|   15:07:40
דלג
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

משוררים כותבים געגוע

שני ספרי רקוויאם, צלצול מאחותי של דוד ברבי, ואהבתך היא לנצח של שרית שמיר, הם שני קובצים של עצב, של געגועים לאנשים שאינם, פעם לאחות שנלקחה ופעם לאב שכבר איננו לרוב הם שירה במבניהם הגרפיים, אך אלה גם קטעי פרוזה שנכתבו בידי משוררים, לפי כך שורה רוחם כך או כך על השורות
08/11/2015  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות


מה שאיחד מולי את שני הספרים האלה, זו עובדת היותם רקוויאם לאב שאיננו, לאחות שאיננה. בשניהם נשפך הגעגוע בשורות כתובות, שבאות מבחינה אחת להנציח ואף להביע אהבה שלא באה לביטוי מלא או בכלל לא בעוד אותן דמויות היו בחייהן, דבר שאינו זר לרובנו ואולי לכולנו. אך מצד אחר הן באות כדי שהכותב אותן יוכל להזדכך ולמצוא איזו רגיעה לעצמו. מדרך הטבע, אחרי לכתם של הורינו, של יקירנו, אנו מתחילים לעשות את חשבון הנפש ולבדוק אם נתַנו להם בחייהם את דעתנו ותשומת ליבנו, ואני מאמין שגם ילדנו יעשו כך בבוא העת. דרך העולם, דרך האדם. מטבעם של הדברים זה כך.

ספרים אלה אינם הראשונים, אם אני יכול לומר, בתת-סוגה זו של שירה או כמו שירה, שלא פעם כאן גולשת והופכת לפרוזה אך בתוכה, בספר אחד פחות ובספר האחר יותר, נשארת מסוגננת. כבר יותר מספר אחד או שניים עברו תחת עיניי ואף כתבתי את התרשמותי מהם, אך אלה נבדלים בסגנונם, שכאן הוא סגנון ענייני שלא מתחייב מדי לשירה כמו לעניין האובדן עצמו.

שני הספרים האלה נעשו מולי כאילו הם חטיבה אחת, כל אחד מהם בסגנון כתיבתו, אך כאלה שהנושא איחד אותם, והזמן האישי שלי צירף אותם יחד בשל נושאם. אם הייתי כותב עליהם בנפרד אני מאמין שהייתי רושם גם ברישא וגם בסייפא דברים זהים על שני הספרים, ומה טעם יש בכך.

ואבא שלנו לא מנשק הרבה,
הוא נבוך בחולשותיו,
וחולשותיו הן אלה שהולכות לפניו,
והוא מניח שפתיים על מצח במקום,
(מתוך עמוד 52)

ספרה של שרית שמיר, "אהבתך היא לנצח", בנוי קטעים ואנקדוטות בסגנון הפרוזה בעיקר, אך עדיין זורמת ברובם תחושה של שירה, אולי מתוך ידיעתי שכתבה אותו משוררת, זאת על-אף שהוא קרוב למדי לסיפורת. בספר מובאים בין לבין גם שורות מפי בני המשפחה והוא כתוב וזורם מצירופם של קטעים מחוסרי כותרת, זה כהמשכו של זה, שהרי הנושא חד הוא והאבדן משותף. אילו היו כל אלה כתובים במבנה של שיר, היו הופכים ככל הנראה לפואמה מתמשכת בת עשרות עמודים.

שלא כמו בספר אחר שלה, "עת גופי אדע", עליו כתבתי ועמלתי לפענח את שורותיו, בו השירה הייתה דעתנית, תובעת, פורצת גבולות ולא מתיימרת להיות ברורה אלא סבוכה ובועטת - ספרה זה, שבא בעקבות מה שאירע במשפחתה, אינו מתיימר לעשות זאת שוב.

כאילו נפרק ממנה נשקה, כאן היא נפתחת ונשפכת, נותנת את עצמה ומצהירה את אהבתה בלא סייג לאביה הטוב וכחול העיניים שהינה יצא מעולמה. הוא הותיר לה את הרכות הגדולה שהייתה בו, והיא מוכיחה כאן את הערגה הגדולה לאותה רכוּת שיש בה כדי לשבֵר את הכוחות שבאדם ולהמיס את רגשותיו.

ובאביב שהלכת,
ירד גשם זלעפות, אבא,
אילו רק היית כאן לראות,
זה כבר ימים שזה ככה, אבא,
מהיום בו הלכת ועד עכשיו,
כמעט ולא שמתי לב לזה,
ולרגע הבטתי בחלון הגדול -
והנה גשם מכה על רצפות המרפסת הגדולה, זו שאהבת כל כך
(מתוך עמוד 13)

יש ליריות בקטע שלמעלה, ויש כמובן סמליות בגשם הניתך, לפחות מבחינת כותבת השורות. נהוג לומר במצבים כאלה שהשמים בוכים, אבל כך או כך הגשם מכנס, הגשם מצמצם, נגינתו מעוררת את המחשבה, אף מרחיקה ומרוממת אותה בהתאם ומכוונת אותה אל אביה. תיפוף הגשם הבלתי פוסק מעורר בה את הכמיהה, ויש בו משום תפאורה קוסמית לתחושותיה באותם ימים שלה, כי תמיד יזכירו ימים גשומים כאלה את יום לכתו ממנה.

והינה הקטע הבא, שאינו פרוזה ואינו שירה, כי הוא גם שירה וגם פרוזה. רוח השיר פועמת כאן בתוך השורות יותר מאשר במקום אחר:

והיו לי חברים עם בתים גדולים ומסודרים
שהוריהם בעלי השכלה רחבה
והבית נוהל בקפידה
אבל לי היה אותך ואת אמא
(מתוך עמוד 44)

זֶה שֶׁאָבִיא קָרָא אֶת שֵׁם אֲחוֹתִי הַגְּדוֹלָה צְבִיָּה
יָדַע אָבִי לָשִׁיר אֶת שִׁיר הַשִּׁירִים וּמִשָּׁם לָקַח,
כִּשְׁנֵי עֳפָרִים תְּאוֹמֵי צְבִיָּה אָמַר,
וְאֵלֶּה הֳעֳפָרִים הָפְכוּ לָאַיָּלוֹת וְנִצּוֹדוּ טֶרֶם זְמַנָּם
(עמוד 5)

כך כותב דוד ברבי בספרו "צלצול מאחותי", ואפשר לחוש צמרמורת מסוימת כאשר אתה מבין שאחותו כבר הלכה לעולמה. הצלצול הופך להיות צלצול מעולם אחר, תזכורת עזה ועמוקה שמהדהדת בתוכו ולא נותנת לו מנוח. הוא מביע געגועים עזים ותחושת חסר לאחותו בקטעים קרובים לשירה ובקטעי פרוזה ליריים ואלה מהולים יחדיו.

שורות של רוך ושורות של מספד שחוברים לריקוד עצוב אחד שבו הראש מורכן. יותר מכל מורגשת תחושת ההחמצה של הכותב, התחושה שלא היה די לידה, שלא גילה מספיק את דאגתו ואת אהבתו אליה הלכה למעשה כאח, לא במידה שתבוא ותניח עכשיו את דעתו.

אֲחוֹתִי נֶאֱחֶזֶת בְּחַיֶּיהָ בַּחֶזְקָה. נוֹשֶׁמֶת בְּקֶצֶב מֻגְבָּר אֶת
שְׁאֵרִית זְמַנָּהּ, וּבְמַאֲמָץ שׁוֹלַחַת אוֹתוֹת וּתְנוּעוֹת
שְׂפָתַיִם קְטוּעוֹת, שֶׁפֵּרוּשָׁן "שְׁבוּ לֶאֱכֹל"!
וְאוּלַי יוֹדַעַת הִיא שֶׁעֶרֶב שַׁבָּת הַיּוֹם,
יוֹם בּוֹ תֵּלֵךְ לְמָקוֹם אֵלָיו תֵּלֵךְ.
(עמוד 34)

העמודים אינם ממוספרים כי אם השירים, ומספרי השירים הופכים להיות גם מספרי העמודים. אין כותרות, הספר כולו מעין בתי שיר, קטעים, אמירות, הכל זרימה אחת כואבת וכאילו הספר כולו הוא מקמה גדולה שנכתבה לכבוד האחות האהובה.

בשיריו שלאחר-מכן פניו שונות והוא נכנס אל השירה, אך נראה שמות אחותו משפיע עליו קשות. זה בא לביטוי במצב הרוח שמלווה אותו גם בספרו האחר, "אור ירח", שראה אור מעט אחרי "צלצול מאחותי", וארשה לעצמי להעתיק את השיר הטראומתי הזה שאני מביא מתוכו, היות שאינו אלא המשכם של הדברים:

הַגֶּשֶׁם נָתַן בָּהּ סִימָנִים כְּחֻלִּים
כְּמוֹ צֶבַע הַמַּיִם הָעֲמֻקִּים
וְהָאֲדָמָה נֶאֶטְמָה בְּרַכּוּת
מְשַׁמֶּרֶת אֶת שֶׁבְּתוֹכָהּ
וּפְקַעוֹת רְדוּמוֹת מִתְעוֹרְרוֹת לַחַיִּים
וְאוֹי לִי אֲנִי שֶׁחַיַּי מְסַמְּנִים אֶת יוֹמִי
וְאוֹי לִי אֲנִי שֶׁאֲדָמָה קָרָה תִּקַּח אוֹתִי
אֵלֶיהָ
וְתִשְׁטֹף שְׁאֵרִיתִי לַכָּחֹל שֶׁל הַמַּיִם
(צבע המים, עמ' 16)

מכאן שרית שמיר ומכאן דוד ברבי, אך כאמור, ספרים די רבים כתובים מתוך הכאב הזה של האובדן וכאבים אלה מוצאים דרכם אל הדפוס. ספרים רבים שבם האשכבה מפוזרת בין שירים אחרים והם מוקפדים להיות שירה לכל דבר. שני ספרים אלה מתייחדים בשלמות עם זכר האובדן וזאת מטרתם.

דבר שבשגרה הוא לומר ששירים עצובים נכתבים מתוך כאבו של הכותב, אך ראוי גם לומר שכאב מסוים נגרם מקריאת השירים גם לקוראים, מתוך היות הדברים מקרינים אליהם ומעוררים את מחשבתם ואת תחושותיהם, אם על אובדן משלהם ואם על דרך העולם.

על שני הספרים עצמם אני רוצה לומר, כי גם אם לא תמיד זוהי שירה כהגדרתה, (ואומר כי בחרתי לצד התכנים בקטעים ליריים וגם אומר כי קטונתי מלהגדיר), גם אם לא תמיד זוהי פרוזה כהגדרתה, גם אם לא תמיד מספקים ספרים ממין זה עונג רב לנפש בקריאה משום העומס הרגשי שבהם - ואפשר שהם מהווים לקוראים דרך של השתתפות בצער - הרי הם תורמים את שלהם בכל מקרה לכותביהם, אם כתשלום של חוב ואם כהזדככות, ובוודאי משמשים לפחות בסביבתם הקרובה מצבות זיכרון שמצויות בהושטת יד לזכר אלה שהלכו אל העולם האחר. ובטוחני, גם יודע אני, כי יש בכך יותר ממעט.

דוד ברבי: "צלצול מאחותי", הוצאת עמדה 2015, 70 עמודים. שרית שמיר: "אהבתך היא לנצח", הוצאה המחברת, 2015, 67 עמודים
תאריך:  08/11/2015   |   עודכן:  08/11/2015
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משוררים כותבים געגוע
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
8/11/15 12:53
2
יוסף כהן אלרן
8/11/15 13:40
3
שושנה ויג
8/11/15 14:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד בהיסטוריה הרחוקה שלנו נחשב הצבי לחיה המסמלת את ארץ ישראל, ובתנ"ך כונתה הארץ "ארץ הצבי". אך על-פי מצבם של הצבאים בארץ כיום, נראה שדרושות פעולות הצלה מיידיות כדי לשמור על בעל החיים האצילי הזה בטרם ייעשה מאוחר מדי. מעל ראשם של הצבאים מרחפות סכנות שונות, החל מציד בלתי חוקי שמתבצע בהיקף גדול, טריפה על-ידי כלביים שאוכלוסייתם גדלה וכלה בהרס וקיטוע בתי הגידול שלהם. כך, מאוכלוסייה שמנתה כ-10,000 פרטים לפני 30 שנה, הצטמצמה אוכלוסיית הצבי הארץ-ישראלי לכ-3,000 כיום ולאחרונה הוא הוכרז כמין בסכנת הכחדה.
08/11/2015  |  יהלה רוטרמן  |   כתבות
"נישואי פיגרו" בהפקת האופרה הלאומית של ליטא, המתארחת באופרה הישראלית, היא הפקה יפה ותוססת שניתן להתענג עליה, למרות שלא כל התפקידים היו שווים באיכותם.
08/11/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
בימים אלה נמצא הכוכב מארס המוכר גם בשמו מאדים והידוע כאל העשייה, האנרגיה והמלחמה במזל מאזניים. כאשר הוא מתארח בכל מזל, הוא יכול להביא לידי הוצאה לפועל של תוכניות ופרויקטים שתוכננו או שהתעכבו מזה זמן רב.
08/11/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
האנתרופלוג התרבותי דן סואן, המשמש כראש המחלקה למדעי החברה והרוח באוניברסיטת אריאל, כתב ספר מקיף וממוסמך על ההיסטוריה הפוליטית של ישראל, החופן התייחסות החל מהעלייה הראשונה ועד העשור האחרון למאה זו. הספר יכול להוות ספר עזר לסטודנטים למדע המדינה ולהיסטוריה של עם ישראל, כמו גם לתלמידים הלומדים לבגרות, מה גם שהוא מכיל 58 עמודי ביוגרפיה, כ-10% ממנו!
08/11/2015  |  יוסי ברנע  |   כתבות
פרקליטות המדינה הטעתה את בית המשפט העליון, במטרה לשבש הליכי משפט ולכפות על הרב יאשיהו פינטו לשוב מידית לישראל. כך עולה ממידע מתועד שהובא ל-News1. עיקרו: לשופטים נמסר מידע כוזב, שכלל חוות דעת מפוברקת ומניפולטיבית שנכתבה על-ידי ד"ר מנחם לאופר. פרקליט המדינה שי ניצן הוא-הוא המטפל אישית בתיקו של הרב פינטו והוא שמוביל עתה את מדיניות הטיפול בתיק זה. חזקה עליו, אפוא, במיוחד מכוח תפקידו, כי הוא האיש האחראי, לפחות מערכתית, לשיבוש הליכי חקירה ולמצגים הכוזבים שהובאו לבית המשפט.
07/11/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il