|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אל-אסד, מוסקבה, 20 באוקטובר 2015 [צילום: Alexei Druzhinin, RIA-Novosti, Kremlin Pool Photo via AP]

הפעילות הבינ"ל לפתרון המשבר בסוריה

לרוסיה היה עניין להעתיק את מוקד העימות בינה לבין המערב מאוקראינה למזה"ת ולהסתייע בהשפעתה בסוריה ע"מ להביא להקלה בסנקציות הכלכליות המעיקות, שהושתו עליה בגין מדיניותה באוקראינה, וליצור רקע לפתרון משולב-מקביל לשני הסכסוכים. בהקשר זה צפויה רוסיה להיתקל בקשיים לא מעטים בדרכה לגבש פתרון למשבר בסוריה, הן במישור הצבאי והן במישור המדיני
08/11/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  ההימור המוצלח של ארדואן והיום שאחרי
  התנגדות אבו מאזן: משמעויות אסטרטגיות
  ישראל אינה מוכנה לשעת חרום?
  על ספורט ופוליטיקה
  סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה

בחלוף למעלה מחודש מאז החלה המעורבות הצבאית של רוסיה במלחמה בסוריה החל, בחסות רוסית, משא-ומתן, שתכליתו לקדם הסדר למשבר. במהלך מדיני זה מעורבים כלל הגורמים האזוריים והבינלאומיים, המעורבים במשבר.

מעורבותה של רוסיה בסוריה, שהחלה בסוף ספטמבר 2015, הייתה מענה לערעור מעמדו של אסד וחשש מקריסתו הקרובה - התפתחות שעלולה הייתה לפגוע באינטרסים חיוניים של רוסיה, המעוגנים בשלושה מישורים: המישור האזורי במזרח התיכון; המישור הגלובלי, הקשור בהתמודדות בין רוסיה לארצות הברית; המישור הפנימי ברוסיה גופא, הקשור, ככל הנראה, בסימנים לאי-יציבות שלטונית. רוסיה חותרת לשמר את נוכחותה הצבאית בסוריה כחלק משאיפתה לקדם את השפעתה על התפתחויות במזרח התיכון. בנוסף, רוסיה מעוניינת להעתיק את מוקד העימות בינה לבין המערב מאוקראינה למזרח התיכון ולהסתייע בהשפעתה בסוריה על-מנת להביא להקלה בסנקציות הכלכליות המעיקות, שהושתו עליה בגין מדיניותה באוקראינה, וליצור רקע לפתרון משולב-מקביל לשני הסכסוכים. יתר על כן, רוסיה חותרת לצמצם את האיום עליה, הגלום בגורמי איסלאם קיצוני, שהשפעתם תתרחב גם לטריטוריה שלה או לזו הנחשבת במוסקבה אזור השפעה רוסי.

הפעילות הרוסית הוכרזה כמאבק נגד 'המדינה האיסלאמית', אף כי בפועל הלחימה מתנהלת בעיקר נגד ארגוני מורדים במשטרו של בשאר אל-אסד. אף אלה, כמו 'המדינה האיסלאמית', מוצגים על-ידי רוסיה כגורמי טרור. המעורבות הרוסית מתבצעת במסגרת קואליציה הכוללת את משטר אסד, אירן - אשר שיגרה כמה אלפים מאנשי משמרות המהפכה לסוריה, חיזבאללה, וכן עירק, שאמנם אינה מעורבת צבאית, אך מספקת גיבוי מדיני וכן משמשת בסיס למפקדת התאום של כוחות הקואליציה.

אשר לפעילות הצבאית, רוסיה הפעילה תחילה כוח אווירי מוגבל, מבלי להיגרר למעורבות יבשתית, זאת, נוסף להפעלתו של מערך יועצים, מודיעין ותחזוקה, המסייע לכוחות אסד. הפעילות הקרקעית מתבצעת על-ידי הצבא הסורי עצמו, בסיוע כוחות המשלוח האירניים, כוחות חיזבאללה ולוחמי ארגונים שיעים נוספים. הפעילות מלווה כיסוי תקשורתי אינטנסיבי ופעילות הסברתית רוסית נרחבים. ביחס לשאיפה להגביר את הפרופיל הרוסי במזרח התיכון וכן לבלום את מגמת הקריסה של משטר אסד, ניתן להעריך את השלב הראשון, האווירי, כהצלחה, חלקית לפחות. בהמשך הפעילו כוחות הקואליציה שבהובלת רוסיה גם כוחות קרקעיים. כוחות אלה - אירניים, חיזבאללה ושותפיהם - כבשו שטחים במרחב חלב ובסביבות דמשק בגיבוי אווירי רוסי. עם זאת, לעומת השלב הראשון, נראה שהישגיו של פרק זה בלחימה מרשים פחות. זאת, כתוצאה מחולשתו הבסיסית של צבא אסד, שיתוף פעולה מבצעי לקוי בין הכוחות המעורבים, קשיים לוגיסטיים והיעדר עתודות. מנגד, הכוחות שנגדם נלחמים כוחות הקואליציה הרוסית מגלים התנגדות נמרצת, והם זוכים לאספקתם של אמצעי לחימה. משוואה זו, נוסף להישגיו המוגבלים של הקמפיין האווירי הרוסי, הביאה, כפי הנראה, את מוסקבה להעריך, ששלב הפעילות הצבאית בסוריה מוצה, ובכל מקרה - לא ניתן יהיה להשיג באמצעותו פתרון מהיר במאבק ב'מדינה האיסלאמית'.


תכונה מדינית


לאור זאת, הואצה התכונה המדינית, אשר החלה עוד לפני תחילתה של המעורבות הצבאית. במסגרת זו נערך ביקור בזק של אסד. במפגש בין אסד לוולדימיר פוטין נמצא כנראה אסד תחת לחץ, שהביאו להביע נכונות למשא-ומתן עם גורמי האופוזיציה. כן הבטיח לקיים בחירות מוקדמות בסוריה, שבהן ישתתפו כל הפלגים.

התהליך המדיני הושק בוועידה בינלאומית שנערכה ב-23 וב-30 באוקטובר בווינה. בשלב הראשון נטלו בו חלק שרי החוץ של רוסיה, ארצות הברית, ערב הסעודית וטורקיה. במפגש השני הורחבה מתכונת הדיונים, והשתתפו בהם מדינות נוספות: אירן, מדינות המפרץ, מצרים וירדן. הרוסים הם שדרשו להרחיב את הפורום ולכן ראו בשיתופן של מדינות נוספות, ובפרט אירן, הישג דיפלומטי. בהמשך לדרישות שהוצגו לאסד במוסקבה, השיחות התמקדו בהתנעת תהליך הידברות ופיוס בין כלל הפלגים הסוריים, תוך היערכות לבחירות מוקדמות וכינון ממשלת מעבר עד אז. עתידו של אסד היה סלע מחלוקת עיקרי בזמן הדיונים. בעוד רוסיה דרשה את השתתפותו של אסד בתהליך המעבר, גורמי האופוזיציה הסורים, וכן חלק ממדינות האזור, הביעו התנגדות נחרצת לכך. הפשרה שהציעה רוסיה הייתה ויתור על אסד בהמשך התהליך. גם ארצות הברית הביעה נכונות להשאיר את אסד בתפקידו לתקופה של מספר חודשים נוספים. אולם גורמי האופוזיציה הסורים סרבו להמשיך במשא-ומתן כל עוד אסד נשאר. הייתה זו הסיבה העיקרית, אם כי לא היחידה, שבגינה לא הושגה הסכמה בנושאים העיקריים שעל סדר היום. כהכנה למפגש הבא, רוסיה משקיעה מאמצים בניסיון לגשר על הפערים. בין היתר, צפוי להיערך ברוסיה ביקור של מלך ערב הסעודית, סלמן, שנודעת לו השפעה רבה על ארגוני המורדים (ייתכן שגם סוגיית אירן תעלה במהלך השיחות שינהל במוסקבה).


קשיים רבים


ארצות הברית מצדה העבירה מסרים דו-משמעיים אשר למעורבות הרוסית במשבר בסוריה. לצד נכונות להשתתף במשא-ומתן להסדר, הממשל מבקר את הפעילות הצבאית הרוסית. מוסקבה הגיבה לביקורת ברטוריקה מתלהמת. אשר לשילובו של נושא אוקראינה בדיונים, יצוין שהמעורבות הרוסית בסוריה דחקה את אוקראינה ממרכז סדר היום הבינלאומי. בה בעת, ניכרה נכונות אירופית גוברת לנורמליזציה ביחסים עם רוסיה. ייתכן שמפגשים במסגרת פורום הארבעה - רוסיה, אוקראינה, צרפת וגרמניה - יבשרו התקדמות לקראת מילוי שאיפתה של מוסקבה - כריכת הסדר למשבר בסוריה עם הסדר באוקראינה, באופן שיגן על האינטרסים שלה בשתי הזירות.

בכל מקרה, רוסיה צפויה להיתקל בקשיים לא מעטים בדרכה לגבש פתרון למשבר בסוריה, הן במישור הצבאי והן במישור המדיני. הישגים נוספים על אלה שכבר נרשמו לזכותה, אינם מובטחים, ובכלל זאת קשירת ההסדר בסוריה עם אוקראינה יחדיו. יתרה מזו, נראה שמעמדו של אסד הופך אף הוא לנטל עבור מוסקבה. שיתוף הפעולה עם אירן - אף הוא אינו מקיף ומובטח, בפרט על-רקע הלהיטות האירנית, המסתמנת בעקבות החתימה על הסכם הגרעין, לבצר את מעמדה ולהרחיב את השפעתה במזרח התיכון. לאור זאת, התהליך המדיני שנועד לקדם פתרון למשבר בסוריה נמצא על פרשת דרכים, לצדדים המעורבים, למעט הקונצנזוס ביניהם לגבי המאבק באיסלאם הרדיקלי, יש מעט מכנים משותפים. אמנם, נוצר בסיס להמשך ההידברות, אך אם לא תתגבש הסכמה בנושאים העקרוניים בין הגורמים המעורבים החיצוניים לבין גורמי האופוזיציה הסורית, התהליך המדיני יקרוס.

המעורבות הצבאית הרוסית בסוריה יוצרת עבור ישראל מציאות אסטרטגית שונה מזו שמולה ניצבה קודם לכן. אומנם בין ישראל לרוסיה שוררת מערכת יחסים חיובית למדי ואף ערב המעורבות בסוריה התקיים תיאום מדיני וצבאי בדרג עליון ביניהן, וזה צפוי להימשך. כן נראה שלרוסיה עניין מובהק בשיתוף פעולה עם ישראל - גם לגבי ההסדרים העתידיים בסוריה. אולם, במערכת המדינית-ביטחונית הישראלית נשמעות תהיות בדבר מהותה והשלכותיה של המעורבות הרוסית בסוריה. לצמצום חופש הפעולה האווירי של ישראל בסוריה, עקב הפעילות האווירית הרוסית, נוסף שיתוף אירן וחיזבאללה בלחימה בסוריה, בגיבוי צבאי רוסי, דבר שמהווה אתגר לאינטרסים הישראלים בזירה, ויש בו כדי לעורר דאגה מפני התפתחויות עתידיות שליליות.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 764 (8.11.15)
צבי מגן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.

ד"ר שרה פיינברג היא חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי ופרופסור אורח בבית הספר ע"ש הרולד הרטוך לממשל ומדיניות באוניברסיטת ת"א.

ד"ר בנדטה ברטי היא חוקרת מן המניין במכון למחקרי ביטחון לאומי ומתמחה בטרור ואלימות פוליטית במזרח התיכון, ארגונים איסלאמיים קיצוניים ופוליטיקה פלשתינית ולבנונית.
תאריך:  08/11/2015   |   עודכן:  08/11/2015
צבי מגן, שרה פיינברג, בנדטה ברטי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפעילות הבינ"ל לפתרון המשבר בסוריה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגוי..
9/11/15 04:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
תחקיר אמנסטי חושף כי סוריה מרוויחה מההיעלמויות הכפויות בהיקף המהווה פשעים נגד האנושות. ההעלמות מתרחשות באמצעות שוק שחור הסוחט בני משפחה הנואשים לגלות את עקבות קרובי משפחתם שנעלמו, תמורת כסף.
05/11/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
למרות המעורבות הצבאית הרוסית בסוריה אין עד כה שינוי במאזן הכוחות לטובתו של הנשיא הסורי בשאר אסד ובכמה חזיתות בקרבות אף נרשמה נסיגה של הכוחות הסורים.
05/11/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
לשלושה אירועים בולטים בעת האחרונה מסוגלות גבוהה להשפיע על מעמדה והחלטותיה של חיזבאללה בלבנון. כתבה זו בוחנת את השפעתם האפשרית של אירועים אלו על התנועה.
03/11/2015  |  ד"ר עמרי ניר  |   כתבות
סוכנויות החדשות הזרות דיווחו (יום שבת), כי מטוסי צה"ל ביצעו כמה תקיפות ביום שישי לפני חצות (סמוך ל-23:00) בשטח סוריה.
31/10/2015  |  יואב יצחק  |   חדשות
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מתכנן לפרוס מספר קטן של כוחות מבצעיים מיוחדים בסוריה במטרה לייעץ למורדים המתונים, כך מסרו (יום ו', 30.10.15) מקורות אמריקנים. מדובר בצעד שהוא התנגד לו במשך זמן רב כדי להימנע מלהיגרר למלחמה נוספת במזרח התיכון.
30/10/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
ההימור המוצלח של ארדואן והיום שאחרי  /  גליה לינדנשטראוס
התנגדות אבו מאזן: משמעויות אסטרטגיות  /  שמואל אבן
ישראל אינה מוכנה לשעת חרום?  /  מאיר אלרן, אלכס אלטשולר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il