|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שישה בשישי

חכמים על חלשים

בית המשפט המחוזי מרכז הצביע השבוע על כשלים חמורים ביותר, עד כדי עבירות על החוק, מצד שורה של חוקרי משטרה בתיק רצח - ואשר הביאו להודאות שווא של שני קטינים. מבט נוסף על פסק דין מטלטל, הקשה מסוגו שקרא כותב שורות אלו
04/12/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משטרה במוקד   |   תגובות
לתשומת ליבך [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

נערים הודו ברצח לאחר שהמשטרה עברה על החוק
איתמר לוין
השופט מנחם פינקלשטיין: המשטרה נמנעה מתיעוד תשאולים, הפעילה על הנערים לחצים פסולים ומנעה מהם להיפגש עם עורכי דין * מביע את החשש ששיטת "התשאול הנעלם" קיימת ביחידות נוספות
לרשימה המלאה


ת"פ 10101-11-09, מדינת ישראל נ' ע"ש ואח' / פס"ד
זיכוי שני נערים מאשמת רצח בשל ליקויים חמורים ביותר בחקירות המשטרה
ע"פ 481/12, פלוני נ' מדינת ישראל / פס"ד
דחיית ערעור על הרשעה ברצח נער בירי לעבר אוטובוס בכפר קאסם והתייחסות לפגמים בחקירה
מבקר המדינה: דוח שנתי 64ג (2014) / היבטים בטיפול המשטרה בקטינים המעורבים לכאורה בפלילים
דוח מבקר המדינה על הפרת חוק שיטתית בידי המשטרה בטיפולה בעצורים קטינים

הבישול והתשאול
לא עושה שום הנחות [צילום: בוצ'צ'ו]

"חושש אני כי דרך זו של תשאול נעלם אינה נהוגה על ידי צוות חקירה זה בלבד. על כן, רואה אני לנכון שהעתק מפסק דין זה יועבר לעיון ולטיפול של היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ופרקליטת מחוז המרכז". חד וחלק: חוסר החוקיות הוא כנראה רוחבי ומערכתי. הדברים לא יכלו להיות חמורים יותר

הליקוי המרכזי עליו מצביע השופט מנחם פינקלשטיין הוא קיומם השיטתי של תשאולים בלתי מתועדים, תוך הפרת זכות ההיוועצות בסניגור ותוך הימנעות ממתן אזהרה כחוק לחשודים. פינקלשטיין אומר: "הוכחה למעשה בהליך זה שיטת חקירה של צוות החקירה שאינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק והפסיקה. התברר לנו כי קודם לגביית ההודעה בכתב מהחשוד, ככל שנגבית לבסוף הודעה, מתקיימים בדרך כלל שני שלבי תשאול שהם חקירה לכל דבר. הראשון הוא שלב 'התשאול הנעלם', היינו חקירת החשוד באופן שלא תועד חזותית כלל (על כן, ניתן להסיר את המרכאות הכפולות). השלב השני מתועד חזותית, והוא תשאול ארוך של הנחקר, שרק בסופו מוזהר החשוד בדבר זכויותיו, או חלקן, ואז נגבית הודעתו. זהו התשאול המוקדם (בשפת הסנגור: 'שיטת הבישול והתשאול')".

יתרה מזו: גם כאשר נרשמו הודעותיהם של החשודים, הרישום היה סלקטיבי ונעשה אם עלה בקנה אחד עם מטרותיהם של החוקרים. לא מאמינים? הנה עוד ציטוט: "התשאול המוקדם לא הסתיים בגביית הודעה מסודרת וחתומה מהנאשם 2, כפי שתוכנן. מעדותו של [החוקר] מוהנא שהתבקש לגבות את העדות, עולה חשש ממשי שהנאשם 2 חזר בו מהדברים המפלילים שמסר, מיד לאחר אמירתם ('יכול להיות שהיה מצב שכאילו, הוא שינה דברים'), והחוקרים העדיפו שלא לתעד את דבר ה'שינוי' בגרסה – בניגוד למה שחייבים היו לעשות".

פינקלשטיין לא עושה שום הנחה למשטרת ישראל: "חושש אני כי דרך זו של תשאול נעלם אינה נהוגה על-ידי צוות חקירה זה בלבד. על כן, רואה אני לנכון שהעתק מפסק דין זה יועבר לעיון ולטיפול של היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ופרקליטת מחוז המרכז". חד וחלק: חוסר החוקיות הוא כנראה רוחבי ומערכתי. הדברים לא יכלו להיות חמורים יותר.

לחץ פיזי
נחקרו כשהם אזוקים [צילום: AP]

"מפקד הצוות אישר כי יש בעניין זה שיקול דעת לחוקר בחדר החקירות, וכי שחרורו של הנחקר מאזיקי ידיים משמש את החוקרים כ'סוג של מנוף שניתן להשתמש בו. יש לחוקר שיקול דעת להסיר אזיקי ידיים, או לחילופין כשעצור יושב מולו והוא אינו משתף פעולה, אז אפשר להחזיר את אזיקי הידיים'. הכבילה הפכה איפוא – גם בחקירה זו - כאמצעי חקירה"

החלקים הבאים בפסק הדין גובלים בשימוש בלחץ פיזי, שהוא כמובן בלתי חוקי בעליל. שני הנאשמים – אז בני 16 ו-17 – הוחזקו במשך שעות במה שמכונה "תא ההמתנה" בתחנת המשטרה, והמיועד לשהות קצרה בין חקירות. פינקלשטיין מתאר אותו: "גם אנחנו צפינו בתא ההמתנה, ותחושתנו לא הייתה נוחה. זהו חדרון קטן וצר הנראה כתא מעצר. יש בו ספסל בטון. אין בו חלונות. לא אוכל לקבוע כי מטרת השמתו של הנאשם 1 בתא זה הייתה לשבור את רוחו, ואולם נראה כי בפועל אין לבטל את השפעתו לרעה על הנאשם הקטין, המצוי בו שעות ארוכות כשהוא אזוק בידיו וברגליו".

הלאה. השניים נחקרו כשהם אזוקים, ועל זה אומר פינקלשטיין: "הנוהל הוא שהעצורים חייבים להיות אזוקים כל העת בידיהם וברגליהם. אולם התברר כי לפי נוהל הכבילה המשטרתי, אין לכבול את העציר בעת חקירתו בחדר החקירה, למעט במקרה של התפרעות או חשש להימלטות. נראה אפוא כי הנוהל לא נשמר, וקשה לקבל את הטענה שנשקפה במקרה זה סכנת הימלטות. יתר על כן, מפקד הצוות אישר כי יש בעניין זה שיקול דעת לחוקר בחדר החקירות, וכי שחרורו של הנחקר מאזיקי ידיים משמש את החוקרים כ'סוג של מנוף שניתן להשתמש בו. יש לחוקר שיקול דעת להסיר אזיקי ידיים, או לחלופין כשעצור יושב מולו והוא אינו משתף פעולה, אז אפשר להחזיר את אזיקי הידיים'. הכבילה הפכה אפוא – גם בחקירה זו - כאמצעי חקירה".

כאשר קראתי את פסק הדין, אמרתי לעצמי שלפחות השוטרים לא היכו את שני הנערים. בקריאה שנייה, לא היה בכך צורך. הם הפעילו עליהם לחץ פיזי בדרכים אחרות, שלא מותירות סימני אלימות – אך שבהחלט תרמו לשבירת רוחם ולמסירת ההודאות שנפסלו.

ואלה שמות
ניתן להתיש כל נחקר [צילום: פלאש 90]

"לא למותר גם להעריך כי החוקרים לא האמינו באפשרות קיומן של הודאות שווא. ראש הצוות, תומר כהן, אמר בעצמו כי מעולם לא נתקל באדם שהודה במשהו שלא היה ולא נברא. ההכרה ההולכת וגוברת בספרות ובפסיקה בדבר החשש מהודאות שווא - איננה אפוא נחלת מפקדם של החוקרים"

פינקלשטיין מונה את שמותיהם של החוקרים שביצעו בצורה שיטתית את המעשים הפסולים והבלתי-חוקיים הללו. הבכיר שבהם היה ראש צוות החקירה המיוחד, רב-פקד תומר כהן, שגם נטל חלק באופן אישי בחלק משמעותי מאותם מעשים. כהן "מככב" גם בפיסקה הבאה:

"לא למותר גם להעריך כי החוקרים לא האמינו באפשרות קיומן של הודאות שווא. ראש הצוות, תומר כהן, אמר בעצמו כי מעולם לא נתקל באדם שהודה במשהו שלא היה ולא נברא. ההכרה ההולכת וגוברת בספרות ובפסיקה בדבר החשש מהודאות שווא - איננה אפוא נחלת מפקדם של החוקרים. די לענייננו – מעבר לספרות ולפסיקה שצוטטו לעיל - לעמת השקפה זו עם דברי בית המשפט העליון (חוות דעתו של השופט דנציגר): 'בסופו של יום ניתן להתיש כל נחקר ולהביאו לידי מסירת הודאה מפלילה אולם לא בכך חפצה שיטתנו המשפטית'".

האחרים היו רס"ם אבי מונהר, רס"ם אילן לוי, רס"ם מוהנא פלאח, רס"ר גיא רוזוליו ורס"ר יניב גולן. כלומר: מדובר באנשי משטרה ותיקים ומנוסים, כאלו שמצפים למצוא בצוות חקירה מיוחד העוסק בירי על אוטובוס תלמידים בו נרצח נער. לא מתקבל על הדעת שהם לא מכירים את הנהלים, לא ניתן להניח שהם לא יודעים את החוק. לכן, המסקנה המתבקשת היא שהם פשוט צפצפו על הכל. כולו ילדים ערבים; מי כבר ישים לב.

שאלתי את דוברות המשטרה מה ייעשה בעניינם של השישה. התשובה שקיבלתי: "במשטרת ישראל טרם התקבל פסק הדין ולכשיתקבל ייבדק כמקובל וכנהוג. נציין, כי ככלל כל ביקורת שיפוטית נלמדת ומופקים ממנה הלקחים הדרושים". תבינו מה שאתם רוצים.

החלק של הפרקליטות
הפרקליטות התעלמה מהסתירות [צילום: פלאש 90]

"לדעת בא-כוח המאשימה, מדובר ב'אי התאמות מסוימות', והיא העלתה השערות שונות בניסיון לתרץ את הפערים, שעיקרם הרצון של מי מהשניים למזער את חלקו. איני מקבל זאת"

אמנם המשטרה נושאת בעיקר האחריות לעבירות השיטתיות ולפשלות הסדרתיות שהתגלו בתיק, אבל גם הפרקליטות תרמה את חלקה. קודם כל, בכך שהיא התעלמה מכל אותם ליקויים קשים שבסופו של יום הביאו לפסילת ההודאות. שנית, בכך שהיא התעלמה מהסתירות המשמעותיות בין הודאותיהם של שני הנערים, וגם בין ההודאות לבין הראיות הנוספות שנאספו בתיק. פינקלשטיין מפרט סתירות אלו על פני מספר עמודים ומסכם:

"פורטו אפוא עניינים רבים, ברובם מהותיים, שבהם גרסתו של הנאשם 1 עומדת בניגוד לממצאים אוביקטיביים, או שהיא בלתי מתקבלת על הדעת ואף מתמיהה. רק לחלק מהם התייחסה המאשימה, בין אם בהסכמה ובין אם לאו. איני מקבל את הטענה שמדובר בנקודות בלתי מהותיות, ואת הטענה המשלימה שגרעין הגרסה נותר על-כנו... כאשר יש שפע כזה של סתירות לממצאים אוביקטיביים, או כשהגרסה מתמיהה כשלעצמה, נפגע ממילא משמעותית משקל האמרות המפלילות".

פינקלשטיין ממשיך: "הפער הרב שבין גרסת הנאשם 1 לבין גרסת הנאשם 2 – באמרותיהם המפלילות – אומר דרשני. אכן, גם המאשימה נדרשה לפער שבין הגרסאות, וזאת בשלושה נושאים בלבד... לדעת בא-כוח המאשימה, מדובר ב'אי התאמות מסוימות', והיא העלתה השערות שונות בניסיון לתרץ את הפערים, שעיקרם הרצון של מי מהשניים למזער את חלקו. איני מקבל זאת... שניים שהיו שותפים לאותה 'חוויה' דרמטית של ירי על אוטובוס ורציחתו של נער – לא היה מצופה מהם למסור בחקירתם גרסאות כה שונות, משל לא היו השניים באותו רכב באותה זירה ובאותו זמן". מכל זה, כאמור, הפרקליטות התעלמה לגמרי או טענה שזה לא משמעותי; בית המשפט חשב לגמרי הפוך.

גם העליון אמר
"הטרידוני מאוד פגמים" [צילום: פלאש 90]

"סיטואציה בה נחקר אינו מבין היטב את השאלות שנשאל ותשובותיו הן בהתאם לכך, פוגעת באופן ממשי ביכולתה של המשטרה להסיק מסקנות ולעבד מידע מחקירה זו; במצב בו נחקר אינו יכול למסור את גרסתו בצורה בהירה ויכולת ההבנה של הצדדים (החוקר והנחקר) היא חלקית בלבד, הגרסאות המצויות בידי המשטרה הן עילגות וחלקיות, וממילא נפגעת יכולתה של המשטרה להוביל ולנהל את החקירה באופן אפקטיבי"

פסק דינו של פינקלשטיין אינו הראשון המותח ביקורת על התנהלות צוות החקירה בפרשה. קדם לו שופט בית המשפט העליון, צבי זילברטל, כאשר דחה את ערעורו של מי שהורשע ברצח. הביקורת של זילברטל התייחסה לפגמים אחרים בחקירה, וכאשר מצרפים אותה לזו של פינקלשטיין – התמונה עגומה וחמורה עוד יותר, ונזכיר שוב שמדובר בחקירת רצח. וכך הוא אומר:

"במהלך העיון בחומר הראיות הטרידוני מאוד פגמים אשר עניינם אינו דווקא פגיעה בזכויות החשודים באופן ישיר, כי אם פגמים הפוגעים פגיעה עמוקה ביכולתה של המשטרה, כרשות החוקרת, לרדת לחקר האמת. כך, חלקן של החקירות נוהלו בעברית על-אף ששפת אימם של כלל החשודים והקטינים המעורבים בפרשה היא השפה הערבית.

"מבלי להידרש לפגיעה האפשרית של מצב זה בזכויות החשודים הנחקרים, הרי שסיטואציה בה נחקר אינו מבין היטב את השאלות שנשאל ותשובותיו הן בהתאם לכך, פוגעת באופן ממשי ביכולתה של המשטרה להסיק מסקנות ולעבד מידע מחקירה זו; במצב בו נחקר אינו יכול למסור את גרסתו בצורה בהירה ויכולת ההבנה של הצדדים (החוקר והנחקר) היא חלקית בלבד, הגרסאות המצויות בידי המשטרה הן עילגות וחלקיות, וממילא נפגעת יכולתה של המשטרה להוביל ולנהל את החקירה באופן אפקטיבי, אשר יוביל לתוצאות ממשיות.

"באופן דומה, השמתם של עצורים בפרשה אחת באותו תא מעצר יוצרת הזדמנות של ממש לתיאום גרסאות בין המעורבים, ועלולה לסכל את הליכי החקירה המשטרתיים. אף לא מן הנמנע, כי הדבר עשוי להביא לכך שבסופו של יום לא ניתן יהיה ליתן משקל של ממש לגרסאותיהם אותם המעורבים".

המבקר התריע
מזכיר בצורה מטרידה [צילום: פלאש 90]

אם מישהו חושב שלמרות הכל מדובר רק בצוות אחד בתחנת משטרה אחת, כדאי שיעיין שוב בדוח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה. יוסף שפירא הקדיש פרק לטיפולה של המשטרה בקטינים חשודים, וכמה מן הממצאים שבו מזכירים בצורה מטרידה את מה שמתאר פינקלשטיין (ולא את הכל תיארנו לעיל):

• ב-64% מהתיקים בשנת 2012 נחקרו קטינים ללא נוכחות הוריהם.

• ב-70% מהתיקים ההודעה לקטינים על זכויותיהם הייתה חלקית.

• ב-65% מהתיקים לא מימשו הקטינים את זכותם להיוועץ בסניגור, ובשני שלישים מתוכם אין כל תיעוד לכך שהם ויתרו על זכות זו.

• בשליש מהתיקים התקיימה החקירה בשעות הלילה.

• ב-92% מהתיקים לא צוין שהחקירה בוצעה בידי חוקר נוער, כפי שמחייבות הוראות המשטרה.

• שיעור המקרים בהם נעשה בחקירות שימוש בחריגים שמתיר חוק הנוער הוא משמעותי, ויש לבחון האם המשטרה אינה נוהגת יד קלה בכך.

• "במרבית תיקי המעצרים חסר מידע שעל פיו אפשר לדעת אם הטיפול המלא בקטין נעשה בהתאם להוראות הדין. במצב זה לא ניתן לקיים פיקוח ובקרה על תיקי החקירות".


תאריך:  04/12/2015   |   עודכן:  04/12/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חכמים על חלשים
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נרדף המשטר
4/12/15 12:42
 
איך יטפלו בהם???
5/12/15 07:33
2
אוונגארד
4/12/15 14:19
3
אהרון שחר
4/12/15 16:16
4
עיניה
4/12/15 21:09
 
איציק סיבוש
5/12/15 09:04
5
פולישוק 54
5/12/15 02:28
6
פינקלשטיין לעליון
5/12/15 07:44
7
ראובן גרפיט
5/12/15 09:36
8
יהודה דרורי
5/12/15 12:08
9
אחת מהעם
5/12/15 22:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
קצין המשטרה בדרגת תת-ניצב שתלונתו במח"ש הובילה לפתיחת החקירה נגד מפקד להב 433, ניצב רוני ריטמן, בחשד להטרדה מינית ומעשה מגונה בפקודתו, פתח בשיחה עם מקורביו במתקפה על הארגון בו הוא משרת. בשיחה, שפרטיה נחשפו (יום ה', 3.12.15) בחדשות 10, טען הקצין כי היחידה שבה הוא משרת אינה משטרה, אלא "ארגון פשיעה".
03/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
ריגשת אותי הבוקר, בנאומך. הכבוד הרב שאתה רוחש לאמך ז"ל שנפטרה בסמיכות לבר המצווה שלך ולמורה הדגולה שחינכה אותך תבדל"א, שהנחילה לך את יסוד הערכים, ריגשו אותי יותר מכל. ריגשת אותי גם, בכבוד הרב שאתה מעניק לאשתך, אשת חיל מי ימצא, שעודדה אותך ותמכה בך, כל הדרך, זו אשר גידלה משפחה גדולה, לתפארת.
בלשכת ראש הממשלה נכנס לתפקידו כמפכ"ל ה-18 רוני אלשיך. הוענקו לו דרגות רב-ניצב מראש הממשלה ומהשר לביטחון הפנים. בנאומו (יום ה', 3.12.15), הודה אלשיך על האמון שניתן בו. הוא הגיע לטקס עם קביים, בגלל הפציעה ברגלו, ונשא נאום מתובל בהומור: "על-פי הפרוטוקול הקביים הם לא חלק מהטקס, אבל נראה שלקחתי ברצינות את ברכות ה'ברייק אה לג' או שבורא עולם דאג שאפגע ברגלי השמאלית, על-מנת שאני אכנס לתפקיד ברגל ימין", התבדח.
03/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
לרב-ניצב רוני אלשיך שלום וברכות מקרב לב.
03/12/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ניצב בנצי סאו, ממלא-מקום המפכ"ל, שהחליט לפרוש מהמשטרה בגלל שלא מונה למפכ"ל קבוע, אמר בראיון לעיתון הארץ ב-2 בדצמבר את הדברים הבאים: "אני אופטימי מאוד לגבי פענוח הרצח (בכפר) דומא".
02/12/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il