|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

עיון נוסף בעונשים שגזר העליון

מהולילנד למעשיהו

האם אולמרט קיבל עונש חמור מדי בפרשת הולילנד? האם שטרית ורבין הופלו לרעה בשל מוצאם? האם לופוליאנסקי קיבל עונש קל מדי? כמה הערות בעקבות טענות שהועלו בשבועות האחרונים
10/01/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד - הערעור   |   תגובות
העונשים אינם גחמה


ע"פ 4456/14, אביגדור קלנר נ' מדינת ישראל / פס"ד
פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת הולילנד

אהוד אולמרט
שוחד מוליך למאסר בפועל [צילום: גלי תיבון, AP]

קשה להשתחרר מן ההרגשה, שבית המשפט העליון במידה מסוימת – אולי אפילו תת-הכרתית – העניש את אולמרט גם על פרשת יוסי. דומה שגם שופטי הרוב סבורים, ברמה האינטואיטיבית ואולי אפילו העובדתית, שאולמרט ביקש מדכנר לסייע ליוסי או לפחות ידע על כך בדיעבד. הבעיה שלהם הייתה משפטית: נותר ספק סביר באשמתו. אבל כאשר באו לגזור את העונש, הוסיפו לו מרכיב מסוים בשל אותה פרשה

18 חודשי מאסר על 60,000 שקל? לכמה וכמה אנשים מן היישוב זה נשמע עונש קשה מדי. הרי השופט דוד רוזן גזר על אולמרט שש שנות מאסר על שוחד של 560,000 שקל. השופטים ניל הנדל, יצחק עמית, עוזי פוגלמן וצבי זילברטל זיכו אותו מ-500,000 השקלים שנתן שמואל דכנר ליוסי אולמרט. חשבון פשוט מלמד, שעונשו היה צריך לרדת ב-90% ולהסתכם בשבעה חודשי מאסר. אז איך הגיע העליון – כולל השופט סלים ג'ובראן, שסבר שההרשעה צריכה להישאר על-כנה – לעונש גבוה פי 2.5?

התשובה מורכבת משני חלקים. החלק הראשון, הכללי, יפה גם לענייניהם של מורשעים שבהם נדון בהמשך. הנדל עומד עליו בפרק בפסק הדין העוסק בעבירת השוחד בכלל: "בית משפט זה גילה נוקשות רבה בבואו לגזור את עונשם של אלו שהורשעו בעבירות שוחד. כך, נקבע כי מי שהורשע בשוחד – ראוי לו שירצה מאסר בפועל לתקופה ממשית. בנוסף נקבע כי אף אם מדובר בעובד ציבור ללא עבר פלילי – אין בנתון זה כשלעצמו כדי להצדיק הקלה בעונש.

"... הודגש כי עבירת השוחד היא 'אם כל חטאת בהשחתת מידותיו של שירות ציבורי', וצריך שיתקיימו נסיבות מיוחדות מאוד כדי שנותן השוחד לא ירצה מאסר מאחורי סורג ובריח. כמו-כן צוין כי אין להירתע מנקיטת 'אמצעי ענישה קשים ומורגשים היטב כלפי כל מי שעולה על דרך השוחד – אם כנותן, אם כלוקח ואם כמבקש, ואם כמתווך'. בענישה על עבירות מסוג זה יש לבכר את האינטרס הציבורי על פני שיקולים אחרים, ולהעניק משקל רב להרתעה הכללית מפני מתן שוחד ולקיחתו".

לאמר: ברגע בו הורשע עובד ציבור בקבלת שקל אחד של שוחד – העונש הצפוי לו, למעט במקרים יוצאי דופן, הוא מאסר בפועל. ומאחר שעבודות שירות הן לכל היותר בנות שישה חודשים, הרי שכאשר מדובר בסכומים משמעותיים – לא יסתפק בית המשפט במאסר ממשי של חודשים בודדים, אלא יתחיל את העונש משישה חודשים ויום. פקידים זוטרים שקיבלו שוחד של כמה אלפי שקלים או רבבות בודדות, נשלחו למאסרים בפועל של כמה וכמה חודשים. לכן, כאשר אולמרט – והעונש כבד יותר ככל שהמשוחד בכיר יותר – קיבל שוחד של 60,000 שקל, עונש של 18 חודשים אינו חורג מהמקובל.

בחלק הפרטני קשה להשתחרר מן ההרגשה, שבית המשפט העליון במידה מסוימת – אולי אפילו תת-הכרתית – העניש את אולמרט גם על פרשת יוסי. דומה שגם שופטי הרוב סבורים, ברמה האינטואיטיבית ואולי אפילו העובדתית, שאולמרט ביקש מדכנר לסייע ליוסי או לפחות ידע על כך בדיעבד. הבעיה שלהם הייתה משפטית: נותר ספק סביר באשמתו. אבל כאשר באו לגזור את העונש, הוסיפו לו מרכיב מסוים בשל אותה פרשה. כאמור, זוהי הרגשה בלבד.


אורי שטרית
משכורת חודשית מדכנר [צילום: פלאש 90]

מהנדס העיר ירושלים לשעבר קיבל את העונש הכבד ביותר בפרשת הולילנד: שבע שנות מאסר בפועל. בית המשפט העליון דחה את ערעורו הן על הרשעתו והן על עונשו. בעניינו של אורי שטרית, כמו בזה של מאיר רבין, היו ששלפו את השד העדתי: הספרדים הם אלו שמשלמים את המחיר הכבד ביותר. (בשולי הדברים: אלי שמחיוף, גם הוא "ספרדי", קיבל מהעליון זיכוי חלקי והקלה בעונש: 18 חודשי מאסר במקום 42).

עונשו של שטרית לא היה גחמה. מבחינת הסכום, הוא קיבל את השוחד השני בגובהו (אחרי אורי לופוליאנסקי) – 1.3 מיליון שקל; ובניגוד ללופוליאנסקי, אצל שטרית כל הכסף הלך לכיסו. השוחד ניתן לו במשך שנים, חלקו הגדול בסכומים שהיו למעשה משכורת לכל דבר שקיבל משמואל דכנר לאורך שלוש שנים. וכל זה – כאשר הוא משמש באחד התפקידים הבכירים ביותר בעירייה, ומבצע גם עבירות של הלבנת הון (שהעונש המירבי עליהן הוא עשר שנות מאסר).

השופט עוזי פוגלמן הסביר, שעונש זה נותן "ביטוי הולם לחומרת מעשיו של שטרית ולפגיעה הטמונה בהם בטוהר המידות של השירות הציבורי – בפרט בתחום התכנון והבנייה, שם חשובה במיוחד עמדת הגורמים המקצועיים וניקיון כפיהם. תוצאה זו מבטאת העדפה של האינטרס הציבורי על פני שיקולים אחרים, כמו גם את היד הקשה שיש לנקוט בה במקרה חמור ויוצא דופן זה".

מאיר רבין
לא "תינוק שנשבה" [צילום: פלאש 90]

מאיר רבין הורשע – הן במחוזי והן בעליון – בשתי פרשות של תיווך לשוחד. האחת והמרכזית: קבלת 1.3 מיליון שקל מדני דנקנר תמורת סיוע להפשרת קרקעות חברת תעשיות מלח מול דודו, יעקב אפרתי, שהיה מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל. השנייה: תשלום שוחד של 95,000 שקל לאלי שמחיוף, שהיה סגן ראש עיריית ירושלים. עונשו של המתווך בשוחד הוא כעונשו של נותן השוחד, שעמד בתקופה הרלוונטית על שבע שנות מאסר לכל היותר; רבין הורשע גם בהלבנת הון, שהעונש המירבי עליה הוא עשר שנות מאסר.

השופט עוזי פוגלמן אומר: "רבין הורשע בעבירת תיווך בשוחד בשתי פרשות שונות ונבדלות זו מזו – פרשת הולילנד ופרשת תעשיות מלח. התנהלותו מסמלת מגמה של החמרה במעשיו: תחילה פעל הוא לצד עד המדינה וסייע לו, ובהמשך החל לפעול בצורה עצמאית... רבין איננו 'תינוק שנשבה'; הוא למד ממורו דכנר את דרכי השוחד ובהמשך הלך בהן בעצמו. מעשיו החמורים מצדיקים את הענישה שהושתה עליו".

מדוע, אם כן, הופחת עונשו של דני דנקנר משלוש שנות מאסר לשנתיים? משתי סיבות. הראשונה: בית המשפט העליון קבע, בניגוד לרוזן, שהכספים שנתן לרבין היו בגדר מעשה אחד ולא שלושה – וממילא יש מקום לעונש אחד ולא לשלושה. השני: דנקנר זוכה מאשמת רישום כוזב במסמכי תאגיד, בה הורשע במחוזי.

אורי לופוליאנסקי
סכנת חיים [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

"גם אם ניתן לטפל בו במסגרת מתקני השב"ס, הרי שבהינתן מצבו הייחודי, ברור כי בתקופת כליאתו הוא ייחשף לזיהומים רבים ויאושפז שוב ושוב. חשיפתו לזיהומים חוזרים תגרום לכשעצמה להחמרה נוספת במחלתו ולקיצור ממשי נוסף בתוחלת חייו"

עונשו של ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, הופחת בצורה דרמטית בבית המשפט העליון: שישה חודשי עבודות שירות במקום שש שנות מאסר בפועל. אבל טועה מי שחושב, שהסיבה לכך היא מחלתו.

בית המשפט העליון קובע בצורה חד-משמעית: לופוליאנסקי קיבל שוחד של 2.5 מיליון שקל – כמעט כולם בדמות תרומות ליד שרה, ו-40,000 שקל שהופנו לישיבה בראשה עומד בנו. בית המשפט העליון קובע בצורה נחרצת: גם תרומה למטרות נאצלות יכולה להיות שוחד, אם הנותן רוצה להשיג מטרות זרות – וזה מה שעשו שמואל דכנר והלל צ'רני. בית המשפט העליון שב ואומר: אם עובד ציבור יודע שרוצים להשפיע עליו, הרי שהוא מקבל שוחד – ולופוליאנסקי ידע היטב מהם מניעיהם המושחתים של צ'רני ודכנר. ברמה העובדתית, בית המשפט העליון מצייר את מעשיו של לופוליאנסקי בצורה שלילית ביותר.

ההקלה בעונש נובעת משתי סיבות. הראשונה והפחות משמעותית: השופט ניל הנדל קבע, כי מאחר שהכספים לא הלכו לכיסו של לופוליאנסקי אלא למטרות שאין ערוך לחשיבותן – מתחם העונש הראוי הוא בין שנתיים לחמש שנות מאסר. נסיבותיו האישיות של לופוליאנסקי, הוא ממשיך, היו מביאות לכך שמאסרו היה קרוב יותר לרף התחתון מאשר לעליון.

כאן נכנסת לתמונה הסיבה השנייה והעיקרית: מצב בריאותו. אבל לא מדובר במחלת הסרטן ממנה הוא סובל, אלא מכך שעצם מאסרו עלול לסכן את חייו. חשוב להבין זאת. שירות בתי הסוהר ערוך לטפל בחולים, ומחלה כשלעצמה אינה פטור ממאסר. אבל במקרה של לופוליאנסקי הוצגה חוות דעת, לפיה "שהותו של לופוליאנסקי מחוץ לביתו ובריחוק מבית החולים המטפל מהווה סכנה לחייו".

פרופ' דינה בן-יהודה, מנהלת האגף ההמטולוגי בבית החולים הדסה, הזהירה בחוות הדעת – שלא נסתרה בידי המדינה - כי יש "להימנע ממקומות סגורים שבהם יש הרבה אנשים, להתרחק ככל הניתן מאנשים חולים בעיקר במחלות מדבקות... בכל מקרה של חום עליו להגיע באופן מיידי לבית החולים... כל עיכוב ולו הקל ביותר יכול לגרום להלם ספטי שהוא מצב שיכול להיגמר במותו של החולה... גם אם ניתן לטפל בו במסגרת מתקני השב"ס, הרי שבהינתן מצבו הייחודי, ברור כי בתקופת כליאתו הוא ייחשף לזיהומים רבים ויאושפז שוב ושוב. חשיפתו לזיהומים חוזרים תגרום לכשעצמה להחמרה נוספת במחלתו ולקיצור ממשי נוסף בתוחלת חייו".

לאור זאת קבע הנדל: "על אף שגורמי הרפואה בשב"ס ערוכים לטפל בלופוליאנסקי במתכונת שעליה הם עומדים בחוות דעתם, עונש המאסר יביא לקיצור ממשי של תוחלת חייו. להשקפתי, מעשיו של לופוליאנסקי – בשים לב למידת חומרתם – אינם מצדיקים תוצאה עונשית זו". בית המשפט העליון המשיך וקבע לראשונה, כי ניתן לסטות כלפי מטה ממתחם הענישה אם העונש יגרום לתוצאה בלתי מידתית, ובמקרה זה – לסכנה ממשית לחייו של הנאשם. זו הייתה הסיבה המרכזית להקלה בעונש.

לכן, מי שמבקש להשוות בין מקרהו של לופוליאנסקי לבין מקרים אחרים, צריך לוודא שגם התשתית העובדתית זהה. לאמר: שקיימת חוות דעת רפואית של מומחה מן השורה הראשונה, שאינה נסתרת בידי מומחים ראויים של המדינה, ולפיה עצם המאסר מהווה סכנת חיים. רק מקרים דומים צריכים להוביל לתוצאה דומה.

תאריך:  10/01/2016   |   עודכן:  10/01/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהולילנד למעשיהו
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
10/01/16 10:41
 
מראה קריסטלית
10/01/16 11:50
 
נואשתי ממדינתנו
10/01/16 16:50
2
YOSS
10/01/16 13:13
3
שבץ חלובה
10/01/16 13:43
4
שבץ חלובה
10/01/16 13:43
5
מושיקו המשפטן
10/01/16 14:48
6
אהוד פרלסמן
10/01/16 15:36
 
יוסי מ
10/01/16 16:34
 
אהוד פרלסמן
10/01/16 22:37
7
ארי כספי
10/01/16 16:15
8
אבנר אברהם
10/01/16 16:34
9
א.ל. רמת-גן
10/01/16 17:21
 
יוסי מ.
10/01/16 19:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד - הערעור
במהלך 40 שנות מעקב מקרוב, כעיתונאי חוקר וחבר בגופים ציבוריים למאבק בשחיתות, אחר מעלליו ומעשי העבריינות הבלתי פוסקים של המגה-מושחת אהוד אולמרט, לא הופתעתי השבוע כאשר נחשף על-ידי גיא פלג בערוץ 2 מסמך חדש, שנועד לחלץ ברגע האחרון את אולמרט מריצוי עונש מאסר.
08/01/2016  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
מכל האנשים הרבים שהגיעו בשבוע שעבר לחגוג עם אורי לופליאנסקי את ביטול עונש המאסר שלו, שחר אילן אולי היה המפתיע ביותר בעיני מי שלא מכיר מקרוב את לופולינאסקי. מה לו, לאילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש האנטי דתית, אביר איכות שלטון עם היסטוריה של הוקעת חרדים, ולאורי לופוליאנסקי, ראש העיר לשעבר החרדי של ירושלים?
06/01/2016  |  מעיין כפיר  |   מאמרים
בית המשפט העליון אינו מתכוון לתקן מיוזמתו את הטעות העובדתית המהותית שנפלה בפסק דינו בעניינו של אהוד אולמרט בפרשת הולילנד. כך עולה מתגובת הנהלת בתי המשפט (יום ג', 5.1.16) לפניית News1 בנושא.
06/01/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
תנועת אומ"ץ מבקשת (יום ג', 5.1.16) מפרקליט המדינה, שי ניצן, להעמיד לדין את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, באשמת שיבוש משפט הולילנד.
05/01/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
שולה זקן טענה בחקירתה במשטרה, כי צוות ההגנה של אהוד אולמרט במשפט הולילנד שכר את עו"ד מיכה פטמן כחלק מהמהלכים להשפיע עליה שלא להפליל את אולמרט. כך נודע ל-News1. בראש צוות ההגנה של אולמרט עמדו עוה"ד אלי זהר ורועי בלכר, ולשכתו של אולמרט אומרת בתגובה: לא היו דברים מעולם. תגובתו של פטמן לא התקבלה עד מסירת הידיעה (יום א', 3.1.16).
03/01/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il