|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
טוקיו סקסוויל, ראש ועדת הבקרה של פיפ"א לישראל-פלשתין וג'יבריל רג'וב, יו"ר התאחדות הכדורגל הפלשתינית [צילום: AP/Nasser Nasser]
הפלשתינים ודילמת הנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל

על ספורט ופוליטיקה

הוויכוח עם ערב הסעודית חשף את השניות בעמדתם של הפלשתינים בנושא הנורמליזציה עם ישראל, ומעבר לכך, בשאלת ההפרדה בין ספורט ופוליטיקה פיפ"א מאיימת בצעדי ענישה נגד נבחרת ערב הסעודית אם תמאן להופיע למשחק שאמור להיערך לבסוף ב-5 בנובמבר בא-ראם - יש לחכות ולראות אם יהיה בהם די כדי לשנות את עמדתה בנושא
01/11/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה
  שנה אחת לדאעש בחצי האי סיני במצרים
  ומה עם הציבור הערבי?
  המצב האסטרטגי בי-ם מחייב שינוי מדיניות
  המהלך הרוסי - וההזדמנות של ישראל

שאלת הנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל העמידה את הרשות הפלשתינית מאז הקמתה בדילמה. מצד אחד, הרשות תלויה ביחסי גומלין "נורמליים" עם ישראל, במיוחד במישורים הביטחוני והכלכלי, הכרוכים באינטראקציה יומיומית בין הצדדים. מסיבה זו, הפרקטיקה הפלשתינית בשאלת הנורמליזציה הייתה מאז הסכמי אוסלו שמרנית פחות משל יתר מדינות ערב, גם אלו החתומות על הסכמי שלום עם ישראל. מצד שני, למרות גמישותם היחסית של הפלשתינים, הם נוהגים לפעול לריסון גילויי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, ובמיוחד מדינות המפרץ והמגרב, על-מנת לשמרה כמנוף לחץ על ישראל לקראת המשא-ומתן על הסכם הקבע. יוזמת המלך הסעודי פהד מ-1981, ובעקבותיה יוזמת המלך עבדאללה, שהעלתה ערב הסעודית ב-2002 (בגלגולה הנוכחי "היוזמה הערבית"), קיבעו את המשוואה שרצו הפלשתינים כאשר התנו את פיתוח היחסים בין מדינות ערב לישראל בכינונו של הסדר שלום כולל.

הקיפאון המדיני בשנים האחרונות הביא להקשחת עמדתם של הפלשתינים בנושא הנורמליזציה, הן במישור הכלכלי והן במישור התרבותי. אפשר שבהשראת תנועת ה-BDS העולמית התרבו הקריאות הפלשתיניות להחרמת סחורות ומוצרים ישראלים, ולעיתים אף ניתנו הטבות רשמיות לעסקים שנמנעו ממכירתם. מפגשים ספורטיביים ישראלים-פלשתינים שקודמו בעבר במסגרת יוזמות לקירוב לבבות בין העמים מטעם ארגוני שלום ישראלים פחתו והחלו מתויגים כנורמליזציה פסולה. גולת הכותרת בהקשר זה הייתה הסירוב הפלשתיני לקיום משחק ידידות בין ברצלונה לקבוצה ישראלית-פלשתינית משותפת, שהיה אמור להיערך בקיץ 2013. יו"ר התאחדות הכדורגל הפלשתינית, ג'יבריל רג'וב, הכריז על הנורמליזציה בתחום הספורט כ"פשע נגד האנושות", שנועד לעמעם את "פשעי הכיבוש", וגינה את הפלשתינים המעורבים בה. לארגוני השלום הישראלים קרא לפעול לפיוס בין העמים בדרכים אחרות, דוגמת מחאה על התנכלויותיה של ישראל לספורטאים פלשתינים.

על-אף דבקותה של הרשות הפלשתינית בהתנגדות לנורמליזציה, סוגיה שנותרה שנויה במחלוקת בינה לבין חלק ממדינות ערב נגעה לביקורי משלחות ספורטיביות בתחומה במסגרת אירועי ספורט בינלאומיים. הללו מחייבים מעצם טבעם שימוש במעברי גבול הכפופים לפיקוח ישראלי, אינטראקציה עם פקידות ישראלית ושהייה בשטחים הנמצאים בריבונות ישראל. הפלשתינים ביקשו מאחיהם הערבים לא לכלול ביקורים אלה באיסורים הנוגעים לנורמליזציה, אך לא תמיד נענו בחיוב. טענתם המרכזית הייתה שיש למקד את החרם בישראל גופא ולהימנע ממצב אבסורדי - החרמת הרשות הפלשתינית למעשה, שלילתה מסממן ריבונות כזכות לארח תחרויות בינלאומיות והגליית הספורטאים הפלשתינים ממגרשם הביתי. למשל, בתום המרתון הבינלאומי שערכו הפלשתינים בנובמבר 2013 הדגיש "מושל ירושלים", עדנאן אל-חוסייני, כי השתתפות הספורטאים הערבים בתחרות נועדה "לתמוך באסיר ולא לנהל יחסים נורמליים עם הסוהר". רג'וב הוסיף, כי היעדרות אתלטים ערבים מהמרתון משרתת את "הכיבוש", בכך שהיא מאפשרת לו להסתיר את פשעיו כלפי העם הפלשתיני.

הפולמוס הפלשתיני-ערבי על הנורמליזציה וסייגיה התחדד בספטמבר 2015, עת הגישה ערב הסעודית בקשה להעביר למגרש ניטראלי את משחקה מול הנבחרת הפלשתינית במסגרת מוקדמות מונדיאל 2018. הסעודים סירבו להגיע לאצטדיון פייסל אל-חוסייני שבכפר א-ראם בפאתי ירושלים. העילה הרשמית - "פורס מז'ור" (כוח עליון). בפועל, הנבחרת הסעודית מסרבת להיכנס לתחומי הגדה המערבית, בשל הצורך לעבור לשם כך דרך גשר אלנבי. בעשותם כך, לשיטתם, יכירו בישראל, שעמה אין להם יחסים דיפלומטיים רשמיים. אם יגיעו הסעודים למגרש בא-ראם יהיה זה הישג פוליטי מהמדרגה הראשונה בראיית הפלשתינים, שכן יגביר את התמיכה בעניינם, אך אחרים יכולים לראות בו הישג לישראל, הוכחה לכך שהיא מאפשרת לחיים בגדה להתנהל כסדרם.

הפלשתינים ניסו לשכך בכמה אופנים את החששות שהעלתה ערב הסעודית מפני האפשרות ששחקני נבחרתה יידרשו במעבר הגבול לפעולות הכרוכות בנורמליזציה, ובפרט החתמת דרכוניהם בחותמות ישראליות. במישור הביורוקרטי, הפלשתינים הציעו נוסחאות שיאפשרו לסעודים להגיע למשחק "ללא כל מגע עם הכיבוש ובאמצעות אשרות מטעם הרשות הפלשתינית". במישור הסמלי, הפלשתינים הבהירו, כי ביקור הנבחרת הסעודית לא זו בלבד שלא ייחשב ביטוי של נורמליזציה, אלא ייזקף לזכות הסעודים בתור צעד "המעניק חיזוק לאחיזה הפלשתינית באדמת פלשתין ומהווה סטירת לחי לכיבוש [הישראלי]". אם הסעודים היו חפצים בכך, הצהרות פלשתיניות אלו היו יכולות לשמש להם מוצא מכובד מהסירוב הראשוני לנורמליזציה, תוך כך שהם נתלים באילנות הגבוהים ביותר - בעלי העניין הפלשתינים בכבודם ובעצמם.

אולם ערב הסעודית התעקשה על קיום המשחק מחוץ לרשות הפלשתינית ודחתה את נוסחאות הגישור המוצעות - דבר שהוביל להחרפה הדרגתית של הטון הפלשתיני הרשמי נגדה. בתחילה, לוותה הדרישה הפלשתינית לארח את המשחק באצטדיון הביתי בא-ראם בהבעת הערכה לתמיכה הסעודית ארוכת השנים במאבק הפלשתיני. משהתברר כי הסעודים לא מתכוונים לוותר על העברת המשחק ומנצלים את השפעתם בפיפ"א כדי להטות את הכף לצדם, הפלשתינים החלו למתוח ביקורת על ערב הסעודית, לרוב במרומז. בין היתר, ההחלטה הראשונית של פיפ"א ליטול מהרשות את האירוח כונתה "עושקת ומגונה", אם כי בלי להאשים את סעודיה במישרין במעל. כן הם העתירו שבחים על מדינות, שבניגוד לערב הסעודית, הסכימו לשגר את נבחרותיהן לרשות הפלשתינית ואף ראו בכך מקור גאווה, כמו איחוד האמירויות ומלזיה. זאת ועוד, רג'וב לא הסתיר את תסכולו מכך שהסעודים פנו לפיפ"א בבקשה ליטול מהפלשתינים את זכות האירוח על דעת עצמם, בלי התייעצות מקדימה עם הצד הפלשתיני. אגב, הסעודים לא פירטו מהו אותו "כוח עליון" שמונע דווקא מהם להתארח אצל הפלשתינים, אך לא מונע זאת מנבחרות איחוד האמירויות ומלזיה.

הוויכוח עם ערב הסעודית חשף את השניות בעמדתם של הפלשתינים בנושא הנורמליזציה עם ישראל, ומעבר לכך, בשאלת ההפרדה בין ספורט ופוליטיקה. למרות שאך במאי 2015 פנו הפלשתינים לפיפ"א בדרישה להשעות את ישראל משיקולים פוליטיים, ולמרות שהנימוקים שבהם השתמשו להצדקת הגעתה של הנבחרת הסעודית לרשות הפלשתינית היו פוליטיים גם הם, לא היה בכך כדי למנוע מהם לקרוא במקביל לערב הסעודית להימנע מעירוב ספורט ופוליטיקה. ההתפתחות גם חשפה את השניות בעמדתה של ערב הסעודית. מחד-גיסא, הממלכה רוצה להראות, כי היא תומכת במאבקם "הצודק" של הפלשתינים בישראל: ספורט הוא אחד התחומים שבהם הפלשתינים מנסים לקנות לעצמם מעמד בינלאומי ולהקרין דימוי של מדינה עצמאית. אולם, מאידך-גיסא, הממלכה דבקה בסירובה לנורמליזציה עם ישראל כל עוד לא הושג שלום כולל, וזאת גם במחיר של פגיעה בעניין הפלשתיני.

בית המלוכה הסעודי מתמודד בעת הנוכחית עם שורה של אתגרים מבית ומחוץ בהם המלחמה בתימן, אסון החאג', סכסוכים מתוקשרים בתוך בית המלוכה ומצב כלכלי לא מזהיר בשל ירידת מחירי הנפט. על-רקע זה, סביר שבבית המלוכה שורר חשש כי הגעת הנבחרת לשטח הנמצא בשליטה ישראלית תהווה מבחינתו "צעד אחד רחוק מדי", שכן תגרור ביקורת מצד דעת הקהל והממסד הדתי, השמרניים והאנטי ישראלים. יתרה מכך, רתיעתה של ערב הסעודית מכל גילוי של נורמליזציה, ולו הצנוע ביותר, מדגישה את גובה החסמים שעוד ניצבים בפני קידום היחסים בין ישראל לבינה, הגם שבכיריה מודים, כי הם רואים עין בעין עם ישראל את הסביבה האסטרטגית במזרח התיכון וכי לשתי המדינות אינטרסים חופפים בנושאים רבים. פיפ"א כעת מאיימת בצעדי ענישה נגד נבחרת ערב הסעודית אם תמאן להופיע למשחק שאמור להיערך לבסוף ב-5 בנובמבר בא-ראם - יש לחכות ולראות אם יהיה בהם די כדי לשנות את עמדתה בנושא.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 760 (29.10.15)
אופיר וינטר הוא עמית מחקר במכון INSS (מלגאי ניובאוור), ותלמיד תואר שלישי בחוג להיסטוריה של המזה"ת ואפריקה באוניברסיטת ת"א.

יואל גוז'נסקי הוא חוקר מן המניין במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  01/11/2015   |   עודכן:  01/11/2015
אופיר וינטר, יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
כל עוד לפלשתינים יש תביעה אולטימטיבית בלתי מתפשרת לזכות השיבה ולגבולות 1967 אין שום סיכוי לפתרון.
01/11/2015  |  מתי דוד  |   מכתבים/הערות
במקום סיכום אדון במהות הניצחון במלחמה נגד טרור הסכינאים, שהינה רק אפיזודה אחת במלחמתנו הארוכה לחרות ישראל במולדתו. אעשה זאת בעזרת מושגים, ששאלתי מדברי אלוף (מיל') גרשון הכהן בהרצאתו ב"סדנת אלפרדו", 27 באוקטובר 2015. למרות זאת, העיבוד וההקשרים כולם שלי.
01/11/2015  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
"ארץ ישראל שייכת לעם ישראל": זו אחת האמונות החשובות ביותר בחייה של נוהא חאשד, מדענית מצרית בת 51, שמתגוררת בימים אלה בישראל. חאשד היא אחת המוסלמיות המאוימות ביותר בעולם: היא סבלה עינויים ומאסר ארוך במצרים, ונמלטה לישראל בעור שיניה אחרי פרוץ האביב הערבי וחילופי השלטון במצרים.
27/10/2015  |  מעיין כפיר  |   כתבות
רוח הקרב בחצי-האי סיני השתנתה במהלך 2015, בעקבות ההחלטה של הארגון הג'יהאדיסטי המרכזי שפועל באזור להישבע אמונים לארגון 'המדינה האיסלאמית' (דאעש). התפתחות זו מעמידה אתגרים בפני מצרים ובפני ישראל, שהיא מטרה פחות מיידית, אולם במקביל, היא מייצרת פתח להחלשת התבצרותו של הארגון בסיני.
27/10/2015  |  זאק גולד  |   כתבות
1. שום תירוץ לא מתקבל לרצח יהודים. שבענו די אידיוטים שימושיים המחפשים הסברים ל"גל" הרציחות התורן המכה בנו. הסופר סלמאן רושדי כינה זאת פעם "בריגדות ה'אֲבָל'". תראו, זה לא בסדר שהם רוצחים, "אבל" יש לכך סיבות (התנחלויות, עוני וכו'). מי שעוד לא עמד על עוצמת המהפכה התודעתית שביצע ברק אובמה בארה"ב, יחזור לביקורת האמריקנית האטומה על "שימוש מופרז בכוח" מצד ישראל כלפי רוצחי יהודים; לקריאת הבית הלבן "לשני הצדדים" להימנע מאלימות; וכן להסבר המכני שסיפק ג'ון קרי לעלייה באלימות הפלשתינית - "התסכול ההולך וגובר" בשל "גידול מאסיבי של ההתנחלויות". כמובן.
25/10/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה  /  גלעד שר
ומה עם הציבור הערבי?  /  דורון מצא, מאיר אלרן, איתמר רדאי
המצב האסטרטגי בי-ם מחייב שינוי מדיניות  /  אודי דקל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il