|   15:07:40
דלג
  אהוד פרלסמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

השוחד לפני, השוחד אחרי, והחצי מיליון

כששופטים קובעים שירדני שיחד את בוזגלו לפני שנתן לאחיו חצי מיליון שקלים, ושיחד את בוזגלו גם לאחר מכן, האם לא די בעובדה שירדני אינו מכיר את אחיו של בוזגלו כדי שהם יבינו שחצי מיליון השקלים היו כספי שוחד מירדני לבוזגלו? אתמהה.
03/01/2016  |   אהוד פרלסמן   |   מאמרים   |   פרשת אולמרט   |   תגובות
מי ידע ומי לא? [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

אהוד אולמרט החל לכהן כראש עיריית ירושלים בשנת 1993. בשנת 1994 החל הקשר בין דכנר ואולמרט בנוגע לפרויקט הולילנד, שדכנר עסק בקידומו. להלן מספר ציטוטים מפסק הדין שכתב השופט ג'ובראן:

1. "בהמשך חקירותיה, ציינה זקן, כי "יכול להיות" שעד המדינה תרם 1.5-1.2 מיליון שקל לכיסוי גירעונות מערכת הבחירות".

2. "לכך יש להוסיף, כי קיימות ראיות נוספות המעידות על מודעותו של אולמרט לתרומות מעד המדינה, במספר הזדמנויות, תוך עקיפת מגבלות החוק בדבר גובה התרומות".

3. "אין חולק, כי אולמרט לא הואשם וממילא לא הורשע בגין קבלת מאות אלפי שקלים מעד המדינה, באמצעות שולה זקן, בתקופה שהתיישנה".

4. "אין מדובר ביחסי חברות, אלא בקשר של "קח ותן". יחסי "קח ותן" ששררו בינו לבין עד המדינה במשך שנים רבות. דומה, כי העברת הכספים מעד המדינה לרשותו של אולמרט ומקורביו, בשילוב עם המעשים שעשה אולמרט לקידום פרויקט הולילנד, החורגים מסדרי מנהל תקין, מבססים את הקשר שהתקיים בין השניים".

עבירת שוחד מתיישנת לאחר עשר שנים. וכאשר מספרים לנו על ההבדל בין האמת העובדתית לאמת המשפטית, ברור לנו שהאמת המשפטית היא שאולמרט (ולהלן אהוד) היה צח כשלג בתקופה שהתיישנה. ואילו מהציטוטים שהוצגו לעיל מתגלה לנו האמת העובדתית: קיימות ראיות מוצקות לכך שאהוד קיבל מדכנר שוחד בסך מאות אלפי שקלים, ואולי אפילו מיליון שקלים וחצי, בתקופה זו.

השופט ג'ובראן הגדיר כספי שוחד אלה בתור "עדות שיטה". כלומר, כיוון שאנחנו יודעים, עובדתית אם גם לא משפטית, שדכנר שיחד את אהוד באופן שיטתי, אנחנו יכולים להסיק מכך שגם הכספים שהוא העביר לאחיו של אהוד (ולהלן יוסי) הם כספי שוחד.

ויתרה מזאת, כידוע, כל השופטים הסכימו שיש להרשיע את אהוד בקבלת שוחד מדכנר אחרי שהוא העביר את הכסף ליוסי. כך שהשיטה לא התחילה ולא נסתיימה עם חצי מיליון השקלים שנתן דכנר ליוסי.

מעולם לא ביקש
דכנר. לא רק הוא [צילום: פלאש 90]

אין כאן סעיפי חוק בלתי ברורים לאיש מהרחוב, ואין כאן פלפולים משפטיים, אלא אך ורק שאלה של הגיון.

דכנר איננו היחיד שלא הכיר את יוסי ועזר לו במצוקתו גם טלנסקי, שאף הוא לא הכיר את יוסי, העביר אליו 30,000 דולר
▪ ▪ ▪

יש לציין שבערוץ 10 טענו שהאדם היחידי שנקב בסכום חצי מיליון שקל היה דכנר עצמו, ושלכן (כביכול) היה אסור לשופט רוזן לנקוב בסכום זה, בעוד שיוסי דיבר אך ורק על סכום משמעותי. יש לשער שחמק מעיניהם הקטע המצוטט מדבריו של יוסי בעמוד 714 לפסק הדין: "הוא לא נתן לי בבת אחת חצי מיליון שקל, דרך אגב. אם זה ניתן, זה ניתן בצ'קים שנרשמו לתאריכם שונים". העובדה שברוך קרא וירון לונדון חייכו בשמחה כאילו שתפסו את השופט רוזן בקלקלתו, אומרת דרשני.

אבל לא ברוך קרא וירון לונדון, שכנראה היו נותנים לאהוד את פרס ישראל לניקיון כפיים, הם שזיכו אותו. ועל כן יש לבחון כיצד נימקו השופטים את קיומו של ספק סביר באמיתות עדותו של דכנר לפיה אהוד אמר לו לתת חצי מיליון שקל ליוסי.

וכדי להרחיב מעט את היריעה, יש להזכיר שדכנר איננו היחיד שלא הכיר את יוסי ועזר לו במצוקתו. גם טלנסקי, שאף הוא לא הכיר את יוסי, העביר אליו 30,000 דולר. שניהם העידו שאהוד אמר להם להעביר ליוסי את הכסף, ואילו אהוד הכחיש את דבריהם ואמר שמעולם לא ביקש, לא מטלנסקי ולא מדכנר, לתת אגורה לאחיו.

וזה המצב. ואין כאן סעיפי חוק בלתי ברורים לאיש מהרחוב, ואין כאן פלפולים משפטיים, אלא אך ורק שאלה של הגיון: האם באמת יכול לעלות במוחו של אדם הגיוני ספק סביר בכך שדכנר וטלנסקי הם דוברי אמת, ואהוד משקר? האם באמת יש סיכוי קל שבקלים שהשניים האלה החליטו לתת ליוסי במתנה סכומים כה משמעותיים, מבלי שאהוד ביקש מהם, ומבלי שאהוד ידע?

התשובה שייתן ללא ספק האיש מהרחוב היא צחוק מתגלגל, אבל ארבעה מתוך חמישה שופטים בירושלים, חמורי סבר ורציניים, סברו אחרת. והשופטים האלה למדו על דיני חוזים ודיני ראיות, על משפט פלילי ומשפט מסחרי, אבל הם לא למדו שעור אחד על היגיון משפטי, כי אין שום הבדל בין ההיגיון המשפטי להיגיון האנושי.

מצב קשה
אשתו של יוסי אולמרט, לינדה אולמרט - לא ידעה על מצבו הקשה אחיו של יוסי אולמרט, ירמי ועמי - לא ידעו על מצבו הקשה
▪ ▪ ▪

ולצורך השוואה בין ההיגיון של השופט רוזן שהרשיע, לבין ההיגיון של השופט הנדל שזיכה, תוצג להלן התייחסותם לטענה אחת של אהוד, והיא שהוא כלל לא ידע על מצבו הכספי הקשה של יוסי בתקופה שבה נתן דכנר ליוסי את הכסף.

וכך כתב השופט רוזן: "גב' לינדה אולמרט - אשתו של יוסי אולמרט באותה תקופה - ציינה שלא ידעה כל מאום על חובותיו של יוסי. לבקשתו של יוסי, גב' אולמרט חתמה על מכירת הדירה שבבעלותם ... גב' לינדה אולמרט הייתה מודעת לכרטיס האשראי חסר הכיסוי שברשותה, אך היא, לדידה, לא ידעה על מצבו הקשה של מי שהיה בעלה. בוא וראה עמדת ההגנה; אשתו של יוסי אולמרט, לינדה אולמרט - לא ידעה על מצבו הקשה. אחיו של יוסי אולמרט, ירמי ועמי - לא ידעו על מצבו הקשה. נאשם 8 (אהוד. א.פ.) לא ידע, כמובן, על מצבו הכלכלי הקשה. אבל, אבל רם וצלול, עד המדינה (דכנר. א.פ.) שלא הכיר את יוסי אולמרט, וזה לא היה מעניינו - ידע על מצבו הכלכלי הקשה ... נראה, עמדת ההגנה הינה עמדה רעועה הקורסת על כלל תוכנה".

השופט ג'ובראן, שאף הוא הרשיע את אהוד, אימץ את דבריו אלה של השופט רוזן וכתב: "נדמה, כי אפשרות זו - לפיה העברת הכספים ליוסי נעשתה ביוזמתו של עד המדינה - אינה נתמכת בראיות ואף אינה מתיישבת עם השכל הישר".

ואילו השופט הנדל כתב: "לא רק אולמרט, אלא גם לינדה (אשתו של יוסי באותה עת) וירמי, העידו כי לא ידעו בשנת 2002 על חומרת מצבו של של יוסי. תימוכין לכך ניתן למצוא בעובדה כי ביולי 2004, עת התגלה עומק הבעיות ללינדה - היא התקשרה לאולמרט ... אילו לינדה ידעה על חומרת המצב קודם לכן, יש להניח כי גם שיחת הטלפון הזו הייתה באה לעולם כבר אז".

וכך ניצבים לעינינו, זה מול זה, הגיונו של השופט רוזן והגיונו של השופט הנדל. הגיונו של השופט רוזן לפיו אישה שמוכרת את דירתה ומחזיקה בידה כרטיס אשראי חסר כיסוי מודעת למצבה הכלכלי הקשה, מול הגיונו של השופט הנדל לפיו לא ייתכן שאישה המודעת למצבה הכלכלי הקשה לא תתקשר לגיס שלה. וישפוט הקורא בעל ההיגיון.

למען השלמות יצוין כי השופט רוזן לא הזכיר את העובדה שלינדה אולמרט לא התקשרה לאהוד, ואילו השופט הנדל לא הזכיר את העובדה שלינדה אולמרט מכרה את דירתה והחזיקה ברשותה כרטיס אשראי חסר כיסוי. גם רוזן וגם הנדל, שכל הראיות היו גלויות לעיניהם, התעלמו, איש איש ושיקוליו עימו, מהראייה (או הראיות) המכרעת לדעת חברו.

השופט הנדל כותב: "קשה להשתחרר מן התחושה כי עיקר ביסוס החשד נגד אולמרט נובע מעדותו של דכנר." האמנם? נתאר לעצמנו את ירדני ובוזגלו, שבניגוד לדכנר שהודה, שניהם מכחישים בתוקף כל מתן שוחד וקבלתו. אבל במשפט הוכח שיחוד שיטתי של בוזגלו בידי ירדני לפני שהוא העביר לאחיו של בוזגלו חצי מיליון שקלים, וגם שוחד נוסף שהעביר ירדני לבוזגלו אחרי העברת חצי מיליון השקלים. האם לא די בעובדה שירדני כלל אינו מכיר את אחיו של בוזגלו כדי שנהיה משוכנעים, מעבר לכל ספק סביר ובלתי סביר, שגם חצי מיליון השקלים האלה מהווים שוחד ששילם ירדני לבוזגלו? אתמהה.

חסר משמעות
השופט רוזן [צילום: פלאש 90]

נאשם 8 ונאשם 2 היו מודעים לפרשה בטרם ניצוץ זיק חשיפה לפרשה, אך ורק בגלל מעורבותם.

השופט רוזן כתב, והשופט ג'ובראן הסכים עימו, שאין ליחס לכתב סחיטה זה כל משמעות, לא מרשיעה ולא מזכה
▪ ▪ ▪

השופטים זילברטל ופוגלמן, שהסכימו עם הנדל, לא הוסיפו הרבה לתמונת הזיכוי, אבל השופט עמית הציג את מה שנראה לו כקלף החזק ביותר של אהוד: העדר העברת הכסף ליוסי מרשימת סכומי שוחד שהכין דכנר, שכונתה "כתב הסחיטה", ושכללה אף סכומים אחרים ששולמו לאהוד. וכך כותב השופט עמית: "העובדה שדכנר לא הזכיר בכתב הסחיטה כי שילם ליוסי כשוחד לאולמרט, על-פי בקשתו של אולמרט, אומרת דרשני. מתעורר הספק שמא רק בדיעבד מצא דכנר לייחס את מתן הכספים ליוסי לתשלום שוחד לאולמרט, ביודעו כי רק עם "נדוניה" בדמות ראש הממשלה ייחתם עמו הסכם עד מדינה".

והשופט עמית לא מצא לנכון להזכיר כי גם השופט רוזן, וגם השופט ג'ובראן, הקדישו לטענה זו חלקים נכבדים מפסקי הדין שכתבו, ושהיו גלויים לעיניו. השופט רוזן כתב, והשופט ג'ובראן הסכים עימו, שאין ליחס לכתב סחיטה זה כל משמעות, לא מרשיעה ולא מזכה. רוזן כתב: " לא ניתן להסביר מסמך שעל הצדדים מוסכם שאין בו ממש.", ואילו השופט ג'ובראן כתב: "בנסיבות אלה שוכנעתי, כי אין להסתמך עליו כלל ועיקר - לא לחובתו של אולמרט ולא לזכותו".

ומה שחשוב עוד יותר, מסתבר שעוד לפני(!) פרסום כתב הסחיטה, ולפני(!) שהחלה חקירת המשטרה, כבר דיבר אביגדור קלנר עם אהוד על האשמתו של דכנר כי הוא העביר חצי מיליון שקל ליוסי בתור שוחד.

בעמוד 172 לפסק דינו כתב השופט רוזן על נאשם 2 (קלנר), ונאשם 8 (אהוד): "נאשם 8, כמו נאשם 2, היו מודעים לפרשת השוחד עוד לפני פרסום כתב הסחיטה. נאשם 8 ונאשם 2 היו מודעים לפרשה בטרם ניצוץ זיק חשיפה לפרשה, אך ורק בגלל מעורבותם". ובעמוד 494 נכתב: "נאשם 2 דיבר עם נאשם 8 ... בעניין המתת ליוסי אולמרט, מתת, שכזכור, מקומו נפקד מ"כתב הסחיטה", ברם, משמש נושא ועניין בשיחת השניים, טרם פתיחת חקירת המשטרה".

השופט עמית התעלם מדברים אלה, ושיקוליו עימו. אבל יש לשער שהעובדה שארבעה מתוך חמישה שופטים בירושלים הוכיחו שקיים הבדל של שמיים וארץ בין ההיגיון שלהם להיגיון של האיש שברחוב, ודאי לא תועיל לתדמיתו של בית המשפט העליון כמקום שבו נשפטים בוזגלו ואולמרט על-פי אותו היגיון.

תאריך:  03/01/2016   |   עודכן:  03/01/2016
אהוד פרלסמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השוחד לפני, השוחד אחרי, והחצי מיליון
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 24 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
3/01/16 14:35
2
יוסי מ
4/01/16 13:28
3
יוסי מ
4/01/16 13:56
 
אהוד פרלסמן
4/01/16 16:53
 
יוסי מ
4/01/16 19:38
 
אהוד פרלסמן
5/01/16 01:35
 
יוסי מ
5/01/16 09:34
 
אהוד פרלסמן
5/01/16 10:47
 
יוסי מ
5/01/16 14:48
 
מקס פאואר
5/01/16 17:47
 
יוסי מ
5/01/16 21:55
 
ה.א
7/01/16 11:52
 
אהוד פרלסמן
7/01/16 15:15
 
יוסי מ
7/01/16 21:19
 
אהוד פרלסמן
8/01/16 01:10
4
אהרון שחר
5/01/16 21:10
5
בני בנקר
6/01/16 19:33
 
אהוד פרלסמן
7/01/16 01:34
 
יוסי מ
7/01/16 09:32
 
ה.א
7/01/16 12:16
 
בני בנקר
7/01/16 14:26
 
יוסי מ
7/01/16 21:29
 
בני בנקר
7/01/16 14:14
 
יוסי מ
7/01/16 21:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת אולמרט
דמיינתי לעצמי לרגע קט כי אינני יודע מיהו אולמרט ומעולם אף לא שמעתי את שמו. התבוננתי באיש שעמד מאחורי המיקרופונים ונשא את נאום ה"מודה מודה" שלו ולא הבנתי מדוע הוא אינו מחזיק בידו פסלון כלשהוא שהרי דבריו תאמו להפליא לנאומי זוכי פרס האוסקר היוקרתי. אני מודה לעורכי הדין ש... תודה מיוחדת לעורכת הדין שטיפלה בערעור.. ועוד תודות ותודות והחידה בעינה נותרה: במה זכה האיש הצנוע הזה שמחלק קרדיט לכל מי שעמלו איתו יחדיו ואפילו על נפנוף בפסלון הזכייה מוותר בצניעותו הרבה?
30/12/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
אין כמעט שבוע ללא חשיפת פרשיית שחיתות חמורה בישראל, אם מדובר במועצה מקומית, עירייה, רשות ממשלתית או גוף כזה או אחר שניזון ברוב המקרים מכספי ציבור.
30/12/2015  |  מוטי קפלן  |   מאמרים
אהוד אולמרט הצליח, רחמנא לצלן, לעלות אתמול מן הפחת אל הפח, אך גם כך תמשיך לדבוק בו תווית העבריין המורשע אף לאחר שבית המשפט העליון הפחית משמעותית את עונשו- עבירת השוחד שלו נותרה בעינה, בתוספת הקלון המתלווה אליה.
30/12/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מתקן נפיץ של אורניום מועשר, אם-כל-הפצצות, שהוטל לפני ימים אחדים בידי ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, עבריין שהורשע בפלילים ונדון לשנות מאסר ממושכות, חלף בדממה מוחלטת מתחת לרדאר התקשורתי, מבלי לחולל אפילו גלי הדף סמליים. אילו האירוע בו עסקינן, היה חלילה מתממש, היינו מוצאים היום את מטורפי דאעש מטפסים על הגדרות של טירת צבי וקרית גת, עד כדי חשש לריסוק המפעל הציוני.
25/11/2015  |  מנחם רהט  |   מאמרים
שולה זקן בגדה בראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ושיתפה פעולה עם הפרקליטות במטרה להקל בעונשה - בתמורה להפללת אולמרט, לאחר שאולמרט סירב להיכנע לסחיטה: מתן התחייבות וערבות קשיחה לתשלום מצרפי של מיליוני דולרים במשך חמש שנים, תמורת שתיקתה והליכתה לכלא לתקופה ארוכה. כך נודע ל-News1.
17/11/2015  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il