|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
נשיא ארה"ב ברק אובמה מקבל את פניהם של נסיך הכתר, מוחמד בן נאיף, וסגנו, מוחמד בן סלמאן, בהגיעם לבית הלבן, 13 במאי 2015 [צילום: AP/Carolyn Kaster]

ערב הסעודית: הצטברות אתגרים מבית ומחוץ

הצטברות האתגרים בתקופה של תהפוכות אזוריות ושינויים היסטוריים פנימיים עלולה להאיץ תהליכים, שסופם - שינוי פניה של הממלכה. מקבלי ההחלטות בישראל נקראים להכיר בשינויים העוברים על הממלכה, אשר ייתכן כי יהיו להם השלכות על הסדר האזורי במזה"ת ואף מעבר לו
18/11/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  הטבח בפריז: מניעים והשלכות
  זה לא הכלי, זו השיטה
  הביקורת על מנגנון הווטו - והשלכותיה
  הפעילות הבינ"ל לפתרון המשבר בסוריה
  ההימור המוצלח של ארדואן והיום שאחרי

ערב הסעודית נמצאת, כך נראה, באחת מנקודות הזמן הרגישות ביותר שידעה מזה עשרות שנים. השילוב בין תהליכים היסטוריים המשנים את פני האזור ומאתגרים את הסדר הפוליטי המוכר, לבין הירידה החדה במחירי הנפט בשנה האחרונה והתהליך הרגיש של חילופי דורות בהנהגתה, יוצרים מארג אתגרים יוצא דופן ליציבותה של הממלכה.


אתגרי הפנים


דור נכדיו של מייסד הממלכה, אבן-סעוד, החל בהדרגה לתפוס את מושכות השלטון, וכצפוי, תהליך זה מלווה במאבקי כוחות בבית המלוכה. עיקר המחלוקת נסוב סביב כוחו הגובר של מחמד בן סלמן (בן ה-30), בנו המועדף אך חסר הניסיון של המלך, על חשבון יורש העצר, מחמד בן נאיף, וענפים אחרים במשפחת המלוכה. על-אף ההתמקדות התקשורתית ביחסי החוץ של הממלכה ובעיקר בעימות בינה לבין אירן בזירות שונות, מאבק הכוחות בתוך משפחת המלוכה טומן בחובו את האיום המרכזי ליציבות הפוליטית הסעודית.

מחמד בן סלמן מונה על-ידי אביו לתפקיד יורש עצר בהמתנה, שר ההגנה והממונה על המועצה לכלכלה ופיתוח, ובמקביל מרבית מקורביו של המלך עבדאללה המנוח הורחקו ממוקדי הכוח. מינוי זה עצמו, ובנוסף קווי מדיניות בנושאי פנים וחוץ שאימץ יורש העצר המוכרז, מעוררים התנגדות. זו קיבלה באחרונה ביטוי פומבי, יוצא דופן במונחים סעודים, בשני מכתבים, שהופצו בין נסיכי הממלכה ופורסמו על-ידי ה'גארדיאן' הבריטי. אחד הנסיכים, בן דור הנכדים, קרא בהם לבניו הנותרים של אבן-סעוד להתאחד על-מנת להדיח את סלמן. "מדוע הגורל שלנו הוא מעתה בן ערובה לגחמות של מתבגרים ולחוסר סבלנותם?" שאל הנסיך, שלא הזדהה בשמו. כמו-כן נטען במכתבים - שבהם גם נמתחה ביקורת על חולשתו של סלמן (הסובל, כך נראה, מדמנטייה) - שכמה נסיכים בכירים מעורבים במהלך וזוכים לתמיכה בציבור ובקרב מנהיגי שבטים חשובים. מכתבים אלה מעידים על תסכול גובר בקרב גורמים בתוך בית המלוכה, החשים שנדחקו לשוליים. פרסומם כשלעצמו הוא צעד חריג בפוליטיקה הסעודית, שהקוד הבלתי-כתוב שלה מחייב קונצנזוס ופתרון סכסוכים בתוך המשפחה ומאחורי דלתיים סגורות.

במקביל, 'המדינה האיסלאמית' ממשיכה ליזום פיגועים כנגד שיעים בשטח הממלכה, בתקווה שהתקפות אלה תסייענה לגייס פעילים לשורותיה ותערערנה את הלגיטימציה של בית המלוכה ויציבותו. הצלחות 'המדינה האיסלאמית' והאידיאולוגיה שלה קוסמות לצעירים סונים רבים, שחונכו על ברכי האידיאולוגיה הווהאבית. אלה עלולים להפנות את זעמם נגד האוכלוסייה השיעית או בית המלוכה עצמו, אם זה ייראה כמפייס את השיעים. אמנם, בית המלוכה רשם לזכותו הצלחה יחסית במאבק שניהל לפני כעשור באל-קאעידה, אך האתגר, בעיקר האידיאולוגי, שמציבה בפניו כעת 'המדינה האיסלאמית' עלול להתברר כמשמעותי יותר. בית המלוכה נושא חלקית באחריות למצב, משום שהממסד הדתי הסעודי עושה שימוש ברטוריקה אנטי-שיעית, כדי להגביר את התמיכה בממלכה, על-רקע המאבק באירן.

לצד איומים אלו, מחיר הנפט נחתך ב-50 אחוזים בשנה האחרונה - מגמה שהמדיניות הסעודית תרמה לה. לשפל הנוכחי בשוק הנפט משמעות מיוחדת, משום שהוא מתרחש בעיצומה של הטלטלה במזרח התיכון. מחירי הנפט הגבוהים ורזרבות מטבע החוץ שנרשמו בפרוץ הטלטלה סייעו לבית המלוכה להתמודד עם סכנת המשבר פנימי באמצעות סיוע נדיב לאזרחים. עם זאת, התייצבותה של רמת המחירים הנוכחית לאורך זמן עלולה לחשוף את ההנהגה הסעודית לביקורת רבה, שתקשה עליה לספק את "הדבק" הנחוץ ליציבות. בית המלוכה בחר באסטרטגיה המשלבת שימוש מבוקר ברזרבות וקיצוץ מתון בתקציב, מתחת לסף ההתקוממות. אך קשה לכוון ליעד זה ולהגיע אליו. מכאן העלייה בסיכון ליציבות המשטר, במיוחד לאור הוצאות הביטחון הגדלות וכן הצורך להיענות לדרישות הציבור ולפייס סקטורים מתנגדים. קרן המטבע העולמית הזהירה באחרונה, כי בקצב הנוכחי, רזרבות מטבע החוץ של הממלכה יאזלו עד סוף העשור. עדות למצב הכלכלי בממלכה, היא העובדה, כי מחיר המים (לא לאזרחים) עתיד לעלות ולראשונה אף נשקל צמצום הסובסידיות לדלק.


איומים חיצוניים


האיום החיצוני המיידי שערב הסעודית ניצבת בפניו, הוא הימשכות המלחמה בתימן. על-אף ההישגים של הקואליציה האזורית שהיא מובילה, ובראשם "שחרור" עדן, הקמפיין עדיין רחוק מסיום, יעדיו הצבאיים משתנים תדיר ומנגנוני הסיום המדיניים ו/או הצבאיים למשברים אינם ברורים. המורדים החות'ים-השיעים בתימן עדיין מבוססים בצפון המדינה, למרות התקפות אוויריות חוזרות ונשנות של כוחות הקואליציה על מטרות השייכות להם ולבעלי בריתם. הלחימה גלשה גם לערב הסעודית, כאשר החות'ים ירו טילי קרקע-קרקע ורקטות לשטחה. כניסת כוחות הקואליציה לשטחים ההרריים בצפון תימן עלולה לגבות מהם מחיר יקר ולהגביר את הביקורת הבינלאומית נגד ערב הסעודית, שעד כה הייתה רפה, בגין מספרם הרב של הרוגים והפליטים שנרשם מאז החל הקמפיין במרס השנה.

גם בהנחה שהקואליציה תהדוף בסופו של יום את החות'ים למחוזם, צעדה, תימן תהיה רחוקה מיציבות. לאחר כחמש שנים של מלחמת אזרחים, שפוררה את המרקם הפוליטי העדין במדינה, קשה לראות כוח פוליטי או צבאי כלשהו מקיים ריבונות אפקטיבית בשטחה. במצב זה, תימן תישאר כאוטית ו"מגרש משחקים" עבור כוחות אזוריים ומקומיים מתחרים, כמו גם עבור ארגוני ג'יהאד עולמי, והשפעתה של ערב הסעודית על המתרחש בה תישאר מוגבלת. גם אם הצדדים יגיעו להסדר פוליטי ביניהם, החות'ים עצמם עלולים להמשיך ולהוות איום ביטחוני לא מבוטל לדרומה של הממלכה. הימשכות המלחמה בתימן ללא פתרון נראה לעין, נוסף לאסון שהתרחש במכה בעת קיום מצוות החג' בספטמבר האחרון, אינם רק מקור למבוכה ציבורית ובינלאומית עבור מי שאמורה להיות "שומרת המקומות הקדושים לאיסלאם", אלא בכוחם גם לפגוע בלגיטימציה של בית המלוכה ולשמש נשק בידי המתנגדים לו. מספר האירנים מבין ההרוגים הוא הגבוה ביותר ובכירים אירניים איימו בתגובה קשה נגד הממלכה, מה שמגביר את המתח הקיים ממילא בין אירן לערב הסעודית.

גם מחוץ לזירת תימן, מצבה האזורי של ערב הסעודית אינו מזהיר. הסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לאירן והסרת הסנקציות מעליה יאפשרו לה להמשיך ביתר שאת את מעורבותה בזירות הסכסוך המרכזיות במזרח התיכון ובכלל זה - במפרץ. הממלכה תיאלץ להמשיך ולנהל מלחמות "בידי שליח" מול אירן. במקביל, ארצות הברית, למצער, בראייה הסעודית, ממשיכה להראות סימנים, שהיא מעוניינת לצמצם את התחייבויותיה הביטחוניות באזור. גם הניסיונות הסעודיים לייצב חזית סונית מאוחדת מול האיום האירני המתגבר נתקלים בקשיים. חזית זו נראית היום שבירה מתמיד ורחוקה מהחזון הסעודי של ברית ערבית-סונית מאוחדת, בין היתר בשל תמיכתה הפומבית של קהיר במעורבות הרוסית בסוריה לצד משטר אסד ומלחמתה הנחושה באחים המוסלמים - עמדות המנוגדות לעמדת ריאד בהקשרים אלה.

לאורך שנים, בית המלוכה הסעודי השכיל להתמודד עם אתגרים פנימיים וחיצוניים לא מעט בזכות יכולתו להגיע לקונצנזוס בין מקבלי ההחלטות ולשכך מתחים בעזרת רווחי הנפט. אולם, הצטברות האתגרים בתקופה של תהפוכות אזוריות ושינויים היסטוריים פנימיים עלולה להאיץ תהליכים, שסופם שינוי פניה של הממלכה. לא ניתן להעריך מתי, אם בכלל, תגיע נקודת המפנה. אולם, על מקבלי ההחלטות בישראל להכיר בשינויים העוברים על הממלכה, אשר ייתכן כי יהיו להם השלכות על הסדר האזורי במזרח התיכון ואף מעבר לו. לכן, יש לבחון בין היתר, את מידת ישימותן של הציפיות אשר ליכולת לפתח שיתוף פעולה בין שתי המדינות. ככל שהממלכה פגיעה יותר מבחינה פנימית, ובוודאי כל עוד נמשך הקיפאון המדיני בזירה הישראלית-פלשתינית, כן קטנה יכולתו של המשטר הסעודי, החושש מדעת הקהל מבית, לקיים שיתוף פעולה עם ישראל.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 768 (15.11.15)
יואל גוז'נסקי הוא חוקר מן המניין במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  18/11/2015   |   עודכן:  18/11/2015
יואל גוז'נסקי, ארז שטרים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערב הסעודית: הצטברות אתגרים מבית ומחוץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
הארגון הרצחני דאעש גובה אינספור קורבנות, מרביתם מוסלמים במזרח התיכון. טבח המוני מניע מוסלמים רבים לברוח במנוסה מזוועות ולבקש מקלט באירופה וגם לשאת עיניים לארה"ב וקנדה. המוני מוסלמים הפכו לפליטים נסים מאימת דאעש ואל-קאעידה, נסים מעריפת ראשים, ממכוניות תופת, מאונס, מרעב ומחיים ללא עתיד.
18/11/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בין ישראל ופלשתינים, האירנים וסורים, דאעש וישראל, הקופטים והסלפים והאמת והשקר
16/11/2015  |  מנשה שאול  |   מאמרים
האיסלאם זוהי תרבות שנוצרה במדבר על-ידי לוחמים קנאים שקידשו את המוות מעל החיים. האיסלאם במהותו הבסיסית גורס שיש להרוג את כל אלו שאינם מוסלמים כמצוות האל. חוקי האיסלאם הינם פרימיטיביים ואכזריים ואינם חלק מהתרבות המערבית היהודית-נוצרית. האיסלאם שם לו למטרה לכבוש את כל העולם ולדברי מנהיגיו הינו כיום בתהליך הזה. נכון שיש איסלאם מתון יותר כמו זה שבמרכז רוסיה, וכזה המתון פחות בדרום מזרח אסיה, אבל האלימות האכזרית והקיצוניות של האיסלאם נעשית גרועה ואכזרית יותר ברחבי המזרח התיכון - מפקיסטן ומערבה, ודאעש מסמל את ה"קיצוניות העליונה ביותר".
15/11/2015  |  יהודה דרורי   |   מאמרים
שנה תמימה חלפה מאז שמצרים כינסה בקהיר את ועידת המדינות התורמות כדי לשקם את רצועת עזה בעקבות הנזקים שנגרמו לה במהלך מבצע צוק איתן. בוועידה השתתפו 70 מדינות ועוד כ-20 ארגוני סיוע מכל העולם, ובסיומה נמסר כי גויס סכום של כ-5.5 מיליארד דולר לשיקום הרצועה.
13/11/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
פיגועי ההתאבדות חוזרים לדרום ביירות: בשני פיגועי תופת נגד שיעים שבוצעו בידי שני מתאבדים הערב (יום ה', 12.11.15) בפתח מרכז ציבורי שיעי בשכונת בורג' אל-בראג'נה. לפחות 37 נהרגו וכ-180 נפצעו.
12/11/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הטבח בפריז: מניעים והשלכות  /  עודד ערן, אדם הופמן
זה לא הכלי, זו השיטה  /  לירן ענתבי
הביקורת על מנגנון הווטו - והשלכותיה  /  מיכל חטואל-רדושיצקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il