|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

צהר לפרשה

על אתיקה, מאבקים ומנהיגות

מכת החושך מלמדת אותנו על היושרה הרבה של בני ישראל - וגם על מנהיגותו של משה, אשר הצליח להנחיל להם ערכים אלו עוד לפני היציאה ממצרים
15/01/2016  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
[צילום: חן לאופולד, פלאש 90]

   רשימות קודמות
  התיקון הטבעי
  כשלון הבכור

הציפייה העולה מקריאת סיפור יציאת מצרים היא שעשר המכות ישובצו בסדר עולה, מן הקל אל הכבד. שהרי כך הוא הסדר הראוי בכל מהלך חינוכי - מתחילים בסנקציות הקלות, ומשם מתקדמים לסנקציות החמורות יותר. ואמנם, מבט חטוף בסדרן של המכות מגלה שהן מקיימות כלל זה - מכת דם נתפסת כקלה יחסית, באשר היא מתרחשת ביאור בלבד, הרחק ממקום יישוב ומגוף האדם. ככל שהמכות מתקדמות, כך הסכנה הופכת מוחשית יותר ויותר, תוך שהיא מתקרבת אל מקומות היישוב ולפגיעה בגופו של האדם עד כדי מוות במכת בכורות.

מכה אחת חורגת מן הסדר הזה - מכת חושך. שלושה ימים של אפלה גמורה וממשית זה דבר מעיק ומאוד לא נעים, אך האם ניתן להשוות זאת לדבר, השחין או הארבה? הלא אף אדם לא מת במכת החושך. שום בהמה או רכוש לא נפגעו. האם מכה זו ראויה לתפוס את המקום התשיעי ברשימה, זו הקודמת למכה האחרונה והקשה מכולן?

גם חז"ל התקשו בשאלה זו ואת זאת אנו למדים מהצורך שלהם להסביר את פשר המכה. כך, למשל, מסביר אותה רש"י על-פי המדרש: "ולמה הביא עליהם חושך? שהיו בישראל באותו הדור רשעים, ולא היו רוצים לצאת, ומתו בשלשת ימי אפלה כדי שלא יראו מצרים במפלתם ויאמרו: אף הן לוקין כמונו. ועוד: שחיפשו ישראל וראו את כליהם, וכשיצאו והיו שואלין מהן והיו אומרים אין בידינו כלום, אומר לו: אני ראיתיו בביתך ובמקום פלוני הוא".

שני הפירושים המובאים ברש"י הם חידוש גדול, שכן על פיהם מכת חושך לא כוונה בכלל למצרים אלא לישראל. הקב"ה רוצה להיפרע מרשעי ישראל מבלי שיראו זאת המצרים, או לחלופין הוא רצה לגלות לישראל את מקומות המסתור של כלי המצרים. בין כך ובין כך, החושך לפי שני פירושים אלה איננו מכה או עונש, אלא שלב תכנוני מקדים לגאולה העתידה לבוא. בכך מתורץ גם מיקומה התמוה של מכה זו בסדר המכות.

פירוש מרתק אחר מופיע אצל הרש"ר הירש. לאחר שהקב"ה מחזק את לב פרעה גם לאחר מכת חושך, הוא מכין את עם ישראל לקראת המכה האחרונה ומבקש מהם שישאלו כלים משכניהם המצרים. אולם אז מגיע פסוק מפתיע (שמות י"א, ג'): "ויתן ה' את חן העם בעיני מצרים. גם האיש משה גדול מאוד בארץ מצרים בעיני עבדי פרעה ובעיני העם". הכיצד זה שלאחר תשע מכות המצרים פתאום מחבבים את ישראל? מהו הגורם למעמד הנישא לו זכה משה בעיני מצרים?

מפרש הרש"ר הירש: "זה עתה הוכיח העם את יושרו המוסרי בצורה מזהירה. במשך שלושה ימים היו נוגשיהם, אסורים באזיקי עיוורון, מוסגרים לידיהם חסרי אונים. שלושה ימים נחשפו אוצרותיהם בדירותיהם, ושום יהודי לא ניצל הזדמנות זו לעשות בהם נקם, ולו תהא רק נקמת לעג וקלס; במאומה לא נגעו, מאדם ועד שרוך נעל. ביקש ה' כי גדלות מוסרית זו, שנגלתה למצרים ברגע בו הוחזר להם מאור עיניהם, ובו מצאו את כל אשר להם ללא פגע, גדלות זו תגבר סוף-סוף על סלידת המצרים מפני העברים. והיא אשר הרימה קרנו של האיש משה בעיני המצרים - יותר משעשו זאת הניסים אשר חולל".

מדברים אלו אנו למדים שמלבד העינוי שהיה למצרים במכת חושך (ראו פירושו של הרש"ר בפרק י', כ"א) הייתה במכה זו מטרה נוספת הנוגעת לבני ישראל. שלושת ימי האפלה היו הזדמנות טובה לעם ישראל לבא ולנקום באויביהם המצרים. בני ישראל היו יכולים לבזוז את שכניהם (כפי שקורה במקומות רבים בעולם בהם מתבצעות מהפכות; הסממן הראשון להתערערות השלטון הוא ביזת החנויות) או להכות בהם בסתר בלי שאף אחד יידע מכך. והנה, למרות התנאים המזמינים, המצרים מגלים לאחר שלושה ימים בהם היו משותקים במקומם, ששום חפץ אינו חסר ואף נזק לא נגרם להם. כל זה העלה את חן העם בעיני מצרים.

אך מה גרם לעם ישראל לעמוד במבחן הקשה ולנהל את מאבקם במצרים בהגינות וביושר? כאן אני מבקש לקחת את פירוש הרש"ר הירש צעד אחד קדימה. לאחר שהכתוב מציין שהקב"ה נתן את חן העם בעיני מצרים, הוא מדגיש ש"האיש משה גדול מאוד בארץ מצרים". מדוע יש לציין במיוחד את מעמדו של משה?

ייתכן שהכתוב רומז כאן שההערכה כלפי האיש משה ("איש" במקרא הוא לשון חשיבות) הייתה גדולה בהרבה מהחן שזכה לו העם, לפי שהמצרים תלו בו את עמידת העם במבחן הקשה (ביחס למשה לא נאמר שהקב"ה הוא שנתן בלב המצרים להעריך את גדולתו). התנהגות העם בזמן מלחמה ומשבר מוקרנת רבות מן המנהיג והמפקד, ואם עמד עמו של משה במבחן בצורה כה מופתית - הרי שזו תעודת הוקרה גדולה מאוד למנהיגותו.

אם נתמה כיצד גרם משה לכך שהעם ישמור על המאבק במצרים טהור ונקי מכל גזל או פגם מוסרי אחר, לא נהיה מחויבים לתלות זו בכושר ההטפה והשכנוע שלו. די אם נראה כיצד משה עצמו דיבר עם פרעה וכיצד חלק לו כבוד, למרות רשעותו ולמרות ההיתולים הרבים שהיתל בו (רש"י ו', י"ג), כדי להבין איזו דוגמה אישית נתן משה לעמו. משה, כמנהיג האידיאלי של הדור, הפגין בעצמו ישרות ונקיות בדרכו והליכותיו, עד כי הוא הצליח בדרך זו לחנך את אחרון הנערים בעם ישראל. ללמדך, שגם מאבק צודק צריך לנהל באופן ישר ומוסרי. אלמלא כן, אין אנו באמת ראויים לגאולה.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב קהילת "ישראל הצעיר" רמת פולג, עורך עלון "מסביב לשולחן".
תאריך:  15/01/2016   |   עודכן:  17/01/2016
הרב עידו פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
בשבוע שעבר, בפרשת שמות, הכרנו את משה. גילינו מנהיג צנוע שלא ממהר לקבל את תפקיד מושיעם של ישראל. גם פרשת השבוע הנוכחית, וארא, פותחת בדו-שיח בין הקב"ה למשה שיש בו מו"מ על קבלת התפקיד: "בוא דבר אל פרעה מלך מצרים וישלח את בני ישראל מארצו". ומשה משיב: "הן בני ישראל לא שמעו אלי, ואיך ישמעני פרעה?". רש"י מסביר על הפסוק הזה, כי "זה אחד מעשרה קל וחומר שבתורה"; או במילים אחרות: אם הנגאלים אינם מקשיבים, איך יקשיב מי שאמור לשחרר אותם? לכאורה יש פה היגיון, אולם יש גם לא מעט תמיהות על רש"י זה.
08/01/2016  |  ערן כהן  |   מאמרים
אילו היה משה בא בימים אלה ומעמיד עצמו לבחירות להנהגת האומה, הוא היה זוכה מן הסתם לקיתונות של ביקורת, והיה נפסל על-ידי הציבור כמו גם התקשורת. משה חוזר למצרים כמסתנן העולה מן המדבר, כאשר העבר שלו אינו מוכר. אין באמתחתו כל ניסיון דיפלומטי, אין הוא מביא עדים על כישורים, ולא רקורד של פעילות ציבורית בקורות החיים.
01/01/2016  |  הרב ד"ר רונן לוביץ  |   מאמרים
הוא בנה את החברה בשתי ידיו. זה התחיל כעסק עם כמה עובדים שהיו כמו משפחה, ועכשיו כשהוא עומד בפני פרישה, זו חברה ענקית המעסיקה אינספור עובדים. במעמד הפרישה נכחו אלו שהתחילו איתו את הדרך, שחיכו לשמוע ממנו את מה שרק הוא יכול לומר. התיאור הזה נשמע מוכר, ונראה שרק צריך מפעם לפעם להחליף את שם החברה.
25/12/2015  |  הרב בועז גנוט  |   מאמרים
מנהיג נבחן במצבים של קשיים ודילמות. סדרת הפרשות האחרונות מספקת לנו הזדמנות להציץ למנהיגותם של יוסף ויהודה.
18/12/2015  |  הרב ד"ר דרור פיקסלר  |   מאמרים
בפרשת מקץ אנו למדים על דמותו של המנהיג הרצוי, אגב הקריאה של פרעה ליוסף לפתור את חלומותיו. יוסף איננו מסיים את דבריו בפתרון החלום, אלא מנצל את ההזדמנות שנוצרה על-מנת להשיא לפרעה עצה מעשית, על-אף שהוא חורג בכך מהמנדט שניתן לו. זהו הרגע שבו מתגלה יכולת המנהיגות של יוסף לפרעה ולסובבים אותו.
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  /  מי ומי  
מה "מנהל" אותך?  /  הרב אוריאל גנזל
אנחנו והגויים  /  הרב אליעזר שנקולבסקי
סרגל מאמצים רוחני  /  הרב חגי גרוס
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il