|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

מגש הכסף - ילקוט הכזבים של צברי ובן דוד

הפרשנות המעווות של פרופ' גוטווין ושל מעצבי הסדרה, תעמלנים מתוחכמים שמטרתם להבעיר מרד, עושה את "מגש הכסף", על-אף חלקיו הטובים, למצור העשוי ברובו מכסף מזויף. הסדרה נבנתה על רבדים של שקרים, סילופים עיוותים והעלמת מידע חיוני
12/11/2015  |   דניאל דורון   |   מאמרים   |   תגובות
גיא רולניק, עורך דה-מרקר [צילום: פלאש 90]

הסדרה "מגש הכסף" של דורון צברי ואמיר בן דוד עשתה שרות גדול לצבור בכך שנתנה במה לשני אנשים מיומנים, גיא רולניק, העורך המצוין של הדה מרקר וירון זליכה לשעבר החשב הכללי שנלחם בשחיתות השלטונית, אך עבר מאז מהפך בדעותיו והיה לתומך של שלי יחימוביץ' המצדדת בהתערבות שלטונית נרחבת בכלכלה.

הסדרה איפשרה לבמאים, צברי ובן דוד להציג את עומק ההשחתה שגרמה הרכוזיות במשק הישראלי, את הקשר שנוצר בין השלטון ההון והעיתון, המעשיר את הטייקונים ואת אלפי הסייענים שלהם, פוליטיקאים עורכי דין, רואי חשבון, יחצנ"ים מאכערים, אנשי תקשורת ואקדמיה החיים על משמני הארץ על חשבון מאות אלפי משפחות שאינן מסוגלות לגמור את החודש אחרי הגזל שהם נגזלים קודם כל על-ידי פוליטיקאים ואחר כך על-ידי כל שותפיהם שמנינו.

הסדרה ועושיה, תעמלנים מתוחכמים, ניצלה לרעה את הגלויים החשובים של רולניק וזליכה כדי לשרת עמדות אידיאולוגיות שמאלניות. רולניק וזליכה הוצגו כנביאי זעם המאששים את טענתו של המשיח, הפרופ דני גוטויין, הגורו של מייצרי הסדרה, שסיכם את הסדרה בטענה שכלכלה קפיטליסטית, "כמו בישראל" היא בהכרח מושחתת. רק מהפכה, שלשמה הפיק צברי לדבריו את הסדרה בתקווה שהעם "יצא לרחוב תפתור את הבעיות החמורות שהקפיטליזם יצר לכאורה בישראל, גוטווין טוען. היא תאפשר חזרה לגן העדן של ימי מפא"י וההסתדרות, ומדינת הסעד שלהם, שכידוע לכל הייתה הצלחה מסחררת עד שבגין חיסל אותה במתכוון בעזרת כלכלה "ניאו-ליברלית" והפרטה, גוטווין טוען.

הפרשנות המעווות הזו של גוטווין ושל מעצבי הסדרה, תעמלנים מתוחכמים שמטרתם להבעיר מרד, עושה את "מגש הכסף", על-אף חלקיו הטובים, למצור העשוי ברובו מכסף מזויף. הסדרה נבנתה על רבדים של שקרים, סילופים עיוותים והעלמת מידע חיוני.

שקרים? כן, הנה הם:

1. השקר הגדול הראשון שעליו מבוססת כל הסדרה הוא שהייתה בישראל אי-פעם כלכלת שוק, המכונה בפי שונאיה קפיטליזם. לטעון שבישראל שקרוב לחמישים שנים הייתה חברה סוציאליסטית עם ניחוח קומוניסטי עז; לטעון שבישראל שכלכלתה נשלטה בעבר בידי פוליטיקאים מרכסיסטים, והיום על-ידי פוליטיקאים שהם בעלי ברית של הטייקונים, לומר שבישראל מלאת המונופולים הייתה אי-פעם כלכלת שוק, זה לא רק שקר גס, זה גם שיא החוצפה.

מעולם לא הייתה בישראל כלכלת שוק, כפי שגיא רולניק עצמו ועתונו הדה מרקר הוכיחו במלחמתם הנחרצת והאמיצה נגד הרכוזיות השולטת בישראל שהיא האנטיתזה לכלכלת שוק.

הליכוד שהיה אמור לעשות שנוי ולהנהיג בארץ כלכלת שוק לא עשה זאת. הוא המשיך בדרכו הכלכלית של מחנה השמאל ואפילו הנציח והרחיב את מעורבות הממשלה, קרי הפוליטיקאים במשק, לכאורה כדי "להיטיב עם העם", כתקוות בגין. הלכוד בסכלותו הכלכלית הרחיב את מדינת הרווחה, זו שגוטווין רוצה לשקם ולהרחיב, על-אף שמדינת הרוווחה היא האחראית למצב הכלכלי העלוב של ישראל.

מדינת הרווחה סיפקה רווחה בעיקר לפוליטיקאים ושותפיהם היונקים מיליארדים מתקציב הממשלה, כלומר מהמיסים הקשים שמשלמים עובדים ויזמים (לטייקונים מסדרים מקלטי מס בשפע). מדינת הרווחה הרסה את התמריץ לעבוד, פגעה בפריון העובדים ומנעה צמיחה ורווחה. היא האחראית למצבם העלוב של העובדים בישראל.

מדינת הרווחה גם גרמה ליצירת הפערים האדירים בהכנסה וברכוש במשק הישראלי כי העניים מקבלים רק פרורים הממריצים אותם להשאר לקוחות בטלים מעבודה של משטר הסעד, ואילו בעלי ההון ושאר ה"מחוברים" מקבלים מיליארדים בתמורה לתמיכה בפוליטיקאים (שאת הפריימריז שלהם הם מממנים).

בהופעתו המרשימה בסדרה גיא רולניק לא הסביר מה שורש הבעיות הכלכליות של ישראל - השיטה הסוציאליסטית שהייתה נהוגה בה ושהשליטה את הפוליטיקאים ושותפיהם על המשק - בעת שמתח בקורת מוצדקת וחריפה מאוד על המשטר הכלכלי המושחת והמשחית שהוקם על ידה בישראל. הוא כנראה לא ציפה לתרגיל שעשו לו צברי ובן דוד כשהסיקו מסקנות מעוותות מהתמונה שהוא צייר. אילו ידע, קשה להאמין שרולניק היה עובר בשתיקה על דברי ההבל של גוטווין והזיותיו הפרועות.

גם האמירה של רולניק שללא רגולציה ממשלתית כלכלת השוק היא ג'ונגל יוצרת רושם - שספק אם הוא התכוון אליו - שהמשטר המושחת בישראל הוא "כלכלת שוק" שהפכה ל"ג'ונגל" עקב העדר רגולציה "טובה".

צברי ובן דוד ניצלו את דברי רולניק, הנתפס בצבור כאייקון של כלכלת השוק, כדי ליצור רושם שאפילו חסיד של כלכלת השוק כרולניק מודה שכלכלת שוק שאינה מכוונת על-ידי הממשלה (המסוגלת לכאורה לעשות זאת), שתפקידה הוא "לטפח את הפרדס" (דהיינו את הכלכלה) יוצרת בהכרח ג'ונגל, כלומר כלכלה מושחתת כמו בישראל. הרושם הוא מטעה כי ההפך הוא הנכון, רןב הבעיות הכלכליות של ישראל הן תוצאה שלך התערבות יתר של הממשפה, קרי הפוליטיקה, במשק.

2. השקר הגדול השני של מייצרי הסדרה היא הטענה האובססיבית של גוטווין שבכל הרעות שבאו על ישראל אשמה ההפרטה. כידוע משק העובדים המפואר ששלט ברוב הכלכלה הישראלית ביחד עם החברות הממשלתיות והחברות שהיו שייכות למחוברים, לא היה ספור הצלחה מדהים עוד לפני שהמילה הפרטה באה לעולם. כלומר את כל הרעות החולות של כלכלת ישראל, משק רכוזי מפגר בשליטה של הפוליטיקאים יש ליחס למשטר הסוציאליסטי שהשמיד מיליארדים ורושש את רוב עובדי ישראל בנסיונו לבנות משק קולקטיביסטי.

הכל, חוץ מגוטווין וחסידיו יודעים כי ההפרטה (כמו אצל תאצ'ר, למשל) נועדה כדי לבזר את הבעלות על הנכסים במשק וכדי להגדיל תחרות. בישראל נמכרו הנכסים פושטי הרגל של הממשלה ושל חברת העובדים, ש"הופרטו" לכאורה, לחבר'ה המקורבים לפוליטיקאים בכספים שלוו מהבנקים המולאמים. ההעברה הזאת של הנכסים לקבוצה קטנה של אוליגרכים היא שגרמה לרכוזיות עוד יותר גדולה מבעבר, ולהרס של מעט התחרות שהייתה במשק. כלומר מה שהיה בישראל היה תהליך של אנטי הפרטה.

בביקורת חדה ומפורטת על גוטווין כתב עומר מואב, מטובי הכלכלנים בישראל כי "הבעיה שגוטווין פשוט לא מבין את המודל הסוציאל דמוקרטי המודרני (שעליו לכאורה הוא ממליץ) ולא את המודל הניאו ליברלי (שהוא מאשים את ישראל בקבלתו). ישראל לא הייתה מעולם סוציאל דמוקרטית, והיא מעולם לא אימצה את המודל הניאו ליברלי. מדינות סוציאל דמוקרטיות מוצלחות, כמו למשל דנמרק, פינלנד ושוודיה, עובדות על עקרון של כלכלת שוק תחרותית, בשילוב עם מיסוי כבד וחלוקה מחדש של ההכנסה דרך בריאות, חינוך, קצבאות ועוד. לצורך יצירת משק תחרותי לא הססו במדינות הללו להפריט, לצמצם את כוחם של ארגוני עובדים, לצמצם את הקביעות של העובדים במגזר הציבורי ולחשוף את התעשיה והחקלאות לתחרות בינלאומית על-ידי הסרת חסמי יבוא. הפוך מהחלום של גוטווין, וממש לא מדינת ישראל לפני מהפך 77", שגוטווין מתגעגע אליה כאילו הייתה גן עדן.

גוטווין מטעה כשהוא מאשים את ההפרטה שלא הייתה בכל. לא רק עומר מואב אלא אף כלכלנים אחרים הצביעו על עשרות ה"שגיאות" שלו, סילוף נתונים ואי הבנה מה משמעותם כמעט בכל נושא שבו הוא נוגע. גוטווין מביא כמודל נערץ של משטר סוציאל דמוקרטי את כלכלת פינלנד, אך הוא שכח להזכיר כי בכל דרוג בינלאומי כלכלת פינלנד במקום גבוה בדרוג של מדינות בעלות כלכלת שוק.

"גוטווין אינו כלכלן, הוא חסר הכשרה כלכלית, ואינו מבין בכלכלה," סיכם עומר מואב את רשימת הטעויות (השקרים) של גוטווין. טענתו שהייתה קונספירציה נגד מדינת הרווחה "היא פשוט מטומטמת". גוטווין טוען שתקציבי הרווחה קוצצו על-ידי הלכוד, אך אינו נותן נתונים כי אין כאלה. הליכוד העלה את תקציבי הרווחה העלאה גדולה. "יוצרי הסדרה מציגים חזית אחידה, גם אם היא שקרית" מואב מסכם.

3. השקר השלישי שעליו מבוססת הסדרה הוא העלמת האמת כי המשטר הסוציאליסטי ומדינת הסעד השקרית שהוא בנה (המעניקה סעד במיליארדים לפוליטיקאים ולחבריהם הטייקונים ופרורים לעניים שהיא מנציחה את נחיתותם) פגעו קשות בפריון ובצמיחה הכלכלית. הם הרסו את כלכלת ישראל והפכו עם מהמוכשרים בעולם, בארץ שהושקעו בה שלש מאות מיליארד דולרים ממקורות חוץ לארץ ענייה שמרבית עובדיה משתכרים שכר עלוב, ומאות אלפי משפחות גומרות בה בקושי את החודש; הם גרמו לנו להיות חברה מסוכסכת ומפולגת עקב הצורך להלחם על "הטבות" ופריבילגיות, לארץ מושחתת עד היסוד עקב התלות במחלקי ההטבות והצורך לקנות את רצונם הטוב.

מה גורם לאנשים איכפתיים כצברי וכבן דוד, אנשים מוכשרים, נבונים, וכנראה אף בעלי כוונות טובות, לרצף בכוונות שלהם את הדרך לגיהנום. האין הם יודעים מה היה המחיר האיום של הנסיון להשליט את הקומוניזם בכל אתר שבו ניסו, ובלי יוצא מהכלל, שוד ושבר, הרס והרג נוראים, למעלה משמונים מיליון שאבדו את חייהם, ועוד מאות מיליונים שסבלו סבל נורא? הטרם למדו שהדרך היחידה ליישם את הכוונות הטובות של הקומוניזם והסוציאליזם היא השלטה גמורה של המדינה, כלומר הממשלה והפוליטיקאים על כל אורחות החיים, וכי רכוזיות כזו של כוח בידי השליטים היא מרשם לעריצות רצחנית, למלחמה פנימית מתמדת, לחוסר יעילות ולרסוק כלכלי ולשחיתות הולכת וגוברת, כמו שקורה גם אצלנו לנגד עיניהם? הטחו עיניהם מראות?

וכיצד מרשים לעצמם ערוץ 8 והמנהלת הנכבדה שלו הגברת רינת קליין להפיץ בציבור סדרה המבוססת כמעט לחלוטין על שקרים וסילופים? האין להם כל אחריות על המוצר שהם מפיצים תוך הטעיה של הצבור? דורון צברי הכריז ברבים שהוא רוצה לשנות את המציאות על-ידי הוצאת אנשים לרחוב כדי שיעשו מהפכה שמאלנית. "הכלי הכי אפקטיבי", הוא הסביר, "היא הטלוויזיה, ואם אתה רוצה צופים תספר להם סיפור".

אז הוא סיפר, רק שבמקום לספר את הסיפור האמיתי על כלכלת ישראל הוא יצר ספור שהוא ילקוט מלא כזבים, שקרים וסילופים.

הזו הסחורה שראוי למכור בערוץ 8?

תאריך:  12/11/2015   |   עודכן:  12/11/2015
דניאל דורון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מגש הכסף - ילקוט הכזבים של צברי ובן דוד
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבון זה קוף.
12/11/15 09:50
 
עמעד
12/11/15 11:00
 
בני בנקר
12/11/15 14:27
2
בני בנקר
12/11/15 10:46
 
בני בנקר
12/11/15 14:18
3
כתומית
12/11/15 10:50
4
לב
12/11/15 11:26
5
אורן ירושלמי
12/11/15 11:29
6
יואל עצמון
12/11/15 11:34
7
אהוד פרלסמן
12/11/15 12:07
 
נגע בהיר
12/11/15 18:08
8
אורן ירושלמי
12/11/15 12:34
9
חברתי אמיתי
12/11/15 14:26
 
אהוד פרלסמן
12/11/15 15:23
 
משה מיכאל
13/11/15 03:22
10
צורי
12/11/15 15:56
11
מאחד שאכפת לו
13/11/15 14:19
12
חיפאי 35
15/11/15 00:45
13
איל
15/11/15 18:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בין חזרתם של פיגועי הדקירה בירושלים לבין הניסיון של החמאס ליטול בעלות על גל הטרור, ישראל צריכה לנקוט כמה צעדים בשני כיוונים: הגברת ההרתעה והרגעת השטח
12/11/2015  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
באווירת הנכאים שמנסים חוגים מסוימים באמצעות התקשורת לפזר ברחבי המדינה, דומה כבר שנפרצו כל הגבולות.
11/11/2015  |  מרק בריל  |   מאמרים
1. לכבוד פגישת נתניהו-אובמה הזדרזו הנשמות הטובות בתקשורת להכיננו לאסון. שום תכונה לא נרשמה בציבור. התרגלנו. בכתבה שצדה את עיניי, סקר אסף יחזקאלי בערוץ 2 את תולדות היחסים בין המנהיגים. לא משהו חדש; הם לא מאוהבים. המעניין היה שיחזקאלי הפך להיסטוריון, שעה שניסה להסביר לנו, הבורים, עד כמה הכימיה האישית בין המנהיגים היא עניין של ביטחון לאומי, לא פחות: "ניקסון וקיסינג'ר, צריך לזכור, לא היו שולחים רכבת אווירית ביום הכיפורים, לולא האמינו בנימי נפשם למה שאמרו גולדה ודיניץ - שהבית בסכנה קיומית".
11/11/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
משחק בנדמה לי. נניח, רק נניח, שמחר יופיע יהודי שיוכיח מעל לכל ספק כי על אדמתו, בשכונה ערבית כלשהי, נבנה לפני 15 שנה מסגד, בידי מתפלליו, שרכשו לתומם את האדמה ממי שהתחזה לבעליה, תמורת 70,000 דולר, ולתדהמתם התברר שהמוכר היה רק מתחזה. גם אז היה פוסק הבג"ץ שיש להרוס את המסגד?
11/11/2015  |  מנחם רהט  |   מאמרים
דברים שאמר ד"ר חורחה גרסיה גרנדוס כמעט לפני שבעים שנה, אינם מפתיעים את מי שרואה ומבין את המציאות כמות שהיא, שה"ערבים הם אותם ערבים", ושוחרי השלום למיניהם אותם הוזים.
11/11/2015  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il