|
כץ. הוא יכול [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
|
|
|
|
|
למה שלא נתחיל עם מוסר השכל מקשיש שיודע על מה הוא מדבר? בישראל אוהבים בולדוזרים, ולא דווקא במובן של די-9 העולה חו"ח על ביהמ"ש.
בישראל אוהבים מנהיג כוחני, וכמו בעניין עגל הזהב המיתולוגי – לא בוררים בדברים מעבר לנוצץ. בישראל חסר עד היום מנהיג כוחני... אבל שיהיה לו גם ערך מוסף נוסף... ועל זה נשאר (עדיין) רק לחלום.
אריק שרון. ידע לדפוק על השולחן כדי "להסביר" עמדתו, וכולם נאלמו דום. אריק שרון היה ידוע כבולדוזר. רצה להזיז, הזיז. רק מה?... לפעמים... צריך עוד משהו חוץ מכוח.
לא שהמשהו הזה עובד בישראל ללא עזרת הכוח, אבל מתברר שכוח לבדו אינו מספיק, אפילו שהדברים זזים רק בהפעלתו.
אריק שרון רצה הינתקות מגוש-קטיף הפורח תרתי ויותר משמע, ולכן היתנתק ממה שנקרא בזמנו חבל עזה. היה זה אחד הפשעים הנוראיים שעשה אי-פעם מנהיג ישראלי לעמו (בטח בתנ"ך יש עוד דוגמאות), אבל הראייה: הבולדוזר אריק השתמש בכוחו הבולדוזרי וריסק את כל מתנגדיו בפוליטיקה כאילו היו עפר לפני הכף המאיימת שלו.
חיים נורמליים
עוד דוגמה חיה (תרתי משמע)? בבקשה.
שר התחבורה ישראל כץ. בולדוזר במראהו ובהתנהגותו, וכך התנהלותו. ישראל כץ רצה להיות הורדוס או יוליוס קיסר, והחליט לבנות מחדש את כבישי, מחלפי, גשרי ומנהרות ישראל כאילו לפניו הייתה ישראל מדבר סהרה ללא דרכי תחבורה בין הפריפרייה והמרכז ובכלל.
ישראל כץ עשה הכל בבת אחת, וכך גם הצטמקה הקופה הציבורית במאות מיליארדים שיכלו בשקט לממן חיים נורמליים בתחומים אחרים זועקים לתקציבים מצילי חיים, בריאות, חינוך ומה לא.
ישראל כץ עשה את כל זה כי הוא יכול. ישראל כץ מצא את השלטר הנכון והכי רלוונטי להאדיר שמו, ולא היה לו בכלל משנה אם כל הפאר התחבורתי שיזם היה ברכה אחת גדולה לבטלה. לא קרב את הפריפרייה למרכז. לא הפחית את עומסי התנועה בכבישי ישראל. לא צמצם את הפקקים הנוראיים בעיקר במרכז שחובק המון ישובים קטנים כגדולים. לא הפחית כהוא זה את הקטל בדרכים.
אבל את הארמון מזהב שלו, ישראל כץ בנה לכבוד עצמו – כמוניומנט לדורות. משהו כמו בכייה לדורות.
בישראל אוהבים בולדוזרים, ולא דווקא במובן של די-9 העולה חו"ח על ביהמ"ש.
בישראל אוהבים מנהיג כוחני, וכמו בעניין עגל הזהב המיתולוגי – לא בוררים בדברים מעבר לנוצץ.
בישראל חסר עד היום מנהיג כוחני... אבל שיהיה לו גם ערך מוסף נוסף... ועל זה נשאר (עדיין) רק לחלום.