|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מי יהיה היועץ של הכנסת

בימים אלה בוחנת ועדה ציבורית, בראשה השופט (בדימ.) בך, מועמדים לכהונת היועץ המשפטי לכנסת המטרה הפעם - לפחות מצד יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין וחברי הכנסת מיכאל איתן ורוני בר-און החברים בוועדה - היא למנות יועץ שיעמוד עם גו בפני היועץ המשפטי לממשלה ובפני בית המשפט העליון המועמדים המובילים עתה: עו"ד דרור ארד-אילון וד"ר סוזי נבות
25/06/2005  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   תגובות


הוועדה
גבריאל בך, "נחוץ בעל כישורים"

בימים אלה עוסקת ועדה בת שבעה חברים, ובראשה השופט (בדימ.) גבריאל בך, בבחינת מועמדים לכהונת יועץ משפטי לכנסת. פעילות הוועדה וזהות המועמדים בהם היא דנה, מעוררים עניין רב בקרב רבים וטובים. ולא בכדי: הציפייה היא שחברי הוועדה ימליצו על משפטנים בכירים, כמועמדים לתפקיד, כך שבסופו של תהליך ימונה משפטן (או משפטנית) מן השורה הראשונה, שיוכל לעמוד עם גו זקוף לא רק מול היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אלא גם לייצג את הכנסת בפני בית המשפט העליון, ובעיקר בפני העומד בראשו, אהרן ברק.

שניים מחברי הוועדה - חברי הכנסת מיכאל איתן ורוני בר-און, פועלים עתה באופן ברור, כדי לבצר את מעמדה של הכנסת מול בית המשפט העליון. הם מבקשים לעגן את מעמדה של הכנסת כרשות המחוקקת שתוכל לעמוד הנשיא ברק, המנסה, פעם אחר פעם, לנגוס בסמכויות הכנסת. והם אינם היחידים. ברוח זו פועלים גם חברים נוספים בוועדה: ח"כ יורי שטרן, ופרופ' רון שפירא (נציגם של האקדמיה). ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד שלמה כהן, ונציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, מעדיפים את עליונות היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט העליון על-פני הרשות המחוקקת.

הוועדה מצויה עתה בעיצומה של המלאכה. חלק מהמועמדים טרם רואיינו. הוועדה טרם הכריעה מי מאלה שנשמעו יקודם לשלב הבא. מכל מקום, התפקיד מעורר עניין רב בקרב רבים בקהליה המשפטית. עם אלה שהציעו מועמדותם נמנים: עו"ד נורית אדלשטיין (מנהלת המחלקה לסכסוכי עבודה במשרד המשפטים), עו"ד דרור ארד-אילון, עו"ד סיגל קוגוט (מהייעוץ המשפטי בוועדת החוקה), עו"ד אתי בנדלר (המשנה ליועץ המשפטי של הכנסת), ד"ר סוזי נבות (מהמכללה למנהל). ככל הידוע עתה, ארד-אילון ונבות נחשבים למועמדים המובילים.

הוועדה פועלת בימים אלה תחת איפול כבד. חברי הוועדה הסכימו ביניהם לשמור על שתיקה, ולהימנע ממסירת מידע לציבור, כל עוד לא הוחלט על שמות המועמדים עליהם ימליצו. יו"ר הוועדה, גבריאל בך, אמר כי רק בסוף הדיונים תחליט הוועדה על מי תמליץ. לדבריו, הוועדה תמליץ על שניים עד ארבעה מועמדים - כפי שנקבע בהתאם לחוק בנושא זה - ויו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, יצטרך לבחור באחד מהם לתפקיד. בך ציין, כי לתפקיד נחוץ אדם בעל כישורים של שופט בית המשפט העליון, והוועדה תעשה ככל יכולתה להמליץ על המועמדים הטובים ביותר.

כבר אמרנו לעיל, כי עבודת הוועדה מעוררת עניין רב. וגם מאבקים לא פשוטים, מצד גורמים המערערים על מועמדותם של פרקליטים מסויימים ו/או על כשרותם של כמה מחברי הוועדה להכריע מי יהיו המועמדים לתפקיד. אחד המאבקים נוגע לעו"ד דרור ארד-אילון, ולראש לשכת עורכי הדין, שלמה כהן, החבר כאמור בוועדה.

התלונה
פסטינגר, "לפסול את שלמה כהן"

ממידע שהובא לידיעתי עולה, כי עורכי הדין יראון פסטינגר ועמוס ון-אמדן, החברים בוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, פנו אל השופט (בדימ.) בך, ואל יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, בבקשה שיפעלו לפסילת עו"ד כהן מלישב כחבר בוועדה בכלל ובדיונים הנוגעים לארד-אילון בפרט. הטיעון שהעלו: ארד-אילון שימש פרקליטו של כהן בכמה עניינים הנוגעים ליריבות שבתוך לשכת עורכי הדין. כמו כן טענו כי ארד-אילון הינו חבר בסיעתו של כהן, וגם מטעם זאת אין זה סביר שכהן יכריע בעניינו. בין הצדדים קיימת יריבות חריפה בלשכת עורכי הדין, שהובאה כמה וכמה פעמים לבירור בבית המשפט העליון ובמוסדות לשכת עורכי הדין.

השופט (בדימ.) בך העלה את הטיעונים הנ"ל בפני הוועדה הציבורית, וזו קיבלה למעשה החלטה המאמצת, בשורה התחתונה, את הימנעותו של כהן מהשתתפות בדיונים הנוגעים אישית לארד-איילון. במכתבו אל יו"ר הכנסת כותב בך, כי הוא מקבל את החלטתו של כהן, שבה מסר (ציטוט):

"1) הוא פוסל את עצמו מדיון בעניינו של עו"ד ארד-אילון, מכיוון שהוא חבר בסיעתו של מר כהן בלשכת עורכי הדין;

2) עו"ד ארד-אילון איננו פרקליטו, אף כי ייצג אותו בשני עניינים בשנים האחרונות;

3) ספק בעיני עו"ד כהן אם לוועדה הציבורית יש סמכות להחליט בעניין זה."

בך הבהיר, כי לאור הודעתו של כהן החליטו חברי הוועדה שאין מקום להתערבות הוועדה בעניין חברותו של עו"ד כהן בוועדה.

עו"ד שלמה כהן מסר לי בתגובה נוספת, כי הוא פסל עצמו מיוזמתו מלדון במועמדותו של עו"ד ארד-אילון והודיע על כך ליושב-ראש הוועדה. רק לאחר מכן, מדגיש כהן, פנו המתלוננים לוועדה בדרישה שיפסול את עצמו. עו"ד כהן מצביע על "ההיגיון המשפטי" המוזר, כטענתו, של המתלוננים: "לפי אותו היגיון, חבר הכנסת בראון צריך לפסול עצמו שכן הוא יושב-ראש ועדת הכנסת, וממלאת-מקום של היועץ המשפטי של הכנסת היא מועמדת; וחבר הכנסת איתן צריך לפסוןל עצמו שכן היועצת המשפטית של ועדתו מועמדת גם היא..."

פסטינגר ו- ון-אמדן לא הסתפקו בכך. לגישתם, כהן צריך להיפסל לחלוטין נוכח זאת שכל החלטה - במיוחד פסילת מועמדים אחרים, עלולה לפעול לטובת ארד-אילון. בפנייתם אל היועמ"ש מני מזוז, בה ביקשו את התערבותו, הם מבקשים ממנו לפעול להחלפת כהן כנציג לשכת עורכי הדין, "המצוי במצב של ניגוד אינטרסים, בדומה לתקדים התפטרותו של מנכ"ל משרד המשפטים מהוועדה לאיתור פרקליט המדינה". פסטינגר ואמדן התייחסו למנכ"ל אהרן אברמוביץ, שפסל עצמו מלהשתתף בוועדה בשל קשריו עם המועמד דאז, ערן שנדר, לכהונת פרקליט המדינה. מזוז דחה את בקשתם, ציין כי הוא נמנע מהבעת דעה באשר לפנייה גופה, וקבע: "איני סבור כי מסמכותי להתערב בהחלטות הוועדה או יו"ר הכנסת".

הפרשה שהיתה
ריבלין, יכריע מי יהא היועץ

מועמדותו של ארד-אילון עלולה בימים הקרובים להיתקל בקשיים, לא רק מפאת השתתפותו של כהן בהכרעה מי יהיו המועמדים, אלא גם נוכח הדוח שכתבו בזמנו היועמ"ש דאז, אליקים רובינשטיין, ופרקליטת המדינה דאז, עדנה ארבל, בפרשת סטרשנוב-זכרוני. כזכור, נגד סטרשנוב הועלו טענות שונות על קשריו עם עו"ד פנינת ינאי, בעת שדן בכתב האישום נגד נחום מנבר. יאמר כאן, כי הטענות בדבר קשרים בלתי ראויים, הופרכו. עו"ד זכרוני, ועימו ארד-אילון, ייחסו אז לסטרשנוב שיקולים זרים, ובבקשת פסילה שהגישו לבית המשפט העליון הם ניסו להביא לפסילתו מלהמשיך ולדון בתיק. בקשתם נדחתה. לאחר מכן נפתחה חקירה פלילית, ובסופו של דבר טוהר סטרשנוב לחלוטין.

באשר לעו"ד זכרוני ולעו"ד ארד-אילון כתבו רובינשטיין וארבל:

"הם ניסו להניע מערכת שלמה (ובכלל זה היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטת המדינה ומערך חקירות) בדרמטיות גדולה, תוך פגיעה קשה בזולת, כאשר ביסוד העניין דברי רכיל מכלי שני, שחלק ניכר מהם אינו מתייחס כלל לתקופה הרלבנטית לניהול התיק, וברובם המכריע היו, ככל הנראה, בידיעת העותר עוד לפני שניתנה הכרעת הדין.

השימוש בתצהירו של זיו חן כבסיס לעתירה והבאת ציטוטים כביכול מפסקאות שנכתבו על-ידי השופט, המיותרים לעתירה ושכל מטרתם, ככל הנראה, להוסיף "צבע", תוך ידיעה כי הפתקאות אינן ברשותו של חן..."

ובהמשך:

"קשה להשתחרר מהתחושה שהיתה כאן כוונה לשיבוש משפט, אף שאין לכך ראיות מספיקות מבחינת אמות המידה של המשפט הפלילי. המדובר באירוע שהסעיר את המדינה כולה, בעקבות הפרסום שנתנו לכך עורכי הדין ובשל מהות טענותיהם, כמעט כמפולת של מערכת המשפט, כשברור שההתנהגויות היו חריגות ובעייתיות בלשון המעטה.

"דרכם של עורכי הדין המעורבים בטיפול בתיק גרמה לדופי לשווא ולעוול. בדיקת המשטרה מלמדת כי העתירה ובקשת הפסילה נוסחו בצורה נמהרת ומטעה, מבלי שהטענות נבדקו באופן רציני, מתוך הסתמכות על מידע ופירורי מידע בלתי אמינים על פניהם".

נבהיר כאן, כי את דברי רובינשטיין וארבל - המכהנים כיום כשופטים בבית המשפט העליון, לא צריך גם כיום לקבל כזה ראה וקדש. ניסיון העבר מלמד כי הם לא פעלו בחלל ריק, ואין להוציא מכלל אפשרות שהם החמירו עם ארד-אילון (האיש הדומיננטי והראשי בתיק היה עו"ד זכרוני, ארד-אילון היה שותף במשרד) כדי לגונן על המערכת המשפטית. ובכל זאת, מן הראוי שגם עניין זה יובא לבחינת חברי הוועדה, בבואה להחליט על מי תמליץ. נודע לי, כי כמה מחברי הוועדה מבקשים להתייחס גם לזאת, קודם שיכריעו מי יהיו המועמדים-המומלצים מטעמם לכהונת היועץ המשפטי לכנסת.

עו"ד ארד-אילון אמר, כי הוועדה לא פנתה אליו לקבל את התייחסותו לטיעונים שהועלו בעניינו, ולכן הוא אינו יכול להגיב לגופו של עניין.

תאריך:  25/06/2005   |   עודכן:  25/06/2005
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום רביעי (22.6.05) פורסם במדור הספרים של 'הארץ' מאמר סקירה על ספר באנגלית, שתוכנו חקירת הסטריאוטיפ הערבי בעיני תלמידי הכיתות הראשונות בבתי הספר בארצנו.
24/06/2005  |  פנחס לבקוביץ'  |   מאמרים
עד כמה נגועים רבים בינינו בשדים של גזענות ובשנאת-אחים עדתית, אפשר ללמוד ממאמרה של איריס מזרחי במעריב (23.6.05, במדור "דעות"). במאמר שכותרתו "השפם שמרתיח אותם", היא זועקת נגד אלה הרודפים לדעתה את עמיר פרץ מנימוקים גזעניים. לטענתה, בזמן שפרץ עובד קשה, מתרוצץ לו אהוד ברק בעולם ועושה לביתו ולכיסו, "כשיש לו ביטחון מופרז של איש צבא אשכנזי".
24/06/2005  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
בימי אוסלו חשתי כמו רבים, כמי שנוסע בתוך רכבת אשר נהגה השתגע והוא מדהירה אל עבר פי תהום. בשלב ראשון היו מעט אנשים שהתרשמו מהנוף החדש והיפה שנגלה לעיניהם כאשר הרכבת החלה במסעה, אך מהר מאוד הבינו רובם שהרכבת ירדה מהפסים והיא מתקדמת מבור לבור ומפגע לפגע. חלק מהנוסעים ואני בתוכם לחצנו על כל פעמוני האזעקה האפשריים, הזעקנו שמיים וארץ, ייחלנו שהנהג של הקטר ישמע ולפחות יעצור, אך הוא המשיך במסעו קדימה תוך זלזול וצפצוף על כל אזהרותינו. מחיר דמים יקר שילמנו על כך עד כה.
24/06/2005  |  מיכאל פואה   |   מאמרים
יצאנו למערכת בחירות כאשר נושא היציאה החד-צדדית מעזה היווה נר לרגליו של מר עמרם מצנע, אשר עמד בראש מפלגת השמאל. מימינו ניצב אריאל שרון, אשר סתר את הגישה והרעיון הנ"ל והביא אחריו מאות אלפי מצביעים המאמינים בדעותיו. כשם שהאמנתי בכוחו בחציית התעלה ב- 1973 שלשלתי לקלפי את הפתק הנכון למניעת ישום רעיונו של מר מצנע.
24/06/2005  |  אילן אריאל  |   מאמרים
חלק ניכר מענף הביטוח מתבסס על ביטוחים קבוצתיים. בעיקר אנו מוצאים ביטוחים אלו בתחום ביטוח הבריאות והסיעוד, אך גם בתחומי ביטוח אי כושר עבודה, ביטוחי חיים וביטוחי תאונות אישיות. במקומות עבודה מסוימים נהוגים גם הסדרי ביטוח רכב קבוצתיים [עובדי המדינה]. סוג נוסף של הסדרי ביטוח קבוצתיים הם הסדרי הביטוח של רוכשי הדירות המחויבים לרכוש ביטוח כבטוחה נוספת לבנק. ביטוחים אלו הם ביטוח הנכס וכן ביטוח חיי הלווה.
24/06/2005  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il