|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

נתניהו גורם נזק לאחדות ירושלים

כמה מצעדי הביטחון האחרונים פוגעים באחדותה של ירושלים והן דוגמה למדיניות כושלת שגורמת לנזק מדיני לישראל המצב במזרח ירושלים הוא תוצאה של הזנחה ואפליה מתמשכת של ממשלות ישראל במשך שנים ומחדל ביטחוני של ממשלת נתניהו
23/10/2015  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
נתניהו, ארדן. התנהלות מגושמת [צילום: פלאש 90]

מידי כמה שבועות מגיח לו השר לשעבר גדעון סער, שלקח פסק זמן מן החיים הפוליטיים, ומשגר עקיצה לעברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שמירר את חייו בממשלה. גדעון סער מקפיד שלא להיעלם מהציבוריות הישראלית ולהישאר בתודעת אזרחי ישראל, כנראה על-פי עצת ידידו, טל זילברשטיין, היועץ האסטרטגי. האסטרטגיה שלו היא להבליח, לעקוץ ושוב להיעלם - כנראה עד הקמבק הפוליטי שלו.

העקיצה הפעם עסקה בנושא המנהיגות. "ישראל זקוקה למנהיגות שתדע לקבל החלטות קשות, שתדע לשאת באחריות ולא תגלגל אותה, דרושה מנהיגות יוזמת שלא נגררת", הכריז השר לשעבר סער בכנס לציון 20 שנה למותו של יצחק רבין ז"ל.

לא בדקתי עם גדעון סער, אך אני מניח שהוא התכוון בדבריו לראש הממשלה נתניהו. למרות האיבה בין השניים, יש צדק מסוים בדבריו של גדעון סער. אם כי רצוי שלא ישמור על עמימות, יחדד את הדברים ויתייצב מאחוריהם.

גדעון סער מרשה לעצמו לומר את הדברים בניגוד לבכירים אחרים בליכוד ובממשלה שמתלחשים בחדרי חדרים, מאחורי גבו של נתניהו, לגבי המצב הביטחוני ובמיוחד הצעדים האחרונים של ממשלת נתניהו בירושלים.

מדיניות חלמאית ורשלנית

אין לי ספק שראש הממשלה נתניהו מאמין ותומך בעניין ירושלים מאוחדת כבירה הנצחית של מדינת ישראל. אינני יודע מי מייעץ לנתניהו בנושא מזרח העיר, האם הוא מתייעץ למשל עם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שאין לו שום הבנה מדינית או ביטחונית ומחפש רק כותרות בתקשורת, או אולי עם יועצים חנפנים אחרים שמחפשים אצל נתניהו רק את תועלתם האישית.

בסופו של דבר, ראש הממשלה הוא הנושא באחריות והוא זה שצריך לקבל את ההחלטות הקשות. ההחלטות האחרונות בעניין ירושלים שגויות והן מזיקות ופוגעות באחדותה.

אינני מתכוון להחלטות הקבינט המדיני ביטחוני בעניין ענישת המחבלים ובני משפחותיהם. אני מדבר על בידודן ופיצולן של השכונות הערביות בירושלים, הקמת החומות והגדרות, הצבת קוביות בטון, הטלת "סגר נושם" ועוד כל מיני המצאות משונות שיעילותן הביטחונית מוטלת בספק רב והן גורמות נזק כבד לאחדותה של ירושלים בעיני תושביה היהודים והערבים ובעיני העולם.

למחבל בודד חדור מוטיבציה שרוצה לרצוח יהודי אין שום בעיה לצאת מכפר ערבי או שכונה במזרח ירושלים, למרות הסגרים החומות והגדרות. את הכלי שבו הוא רוצה לבצע את זממו הוא יכול להשיג בקלות גם לאחר שעבר את מחסומי המשטרה הסמוכים לביתו. אם כך: מה הועילו חכמים בתקנתם?

המשטרה סגרה 11 צירים במזרח ירושלים שמחברים את השכונות הערביות זו לזו. בשביל מה זה טוב?

מהי התועלת הביטחונית בכך? אין שום תועלת, הדבר מתפרש כצעד נקם מיותר שרק מגביר את האיבה.

לראשונה מאז איחודה של ירושלים ב-1967 נקטה ממשלת נתניהו בצעד חריג וחצצה פיזית בין השכונות היהודיות לבין השכונות הערביות בשטחה המוניציפלי של ירושלים. בעקבות הפרסומים בתקשורת כי "נתניהו מחלק את ירושלים", הורה ראש הממשלה על ביטול כמה מהצעדים, אך הנזק כבר נגרם.

האם נתניהו לא מבין שהצעדים האלה רק מגבירים את השנאה והמתיחות ושהפלשתינים מנפנפים בהם כעונש קיבוצי המוטל ללא הצדקה על אוכלוסייה שלמה, דבר שפוגע במדיניות הישראלית המוצהרת של נתניהו עצמו?

עדנאן אל-חוסייני, השר לענייניי ירושלים מטעם הרש"פ, אמר השבוע כי "ישראל מפצלת את השכונות הערביות בירושלים ויצרה מצב שלא היה בה לאורך כל ההיסטוריה שלה".

ההחלטות בעניין ירושלים יוצרות את הרושם של פאניקה מיותרת שנועדו להרגיע את הציבור היהודי, ללא תועלת ביטחונית ועם הרבה פוטנציאל לנזק מדיני.

המחדל של השב"כ ומשטרת ישראל

המצב הביטחוני בירושלים החל להחמיר כבר לפני כשנה בעקבות רצח הנער הערבי מחמד אבו חדיר בידי יהודים, ולאחר שנתניהו לא מנע את נהירת חברי הכנסת צמאי הכותרות להר-הבית.

ההסתה הפלשתינית ברשות החברתיות איננה דבר חדש שהתגלה רק עכשיו לכוחות הביטחון של ישראל. ממלא-מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, שיש כלפיו הערכה רבה, סיפר השבוע כי הוצא צו מעצר מנהלי נגד תושב מזרח ירושלים לאחר מעקב אחריו ברשתות החברתיות. גם כ-40 ערבים מתחומי הקו הירוק נעצרו השבוע בחשד להסתה בפייסבוק. כל הכבוד לשב"כ ולמשטרה, אבל היכן הייתם עד עכשיו?
מדוע לא נקטתם בכל הפעולות האלה במהלך השנה האחרונה? רק עכשיו גיליתם את ההסתה ברשות החברתיות?

מי שמכיר את עבודת המודיעין יודע כי יותר קל להשיג מודיעין על קבוצות בני נוער ערבים העוסקים בהפרות סדר, כמו: ידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה, מאשר על חוליות טרור מאורגנות וממודרות.
בגלל עומס המשימות המוטל על השב"כ עוסק לפעמים גם מחלק המיעוטים של משטרת ירושלים בעניין הזה. מעניין לבדוק כמה מעצרים כאלה עשו השב"כ והמשטרה בשכונות הערביות של מזרח ירושלים מאז שהחלו העניינים להתדרדר בשנה האחרונה. ניצב בנצי סאו הודיע כי בקרוב יעצרו מאות מתושבי מזרח ירושלים שהשתתפו בהפרות סדר. מדוע זה קורה רק עכשיו?

הרבה שאלות ללא תשובות שמצביעות על מחדלים של השב"כ והמשטרה. נתניהו טוען בפומבי כי המתפרעים החדירו חומרי נפץ להר-הבית. כיצד זה קרה מתחת לאפם של גורמי הביטחון? מדוע לא נעצרו כבר לפני כמה חודשים אנשי הווקף בהר-הבית שסייעו למתפרעים?

ועדיין לא שאלנו מה נכתב בדוחות המודיעינייים של השב"כ שהועברו לראש הממשלה במהלך השנה האחרונה בנושא הר-הבית והמצב במזרח ירושלים. האם השב"כ התריע? האם חזה את ההתפרצות הנוכחית של האלימות? מה עשה ראש הממשלה כדי למנוע אותה? הרי הוא זה שאחראי להשב"כ.

מחנה פליטים שועפט - סמל הכישלון

סמל כישלונם של השב"כ, משטרת ישראל ועיריית ירושלים, הינו מחנה הפליטים שועפט בצפון ירושלים השוכן בתחום המונוציפאלי של ירושלים.

מהמחנה הזה, המוקף בחומה, נורות מדי יום ובאופן קבוע, בשנים האחרונות, יריות לעבר תושבי שכונת פסגת זאב מזרח בירושלים. ביקרתי במקום כמה פעמים ושמעתי סיפורים מזעזעים מפי התושבים, על חוסר הביטחון ובעיקר על הזלזול והאדישות מצד משטרת ירושלים ועיריית ירושלים. אף גורם שלטוני לא רוצה לטפל בקן הצרעות הזה, למרות שגם עכשיו הגיחו ממנו מחבלים סכינאים.

המחנה הזה הוא דוגמה לכישלון המהדהד של השב"כ והמשטרה שלא נכנסו תקופה ארוכה לשכונות הערביות במזרח ירושלים, והניחו לאלימות ולהסתה להשתולל. היכן היה האיסוף המודיעיני? מדוע לא נעצרו החשודים הפוטנציאלים?

מה עושה עיריית ירושלים בראשות של ניר ברקת למען התושבים הערבים בשכונות האלה? מדוע רמת השירותים היא ירודה ומוזנחת? האם כך רוצים ברקת ונתניהו לשמור על אחדותה של ירושלים?

האופן שבו הזניחו ממשלות ישראל את מזרח העיר ובשנים האחרונות ממשלת נתניהו, גרם למשקעים עמוקים של תסכול ושנאה בקרב ערביי מזרח ירושלים. השנאה הועברה לדור הצעיר שהפך לדור הסכינאים.

בדיחה גרועה ששמה גלעד ארדן

ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה, מסיבות פוליטיות, את גלעד ארדן לתפקיד השר לביטחון פנים לאחר שעשה לו זובור בעת חלוקת תיקי הממשלה. מדובר בשר רודף פרסום שהינו כישלון מהדהד בתחום המדיני והביטחוני, ושנתניהו ניצל תקופה ארוכה כדי שיגן עליו בתקשורת.

הפיאסקו של ארדן בתחום המשטרתי בא לידי ביטוי בניסיונו הכושל למנות למפכ"ל את גל הירש השנוי במחלוקת. ארדן זלזל ב-30 אלף שוטרי משטרת ישראל ופגע בכבודם, הוליך שולל את שלושת הניצבים שהיו מועמדים לתפקיד המפכ"ל, והרוויח ביושר את הכינוי: השר לביזיון פנים. במזרח ירושלים יש פלשתינים שמכנים אותו בכינוי "ג'וחא".

נתניהו לא סומך עליו. הוא מכיר את הסחורה. גלעד ארדן איננו מגלה שום מנהיגות ואין לו שום חזון מדיני או ביטחוני. שר בכיר בממשלה סיפר לי כי בדיונים הביטחוניים נוהג גלעד ארדן לעבות את קולו כדי להישמע חשוב.

לא אתפלא אם חלק מההחלטות ההזויות שהתקבלו בעניין ירושלים הינן פרי מוחו הקודח של גלעד ארדן.

נתניהו עורך ביקורים מתוקשרים ביחידות המשטרה ונותן לציבור את התחושה כי הוא מטפל אישית בתחום ביטחון הפנים ולא גלעד ארדן.
נתניהו חייב להתעשת ולהחליף לאלתר את גלעד ארדן בדמות ביטחונית ראויה, כמו למשל צחי הנגבי, יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, שהיה שר לביטחון פנים מוצלח בעבר.

לסיכום, אין תחליף למודיעין שטח אמין ומדויק כדי להילחם באופן יעיל בטרור הסכינאים של הדור הצעיר. במקום לנקוט בצעדים מגושמים חסרי תועלת במזרח ירושלים שמגבירים את השנאה של תושבי מזרח ירושלים וגורמים לנו נזק מדיני בל ישוער, צריכים כוחות הביטחון לנקוט פעילות סיכול ממוקדת, קבועה ואינטנסיבית בעומק השכונות הערביות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חייב להנחות את השב"כ והמשטרה בהתאם, לשים את הדגש על תחום המודיעין והמבצעים. לגורמי המודיעין יש את היכולת ליירט את החומר המודיעיני הדרוש ברשתות החברתיות, לנתח אותו באופן נכון ולהביא את המודיעין האמיתי למבצע (מל"מ) מתוך השטח.

החלק המזרחי של ירושלים צריך לקבל טיפול מערכתי כולל לא רק בתחום הביטחוני, אלא גם בתחום המוניציפלי, בתחומי התשתיות והבנייה, החינוך והתעסוקה.

ראש הממשלה חייב לקחת את העניינים לידיים ולהקים צוות שהוא יעמוד בראשו ויפעל לאיחודה מחדש של ירושלים. יש כרסום אדיר בריבונותה של ירושלים במזרח העיר. האחריות מוטלת על נתניהו להחזיר את הריבונות לידי ישראל - אם אכן הוא דוגל בירושלים מאוחדת כבירתה הנצחית של ישראל.

תאריך:  23/10/2015   |   עודכן:  23/10/2015
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו גורם נזק לאחדות ירושלים
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש44
23/10/15 23:25
2
מ.ל.
24/10/15 00:12
 
ליכוד של שקרים
24/10/15 07:38
3
כוכי
24/10/15 01:06
4
ירושלמי
24/10/15 07:29
5
Rehvot
24/10/15 07:29
 
בבר
24/10/15 08:31
 
פטריוט ישראלי
24/10/15 10:45
6
שבץ חלובה
24/10/15 08:22
7
אלימלך
24/10/15 08:41
8
ז'קו
24/10/15 08:54
9
עזרא מנצור
24/10/15 09:28
10
asds
24/10/15 10:05
11
לה-פמיליה !!
24/10/15 10:16
12
הגוי..
24/10/15 11:00
13
ברברה23
24/10/15 11:04
14
מומו
24/10/15 11:09
15
הגוי..
25/10/15 20:33
16
תוכידס
26/10/15 00:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
זוג הורים ושלושת ילדיהם (שתי ילדות בנות 12 ו-4, ובן) נפגעו בערב (יום ו') מבקבוק תבערה שהושלך לעבר המכונית שבה נסעו סמוך למחסום פוקוס ליד הישוב בית-אל. בקבוק התבערה הושלך בקטע שבין גבעת אסף, שליד צומת אסף, לישוב בית אל.
23/10/2015  |  יואב יצחק  |   חדשות
בג"ץ ידון ב-29.10.15 בעתירות נגד הריסת בתיהם של מחבלים שרצחו ישראלים בגל הטרור הנוכחי. הדיון יתקיים בפני הנשיאה מרים נאור והשופטים חנן מלצר ונעם סולברג.
23/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
פיגוע סוכל בירושלים בזכות ערנות אזרחים. במהלך פעילות של כוחות משמר הגבול באזור שכונת נוף ציון, התקבל דיווח מתושבי המקום על-אודות אדם חשוד שנראה כמתצפת לעבר בתי היהודים במקום. צוות שוטרי מג״ב שהיה בסמוך הגיע למקום והבחין בחשוד כשיד ימינו מוסתרת מאחורי חומת גדר.
23/10/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
שר החקלאות, אורי אריאל, שהוא אחד מהפוליטיקאים הפעילים ביותר לעליית יהודים להר-הבית, הודיע כי בכוונתו לחדש את עליותיו להר-הבית - לעלות אל ההר כמה שיותר ולהעלות אליו יהודים רבים ככל שניתן.
23/10/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
חייל צה"ל נדקר סמוך למחסום גבעות שבגוש עציון. המחבל הדוקר הפלשתיני נורה ונוטרל. החייל נפצע בכתפו וטופל על-ידי כוחות רפואה שהגיעו אל המקום ופונה לקבלת טיפול בבית החולים שערי צדק בירושלים. מצבו הוגדר קל עד בינוני. אותם כוחות טיפלו גם במחבל בן ה-16 מהכפר צוריף שנורה ברגלו. כוחות צה"ל מנהלים מצוד אחרי חשוד בהסעת המחבל אל מחסום גבעות.
23/10/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il