיבה: "ויחל נח איש האדמה ויטע כרם, וישת מן היין וישכר ויתגל בתוך אהלה. וירא חם אבי כנען את ערוות אביו ויגד לשני אחיו בחוץ... וייקץ נח מיינו ויידע את אשר עשה לו בנו הקטן. ויאמר ארור כנען, עבד עבדים יהיה לאחיו".

לשון הכתוב סתומה ואינה מבארת מדוע ראויים היו חם וכנען לקללת עולמים על שראו את ערוות הסב שגילו לפחות 601 שנים? איזו הנאה הייתה להם מכך? מסבירים חז"ל (סנהדרין ע', ע"א) שמדובר לא בראייה סתמית. לפי דעה אחת "ריבעו", ולדעה אחרת "סירסו". לא ברור מדוע עושים זאת כנען וחם, בעיקר על-רקע העובדה ששניהם ראו בעיניהם את עונש המבול. וכי לא הבינו את סיבתו של המבול ואת המסר שלו?

רש"י מסביר שהחשש ממתמודד נוסף על ירושת העולם הוביל למעשה הנפשע. אכן, לעתים אין מקום בנפשנו להכיל אנשים נוספים, להתחלק ברכושנו גם אם רב הוא, וכאן גם חשיבותו של סיפור "קטן" זה בסדרת סיפורי בראשית. אם יושם לב, בפועל חטא חם באותו חטא שבגללו בא המבול. כלומר, דרך חטא זה מלמדת אותנו התורה על תופעה נוספת באישיותנו והיא הקושי ללמוד ולהפנים. ה' לא מגיב בעצמו בסיפור זה אלא נח הוא זה שמקלל את כנען קללת עולם.

הסיפור החמישי הוא סיפורו של מגדל בבל. פירושים רבים ניתנו לסיפור זה שהמשותף לרוב הסיפורים הוא הדגשת גאוות האנושות עד כדי אמונה שיהיה אפשר להילחם בה' או להגן על העולם מפניו. סופו של הסיפור הוא הורדת ראשם של המתגאים ובלילתם עד שאפילו את עצמם הם לא יכלו לבטא: "אשר לא ישמעו איש שפת רעהו".

חמישה סיפורים פותחים את התורה, וכמידת איכותם מידת כיעורם. כל תכונות האדם השליליות מתגלות בסדרת סיפורים זו. יוצא אם כן, שסיפורי בראשית הם סדנה להתמודדות אנושית. בחר ה' לפתוח את תורתו בסדרה חדה ועוצמתית של סיפורים, בהם מצד אחד התגלה האדם בחולשותיו, ומנגד מגלה ה' את עצמו בתגובותיו החריפות לחולשות אלה, כאומר: "ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי" (קהלת רבה ז').

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מרצה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן, במכללות אורות וגבעת וושינגטון, ורב ביכ"נ באריאל.
תאריך:  16/10/2015   |   עודכן:  18/10/2015
הרב ד"ר יוסף פריאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טבע אנושי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
16/10/15 13:46
2
יוסף הצדיק. ..
19/10/15 18:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
בכיתה ד' אמרה לי המורה לחשבון משפט שנחרת בזכרוני: "לא חשובה רק התוצאה, אלא גם הדרך". המורה בדקה מבחן שבו הצגתי תשובה נכונה אך ללא הדרך לפתרון. לא הבנתי אז מדוע הדרך חשובה; הרי במבחן התוצאה עמדתי והגעתי ליעד, אז מה זה משנה איך הגעתי אליה? שנים חלפו. בגרתי ולימים גם הבנתי את התשובה, אולם מכיוון שונה לחלוטין.
09/10/2015  |  הרב מאיר מימון  |   מאמרים
סוגיית המנהיג שנכשל מלווה את האנושות לאורך כל ההיסטוריה. במוקד עומדת דילמה גדולה. מצד אחד אם המנהיג נכשל ועבר על ציווי מקור הסמכות שמינתה אותו, הרי שדינו להיות מודח, ואם הדברים אף נעשו במזיד - אפשר שגם יש להעמידו לדין. מאידך-גיסא, התייחסות שכזו עלולה להרחיק כל אדם מנכונות להנהיג. אם הנהגה היא תחום לא-סלחני לטעויות, הרי שמי שבכל זאת יגיע לעמדת הנהגה יימנע מלהודות בטעויות, וממילא לא יהיה תהליך מסודר של תיקון תקלות ויצירת מתאר שימנע כשלונות בעתיד.
25/09/2015  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
הפרשה נפתחת בהכרזתו של משה לעם: "בן מאה ועשרים שנה אנכי היום, לא אוכל עוד לצאת ולבוא". המנהיג, שהיה אחראי ליציאת העם ממצרים, קיבל עבורם את התורה והנהיג אותם ארבעים שנה במדבר, מבשר לעם על מותו הקרב, אך אצל העם אין שום הבעת אבלות. כמדומני שנתק זה ניתן להבנה על-רקע ראש השנה ממנו יצאנו ויום הכיפורים שבפתחו אנו עומדים.
פרשת ניצבים מחולקת לשניים. חלקה הראשון, המצוי בפרק כ"ט, חותם את הברית שנכרתה על קיום התורה ומצוותיה בערבות מואב, תוך הדגשת הזהרה על שמירתה. חציה השני של הפרשה, המצוי בפרק ל', מתאר את מה שעתיד להתרחש בעתיד לאחר אלפי שנות היסטוריה הכרוכה בייסורים ובהתגשמות התוכחה והקללות שבברית, כאשר ישוב העם להכיר בייעודו ההיסטורי והרוחני. עם זאת נדמה, כי לשני החלקים מסר זהה ואליו נתייחס בשורות הבאות.
לעיתים אנו לא מודעים עד כמה חיוך ברגע הנכון יכול לשנות, מה רב כוחה של מילה טובה קטנה ועד כמה צעקה עשויה לחולל שינוי. הדברים הקטנים הללו, שברגע התרחשותם נראו שוליים, מתגלים לאחר זמן כמחוללי מציאות. דוגמה לכך יש בפרשת השבוע הפותחת במצוות הביכורים.
04/09/2015  |  הרב צחי להמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
מלחמת החיים   /  הרב יאיר בינשטוק
"ידינו לא שפכו"  /  הרב שאול ברוכי
שבתי צבי ועזרא שיינברג  /  הרב אלישע קנוהל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il