|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
נטע גרטי וגל אמיתי [צילום: כפיר בולוטין]

החיים כביבר זכוכית

מחזהו האוטוביוגרפי של טנסי ויליאמס, "ביבר הזכוכית", העולה בבית לסין, הוא יצירה מעודנת ושבירה כזכוכית, שכל הפקה שלו היא חוויה חדשה. חוויה המזכירה לכולם עד כמה הכל שביר, ועד כמה הדמיון של הזיכרון מתערבל במציאות, ובעזרת שילוב זה ממשיכים החיים
15/10/2015  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
יונה, נטע ונדב [צילום: כפיר בולוטין]

גדולתם של גדולי המחזאים האמריקנים במאה ה-20 הייתה התמקדות כתיבתם ברובד החברתי הנמוך, במעמד הפועלים ואלה התלויים על בלימה מבחינה כלכלית וחברתית. רק כאלה, שחוו את המצוקות והעוני, המשברים והחוסר התקווה, הצליחו לתפוס את הצופים בגרונם, לרגש אותם ולהפוך לקלאסיקה של המאה.

טנסי ויליאמס (1911-1983) היה בעצמו לסמל המעמד הזה. כבן לאב אירי שתיין שנטש את הבית באחת, והשאיר את האם ושני ילדיה לנפשם, כשחרב הרעב תלויה מעל ראשם כחרב דמוקלס; כשהעוני מחייב את האם אמנדה לעבוד קשה, ואת הבן טום (בן דמותו של טנסי) לעבוד כפועל במחסן ביח"ר לנעלים, וכשהבת הנכה,הסובלת מצליעה קלה, ובעית הנכות הנפשית באה לידי ביטוי בדיכאון וחוסר יכולת ורצון להתחבר לחברה; היאוש מפנה את טום לברוח מדי לילה מהבית ולבלות בשתיה במסבאות, כדי לשכוח את המציאות המרה. את האם הוא מחזיר להזיות על ילדות מאושרת, ואת הבת - למצוא מפלט בטיפוח ביבר של חיות זעירות מבדולח.

דמותה של האם אמנדה, המוצאת מפלט בשחזור זכרונותיה מהימים בהם הייתה יפה וצעירה עם מחזרים בשפע, דמות זו אותה מגלמת יונה אליאן-קשת, מהווה למעשה את הליבה של ההצגה שמעלה תיאטרון בית לסין. שתלטנותה המציקה והלחץ שהיא מפעילה ללא הרף על ילדיה הבוגרים - אליהם היא מתייחסת כאילו היו קטנים - יחסה זה מעצים עוד יותר את טרגיות המצב. לכן טום נמלט מהבית בלילות, ולבסוף עושה כמעשה אביו ונוטש את הבית לעבר עתיד טוב יותר על ספינת צי הסוחר, ולורה, הבת המופנמת והסופר-רגישה (נטע גרטי, שהחלה את דרכה כאופליה ב"המלט" - כאן במשחק רגיש ביותר בעוצמתו) נמלטת נהמציאות תוך עיסוק בטיפוח גן החיות של צעצועי הקריסטל, שמהווים משל למצבה הרגיש והמעודן, והיחס הכה מתחשב בה מצד המשפחה. כאילו היא עצמה אחת מהחיות השבירות האצילות הללו.

נדב נייטס/טום, מלא רגישות למצב הנפשי המורכב של משפחתו, בולע את הערותיה של אמו וחדירתה לחייו עד כדי כתישה, אך עד לנקודה בה אינו יכול יותר. גם כלפי אחותו האהובה הוא מקרין חום והבנה, ושומר עליה כעל בובת קריסטל עדינה שלא תישבר. הוא גם הפותח והמסיים את המחזה, כעין מדריך, אך משמש כקולו של ויליאמס עצמו. הקשר הכה עמוק (מדי) של טום לאמו ואחותו הוא שיצר כנראה את המעבר לניגוד, להיותו של ויליאמס עצמו בהמשך הומו. עובדה שלא הייתה מקובלת כלל בשנות השלושים שבהן מתרחש המחזה. מה שגרם להסתגרותו, והיותו בודד עד ליומו האחרון, בו נמצא מת במלון בניו-יורק. את הביטוי לצד החסוי הזה שלו, ביטא באחת הדמויות הדומיננטיות במחזהו הראשון "לא אודות זמירים" שהיה חבוי בעליית ביתו עד לפני כמה שנים, ורק ביוזמת וונסה רדגרייב, שביקשה מאחיה קורין שיסע לביתו של ויליאמס ויחפש, ועזרתה של מזכירתו שעדיין חיה אז, התגלה בעליית הגג המחזה, שעלה לאחר מכן בהצלחה מרגשת בתיאטרון "סירקל אין דה סקוור" בניו-יורק. קורין רדגרייב, אחיה של וונסה, שיחק בתפקיד מפקד בית הסוהר. בהפקה שהעלה סטודיו יורם לוינשטיין, בלט מאוד עמית זמיר בתפקיד ההומו שבבית הסוהר, בו מתרחש המחזה מצמרר הזה.

שנות השלושים במאה עשרים היו התקופה הקשה ביותר שעברה אמריקה מאז מלחמת האזרחים ועד היום. הקריסה של הבורסה ב1929, התאבדויות האנשים, הרעב שפשה בכל המדינות, שגרמו לממשלה ליזום תוכנית לתמיכה באמנים תוך העסקתם ביצירות אמנות קולוסאליות עבור הציבור, שהניבה את הבסיס להולדת אמנים שבהמשך הפכו את ניו-יורק ל"מכה" של האמנות, למרכז האמנות הבינלאומי במקום פאריס, כמו ג'קסון פולוק וחבריו - כל אלה היו תוצאות הרעב והסבל, שמתוכם הגיחה הפריחה בעשורים של שנות הארבעים והחמישים ואילך, והיא שהעניקה (בכך שצרבה בנפשם), גם את התנופה של טנסי ויליאמס וארתור מילר, שהיו לדוברי הדור וסמלי המעמד העמל באמריקה מאז ועד היום. אין לתאר את התרבות האמריקנית בלעדי יוצריה אז, שצמחו מתוך הסבל והמצוקה.

אך החיים לא היו יכולים להתקיים ללא התקווה, שרק הזכרונות והדמיון בו שגו האם והבת, העניקו להן את הכוח להמשיך, ולעמוד בפני המציאות המרה. כשמופיע חברו של טום מהעבודה לארוחה בביתם, אליה הזמין אותו טום במצוות אמו, כדי לנסות לגרום לו לחזר אחר לורה - מהווה ג'ים (גל אמיתי המדהים) את העוגן למציאות. לורה יוצאת מקיפאונה הרגשי, ונפתחת אל הבחור בן כיתתה לשעבר, ונשוא חלומותיה, והופכת למציאותית. אך דווקא בשיא הרגש בין שניהם, טופחת המציאות שוב על פניה: כשהוא מגלה לה שאינו יכול ליצור עימה קשר, כי הוא כבר מאורס ועומד להינשא. שבירתו שלא בכוונה את החיה האהובה ביותר על לורה, היוניקורן, החד-קרן, מסמלת את ניפוץ חלומותיה, ואיבוד תקוותה לצאת מקיפאונה החברתי ובריחתה לעולם ההזיות. כל המחזה משתנה באחת מרגע הופעתו של ג'ים/גל אמיתי על במה. ממחזה עדין, מינורי הוא מקבל תנופה דרמטית עם חדירת המציאות בדמותו של ג'ים. הרגשות המופנים פורצים החוצה, ומכאן הכל משתנה. ומכאן גם נפתחת דרכו של טנסי הצעיר לעולם הגדול וליכולת לכתוב את מחזותיו שהפכו לנכס צאן ברזל. דמות דומה ללורה בעדינותה, שבירותה והחיה בהזיותיה נטע ויליאמס ב"חשמלית ושמה תשוקה" בדמות אחותה של סטלה, שויויאן לי גילמה כה נפלא בסרט, וכעת בהבימה מגלמת אותה יבגניה דודינה.

את כל אלה שכתב כה נפלא טנסי ויליאמס, תרגם ללשון מאוד עכשווית עידו ריקלין, שנחון במיומנות מופלאה לדלות את כל הרגישות והעדינות שבמחזות שהוא מתרגם, ולרקום בעזרת המילים את הקשר המילולי הנכון שנמסך במשחק הנפלא של השחקנים, הודות לבימויו של הבמאי הכה מחונן, והפורה שאין גבול לכשרונו, גלעד קמחי. קמחי יודע היטב כיצב לגעת ברבדים העמוקים של השחקנים, ולהוציא מהם את המירב. כך יונה אליאן שהקהל כה אוהב לראותה בקומדיות שוברות קופות, מצליחה לרגש וללכוד את הקהל למשחקה הדרמטי המהפנט, עד כי אי-אפשר להתיק את המבט ממנה, מעוצמות הרגש, רוויות האשליה העצמית שלה, וכושר הדיבור השוטף שאינו מרפה ממי שהיא מדברת אליו - והקהל אינו יכול להדיר את עיניו ממנה ולהביט בשאר השחקנים כשהיא מדברת. זוהי שחקנית טוטאלית - דרמטית בעלת עושר ביטוי פנימי ויכולת להחצינו בכזה כשרון.

המוזיקה הכה מתאימה שערך אמיר לקנר נוסכת רגש ומשתלבת להפליא עם המתרחש, "יושבת" בקורלציה לעיצוב התפאורה הנכון האותנטי לזמנו של ערן עצמון, עם התלבושות של אורנה סמורגונסקי, והתאורה של אורי מורג עושה פלאים בכיוונון הזרקורים אל פני כל שחקן באשר הוא נע או עומד, בעוד כל השאר נשאר כמעט בעלטה, להדגשת תחושת העוני והאפלולית בחיי הגיבורים. אפילו תסרוקתה המסוגננת ברוח הזמנים ההם של יונה אליאן עשויה כיצירה בפני עצמה משערה הטבעי, ללא צורך בפאה. כל אלה גורמים לצופים להתמזג עם המתרחש, עם הדמויות ועם הדרמה שיצר ויליאמס.

מחזה משובח של מחזאי עילאי, במאי גאון ושחקנים מצוינים. משהו שידבר ללב כל אחד, ושהזמן לא נגס בו בשיניו. להפך, הוא ממש נכון לעכשיו.

תאריך:  15/10/2015   |   עודכן:  15/10/2015
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על גבעה בלב שדות חקלאים בעמק יזרעאל, כקילומטר וחצי (הערכה) דרומית למושב תל עדשים שוכן בית העלמין תל עדשים. קבורים בו ותיקי העמק, חברי מושב תל עדשים לדורותיו, קורבנות מחלות ומגיפות למיניהן, אירועי דמים ומלחמות ישראל.
15/10/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
נראה שהישראלים טרם מצאו חלופה הולמת לחבילות 'הכל כלול' בטורקיה, זאת מאז המתיחות שנוצרה בין שתי המדינות השכנות. אך לציבור הדתי והחרדי אין באמת למה להתגעגע: הרי אם אי-אפשר לאכול בבופה של המלון, מה זה שווה?
14/10/2015  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
יש זיכרון לכותבים, ואין מחיקה למילים הקדושות שנכתבו. שלושה יוצרים דגולים הלכו מעמנו, ולבֵּנו דווה על מותם: יצחק אוורבוך-אורפז, אריה סיוון, נעים עריידי. שלושתם ידעו להוכיח בכתיבתם עד כמה אין הספרוּת מנותֶקת מן המקום הזה, מן הרוּח הישראלית.
14/10/2015  |  הרצל חקק  |   כתבות
עונת הסתיו היא עונת הנדידה. אלפי עגורים מגיעים לארצנו, מלווים בשקנאים, חסידות, בעופות דורסים ובמגוון נוסף רב של בעלי כנף נוספים. מי שמטייל בסתיו באזור רמת הגולן, הבקעה או ליד יטבתה, שומע את הציפורים מרחוק ורואה את היופי שבמעופם.
14/10/2015  |  קרן לוי  |   כתבות
ביקורת על ספרו של דיוויד סזרני - הכובע של מייג'ור פאראן, פרשת חטיפתו של הנער אלכסנדר רובוביץ' בשלהי המנדט הבריטי, 2015, כנרת זמורה ביתן דביר, 319 עמ'
14/10/2015  |  יוסי ברנע  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il