|   15:07:40
דלג
  אריה אבנרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

פרס טובל ופרץ בידו

25/06/2005  |   אריה אבנרי   |   מאמרים   |   תגובות

יו"ר העבודה (הזמני) שמעון פרס, זן נדיר ועתיק בנוף הפוליטי הישראלי, עשה בימים באחרונים מאמצים בלתי נלאים להרחיק את עצמו מפרשת השחיתות החדשה במפלגתו, שפרצה בעצמה תחת הנהגתו.

למשל הקופים הידוע: "לא ראיתי, לא שמעתי לא ידעתי", אפשר להוסיף כמה מרכיבים נוספים מבית מדרשו של פרס: "לא ידעתי, לא התערבתי, לא התעניינתי, לא בחשתי, לא תמכתי לא הזדהיתי".

לא התפלאתי, אפוא, לקרוא בסוף השבוע את הכרזתו של פרס: "בעבודה אין שחיתות ואין בטיח".

מי שעקב מקרוב, במשך השנים, אחר התנהלותו הפוליטית הבלתי נלאית של שמעון פרס, הגיע מזמן למסקנה כי מניעת שחיתות לא הייתה מעולם בראש מעייניו. גם כאשר אירעה שחיתות בסביבתו הקרובה של פרס הוא לא יצא מגידרו כדי לחסלה ולוודא שהאשמים יועמדו לדין, אלא דאג שבו שלא ידבק רבב כדי לא להפריע למסעותיו הארוכים החוזרים ונשנים לראשות הממשלה.

הדוגמה הצורמת ביותר הייתה בשנתיים האחרונות, שבמהלכן נערכו כמה חקירות משמעותיות שקשורות בראש הממשלה, אריאל שרון ובני משפחתו.

פרס, שכיהן כראש האופוזיציה עד להצטרפותה של העבודה לממשלה הנוכחית, מעל בתפקידו, התנכר לציבור שולחיו ולא השמיע מילה אחת של ביקורת נגד שרון. פרס התחמק. הוא לא גינה את השחיתות הציבורית שצברה תאוצה רבה בתקופת שרון, לא התייחס לנורמות פסולות זועקות לשמים שהשריש שרון בחיים הפוליטיים, ולא התייחס להתנהלותם הנלוזה של עמרי וגלעד - בניו של ראש הממשלה.

במקום זאת העדיף לקיים עם שרון מגעים שקטים, במגמה להרחיק את שינוי מהממשלה ולהכניס במקומה את העבודה כמנוף למימוש ההינתקות שאמורה להתבצע על-ידי ראש ממשלה בגיל שמונים מינוס, בסיועו של המשנה שלו בן השמונים פלוס.

לצורך הצלחת מהלך זה, חוותו של שרון היא כיום בעיניו של פרס לא חוות השקמים, אלא חווה של אתרוגים, שיש לשמור עליה מכל משמר לבל תינזק חלילה.

העובדה שהחווה חשודה ששימשה כצינור לספיגת מיליוני דולרים ממקור בלתי מזוהה בחו"ל, וכמקום עבודה של הבן גלעד יועץ כלכלי יקרן של מי שמבקש את חסדי אביו.

המוציא והמביא בין פרס ושרון - השר חיים רמון, חברו הטוב של אריה דרעי, ואיש ציבור שנוי במחלוקת בזכות עצמו שהמומחיות שלו היא ב"שטיקים" ו"בתרגילים מסריחים". נחש קטן שגדל מזמן והפך לקוברה בזכות עצמו.

שרון הוא ידיד ותיק של פרס. יש ביניהם כמה קווי אופי משותפים, שהבולט בהם הוא אי-אהבת האמת. לשקרים שהשמיע אחד מהם לאורך השנים לא היו רגליים ולא ידיים, ושום אבר אחר בגוף פרט לפיות שהשמיעו אותם מבלי שהנידו עפעף.

כבר בצעירותם זוהו פרס ושרון ע"י מייסדי המדינה וקברניטיה הראשונים, שראו בהם פוטנציאל לדוגמה אישית.

העיתונאי יאיר קוטלר פרסם בשעתו ספר על הצמד פרס שרון, בשם: "הזרזיר והעורב", שם המדבר בעד עצמו. מצא מין את מינו.

בפתח הספר מצטט קוטלר דברים שאמר ראש הממשלה השני, משה שרת, על פרס: "אני שולל את פרס תכלית השלילה, ורואה בעליית קרנו קלקלה מוסרית ממארת ביותר. אקרע קריעה על המדינה אם אראה אותו יושב על כסא של שר בממשלה".

קוטלר מצטט גם דברים שאמר ראש מהמשלה הראשון, דוד בן-גוריון, לשרון, כאשר הועלה לדרגת אלוף משנה: "האם נגמלת מאמירת לא אמת"?

פרט מאלף: לפרס ושרון יש גם אהבה משותפת לאילי הון זרים שסייעו להם בדרכים שונות. אחד מהם, ג'ו לייבו, שהיה בראשית שנות השמונים יו"ר מועצת המנהלים של אליאנס ונחשף מאוחר יותר כנוכל בינלאומי, התפאר אז במתנות שהוא מחלק לחברו, שר הביטחון דאז, שמעון פרס, ובין השאר מממן את תפירת חליפותיו היקרות.

בתחום זה יש הבדל מהותי בין פרס ושרון: חבריו עתירי ההון של פרס, בדרך כלל לא היו מתוקשרים, ושמותיהם לא נכרכו בשמו כמו אלה של שרון.

בגלל הוותק של פרס ושרון עלה, בידם להקדים את הדור המושחת הנוכחי של אישים פוליטיים, שהפכו את השירות ציבורי קרדום לחפור בו ולעשות לעצמם ולביתם.

פרס ושרון המציאו את השידוך בין ההון לבין השלטון הרבה לפני ה"טירונים" הפוליטיים שמבקשים לרשת אותם. כל אחד מהם בז לאלה שנושפים בעורפו, במפלגתו שלו.

חבריו עתירי ההון של פרס הזרימו בשנים האחרונות סכומי כסף אדירים למרכז השלום שהוא עומד בראשו. כאשר נחשפו אי-סדרים כספיים בפעילות של המרכז שנושא את שמו המכובד, לא נראה פרס נרגש במיוחד. הוא אומנם לא הכריז: "לא שחיתות ולא בטיח", אולי משום שעונת האבטיחים המושחתים לא הייתה עדיין בעיצומה.

בשנת 1987, בתקופה שבה כיהן פרס כשר חוץ וממלא-מקום ראש הממשלה בממשלתו של יצחק שמיר, פרצה סערה ציבורית אחרי שנודע שפרס קיבל מתנה שעון יוקרתי מדגם "באום את מרסייה" ממלך השוק האפור, דוד באלס, שכיכב באחרונה בתקשורת בעקבות מטען נפץ שהונח ליד דלת ביתו בשדרות חן בתל אביב

לבאלס היה עניין לרכוש את לב הקיבוצים באמצעות קירבה לראשי מפלגת העבודה. משום כך דאג להזרים כספים לעבודה שבאמצעותם "נרכשה" תנועת "יחד", שבראשה עמדו אז עזר ויצמן המנוח ופואד בן-אליעזר.

"הכשר" זה סייע לבאלס, כפי שהתברר מאוחר יותר, לקבל עשרות מיליוני דולרים מהתנועות הקיבוציות שאותם גלגל בשוק האפור.

כאשר החליט פרס לצרף, בכל מחיר, את תנועת "עם אחד" בראשותו של יו"ר ההסתדרות עמיר פרץ למפלגת העבודה, לא הוטרד פרס מכך שדבק בהסתדרות, במידה בלתי מבוטלת של צדק, דימוי של גוף מושחת. אם היו שואלים את פרס הוא היה אומר, שמדובר שאין שחיתות ומדובר בסך-הכל במקשת אבטיחים" לא פחות ולא יותר.

ההסתדרות, שהפכה ע"י פרץ לחצר ביזנטית שידעה לממש את החלום המגלומאני שלו להיות ראש ממשלה, ובעת ובעונה אחת להוות מקור תעסוקה לקרובים למיניהם, לא הטרידה את מנוחתו של פרס.

לפרס לא הפריעה גם העובדה שפרץ מכר לאילי הון נכסים של חברי ההסתדרות, בהם חברות כלכליות מסוגן של שיכון עובדים וסולל בונה, אצטדיונים של כדורגל ומתחמים, במחירים מגוחכים ובתנאים מוזרים. מערכת הביקורת של ההסתדרות לא הצליחה להתמודד עם תופעות אלה ואילו מבקר המדינה הוא מחוץ לתחום.

שנתו של פרס לא נדדה גם כאשר פרץ דרדר כלכלית את קופת החולים, השתמש בכספי החוסים במוסדות משען לצרכים פוליטיים, והחניף לראשי הוועדים הגדולים במשק שהצליחו לקבל עבור שולחיהם בעלי השכר הגבוה הנחות בתשלומי מיסי ההסתדרות.

למרבה האירוניה, כמה עשרות חברי הסתדרות ותיקים ותמימים הם קהל תומכיו של פרס, בן גילם במרכז המפלגה, ומהווים הגרעין הקשה של תומכיו הקבועים. הם היוו אלה שהכריעו את הכף בזכות צירופה של תנועת עם אחד לעבודה.

אפילו הבגידה הצינית של פרץ בפרס, לא הוציאה מפיו של פרס תגובה של אכזבה על האיש שהתחייב לא להתמודד מולו, אך מעל באמונו. פרס מכיר אישית את ה"תכמון" הזה.

פרס לא נראה מוטרד בחודשים האחרונים, כאשר קרא בכלי התקשורת על כפיית ההצטרפות לעבודה, חשד לזיופים, שימש ציני בחולי נפש ותחיית מתים ע"י אנשיו של פרץ בדרכו של ה"ראיס" לכיבוש את ראשות העבודה.

השבוע פניתי מטעם אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. ביקשתי שיורה למשטרה לחקור ביסודיות חשדות לביצוע מעשים פליליים חמורים במיפקד של העבודה. חקירת המשטרה עד כה נערכה, למרבה הצער, בהילוך נמוך, ורק הגילויים האחרונים בתקשורת אולי "ינערו" את החוקרים.

מסיבה זו נדחו הפריימריז, למגינת ליבו של פרס, שצריך להתחיל להפנים שיש שחיתות במפלגתו והוא נושא באחריות מיניסטריאלית.

הגיעה סוף-סוף השעה שנשתחרר מעולו של פרס, ונייחל לכך שבמקומו יבוא מנהיג שתהיה לו רגישות לשחיתות, שיאבק בה ולא יהיה משת"פ של ראשי מפלגות מושחתים אחרים.

תאריך:  25/06/2005   |   עודכן:  20/07/2022
אריה אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לכאורה, שני אירועים שונים בתכלית: האחד - הנדסאים וטכנאים אקדמאים ברשות שדות התעופה מאיימים להשבית את שדה התעופה על-רקע אי-חתימה על הסכמים וביטול הטיול לרוסיה; והשני - האיום על סגירת כל הצירים העיקריים במדינה על-ידי המתנגדים להינתקות [תוכנית שנדחתה כ"התחשבות" באסון הרכבת הנורא].
25/06/2005  |  מוטי שפירא  |   מאמרים
בימים אלה בוחנת ועדה ציבורית, בראשה השופט (בדימ.) בך, מועמדים לכהונת היועץ המשפטי לכנסת המטרה הפעם - לפחות מצד יושב-ראש הכנסת ראובן ריבלין וחברי הכנסת מיכאל איתן ורוני בר-און החברים בוועדה - היא למנות יועץ שיעמוד עם גו בפני היועץ המשפטי לממשלה ובפני בית המשפט העליון המועמדים המובילים עתה: עו"ד דרור ארד-אילון וד"ר סוזי נבות
25/06/2005  |  יואב יצחק  |   מאמרים
ביום רביעי (22.6.05) פורסם במדור הספרים של 'הארץ' מאמר סקירה על ספר באנגלית, שתוכנו חקירת הסטריאוטיפ הערבי בעיני תלמידי הכיתות הראשונות בבתי הספר בארצנו.
24/06/2005  |  פנחס לבקוביץ'  |   מאמרים
עד כמה נגועים רבים בינינו בשדים של גזענות ובשנאת-אחים עדתית, אפשר ללמוד ממאמרה של איריס מזרחי במעריב (23.6.05, במדור "דעות"). במאמר שכותרתו "השפם שמרתיח אותם", היא זועקת נגד אלה הרודפים לדעתה את עמיר פרץ מנימוקים גזעניים. לטענתה, בזמן שפרץ עובד קשה, מתרוצץ לו אהוד ברק בעולם ועושה לביתו ולכיסו, "כשיש לו ביטחון מופרז של איש צבא אשכנזי".
24/06/2005  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
בימי אוסלו חשתי כמו רבים, כמי שנוסע בתוך רכבת אשר נהגה השתגע והוא מדהירה אל עבר פי תהום. בשלב ראשון היו מעט אנשים שהתרשמו מהנוף החדש והיפה שנגלה לעיניהם כאשר הרכבת החלה במסעה, אך מהר מאוד הבינו רובם שהרכבת ירדה מהפסים והיא מתקדמת מבור לבור ומפגע לפגע. חלק מהנוסעים ואני בתוכם לחצנו על כל פעמוני האזעקה האפשריים, הזעקנו שמיים וארץ, ייחלנו שהנהג של הקטר ישמע ולפחות יעצור, אך הוא המשיך במסעו קדימה תוך זלזול וצפצוף על כל אזהרותינו. מחיר דמים יקר שילמנו על כך עד כה.
24/06/2005  |  מיכאל פואה   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הרפיון במשמעת בצבא, אינו רק תוצאה של שתיקת הפיקוד העליון אל מול מופעי הסרבנות ועידודה בשנת המחאה, אלא חלק מחטא היוהרה של עונדי הדרגות הבטוחים כי מותר להם לדבר אל הפוליטיקאים מול פנ...
ביטחון לכל משפחה [צילום: אבי רוקח/פלאש 90]
גל קסטל
בימים אלה, בהם ישראל נדרשת לחשב מסלול מחדש בכל כך הרבה תחומי חיים, אני זועק אל מקבלי ההחלטות שלא להזניח את התחום הקריטי של ההתחדשות העירונית, חידוש המבנים הישנים ותוספת חדרי ממ"ד ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il